Auteur Topic: [Schoenen keuze] Van Lier en plakzolen  (28676 keer gelezen)

Dhr. Lex P

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen keuze] Van Lier en plakzolen
Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2006 - 22:04:56
Citaat van: "Jason"
Citaat van: "Sergio"
Citaat van: "Jason"
Je krijgt van mij vijf applausjes (=D>) en zes lachebekjes (:lol:) als je voor een plakzooltje naar schoenmaker danny van kerkwijk gaat en zegt dat je door stijlforumbezoekers bent gestuurd.

Ik geef 50 euro als je het filmt!

Als ik echt een keer tijd over heb ga ik het zelf doen.

Leek mij inderdaad ook wel aardig na dat stukje in de kwoot gelezen te hebben :lol:
size=9]A fashion is merely a form of ugliness so unbearable that we are compelled to alter it every six months.  (Oscar Wilde)[/size]

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2006 - 22:43:14
@ hawk, nu even serieus:
ik heb zelf geen vLier meer, maar ben er ook mee begonnen. Van Lier maakt betere schoenen dan Van Bommel. Zeker wat de duurzaamheid betreft. Het leer is in den beginne wat stugger, en gaat vervolgens erg lang mee. Te lang voor mij, want ik had de smaak naar het betere voetenwerk snel te pakken. Als je een van Lier wilt kopen, let dan wel op het volgende:
VL maakt grofweg 3 kwaliteiten schoenen
1. Met een plakzool = niet kopen
2. Randgenaaid = gaat (te) lang mee (ca 150 Euro)
3. Randgenaaid met rendenbach onderwerk (ca 200 Euro)

De schoen op je foto is inderdaad ook randgenaaid. Je kunt de zool later ook vervangen door een geheel leren zool.
Kortom: als dit je budget is, is het een goede keuze (gaan trouwens in de uitverkoop voor minder dan 100 piek weg)

Als je meer wilt uitgeven, ga dan voor C&J of iets dergelijks. Maar denk niet dat je met van Bommel iets beters koopt.

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2006 - 22:48:09
Complimenten, cypripedium.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Hawk

• Bekijk profiel
Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2006 - 23:45:30
Citaat van: "cypripedium"
[...]

Goede info Cypripedium!

Bedoel je met een plakzool een rubberen zool zoals deze? :

If so, wat is het nadeel van zo'n zool?
Voordeel: meer grip. Nadeel: minder mooi/stijlvol?

Een aantal nieuwe rubberen en combi zolen van VL hebben de zogenaamde "Flex" technologie:

Polyurethaan is neem ik aan rubber. Dus daar onder zou dan wel gewoon leder zitten.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2006 - 23:58:55
Nadeel is ook vaak dat het minder of zelfs niet ademt. Resultaat is dus dat je sneller last zult krijgen van zweetvoeten.

Edit: Wel grappig overigens dat ze zeggen dat hun voetbed zich steeds aan de voet aanpast terwijl dat helemaal niet zo wenselijk is. Een voetbed behoeft ook de juiste ondersteuning te geven om de voeten in het juiste model te houden. Maar zover zullen ze vast niet gaan ;-)
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2006 - 00:12:23
de zool op je laatste foto ken ik niet.
een plakzool is een zool die slechts op de onderkant van de schoen gelijmd is. In de prijsklasse van van Lier (van Bommel) heeft dit 3 grote nadelen.
1. De zool is niet door stiknaden vastgemaakt waardoor ie sneller kan loslaten
2. een zool blijft niet plakken op kurk. Tussen een plakzool en een binnenzool zul je dus de confortabele kurklaag moeten ontberen.
3. de schoenen zijn niet zo vormvast vanwege een andere (beter gezegd geen) randconstructie.

Randgenaaide schoenen bij van Lier herken je aan de stiknaden aan de loopzoolkant! Op de rand (bovenkant) bevinden zich vaak nepstiknaden.

Als je van Lier koopt en je wilt een rubberen inleg adviseer ik je:
a. of de zool op je eerste foto (hoort volgens mij niet bij je getoonde schoen) of
b. de rendenbach-combi
de firma rendenbach uit trier is een zeer gerenomeerde schoenzoolfabrikant. Rendenbach maakt voor v Lier een leren zool met een zeer slijtvast rubber inlegje. Vanuit de bovenkant is bij die types niet zichtbaar dat het om een rubberen zool gaat. Je kunt ze ook vakkundig laten vervangen bij de schoenmaker.

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2006 - 00:20:48
nog even een aanvullinkje:
zag nu pas dat het bij je laatste voorbeeld om de easy-flex constructie gaat. Dit lijkt me meer een verkoopstunt om een andere doelgroep te bereiken. NIET DOEN! (zonde van je muntjes :wink: )

Peer Gynt

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2006 - 00:32:08
Hebben dezelfde onderkant als een vergaan paar van mijn van Liers

Is een 'ovalen' uitsparing in de lederen zool gelaten waarin een rubberen zool van enkele milimeters dik ingelegd is.

Ik kan me nog herinneren dat ik ontzettend blij was met dat paar schoenen. Gaandeweg begon ik steeds meer verschil te zien tussen het hogere segment en dat paar.  :D
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Dhr. Lex P

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2006 - 00:46:44
wat een nostalgie :lol:
Ik las wel dat van Lier wel een nieuwe handgrade lijn heeft, met wat kwalitatief betere eigenschappen. Misschien is die de moeite waard om te bekijken?
size=9]A fashion is merely a form of ugliness so unbearable that we are compelled to alter it every six months.  (Oscar Wilde)[/size]

Neet

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #24 Gepost op: 12 december 2006 - 21:05:18
Ik ben van plan om een stel van lier's aan te schaffen en wel het volgende model, graag jullie reacties:

Ik kan dit model voor 100e krijgen. Dus dat lijkt me wel de moeite waard. Mijn budget staat (nog) geen santoni oid toe, dus vandaar dit model. Wat vinden jullie ervan?

nb. ik geloof dat deze ook uit de handgrade lijn komt, waar lex hierboven over spreekt.

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #25 Gepost op: 12 december 2006 - 22:18:47
De vLier op de foto komt idd uit de hand made line. Handgemaakt lijkt me dan een beetje overdreven.
Maar hij is zeker 100€ waard!  Randgenaaid met een leren zool van Rendenbach. En die is heel goed! Ook het bovenleer is van een betere kwaliteit dan bij een gewone vL. De leest is voor vL begrippen mooi. De fitting is aan de brede kant (G1/2 ofwel F)
Voor 100€ is het een beste keuze, zeker kopen dus!  :D
(de adviesprijs ligt bij 200€)

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #26 Gepost op: 12 december 2006 - 22:30:13
Met randgenaaid bedoel je goodyear?
This, madame, is Versailles.

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #27 Gepost op: 12 december 2006 - 22:33:57
Citaat van: "Rogier"
Met randgenaaid bedoel je goodyear?

Yes, ze zijn goodyear genaaid!
(dan is dat op zich niet zo'n prestatie maar het komt de houdbaarheid en de vormvastheid wel ten goede :wink: )

Guillaume

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #28 Gepost op: 13 december 2006 - 11:34:27
een vriend van mij loopt nu al een paar maanden op dat model VL en is er volgens mij wel tevreden mee, voor 100e wel een aanrader (ik hoop dat je wat bredere voeten hebt)
e do not make mistakes. We have happy accidents.

martyy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #29 Gepost op: 13 december 2006 - 14:29:13
ja ken ook mensen met het model, zijn zeer tevreden