Auteur Topic: [Schoenen] Slijtage (leren) zolen  (68561 keer gelezen)

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen] Slijtage (leren) zolen
Gepost op: 13 maart 2006 – 07:40:14
Afgelopen weekend weer flink rond lopen banjeren op de betere schoenen. Het regende helaas soms flink en ook lag er een laagje sneeuw, maar schoenen hebben het prima gehouden.

Wel viel me een ding op. M'n zolen en hakken zaten vol met kleine steentjes. Deze verwijderen liet soms flinke gaatjes over.

Bij droog weer heb ik daar eigenlijk geen last van. Het lijkt erop dat de zolen als ze nat worden een stuk zachter worden, en dus sneller slijten en steentjes vasthouden. Hebben jullie ook die ervaring?

Daarnaast lijkt trouwens de zool van m'n vB's een stuk netter te slijten (geen opkrullen aan de randen, harder materiaal) dan die van m'n C&J's of Santoni's. En ook daar loop ik overal mee doorheen.

Iemand nog tips of ik zolen tegen "vocht" kan behandelen (zonder was e.d. te gebruiken... lijkt me voor de grip niet echt verstandig :P).

Peer Gynt

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2006 – 09:14:02
Volgens mij is daar niet zo heel veel aan te doen. Wel is het belangrijk je schoenen op hun zijkant te leggen als je ze uit doet wanneer het nat is geweest. Zo krijgt de zool goed de kans om te drogen.

Je zool wordt inderdaad ook wat zachter doordat hij iets opzwelt als deze nat wordt. Ik laat ook mooi alle pikkeltjes die er inkomen zitten, anders blijf je bezig en houd je inderdaad alleen een boel gaatjes over  :D
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2006 – 09:44:26
Citaat van: "Peer Gynt"
Ik laat ook mooi alle pikkeltjes die er inkomen zitten, anders blijf je bezig en houd je inderdaad alleen een boel gaatjes over  :D

Zou ik ook doen ware het niet dat het voor een mooi gelakte houten vloer niet zo handig is alle steentjes erin te laten zitten...

Napoleon

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2006 – 09:54:56
Ik draag mijn santoni's gewoon niet als het regent of nat weer is geweest. Heb het een paar keer wel gedaan, idd veel steentjes en andere rommel. Als je ze vergeet op de zijkant te leggen schimmelt de hele onderkant (Stinken!).
Dus mijn advies: bij kloteweer (60% van de dagen in Nederland): gewoon een vB aantrekken met dikke rendebach zool (evt. met een rubber matje eronder, dan heb je helemaal geen problemen meer met rommel eronder)!

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2006 – 10:48:09
Citaat van: "Napoleon"
Ik draag mijn santoni's gewoon niet als het regent of nat weer is geweest. Heb het een paar keer wel gedaan, idd veel steentjes en andere rommel. Als je ze vergeet op de zijkant te leggen schimmelt de hele onderkant (Stinken!).
Dus mijn advies: bij kloteweer (60% van de dagen in Nederland): gewoon een vB aantrekken met dikke rendebach zool (evt. met een rubber matje eronder, dan heb je helemaal geen problemen meer met rommel eronder)!

Goede tip! Mijn huidige schoenen (paar verrotte vB) zijn helemaal naar de knoppen  door de sneeuw

Prevoo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2006 – 11:45:34

zelfde hier..oude vB aan met slechter weer. Zo blijft de rest acceptabel uit zien!
njoy your freedom

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2006 – 13:04:27
Gewoon je goede schoenen aan doen hoor... Wat een onzin om ze uit te laten. Je zult gewoon rekening  moeten houden met wat extra onderhoud als het slecht weer is. Wat in iedergeval helpt om je zolen wat beter te conserveren is het volgende.

Koop ze bij Shoes & Shirts: Deze geven de schoen namelijk na een aantal weken een speciale olie behandeling. Deze olie is in Nederland niet verkijgbaar en S&S laat het speciaal uit Engeland komen. Traditie die ze al een paar genaraties in stand houden, trouwens.

2e optie: Ga naar een goede reform winkel en koop een flesje lijnzaadolie. Smeer hier de zool goed mee in en laat ± 24 uur drogen, herhaal deze behandeling nog 1 of 2 keer et voila!!!

Na verloop van tijd herhaal je dit nog eens. De zool wordt er waterdichter van en je voed de zool zo ook.. UItdroging is funest voor het leer en de rand!!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Napoleon

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2006 – 13:13:07
Thanks! Ik ga ook van die ijzeren voorstukjes op mijn santoni's laten zetten; kunnen ze dat bij S&S Migliore?

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2006 – 13:31:24
Thanks! Ik ga ook van die ijzeren voorstukjes op mijn santoni's laten zetten; kunnen ze dat bij S&S Migliore?

Vast wel, maar de vraag is eigenlijk of hun huisverzoler (Heubel??) het kan. Maar ik ga er wel van uit!!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Prevoo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2006 – 14:27:19
Citaat van: "Migliore"
Gewoon je goede schoenen aan doen hoor... Wat een onzin om ze uit te laten. Je zult gewoon rekening  moeten houden met wat extra onderhoud als het slecht weer is. Wat in iedergeval helpt om je zolen wat beter te conserveren is het volgende.
......

Het gaat mij ook niet zozeer om de zolen, maar om het feit dat mijn meeste schoenen van suede zijn en ik heb nog steeds geen goede manier gevonden om deze weer mooi schoon te krijgen
wat hierbij wel overigens helpt is om suede schoenen in het zwart te kopen..zie je het vuil minder snel zitten  :D
njoy your freedom

Napoleon

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2006 – 14:31:01
Citaat van: "Prevoo"
......

Het gaat mij ook niet zozeer om de zolen, maar om het feit dat mijn meeste schoenen van suede zijn en ik heb nog steeds geen goede manier gevonden om deze weer mooi schoon te krijgen
wat hierbij wel overigens helpt is om suede schoenen in het zwart te kopen..zie je het vuil minder snel zitten  :D

geldt voor mij hetzelfde: heb alleen maar suede schoenen; die vB gaan trouwens gewoon aan bij regen  :)

Prevoo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2006 – 14:49:24
Citaat van: "Prevoo"
......

geldt voor mij hetzelfde: heb alleen maar suede schoenen; die vB gaan trouwens gewoon aan bij regen  :)

hier precies hetzelfde...die zijn dan wel zwart
njoy your freedom

Eli

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2006 – 21:51:40

Koop ze bij Shoes & Shirts: Deze geven de schoen namelijk na een aantal weken een speciale olie behandeling. Deze olie is in Nederland niet verkijgbaar en S&S laat het speciaal uit Engeland komen. Traditie die ze al een paar genaraties in stand houden, trouwens.

2e optie: Ga naar een goede reform winkel en koop een flesje lijnzaadolie. Smeer hier de zool goed mee in en laat ± 24 uur drogen, herhaal deze behandeling nog 1 of 2 keer et voila!!!

Na verloop van tijd herhaal je dit nog eens. De zool wordt er waterdichter van en je voed de zool zo ook.. UItdroging is funest voor het leer en de rand!!!
]

Bedankt voor de tip, maar ik zal in verband met die water blaasjes mijn blake santoni's toch niet aan doen met slecht weer, moet zeggen dat de zool van een paar prada's van me er ook niet beter op wordt met nat weer, laqatst is de rand om de stiknaad er in 1 dag afgelsleten aan de voorkant doordat ze nat werden, ik vind het dus niet bepaald onzin! :)
T don't mean a thing if IT ain't got that swing.

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2006 – 07:41:44
Citaat van: "Eli"
...laatst is de rand om de stiknaad er in 1 dag afgesleten aan de voorkant doordat ze nat werden...

Vind ik het toch raar dat een vB-zool het zoveel langer volhoudt... ook met sneeuw en nat weer.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2006 – 08:52:34
Mijn originele Van Bommel zolen slijten als de ziekte. Tis net nat karton...
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors