Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners  (439891 keer gelezen)

Marcel

  • Gebruiker
  • Berichten: 73
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #60 Gepost op: 19 oktober 2006 – 23:38:02
Citaat van: "Sergio"
Dat over die levensduur van spanners, hoe zit het met het langzaam verzadigen en "uitdrogen" van het cederhout?


Dat uitdrogen valt wel mee. Het is aan te raden om de spanners na bijvoorbeeld een half jaar lichtjes op te schuren met fijn schuurpapier, dan nemen ze het vocht weer wat beter op.
 know that I'm born and I know that I'll die, the in between is mine.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanitΰ - modern tailors
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #61 Gepost op: 19 oktober 2006 – 23:43:36
Citaat van: "Marcel"
Citaat van: "Sergio"
Dat over die levensduur van spanners, hoe zit het met het langzaam verzadigen en "uitdrogen" van het cederhout?


Dat uitdrogen valt wel mee. Het is aan te raden om de spanners na bijvoorbeeld een half jaar lichtjes op te schuren met fijn schuurpapier, dan nemen ze het vocht weer wat beter op.


Toch betwijfel ik dat. En ieder half jaar lichtjes opschuren helpt niet als ze 30 jaar mee zouden moeten. Zelfs geen 10 jaar.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanitΰ - modern tailors

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.697
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #62 Gepost op: 20 oktober 2006 – 09:18:02
Lichtjes opschuren haalt echt zo bijzonder weinig materiaal eraf dat je dit echt wel 60 keer kan (2x p.j. 30 jr. lang) herhalen hoor, ben ik van overtuigd.

Zelf heb ik enkele paren van rochester, spreidspanners en een paar veerspanners. Zoals Alboreto al zei, past een schoenspanner soms veel beter in de ene dan in de andere schoen. Met die rochesterspanner ben ik bovendien zelfs aan het modificeren geslagen (lees: de hiel wat bijschuren) om deze beter passend te maken. Het zijn medium spanners, in principe geschikt voor maat 5 - 8. Ik heb maat 7 - 7,5 maar ze rekten toch echt de hiel van de schoen teveel op waardoor je op den duur gewoon uit je schoen 'slipt'! Waak er dus in ieder geval voor dat ze niet te strak zitten :!:

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #63 Gepost op: 20 oktober 2006 – 09:36:28
Citaat van: "Nexus"
Ik gebruik de Seeadler's Premium Natural Wood, erg tevreden over.


Dit is tegengesteld aan jouw eerste paar post in http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=6
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

PeterRdam

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #64 Gepost op: 22 oktober 2006 – 18:41:15
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb inmiddels een Dunkelman schoenspanner gekocht en twijfel wat de volgende aankoop zal zijn:

- een Van Bommel Medium (Juniper Ridge Men's Premium *) via de schoenmaker voor 35 euro (ben langs geweest met schoen)
- een Seeadler via internet voor 25 euro.

Ik het laatste geval zou ik graag nog advies krijgen welke maat ik moet nemen. Voor schoenmaat 8 (Santoni), Dunkelman maat 7 en Juniper Ridge maat medium.

M'n strategie is: Dunkelman voor m'n allerbeste schoenen, Juniper of Seeadler voor de rest.

* De schoenkamer had nog wat oude Van Bommel schoenspanners die in een Rochester doos zaten ;-) Zijn deze twee dan van dezelfde fabrikant of is VB van leverancier gewisseld?

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #65 Gepost op: 22 oktober 2006 – 19:13:23
Citaat van: "PeterRdam"
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb inmiddels een Dunkelman schoenspanner gekocht en twijfel wat de volgende aankoop zal zijn:

- een Van Bommel Medium (Juniper Ridge Men's Premium *) via de schoenmaker voor 35 euro (ben langs geweest met schoen)
- een Seeadler via internet voor 25 euro.

Ik het laatste geval zou ik graag nog advies krijgen welke maat ik moet nemen. Voor schoenmaat 8 (Santoni), Dunkelman maat 7 en Juniper Ridge maat medium.

M'n strategie is: Dunkelman voor m'n allerbeste schoenen, Juniper of Seeadler voor de rest.

* De schoenkamer had nog wat oude Van Bommel schoenspanners die in een Rochester doos zaten ;-) Zijn deze twee dan van dezelfde fabrikant of is VB van leverancier gewisseld?


Beste PeterRdam,

De Van Bommel Medium (Juniper Ridge Men's Premium *) zijn gewoon in orde. De spanner is stukken beter dan hun schoenen. Ik zou geen overjarige kopen. Hij moet bij het uitpakken lekker sterk naar Cederhout geuren. Ik had hem al toen ik mijn Edward Greens bij Sir Max heb gekocht. De verkoper van Sir Max (Eduard) vond het niet nodig om een andere spanner voor mijn EG's te kopen. 35€ is trouwens de gewone prijs, bijna overal waar ze van Bommel verkopen.

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #66 Gepost op: 22 oktober 2006 – 19:14:56
Ik heb een paar of 15 Seeadler Cederhout (B-keuze- hout met spint) voor iets van 15 eur per paar - ik ben hier meer dan tevreden mee.

Het volgende blijkt : het maakt in de praktijk niet zoveel uit wat voor spanners je gebruikt, mist je maar cederhout (met of zonder stukjes spint) en geen veerspanners gebruikt. De hiel moet ook niet al te spits zijn....
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

ernst

  • Gebruiker
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #67 Gepost op: 22 oktober 2006 – 20:58:15
Waarvandaan, Bart en Solitarias?
Voor 15 euro wil ik ook wel een setje :))
rmpf

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #68 Gepost op: 22 oktober 2006 – 21:05:19
Citaat van: "ernst"
Waarvandaan, Bart en Solitarias?
Voor 15 euro wil ik ook wel een setje :))


ik ook. :wink:

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #69 Gepost op: 22 oktober 2006 – 21:28:22
Niet allemaal tegelijk  :lol:

Klik hier om ze via eBay te bestellen. Rechtstreeks bestellen gaat ook, dan moet je hier klikken.

Ze zijn overigens iets duurder geworden, vanaf € 19,00 zijn ze verkrijgbaar.
Stemt rechts en haalt links in

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #70 Gepost op: 22 oktober 2006 – 21:34:07
Citaat van: "Bart"
Niet allemaal tegelijk  :lol:

Klik hier om ze via eBay te bestellen. Rechtstreeks bestellen gaat ook, dan moet je hier klikken.

Ze zijn overigens iets duurder geworden, vanaf € 19,00 zijn ze verkrijgbaar.


25€ plus verzendkosten momenteel.
oder habe ich nicht gut gelesen? :wink:

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #71 Gepost op: 22 oktober 2006 – 21:38:41
Stimmt  :wink:
Daarom is het handig om gelijk een aantal paar te bestellen; de verzendkosten blijven gelijk tot 5 kg.
Stemt rechts en haalt links in

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #72 Gepost op: 22 oktober 2006 – 21:46:31
Citaat van: "Solitarias"
Het volgende blijkt : het maakt in de praktijk niet zoveel uit wat voor spanners je gebruikt, mist je maar cederhout (met of zonder stukjes spint) en geen veerspanners gebruikt. De hiel moet ook niet al te spits zijn....


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Veel spanners pakken niet goed de tong van de schoen mee. Dat is bij saedler wel het geval maar bij b.v. van die standaard rochester spanners niet zo.

PeterRdam

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #73 Gepost op: 22 oktober 2006 – 22:10:23
Ik ga denk ik die Seeadler's ook maar eens bestellen... any tips mbt de te kiezen maat.

Ik maak graag gebruik van jullie ervaring  :wink:

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #74 Gepost op: 22 oktober 2006 – 22:15:44
Citaat van: "PeterRdam"
Ik ga denk ik die Seeadler's ook maar eens bestellen... any tips mbt de te kiezen maat.

Ik maak graag gebruik van jullie ervaring  :wink:


Ze vallen best groot/breed vind ik. Dus als je schoenen hebt met een hele smalle leest zou ik een maatje kleiner pakken.