Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners  (439134 keer gelezen)

Jacob

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.233
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #45 Gepost op: 10 maart 2006 – 00:04:49
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Vodka"
Citaat van: "Merlino"
Ik stelde me er van die puntschoenen voor vrouwen bij voor :oops:


Misschien is het ook wel een vrouw. De naam Zasa roept nu niet direct mannelijke associaties bij me op :P

Joey Zasa

foto


Hap! En weg is z'n oor!

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #46 Gepost op: 10 maart 2006 – 00:09:34
Citaat van: "Jacob"
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Vodka"
Citaat van: "Merlino"
Ik stelde me er van die puntschoenen voor vrouwen bij voor :oops:


Misschien is het ook wel een vrouw. De naam Zasa roept nu niet direct mannelijke associaties bij me op :P

Joey Zasa

foto


Hap! En weg is z'n oor!


Godfather part three: de lievelingsfilm van Mike Tyson  8)
This, madame, is Versailles.

PeterRdam

  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #47 Gepost op: 19 oktober 2006 – 21:54:37
Beste allemaal,

Ik ben sinds twee weken op zoek naar 'goede' schoenspanners voor m'n C&J en Santoni schoenen. Dit omdat de schoenmaker mij vertelde dat de ceder houten spiraal spanners die ik gebruik echt niet goed zijn.

Na alle threads op dit forum te hebben gelezen en andere websites te hebben gekeken ben ik tot het volgend overzicht van aanbieders gekomen. Hoewel veel van deze aanbieders reeds gemeld en/of besproken zijn kan ik nog niet beslissen welke de 'beste' prijs/kwaliteit verhouding hebben en goed (genoeg) zijn voor handgemaakte schoenen.

Wie kan het eindoordeel geven? En hoe de juiste maat te bepalen? (Mijn Santoni's zijn maat 8.)

Spanners waarbij het voorstuk in 2 helften is gezaagd

1a) Rochester's Split Toe Cedar Shoe Trees (http://www.amazon.com, 25 dollar per paar)
1b) Juniper Ridge Men's Premium (http://www.juniper-ridge.com, 19 dollar per paar)

Spanners waarbij het voorstuk een apart zijstuk heeft

2a) Dunkelman's Lacquered Beech Side Split (http://www.dasco.co.uk, 40 pond per paar)
2b) Bexley's Red Cedar Wood Shoe trees (http://www.bexley.fr, 29 euro per paar)
2c) Seeadler's Premium Natural Wood (http://www.seeadler.de, 19 euro per paar * schijnbaar ook in Cederhout verkrijgbaar)
3d) Juniper Ridge Men's European  (http://www.juniper-ridge.com, 35 dollar per paar)

Genoemde prijzen zijn puur richtlijnen en vermeld ter bepaling van de prijs/kwaliteit verhouding. Verzendkosten etc of zijn niet meegenomen. Sommige zijn in Nederlandse winkels te koop.

Ik twijfel momenteel tussen Bexley en Seeadler. Wat denken jullie?

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #48 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:11:25
Ik heb drie paar Seeadler voor € 15,00 per paar. Het is inderdaad cederhout en ik ben er zeer tevreden over.
Stemt rechts en haalt links in

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #49 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:30:43
Ik heb die Bexley's. Troep voor het geld. Mechanische werkt zeer beroerd en je houd iedere keer een handje vol onderdelen over als je ze hebt gebruikt.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #50 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:33:26
Heb je een open haard Sergio; cederhout brand perfect  :lol:
Stemt rechts en haalt links in

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #51 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:35:38
Ik gebruik de Seeadler's Premium Natural Wood, erg tevreden over.
Heb ook de Rochester's Split Toe Cedar Shoe Trees, maar die vind ik zelf minder. Vullen/spannen de schoen toch minder mooi dan de Seeadlers.

Vind de Seeadlers ook nog eens heel goed geprijsd.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #52 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:38:01
Citaat van: "Bart"
Heb je een open haard Sergio; cederhout brand perfect  :lol:


Ja die heb ik een Bart. Maar tis een gas openhaard. Stook ze wel in de buitenopenhaard.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Bart

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.016
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #53 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:39:18
Prima, in de BBQ, lapje vlees erop, cederhouten schoenspanners eronder  :lol:
Stemt rechts en haalt links in

BigB

  • Gebruiker
  • Berichten: 127
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #54 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:42:28
Zijn die Seedler's ergens te koop in Nederland? zoek zelf ook nog een paar spanners

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #55 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:49:18
Citaat van: "BigB"
Zijn die Seedler's ergens te koop in Nederland? zoek zelf ook nog een paar spanners


Volgens mij niet, maar:

http://www.seeadler.de/en/index.php

Edit: Blijkt dit forum toch een zoekfunctie te hebben...

http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=1716&highlight=seeadler
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

pha

  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #56 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:52:39
Ik heb 2 paar Santoni's en 2 paar schoenspanners. De spanners heb ik gekocht bij Danny, dé schoenmaker uit Amsterdam, volgens mij voor een 50 euro per paar. Ik weet het niet meer precies, ik heb toen ook gelijk een setje onderhoudsproducten gekocht, was volgens mij totaal zo'n 150 euro kwijt voor twee paar (een paar suede en een paar leren schoenen). Voor allebei de schoenen trouwens spanners met een in twee delen gedeeld voorgedeelte aangeschaft, cederhout.

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.149
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #57 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:57:02
Misschien beetje off topic, maar heb afgelopen weekend 2 paar Santoni's gekocht en daar zaten spanners bij. Is dat standaard tegenwoordig bij Santoni?

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #58 Gepost op: 19 oktober 2006 – 22:58:57
Ik heb zelf 3 verschillende merken spanners. Bij de keuze van spanners is naar mijn mening de pasvorm bepalend. In de categorie spanners met een voorvoet met een apart zijstuk heb ik Dunkelmans, ongelakt cederhout, niet op de website van Dasco. Ik zou sowieso geen gelakte spanners kopen, omdat deze geen vocht opnemen (een niet onbelangrijke functie van schoenspanners). Deze Dunkelmans zijn te koop bij Danny en zijn Premium Shoe Care verkooppunten (vdAssem, Rotterdam; Smits, Arnhem en nog wat zaken (ik zie dat zijn site www.premiumshoecare.nl is doorgelinkt naar www.theroyaltreatment.nl , dat was eerst niet het geval)) en kosten plusminus 50 EUR. Sir Max verkoopt ook mooie cederhouten spanners tegen een vergelijkbare prijs.

Dan heb ik nog twee verschillende LCA spanners die qua pasvorm net even iets anders zijn. Oger verkoopt een gelakte variant, en misschien ook een ongelakte. Pauw Mannen verkoopt een ongelakte variant. Dit is echter geen ceder- maar beukenhout.

Dan heb ik nog een paar Rochester spanners waarbij de voorvoet in twee gelijke delen is gesplitst.

Ik merk dat bepaalde spanners bepaalde schoenen beter vullen dan andere. In bepaalde Santoni's passen alleen die Rochesters, in mijn Greens passen de LCA's net even beter dan de Dunkelmans enz. enz. Dus als je serieus met schoenen bezig bent (lees: je voorziet dat je in de nabije toekomst veel schoenen zal kopen), val je je aan verschillende spanners niet snel een buil. En je moet je realiseren dat je die spanners die 50 EUR kosten (wat toch een aanzienlijk bedrag is) over 30 jaar nog gebruikt (en dan valt die prijs eigenlijk wel mee). Het is ook zaak kwalitatief goede spanners te kopen, want anders zou je je dure schoenen wel eens kunnen verk*#$@en. Dat zou zonde zijn. Koop gedurende een aantal maanden gewoon iedere maand 1 paar spanners en neem altijd je schoenen mee naar de winkel. Het is nl. heel goed mogelijk dat je in bepaalde schoenen met maat 9 bijv. spanners met maat 10 moet doen omdat maat 9 niet voldoende vult. Als je naar Danny zelf of Sir Max gaat, word je ook goed voorgelicht en kan je daarna evt. zelf op pad. En hier (op SF) zijn mensen geloof ik ook wel positief over Seeadler. Koop er daar ook maar 1 van en kijk of ze bevallen.
esus saves, George Nelson withdraws!

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners
Reactie #59 Gepost op: 19 oktober 2006 – 23:03:42
Dat over die levensduur van spanners, hoe zit het met het langzaam verzadigen en "uitdrogen" van het cederhout?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors