Leuke notitie bij de Vicuna.
Ik was afgelopen zomer in Peru/Bolivia en Chili en in Bolivia heb ik die Vicuna's in het echt zien rondlopen, het zijn net een soort herten maar dan in het modelletje Lama (als je snapt wat ik bedoel). Vroeger (in het Inca tijdperk (dus erg vroeger)) was kleding gemaakt van Vicuna wol alleen bestemd voor DE Inca (de koning/keizer van de Inca's) en mocht ook niet door iemand anders worden gedragen.
Deze beesten kunnen zich alleen maar voortplanten boven ik meen 4000 meter en komen dus ook alleen maar voor boven die hoogte. De omgeving waar je hem ziet staan is ook wel typerend voor zijn leefomgeving (de boomgrens ligt weliswaar een stuk hoger in Zuid-Amerika maar boven de 4km kom je toch echt geen boom meer tegen).
In zowel Peru als Bolivia kon je (in vergelijking) voor een koopje vicuna wollen kleding attributen kopen (zoals truien, sjaals, etc.). Helemaal als ik dan prijzen langs zie komen van 1000 euro voor een sjaal

. Dan zou ik zeggen boek een retourtje La Paz en plak er een vakantie aan vast.
Overigens is die Vicuna wol wel echt superspul, is ontzettend zacht en schijnt vrij sterk te zijn.
Tot zover het informatieve stukje over Vicuna's (met enige dank aan de Lonely Planet).