Mijn eerste post

Ik was op zoek naar (twee paar) goede, nette schoenen en kwam al struinend op dit forum terecht. Het was duidelijk: Zwarte Oxfords, Goodyear of eventueel Rapid Blake. Maar ik heb lastige (kleine) platvoetjes (39), dus een erg lage wreef en door de platvoet realtief breed met een smalle hiel. Ik kom eigenlijk altijd uit op lage boots omdat ik die wel netjes kan aansjorren. Lage schoenen trek ik compleet dicht bij de veters. Zo'n lastig voetje betekent passen. In Amsterdam kom je dan volgens dit forum bij Zwartjes en Sir Max. Zo gezegd zo gedaan.
-> Bij Zwartjes was het een grote chaos dankzij de sales. Ik ben wel vlot geholpen, maar geen model in mijn maat. De verkoper dacht aan "Verschuren" en riep een ervaren verkoper erbij. Verschuren lukte wel in de breedte, maar niet in de lengte, maar daar was wel wat op te vinden. Hij nam de maat van mijn voeten (ook diameter wreef+voorvoet) en stuurde dat naar Verschuren waarna een Blake Rapid Oxford met Toecap zou worden gemaakt op een V Bommel leest (Verschuren schijnt mee te liften op die leesten). De kosten waren prima, dus ik ging akkoord. Als de schoenen arriveren zal ik er meer over vertellen. Lijkt me een MTO'tje geen MTM, maar toch grappig voor 250Euro. Enigzins spannend of het gaat passen, maar ik vertrouw er wel op. Desnoods een zooltje *shrug*
-> Een week later toch maar naar Sir Max, want ik heb twee paar nodig. Daar was (gelukkig) geen sale* en ik werd direct goed geholpen. Hilarisch genoeg vond ook hier de assistent verkoper dat er meer ervaring nodig was, dus Edward kwam erbij. Hij trok mijn schoen uit, "dat vertelt me heel veel over uw voet", liep naar achteren en kwam terug met een huismerk Wholecut Oxford. En tot mijn verbijstering paste het als nog nooit een schoen paste. "Sjloep" zoog de schoen aan... 3-4 MM veter ruimte in plaats van stijf tegen elkaar zoals altijd het geval is, strak in de breedte, netjes in de lengte. Klein tikkie gerekt met een tang voor mijn kleine teen. Oftewel.... ik was geknipt en geschoren in 20 minuten. 399 voor een (Italiaanse) Sir Max wholecut en een groffe 7 tientjes voor spanners. Ja ik kan die wel ergens ander kopen, maar ik heb toch een zwak voor "brick and mortar". Ik moet er niet aan denken dat dat verdwijnt, dus ik zie het maar als handgeld voor fantastische service.
Conclusie: Ik moet de schoen van Zwartjes nog krijgen, maar dat is toch een andere klasse schoen. Op zich prima om in de roulatie mee te doen, veel beter dan de twee stel oude boots die ik nu heb. De boots worden de slechtweer opties en de Oxfords ondersteunen de onderhandel/presentatie outfit. Qua winkel ben ik bij Zwartjes eigenlijk prima geholpen. De eerste verkoper was een beetje te glad, maar hij was wel zo netjes hulp te vragen toen hij er niet uitkwam. De tweede verkoper was heel kundig... maar hij had gewoon niks. Dat komt vaker voor met mijn voeten en hij heeft een nette oplossing gegeven, uiteraard afhangend hoe het uit gaat pakken. Sir Max... tsja, ik ben de klos. Fantastische schoen, extreem kundige verkoper. Dat wordt 100% zeker met Kerst nog een schoen en als de Verschuren niks wordt nog veel eerder.
Hierbij twee crappy pics met flits. Zo te zien is er wat stof op de schoen, ze zijn uiteraard puntgaaf.

* Sale is voor mij doorgaans toch geen succes, alleen maar extra drukte. Met mijn maat is het toch altijd pet.