Ben ik 't allemaal mee eens !
De basis is idd luisteren, "u", niets opdringen, enz enz enz...
Allemaal "theorie uit de cursus" !
PROBLEEM :
Er is geen geschoold personeel te vinden.
Echt geen hé !
D'r zijn onlangs twee jonge verkopers bij ons begonnen, allebei uit verschillende sectoren die NIETS met kleding whatsoever te maken hebben.
Zulke mensen moet je dus opleiden, en het duurt maanden eer ze o.a. de stoffenwarenkennis onder de knie hebben.
Vraag is : Heeft de klant al die kennis wel nodig ?
Maakt 't hem uit of dat pak van merinos of mohair gemaakt is ?
Maakt 't hem uit of er vijf minuten dan wel een half uur aan een knoopsgat gewerkt wordt ?
Maakt 't hem uit dat angora zowel van konijnen als van geiten kan komen ?
GEEN ENE MOER !
De gemiddelde klant moet dat allemaal niet weten, die komt gewoon voor de service, de sfeer, de kwaliteit, de champagne, kortom, het totale pretpakket !
Een tevreden klant is er ééntje die terugkomt, simpel.
Mannen zijn gewoontedieren !
80% van ons klienteel zijn vaste klanten die al jaaaren komen bij dezelfde verkoper (of "personal advisor" zoals ze dat zo mooi bij Oger plegen te noemen).
Ook de jonge mensen die bij ons beginnen moeten het vertrouwen van hun klienteel weten te winnen en ze binden.
En of dat nu met "u" of "je" of "jij" is, speelt allemaal geen rol.
Tegen een minister zeg je uiteraard altijd "u", maar je gaat toch niet je buurman ineens met "u" aanspreken omdat hij in je zaak komt kopen ?
Maar goed, om terug te komen op hetgeen waar ik mee begon :
Aan alle mensen die tevreden over de zaken/verkopers waar ze gaan winkelen : Koester deze mensen want ze zijn zeldzaam !
Goed personeel is zooo moeilijk te vinden, en de lage lonen in de kledingsector moedigen geschoolde mensen ook niet aan om tot aan hun pensioen kleding aan te bieden.
In een ander topic werd er trouwens al over een "bijstandsloon" gesproken.
Niets is minder waar !
Gr.
T.
