Poll

Ik hou rekening met mijn omgeving als ik bepaal wat ik ga dragen.

Ja
15 (68.2%)
Nee
7 (31.8%)

Totaal aantal stemmen: 19

Poll gesloten: 13 oktober 2004 – 11:59:15

Auteur Topic: Overdressed...  (21345 keer gelezen)

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Overdressed...
Gepost op: 13 oktober 2004 – 11:59:15
De etiquette vereist min of meer dat een ondergeschikte er niet beter bij mag lopen dan zijn meerdere.

Aangezien 90% van de nederlandse pak-mannen er uit zien alsof ze in een aardappelzak lopen is de kans groot dat (voor de werknemers op dit forum) je er beter bijloopt dan je baas (daarom de titel "Overdressed"). Houden jullie daar rekening mee?


Houdt iemand hier er trouwens in het algemeen rekening mee? Bijvoorbeeld op bruiloften e.d.... lullig als de bruidegom flets afsteekt bij een gast in een Borrelli-pak met Santoni's  :P .

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overdressed...
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2004 – 12:06:40
Hou er soms wel rekening mee, maar meestal draag ik wat ik wil.

Toen ik bijv. bij "het grote electronica concern uit Brabant ;)" zat was mijn directe baas altijd gekleed in jeans, trui en bergschoenen (u leest het goed). De baas daarboven droeg wat jij noemt aardappelenzakken :shock:. De definitie van pak kwam niet verder dan olijfgroene pakken, shirts met korte mouwen en polyester dassen met dasspeld. :roll:

Zelf droeg ik dan geen pak -- de hele afdeling was namelijk casual gekleed. Niet dat mensen dan niet meer met je praten, maar om dan in pak te verschijnen geeft je dan een flink overdressed gevoel. Dus business casual most of the time gedragen daar. Bij gesprekken met senior managers: altijd netjes in pak. Dat vind ik ook een uiting van respect namelijk.

Bij bruiloften ga ik dus stijlvol in pak, aangepast aan de gelegenheid. Wat de rest draagt kan me niet schelen. Ook hier vind ik het gewoon getuigen van respect richting het bruidspaar. Ik zou me zelf best beledigd voelen als mensen in spijkerbroek en korte mouwen naar m'n bruiloft zouden komen.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Stansfield

  • Gebruiker
  • Berichten: 591
    • Bekijk profiel
Overdressed...
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2004 – 14:10:54
Het is toch meer overdressed wanneer je een pak aan hebt en je meerdere geen pak. Wanneer je meerdere wel een pak aan heeft maar een aardappelzak terwijl jij een goed handgemaakt pak aan hebt met santoni's dan is dat toch gewoon een kwestie van smaak en niet overdressed?? dat dacht ik tenminste

michiel

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Overdressed...
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2004 – 14:27:08
Natuurlijk hou ik er rekening mee. Naar een feestje waar niemand in pak loopt, ga ik niet in pak met das lopen. Dat soort dingen.

Werk vind ik al wel weer anders. Ik denk dat je je heel goed kunt permiteren om er fantastisch bij te lopen. Jij voelt je toch zo? Ik zou niet te voorzichtig zijn. Bovendien als iedereen zich gaat richten op een ander, wordt het wel saai. Bovendien -is mijn eigen ervaring ook- zal je in het begin steeds moeten uitleggen (nee, ik heb geen meeting) waarom je 'netjes' bent, maar na enige tijd is het voor iedereen heel gewoon. Sterker nog: ook anderen gaan zich beter kleden. Dus: trek je wel iets, maar zeker ook niet te veel aan van de rest. Als je alleen maar omringt wordt door aardappelzakken die niet kunnen wennen aan jouw look, is er maar een oplossing: ga op zoek naar een betere werkkring.
root liefhebber van (italiaanse) hemden en dassen. Typische 'pakkendrager'. Ook casual tikje 'kakineus'. Nooit zonder overhemd de deur uit bijvoorbeeld. 35 jaar.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Overdressed...
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2004 – 18:42:45
to cut
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overdressed...
Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2004 – 17:41:21
Gusto is ondernemer?
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

  • Gast
Overdressed...
Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2004 – 17:42:40
Citaat van: "Nexus"
Gusto is ondernemer?

In loondienst moet je wel een verschrikkelijk goed salaris hebben om zijn kleedgedrag te bekostigen :D

lhecke

  • Gebruiker
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
Re: Overdressed...
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2010 – 23:33:58
De etiquette vereist min of meer dat een ondergeschikte er niet beter bij mag lopen dan zijn meerdere.

Aangezien 90% van de nederlandse pak-mannen er uit zien alsof ze in een aardappelzak lopen is de kans groot dat (voor de werknemers op dit forum) je er beter bijloopt dan je baas (daarom de titel "Overdressed"). Houden jullie daar rekening mee?


Houdt iemand hier er trouwens in het algemeen rekening mee? Bijvoorbeeld op bruiloften e.d.... lullig als de bruidegom flets afsteekt bij een gast in een Borrelli-pak met Santoni's  :P .

Soms wel, maar als je een baas hebt die er niet goed uit ziet. Dan zou dat betekenen dat je jezelf nooit goed kan kleden. Persoonlijk denk ik, dat een goede uitstraling belangrijk is. Ziet er professioneler uit en komt dus beter over, zeker als je in de bank wereld werkzaam bent zoals ik.

Je moet zorgen dat je er altijd top verzorgd uit ziet.

14Skillz

  • Gast
Re: Overdressed...
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2010 – 00:45:07
"You can never be overdressed or overeducated."
— Oscar Wilde


Word eigen baas, dan het je dit probleem niet op je werk.

Op een feestje gewoon maling aan hebben, of gewoon zeggen dat je eerst x hebt gehad/bent geweest.

Bruiloft van goede vrienden oid ben ik nog wel bereid me aan te passen.

Dean

  • Gebruiker
  • Berichten: 148
  • Minimalist.
    • Bekijk profiel
Re: Overdressed...
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2010 – 01:24:55
Even met de baas om de tafel als je er zo mee zit.

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.152
    • Bekijk profiel
Re: Overdressed...
Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2010 – 01:47:03
Aan een simpele (MTM) Caruso en een paar C&Js zal niemand zich storen, lijkt me.
Zou het wel stoer vinden als je als stagiair op je eerste dag met bretels, zakdoek in je borstzak en anjer in revers binnen komt waaien.

lhecke

  • Gebruiker
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
Re: Overdressed...
Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2010 – 10:57:45
Aan een simpele (MTM) Caruso en een paar C&Js zal niemand zich storen, lijkt me.
Zou het wel stoer vinden als je als stagiair op je eerste dag met bretels, zakdoek in je borstzak en anjer in revers binnen komt waaien.

Dat zou echt te grappig zijn inderdaad. Een pochet heb ik ook niet aan op mijn werk. Dat ga ik binnenkort wel een keer uitproberen. Kijken hoe iedereen reageert.
 :wink:

Bant

  • Gebruiker
  • Berichten: 135
  • Stijl Nieuwerd
    • Bekijk profiel
Re: Overdressed...
Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2010 – 22:29:14
In m'n werkuren ga ik casual gekleed werken dus de kans dat ik overdressed ben is minimaal. Maar goed, wanneer we wel een pak dragen voor een bepaalde gelegenheid dan is hijzelf ook meestal tip-top in orde.

worstcase

  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Re: Overdressed...
Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2010 – 17:06:07
Wordt overdressed bepaalt door je eigen gevoel of door je omgeving? Als je baas moeite heeft met je te mooie outfit dan is dat denk ik eerder een aanleiding voor hem dan een oorzaak. Dan mocht ie je toch al niet..

Mediaman

  • Gast
Re: Overdressed...
Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2010 – 17:22:18
Wordt overdressed bepaalt door je eigen gevoel of door je omgeving? Als je baas moeite heeft met je te mooie outfit dan is dat denk ik eerder een aanleiding voor hem dan een oorzaak. Dan mocht ie je toch al niet..

Hij mag je niet vanwege je te mooie outfits.