Dat wordt idd vaker geroepen. Ik betwist het niet maar tot ik niet beter wist heb ik jaaaaren veerspanners in al mijn schoenen gehad zonder dat er ook maar één hieltje kapot of zelfs vervormd is geraakt. Prima, zonder uitzondering.
Ik heb nu 'de juiste' spanners van cederhout in al mijn schoenen maar of ik nou verschil zie of merk? Euhhh... nee, niets.
Ik heb ook een tijdje veerspanners gebruikt maar heb wel bij een paar mcgregor stappers gezien dat de hiel wat uitgerekt werd, zodat de instap wat langwerpiger en smaller werd.
Overigens bedenk ik mij net dat mij ooit een ander argument tegen veerspanners is uitgelegd, als ik me niet vergis was dat door die kale heer van Sir Max (Edward heet ie wellicht? Ben er al paar jaar niet geweest):
Een veerspanner drukt alleen maar het bovenwerk omhoog.
Het idee van een volle schoenenspanner is juist dat hij niet het bovenwerk omhoog drukt, maar de zool naar beneden. Voel maar een keertje op het midden van de schoen met een spanner erin, vaak kan je hem een beetje indrukken. Door het naar beneden drukken van de zool komt de zool weer recht te staan en ontstaat er de oorspronkelijke spanning op het bovenwerk, en trekt hij zo de vouwen eruit.