Auteur Topic: Tijdschriften - Algemeen  (241709 keer gelezen)

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.283
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #675 Gepost op: 19 december 2019 – 09:04:20
tja. ik vind het blad prima leesvoer.
live and let die

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.358
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #676 Gepost op: 19 december 2019 – 09:38:07
Ik ook.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #677 Gepost op: 19 december 2019 – 09:42:51
Maar zitten er nu SF-ers in de redactie of niet?

Camicia

  • Gebruiker
  • Berichten: 657
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #678 Gepost op: 19 december 2019 – 09:49:34
Gaat volgens mij om een interview :P

Oris

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.184
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #679 Gepost op: 19 december 2019 – 10:00:29
Wanneer je tot de quote 500 behoort, hoe duur mogen je schoenen dan zijn?

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #680 Gepost op: 19 december 2019 – 10:02:55
Gaat volgens mij om een interview :P

Linkje of fotootje? God, wat ben ik toch altijd nieuwsgierig.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #681 Gepost op: 19 december 2019 – 10:33:23
Wel hoofdredacteur van het jaar geworden.

Wat zegt dat nou helemaal. Policorgeluid doet het altijd goed in die kringen.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #682 Gepost op: 19 december 2019 – 10:53:21
Sympathiek ventje.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #683 Gepost op: 19 december 2019 – 11:10:31
 :-^

BucharestBlues

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.590
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #684 Gepost op: 19 december 2019 – 11:34:55
Inderdaad, vond het niveau echt minder laatste jaren maar dit is wel weer een prima editie

Ik heb wel eens betere edities zien langskomen in wddhv.
Anyway - leuk hoor!

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #685 Gepost op: 19 december 2019 – 12:23:56

Brench

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.002
    • Bekijk profiel
Tijdschriften - Algemeen
Reactie #686 Gepost op: 19 december 2019 – 14:24:46
Nou, dan zet t interview dan ook hier neer. Niet zo krampachtig doen.

Mark020

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.326
    • Bekijk profiel
Re: Tijdschriften - Algemeen
Reactie #687 Gepost op: 13 oktober 2020 – 19:47:13
Stukje (van Onno Aerden) uit de Else4:
Citaat
Hoe het pak de crisis overleeft
Is het pak ten dode opgeschreven nu we allemaal thuiswerken? Onzin, zeggen modeondernemers – maar het verandert wel van gedaante. Soepeler, speelser.
Mannenmode kwam, toen het nog herenmode heette, in twee smaken: de zakelijke kantoorlook en de vrijetijdsgarderobe. De afgelopen decennia was die eerste categorie al aan verval onderhevig. Na pochet en manchetknoop verdwenen de dasspeld en daarna de das zelf geleidelijk uit de kantoren. Het confectiepak, ooit standaard in minstens drie varianten in de kledingkast van tienduizenden middenmanagers, kreeg concurrentie van hip semi-maatwerk. En over het algemeen kwam het pak in een illuster hoekje terecht waar alleen nog advocaten, verkopers, bankiers met geldingsdrang en wat andere vertegenwoordigers van de oude economie zich ophouden. De rest van ondernemend Nederland draagt, conform de stijlmantra’s van Steve Jobs, Elon Musk en Mark Zuckerberg, een T-shirt, coltrui of hemd met de bovenste knoopjes open. Het laatste bolwerk van de traditionele mannenkleren, de kalfsleren schoen in cognac of zwart, spartelt in een zee van loafers, sneakers en sandalen.
De grilligheid waarmee trends op de deur kloppen, vergde voor dit voorjaar al het uiterste van mannenmode-inkopers. Die hadden wel één zekerheid. Het klassieke grijze of donkerblauwe pak mocht dan onder druk staan, het had voor mannen nog immer de status van de bus met poedersuiker – altijd wel eentje in de kast.
Maar toen kwam corona. En met dat virus: de maatregelen.
We vergaderen sindsdien braaf thuis. Aan de keukentafel. Ineens blijkt de baas ook gewoon over een trui met V-hals te beschikken. Wie in die eerste dagen van de lockdown een Zoom-sessie begon in een keurig jasje, zag op de schermpjes van zijn laptop al snel dat hij de enige was. Na de geforceerde koffiebreak moet menig jasje ¬semi-nonchalant over de stoelleuning zijn geschoven om de volgende sessie niet meer te zijn aangetrokken. Het pak zucht ¬onder het thuiswerk. Mannenmodeketen Oger besloot half september een kwart miljoen euro aan overtollige pakkenvoorraad maar weg te geven aan werkzoekenden.
Tijd voor de vraag: is het pak verloren? Bestaat er ook in de mannenmode zoiets als het ‘nieuwe normaal’ en wat is dat dan?
Straatbeeld uit Milaan. Foto: Edward Berthelot/Getty Images
Previous slide
Next slide
Niet als ons decorum overboord zetten
‘Als het maar niet is waaraan ik me de afgelopen maanden kapot heb geërgerd,’ monkelt Suit Supply-topman Fokke de Jong (46) vanuit Amerika, waar hij na zeven maanden eindelijk weer een tour kan maken langs zijn vijftig filialen. ‘Ik zat gisteren in zo’n videocall. Twee Parijzenaars, keurig in pak, iemand uit Londen in dress-shirt. En dan de Nederlander – een schipperstrui. Want corona. Bullshit. Zo’n ¬virus wil toch niet zeggen dat we al ons decorum overboord moeten gooien?
Collectie Suit Supply
‘Ik heb laatst op mijn eigen hoofdkantoor iemand naar huis gestuurd die in zijn weekendkloffie achter zijn bureau zat te werken. Niet dat iedereen een pak aan hoeft, maar strandkleren op de zaak, zoiets kan alleen in Nederland.’
Het Nederlandse Suit Supply, dat al jaren agressief groeit en een wereldspeler wil worden op het gebied van mannenmode, is hard getroffen door de coronacrisis. De Jong berekende dit voorjaar een omzetverlies van 100 miljoen euro op een omzet van 350 miljoen wereldwijd. ‘In China en Zuid-Korea hadden we onze winkels al gesloten toen Europa eroverheen kwam, en daarna nog eens de Verenigde Staten.’
Dertig miljoen aan staatsgegarandeerde bankleningen, de NOW-regeling voor het Nederlandse personeel en een extra storting van 10 miljoen door De Jongs collega-aandeelhouder, Nederlandse Participatiemaatschappij, hielden het schip drijvende. ‘Een gruwel,’ blikt De Jong terug. Zelf houdt hij ook 10 miljoen paraat houdt om in zijn onderneming te storten.
Maar sinds de zomer trekt de verkoop aan, vooral in Azië. ‘In China zit iedereen weer in concertzalen, stadions, treinen en restaurants.’ Ook pakken gaan opnieuw de toonbank over: ‘Mensen blijven ook nu promotie maken. Maar sinds de pandemie draait het vooral om elevated casual: soepeler vallende pakken, pop-overs: katoenen polo’s met lange mouwen en shirtkraag. Die hangen in onze winkel in Amsterdam-Zuid op de eerste etage, het formele werk beneden. Vorig jaar kwam vrijwel niemand boven, nu is het beneden stiller.’
Fokke de Jong van Suit Supply
Flinke opmars van formelere mode de laatste jaren
De opkomst van ketens als Suit Supply past bij een flinke opmars van formelere mode de laatste jaren, zegt Jan Agelink (51), die kledingbedrijven adviseert over consumententrends. ‘Zelf vond ik tekenend dat een luxemodehuis als Louis Vuitton Virgil Abloh als hoofdontwerper aanstelde die de losheid en de trendgevoeligheid van streetwear moest vertalen naar formelere kleren. Maar sinds dit voorjaar slaat de pendule weer uit naar gemakkelijk, naar comfort. Inmiddels draait het om athleasure, kort voor: athletic leisure – vrijetijdskleren die zijn geïnspireerd op de Amerikaanse sport- en rapperscultuur, versterkt door het thuiswerken. Zeg maar: klassiek gesneden jasje op een chino met een paar sneakers eronder.’
Het pak is eventjes uit de gratie, merkt ook eigenaar van The Society Shop, Hans Beer (60). ‘Merken die traditioneel veel pakken verkochten, zijn gestopt: Van Gils, McGregor. De Bijenkorf heeft de pakkenafdeling eerder dit jaar flink afgebouwd, kleinere retailers mikken steeds meer op designermerken als Moncler, Stone Island en Woolrich.’
Hans Beer, eigenaar van The Society Shop
Het nieuwe normaal is vooral elegant, zegt modeondernemer Bas Possen (49), die zich specialiseerde in ‘customized’ kleren (zie ‘De kleermaker’). Possen moest ‘wel even slikken’ toen de samenleving in april tot stilstand kwam. ‘Normaal verkoop ik zo’n tienduizend schouderstukken per jaar – jasjes, broeken, overhemden, in de zomer bleef de omzet steken op ongeveer de helft. Maar inmiddels schiet alles weer omhoog. Het zou me niets verbazen als ik over 2020 op een normale omzet uitkom.’
Maar ook bij Possen heeft het pak het lastig. ‘Vijf jaar geleden verkocht ik op elke 95 pakken vijf jasjes: nu 45 procent pakken, waarvan de helft in een uitgesproken stijl, en 55 jasjes. In onze nieuwsbrieven draait het nu om minder formele kleren dan pakweg een jaar terug. We verkopen vooral online veel combinaties.’
Bas Possen, eigenaar van Possen. Foto: Reinier RVDA
De kleermaker
Bas Possen (49) nam in 1999 drie mannenmodewinkels over van zijn vader. Aangestoken door de dotcom-mantra’s innovatie en disruptie gooide hij het roer om: alle pakken, jasjes, shirts, schoenen, overjassen en jeans zouden custom made worden geleverd. De klant zou via een scanapparaat eenmalig worden opgemeten en vervolgens zou het bijkopen van maatkleren geen probleem zijn.
In zijn winkels aan de Amsterdamse Van Baerlestraat en op het Haagse Noordeinde plaatste hij alvast een bodyscanapparaat. Het liep anders: klanten bleken ook in de 21ste eeuw behoefte te houden aan persoonlijk contact. ‘Innovator zijn is heel cool, maar daar een groeibedrijf van maken is andere koek. Ik werd uitgelachen door mijn personeel.’
Inmiddels heeft Possen geïnvesteerd in een versie 2.0 van zijn visie: één keer inmeten, daarna vooral online contact. Via een zo persoonlijk mogelijk ingericht onlineplatform waar klanten hun kledingstuk selecteren en ook de afwerking modulair kunnen maken: rustige of juist fancy voering in het jasje, de vorm van knopen en zakken, vorm van het boord, wel of geen initialen onder aan het shirt. Pas na de order wordt het stuk geproduceerd, op maat in Italië of China, van de beste Italiaanse stoffen.
‘Corona heeft slow fashion een zet gegeven: minder stukken in de kast, maar van betere kwaliteit. Daar spin ik garen bij. Het is ook duurzamer: de klant heeft minder spullen die langer meegaan, wij ontlopen voorraad die moet worden vernietigd, of gedumpt in de uitverkoop.’
Bang voor een teloorgang van het klassieke pak is Possen niet. ‘Er zijn nog veel mannen die hun representativiteit uit een formeel pak halen. Maar ik zie ook mannen onder de veertig langskomen voor een pak in een opvallend dessin, in uitgesproken kleuren. Het jasje is ongekend populair, vooral in een wat meer dandy-achtige kleur en snit.’
Door corona is online modeshoppen aan een ongekende opmars bezig
Mannen die online modeshoppen: voor corona niet bepaald normaal, inmiddels bezig aan een ongekende opmars. Agelink wijst op de opkomst van modeplatforms als Yoox, van het Amerikaanse online-modebedrijf Net-a-Porter. Daar kunnen bezoekers een avatar samenstellen met hun maten, die vervolgens online de gewenste kleren showt. Ook de mode¬ondernemers zijn ervan overtuigd dat het online shoppen voor mannen door corona een blijvertje is.
Bas Possen heeft zelfs zijn hele businessmodel ingericht op online-transacties. Zijn ontvangs¬truimte is op een bedrijventerrein net binnen de Amsterdamse ring: geen dure meters, maar soberheid en efficiëntie. ‘Het idee is: een keer kennismaken en inmeten, daarna contact via onze webshop, de telefoon en de app. We leren onze klanten door en door kennen. Fietsen ze naar hun werk? Dan krijgen ze eerder een aanbieding voor een nieuwe broek: slijtage. Ondernemers die die omslag niet maken en nog altijd vastzitten aan dure huurcontracten in steeds legere winkelstraten, die wens ik veel sterkte.’
Ook Hans Beer zet volop in op online. ‘De webshop was voor ons tot vorig jaar een soort extra filiaal. Maar inmiddels ontwikkelen we die tot een volwaardig en zelfstandig bedrijf. Pakken, jassen en smart casual zullen altijd in de fysieke winkels worden verkocht, mannen willen stoffen voelen en passen, maar de verkoop van modegevoeliger items – truien, polo’s, schoenen – schiet vooral online omhoog. Dáár zit groei.’
The Society Shop en de crisis
‘Half maart gingen onze achttien winkels in Nederland, België en Duitsland tijdelijk op slot,’ zegt Hans Beer (60), eigenaar van mannenmodeketen The Society Shop. ‘We waren soms als enige in de winkelstraat nog open. Formele kleren? Even niet, toen. In onze zes outletfilialen verkochten we duizenden confectiepakken per maand, die omzet was ineens weg. Sindsdien beleven we een hobbelige rit. Onze huisbankier stelde straffe eisen aan het overbruggingskrediet voor het bedrijfsleven, de BMKB-C-regeling. Toen na maanden steggelen de terugbetaaltermijn van staatswege werd verlengd, moest ik weer met ze onderhandelen. Ook veel verhuurders stelden zich stug op – dat loopt nog steeds door. Al met al was ik meer bezig met overleven dan met ondernemen.
‘Wij zien de omzet nog niet op het oude niveau terugkomen, augustus en september zijn bleek. Vooral de outlet centers blijven stil, de reguliere winkels draaien weer enigszins okay. Daar verkopen we sinds corona minder zakelijk en meer luxe casual. Maar het pak is op de weg terug, let op mijn woorden. De verkoop van maatpakken blijft stabiel: dat is een kleine, vaste klantenkring. En daarnaast merken we dat jongeren het pak herontdekken. Meer en meer opleidingsinstituten verwachten dat studenten pakken dragen: dat geeft zelfvertrouwen, straalt autoriteit uit. De trouwmarkt, voor ons heel belangrijk, maakt een inhaalslag – voor je trouwpak ga je altijd naar de winkel.
‘Pakken worden wel anders gedragen: met sneakers, met een draw string door de broek, zo’n koordje dat je kent van de joggingbroek, in weefsels met stretch. En: afzonderlijk moeten broek en jasje ook in combinatie met jeans of coltrui kunnen worden gedragen. Met een aankoop heeft een man dan drie kledingmogelijkheden in huis gehaald. Maar afscheid van het pak? Dat nooit.’

Meer bewustwording over de herkomst van materialen
Een andere trend die door ¬corona vaart krijgt, is die van bewustwording over de herkomst van materialen en de waarde van hergebruik. De Belgische ontwerper Dries Van Noten schreef dit voorjaar met veel andere ontwerpers een open brief aan ‘de kledingindustrie’, met de oproep om te stoppen met fast fashion, waarbij elke paar weken nieuwe collecties in de winkels liggen. ‘Realistischer en duurzamer’ zou het modemotto moeten worden. Agelink: ‘Dat zou hij een paar jaar geleden niet hebben gedaan. Maar nu haakt zo’n oproep aan bij ¬bewustwording onder mode¬consumenten die elkaar online vinden in hun afkeer van eindeloze consumptie. Meer lokaal geproduceerde producten, kwaliteitsstoffen die lang meegaan, minder spullen die per stuk ook meer kosten: die beweging krijgt in deze crisissituatie vaart.’
Hij wijst op het wereldwijde succes van de Nieuw-Zeelandse sneakerproducent Allbirds die leer heeft verruild voor wol, het Vlaamse merk Vollebak dat horloges produceert uit waste, en op de recente opening van een grote vestiging van modeketen H&M in Berlijn, waar ook tweedehandskleren worden verkocht: tekenen des tijds.
‘Pakken zijn zo cyclisch als wat’
Is er bij al die ontwikkelingen nog hoop voor het traditionele pak? Ja, maar dan wel anders dan we gewend waren. Agelink: ‘De tweedeling “pak-thuis” is voorbij, je moet wel in een heel conservatieve sector werken, wil je die hebben gemist. Modemerken geven meer aandacht aan mooie shirts, pullovers, wollen truien, soepel vallende jasjes. Je bovenkant is tijdens al dat online vergaderen in beeld. Verzorgd maar niet al te formeel. Het moet vooral lekker zitten – letterlijk.’
Kan zijn, maar het pak is onverwoestbaar, zegt Possen. ‘Pakken zijn zo cyclisch als wat. In de ruim twintig jaar dat ik dit doe, is het pak drie keer ten dode opgeschreven geweest. Laatst, op een avond met vrienden, ging het ook weer die kant op. Teenslippers, shirts van een tientje – mijn maatjes vonden het allemaal geweldig, mode van een nieuwe tijd. Totdat hun vrouwen zich in het gesprek mengden: sorry schat, maar in pak ben jij voor mij de best looking guy ever. Dat is een van de geheime motortjes achter het succes.’
Ook De Jong heeft het allemaal al een keer zien gebeuren, in de financiële crisis rond 2010. ‘Juist in crisistijden willen mannen goed voor de dag komen, we verkochten toen al snel weer volop pakken. Show up and dress for battle. Die tegenbeweging is er al in landen om ons heen. Het pak is een zekerheidje. Al is het maar omdat het weinig nadenken vergt. Je trekt het uit de kast en hop, aan.’

The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

UC

  • Gebruiker
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
Re: Tijdschriften - Algemeen
Reactie #688 Gepost op: 13 oktober 2020 – 22:25:33
Interessant om te lezen, thanks voor het delen. Mode blijft altijd cyclisch, maar zie weinig sectoren weer naar volledig pakkeurslijf terug gaan.

Overigens wel gelachen om SuSu opmerking. Toen ik daar in vorig leven als consultant in de zomer langskwam voor een opdracht zat de helft daar in korte broek en tshirt. Zelden zo verrast geweest.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: Tijdschriften - Algemeen
Reactie #689 Gepost op: 13 oktober 2020 – 23:19:36
Dank voor het delen, Mark.

De ondernemers. Allemaal vooral blijven geloven dat het cyclisch is, tegen beter weten in. De preek voor eigen parochie. Ik geloof er niet meer in. Algehele vercasuaisering. Ook in het Angelsaksische bedrijfsleven. Of júist.