Auteur Topic: [Schoenen] Slijtage (leren) zolen  (73359 keer gelezen)

meester schoenmaker

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Slijtage (leren) zolen
Reactie #105 Gepost op: 21 juni 2007 - 22:40:05
Citaat van: "Vortex"
Citaat van: "meester schoenmaker"
nog wat een leren zool moet adem halen want anders tranpereert je voet
dus dat zeehond verhaal is ook een raadsel?

Dat zeehondenvet moet de zool wat beter conditioneren. Maar van wat ik heb gehoord sluit het de zool juist af waardoor het niet meer ademt, dus niet aan te raden.

Heb wel eens gehoord bij shoes & shirts bv dat ze een of ander speciaal spul hebben uit Engeland wat de zool wel goed conditioneert waardoor hij langer meegaat. Maar jij denkt dat dat spul niet helpt?

het heeft niks mee te maken met wat later aangebracht word op een loopzool tenzij dat voor de looing word gedaan je hebt speciale soepele zolen wat wel water recident is alleen de slijt weerstand  vergroot
ou je santonies goed bij als profesionel hulp nodig hebt mail me

meester schoenmaker

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #106 Gepost op: 21 juni 2007 - 22:51:00
Citaat van: "Vortex"
nog wat een leren zool moet adem halen want anders tranpereert je voet
dus dat zeehond verhaal is ook een raadsel?

Dat zeehondenvet moet de zool wat beter conditioneren. Maar van wat ik heb gehoord sluit het de zool juist af waardoor het niet meer ademt, dus niet aan te raden.

Heb wel eens gehoord bij shoes & shirts bv dat ze een of ander speciaal spul hebben uit Engeland wat de zool wel goed conditioneert waardoor hij langer meegaat. Maar jij denkt dat dat spul niet helpt?

het heeft niks mee te maken met wat later aangebracht word op een loopzool tenzij dat voor de looing word gedaan je hebt speciale soepele zolen wat wel water recident is alleen de slijt weerstand  vergroot

dat zijn alleen maar verkoop praatjes een loop zool van leer kan alleen vocht dun vloeibaar water zuigen geen dik vet of was zodra je er op loopt slijt het weg
ou je santonies goed bij als profesionel hulp nodig hebt mail me

Mozart

• Bekijk profiel
lijnolie
Reactie #107 Gepost op: 05 juli 2007 - 17:18:37
Ik vraag me af of degenen die lijnolie gebruiken om hun zolen te ”conserveren”, gekookte of rauwe lijnolie gebruiken. Gekookte lijnolie droogt veel sneller(24uur) dan rauwe(duurt maanden). Als het sneller droogt, wordt de zool misschien slijtvaster dan met rauwe olie. Echter, de rauwe olie zal beter in het leer dringen en dit beter voeden.
Kortom, gekookt of rauw?
Verder zou ik graag willen weten of de zolen niet glad(der) worden bij nat weer!
De grootste dreiging is de macht van de middelmaat"

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #108 Gepost op: 05 juli 2007 - 20:25:49
Dat is een goede vraag van jou Mozart omdat er twee soorten zijn.

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: lijnolie
Reactie #109 Gepost op: 05 juli 2007 - 21:53:03
Citaat van: "Mozart"
Ik vraag me af of degenen die lijnolie gebruiken om hun zolen te ”conserveren”, gekookte of rauwe lijnolie gebruiken. Gekookte lijnolie droogt veel sneller(24uur) dan rauwe(duurt maanden). Als het sneller droogt, wordt de zool misschien slijtvaster dan met rauwe olie. Echter, de rauwe olie zal beter in het leer dringen en dit beter voeden.
Kortom, gekookt of rauw?
Verder zou ik graag willen weten of de zolen niet glad(der) worden bij nat weer!

Ik gebruik biologisch-dynamische olie 0- die zal dus wel onverhit zijn
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #110 Gepost op: 05 juli 2007 - 22:50:12
Tja, mijn potje is op en heb het al weggegooid...
Als ik nieuwe haal bij de Reform winkel zal ik er even naar kijken...

Je hebt inderdaad een punt, dat er wel verschil in zit.
Bij mij trok het overigens meestal binnen 48 helemaal in...  zal dus wel gekookt zijn!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Mozart

• Bekijk profiel
lijnolie
Reactie #111 Gepost op: 10 juli 2007 - 19:08:20
Volgens diverse fabrikanten van onderhoudsmiddelen voor leer, wordt er rauwe lijnolie gebruikt voor de conservering van leer.
Rauwe (maar ook gekookte) lijnolie kun je trouwens gewoon in de bouwmarkt kopen voor E 3,50 per 0,5L.
De grootste dreiging is de macht van de middelmaat"

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #112 Gepost op: 21 november 2007 - 16:45:01
Iets wat direct optreedt bij het lopen is de zichtbare slijtage aan de voorkant van de leren zool.

Laten jullie dit gewoon zo of werken jullie het bij? En indien jullie het bijwerken, hoe dan?

Zie hier, de kleine rafeltjes aan de voorkant:

Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #113 Gepost op: 21 november 2007 - 16:47:05
Nog een andere vraag: de hak van de schoen (Grenson, toplijn) is van een zacht soort rubber. Helaas gaan er snel steentjes in zitten, soms erg vervelend op het parket! Heeft er iemand tips?

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #114 Gepost op: 21 november 2007 - 16:56:06
De zoolrand behandel ik gewoon bij iedere keer poetsen met donkerbruine schoensmeer. Gaat prima. Wat betreft de steentjes in je hak: Thuis schoenen uit :lol: Zou het zo anders niet weten.

Janusz

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #115 Gepost op: 21 november 2007 - 17:34:46
Citaat van: "Mikey Fuoco"
De zoolrand behandel ik gewoon bij iedere keer poetsen met donkerbruine schoensmeer. Gaat prima. Wat betreft de steentjes in je hak: Thuis schoenen uit :lol: Zou het zo anders niet weten.

Zou gewoon bij de schoenmaker een wat harder soort rubber op laten zetten. Heb je de schoen wel niet meer origineel maar hou je je parket heel.
"Rugby is a hooligans game played by gentlemen; soccer is a gentleman's game played by hooligans; football is a hooligans game played by hooligans."

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #116 Gepost op: 22 november 2007 - 00:07:51
Citaat van: "foto010101"
Iets wat direct optreedt bij het lopen is de zichtbare slijtage aan de voorkant van de leren zool.

Laten jullie dit gewoon zo of werken jullie het bij? En indien jullie het bijwerken, hoe dan?

Steeltipje/embout laten zetten!
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #117 Gepost op: 22 november 2007 - 11:27:31
Mijn dank is groot :D, met jullie tips kom ik er!

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #118 Gepost op: 06 december 2007 - 01:15:21
Citaat van: "Solitarias"
Citaat van: "foto010101"

Steeltipje/embout laten zetten!

wat kost dat ongeveer, en welke schoenmaker.. die bij de brug in maastricht bijvoorbeeld?

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #119 Gepost op: 06 december 2007 - 15:46:07
Citaat van: "Clay"
wat kost dat ongeveer, en welke schoenmaker.. die bij de brug in maastricht bijvoorbeeld?

15 euro bij Rapide aan de Heiligeweg in A'dam.