Ik heb mijn Seeadler spanners in maat 42 vergeleken met mijn recent aangeschafte Quality-Shop schoenspanners in maat 42/43.
Wat betreft de kwaliteit van het hout: het cederhout van beide schoenspanners is vrijwel identiek. Ze ruiken sterk naar cederolie en nemen het vocht snel op. Als je je handen erop houdt dan heb je direct droge handen. Niet alle cederhouten schoenspanners nemen vocht even snel op. Wel moet ik hierbij vermelden dat het licht opschuren van de spanner de vochtopname direct zou kunnen verbeteren. Het hout is dan immers weer poreus aan het oppervlakte.
Wat betreft de contructie: beide schoenspanners liggen op hetzelfde niveau. De veren en schroeven lijken identiek en zijn op dezelfde manier bevestigd.
Uiteraard is de vorm van het allergrootste belang. Één verschil valt mij direct op: het hielstuk van de Quality-Shop schoenspanner is wat breder.
Het zijn beide zeer goede schoenspanners voor een prima prijs. Een schoen met een wat meer ruimte bij de hielen zou wellicht beter gevuld worden met een Quality-Shop schoenspanner. Verder vind ik de knop van de Quality-Shop schoenspanner wel handig. De schoenspanner is zo makkelijker uit de schoen te halen.