Mss is het goed om voortaan van het positieve uit te gaan in plaats van negatieve punten opzoeken. Discussie begon zo interessant, dus wil ik graag vragen om daar mee verder te gaan. Ook wijsheid kent geen palen.
Los van de meningen over het uiterlijk en waar de origine ligt van dit merk, heeft Saint Crispin's voor mij een omwenteling ten voordele gemaakt; vanaf bespoke op typisch Oost-Europese leesten/modellen naar spannender moderner leesten/modellen.
De meeste Oost-Europese modellen zijn best grof en vooral zwaar, Saint Crispin's voldoet hier in ieder geval niet aan; ze zijn minimaal niet zwaarder de meeste Italiaanse- of Engelse schoenen (uitgezonderd Berluti) en dat vind ik prettig aan de voet qua (loop)comfort.
Vooral omdat men redelijk vanaf het begin van het RTW traject heeft samengewerkt met een aantal specifieke 'afnemers' zijn de modellen zowel redelijk standaard/klassiek als extravagant.
Deze afnemers hebben m.i. best veel invloed gehad op de doorontwikkeling; Sir Max heeft zelfs haar eigen leest (bedacht/beschikbaar) bij Saint Crispin's.
Een echte Italo freak als Michael Jondral heeft eveneens een duidelijke voorkeur voor dit merk ontwikkeld; het lijkt er op dat, deze flexibiliteit in modelvoering/leesten(aanpasssing?)/kwaliteit/snelheid en continuïteit van productie/levering en prachtig handwerk mede een onderdeel is van het succes, terwijl de prijs binnen de perken blijft.
Niet iedereen zal (even)gecharmeerd zijn van de modellen/leesten, maar men kan deze binnen een redelijk ruim kader naar eigen wens aanpassen tegen een imho alleszins redelijke vergoeding, zodat deze beter aan de voet past of bij de eigen smaak.
just my 2 cents ofcourse.