Auteur Topic: Saint Crispin's  (303131 keer gelezen)

Merick

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #780 Gepost op: 14 augustus 2014 - 12:55:28
voelt een beetje persoonlijk worden allemaal, of ligt dat aan mij?

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #781 Gepost op: 14 augustus 2014 - 13:04:04
Voor mij niet hoor, Merick; ik neem aan dat C&A net als ik voldoende live ervaringen heeft met SC en e.e.a. daarom zo goed kan verwoorden/onderbouwen, omdat zoals Cesare al terecht opmerkte foto's zo een slecht beeld (kunnen) geven.  :thumbsup:

Wanneer Rollig zich oorspronkelijk inderdaad heeft laten beïnvloeden door Ugolini en consorten zoals Vass dat met de U last deed is voor mij enige Italiaanse swung in de leest cq. model aanwezig en wijkt dat af van de klassieke Oost-Europese modellen, vandaar mijn verwijzing inzake Rollig en Italië bij Zonkey Boot (hetgeen buiten dit SC verhaal staat) omdat hij zijn ZB in Italië laat maken.  8)

Ik kan alleen uit eigen ervaring constateren dat wanneer ik mijn Saint Crispin's uit de kast haal en naast mijn Paolo Scafora en mijn Maftei zet, deze meer op de eerste lijkt dan de tweede.
Tijdens mijn laatste bezoek aan Londen vorig jaar vond ik mijn SC meer van G&G dan van Vass hebben, maar ja ook dat is persoonlijk.  :/
Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014 - 13:30:33 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Cesare

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #782 Gepost op: 14 augustus 2014 - 13:35:44
het is een en al maffia..
Winnaar van de kekkeschoentjes -> zie archief

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #783 Gepost op: 14 augustus 2014 - 13:44:23
Voor mij niet hoor, Merick; ik neem aan dat C&A net als ik voldoende live ervaringen heeft met SC en e.e.a. daarom zo goed kan verwoorden/onderbouwen, omdat zoals Cesare al terecht opmerkte foto's zo een slecht beeld (kunnen) geven.  :thumbsup:

Bedoel je met live ervaring dat ik ze moet hebben gekocht, of moet hebben gezien?

Wanneer Rollig zich oorspronkelijk inderdaad heeft laten beïnvloeden door Ugolini en consorten zoals Vass dat met de U last deed is voor mij enige Italiaanse swung in de leest cq. model aanwezig en wijkt dat af van de klassieke Oost-Europese modellen, vandaar mijn verwijzing inzake Rollig en Italië bij Zonkey Boot (hetgeen buiten dit SC verhaal staat) omdat hij zijn ZB in Italië laat maken.  8)

Vass heeft zich niet laten inspireren door Ugolini. Het is - zoals ik zei - staaltje geslepen Japans zakendoen

Citaat van: Ugolini Bespoke Shoe Review in Florence — Gentleman's Gazette
Ugolini had his breakthrough as a shoemaker when he first began to host trunk shows in Japan, in collaboration with Isetan. Subsequently, he was flooded with orders for his bespoke shoes.

Based on this successful venture, Isetan wanted to further develop their relationship by creating a Ready-to-Wear line of shoes. Instead of succumbing to an enticingly easy revenue stream, Roberto chose to continue producing exclusively the highest level of custom shoes. However, Roberto offered to develop a last for which he is probably more famous for today than for his own shoes: the U Last – for Ugolini.

After Roberto declined to manufacture RTW shoes, Isetan decided to have the Hungarian shoe maker Laszlo Vass produce the shoes according to designs and lasts developed by Ugolini. When Roberto visited Vass in Budapest for the first time, he had considerable doubts about the entire project.

He was unwilling to lend his name for the (in his opinion) unrefined workmanship at Vass. Consequently, in addition to designing the last, Roberto changed the way uppers were cut and sewn, and specified processes like welting and sole thickness according to his taste.

http://www.gentlemansgazette.com/ugolini-bespoke-shoe-review-florence/#ixzz3AMj8TeHz

En de speculaties dat de eerste St C rtw leesten zijn gemaakt door een Italiaanse schoenmaker moet ik nog bevestigd zien. Laat het ons weten als je Michael of Philip gesproken hebt!

Ik kan alleen uit eigen ervaring constateren dat wanneer ik mijn Saint Crispin's uit de kast haal en naast mijn Paolo Scafora en mijn Maftei zet, deze meer op de eerste lijkt dan de tweede.
Tijdens mijn laatste bezoek aan Londen vorig jaar vond ik mijn SC meer van G&G dan van Vass hebben, maar ja ook dat is persoonlijk.  :/

Je hebt gelijk. Het zijn eigenlijk Engels-Italaanse schoenen  :roll:
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #784 Gepost op: 14 augustus 2014 - 14:12:09
Ik moet uit deze reactie opmaken dat Merick het toch wel een beetje bij het rechte eind had, helaas.  :')

De genoemde conclusies qua vergelijk zijn uit persoonlijke ervaringen/observaties, maar die kunnen uiteraard niet wedijveren met Google pic's.  :?

E.e.a. mag toch inmiddels wel duidelijk zijn nu er middels allerlei Google info gereageerd wordt; ik zal je verder op de hoogte brengen wanneer ik meer persoonlijke informatie heb verkregen.  :-^

Zullen we het, i.p.v. woordgeneuzel,  hier nu maar weer over Saint Crispin's schoenen hebben?  :thumbsup:
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #785 Gepost op: 14 augustus 2014 - 14:29:49
Ik moet uit deze reactie opmaken dat Merick het toch wel een beetje bij het rechte eind had, helaas.  :')

?

De genoemde conclusies qua vergelijk zijn uit persoonlijke ervaringen/observaties, maar die kunnen uiteraard niet wedijveren met Google pic's.  :?

?

E.e.a. mag toch inmiddels wel duidelijk zijn nu er middels allerlei Google info gereageerd wordt; ik zal je verder op de hoogte brengen wanneer ik meer persoonlijke informatie heb verkregen.  :-^

Door mij? Bedoel je de quote van Gentlemen's Gazette die ik aanhaalde? Ik heb alleen even voor jou de bevestiging erbij gezocht dat wat ik je vertelde over de U leest juist is. Omdat je er steeds weer een draai aan probeerde te geven.

Zullen we het, i.p.v. woordgeneuzel,  hier nu maar weer over Saint Crispin's schoenen hebben?  :thumbsup:

Als het voor jou woordgeneuzel is, dan begrijp ik je reacties iig een stuk beter. Voor mij ging het juist over St C, en ik dacht eigenlijk ook dat dat ook de opzet van een discussieforum over kleding en schoenen is. Dat jij het forum vaak eigenlijk als een soort tumblr of instagram plaatjes dumpplek ziet is me wel duidelijk.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #786 Gepost op: 14 augustus 2014 - 14:42:36
Ik heb de genoemde schoenen in de kast staan, draag deze graag en deel deze ervaringen met plezier op het forum inclusief foto's, maar het blijkt toch wat lastig discussiëren met iemand die zich vooral beroept op internet info en geen eigen ervaring met dat merk heeft; geeft verder niets hoor, ik heb echter geen enkele ambitie mijn gelijk perse te willen halen.

Woordgeneuzel dus................ :-^
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #787 Gepost op: 14 augustus 2014 - 14:54:33
Ik heb de genoemde schoenen in de kast staan, draag deze graag en deel deze ervaringen met plezier op het forum inclusief foto's, maar het blijkt toch wat lastig discussiëren met iemand die zich vooral beroept op internet info en geen eigen ervaring met dat merk heeft; geeft verder niets hoor, ik heb echter geen enkele ambitie mijn gelijk perse te willen halen.

Woordgeneuzel dus................ :-^

Ik weet niet waar je de onzin allemaal vandaan haalt Leone.

Dat het hele goede schoenen zijn staat buiten kijf. En dat jij ze met plezier draagt - net als honderden andere tevreden St C klanten - verbaast me niks. Dat je er enthousiast over post vind ik ook leuk.

Het ging over de esthetiek. De vormgeving. Geloof me dat ik St Crispin schoenen heel goed heb bekeken. En er misschien nog wel meer over heb gepraat dan jij, mogelijk zelfs met mensen die schoenen maken en schoenen ontwerpen (en niet alleen met mensen die schoenen verkopen). En dat daarnaast de Italiaanse broekenmaker die ik vrij regelmatig spreek nogal intensief de wereld over reist met Philip Car. Ik maakte mijn post niet omdat ik toevallig een paar internetplaatjes van St C voorbij zag komen. Het was ook niet bedoeld om iets negatiefs te zeggen over jouw ervaringen met St C, of over St C in het algemeen.

Maar je hebt wat moeite je op één onderwerp te concentreren merk ik. Speculeer lekker verder over de Ugolini leesten van St C. Misschien heeft Tony Gaziano ook wel een deel van de leesten ontworpen. Omdat jouw schoenen zo op G&G's lijken...

Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014 - 14:57:53 door C&A

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #788 Gepost op: 14 augustus 2014 - 14:56:27
Whatsappen jullie ook?

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #789 Gepost op: 14 augustus 2014 - 15:00:04

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #790 Gepost op: 14 augustus 2014 - 15:07:39
Het ging zo goed met jouw reactie, tot je aan het eind toch weer uit de bocht vliegt; ik speculeer niet over de betrokkenheid van Ugolini of zelfs Gaziano bij SC, ik gaf slechts aan dat ik menig model van G&G of PS meer op SC vind lijken dan Maftei of Vass.

Ik gaf tevens aan dat ik me meende te herinneren dat Ugolini of andere Italiaanse input/invloed betrokken was bij de leest(en) van SC, maar dat niet zeker wist en navraag nodig is.

Zullen we het weer over SC schoenen zelf hebben en de randverschijnselen laten voor wat ze zijn/waren? Daar is het topic tenslotte voor in het leven geroepen.  8)

Anders ff w-appen.  ;)

„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #791 Gepost op: 14 augustus 2014 - 15:17:16
Het ging zo goed met jouw reactie, tot je aan het eind toch weer uit de bocht vliegt; ik speculeer niet over de betrokkenheid van Ugolini of zelfs Gaziano bij SC, ik gaf slechts aan dat ik menig model van G&G of PS meer op SC vind lijken dan Maftei of Vass.

Ik gaf tevens aan dat ik me meende te herinneren dat Ugolini of andere Italiaanse input/invloed betrokken was bij de leest(en) van SC, maar dat niet zeker wist en navraag nodig is.

Zullen we het weer over SC schoenen zelf hebben en de randverschijnselen laten voor wat ze zijn/waren? Daar is het topic tenslotte voor in het leven geroepen.  8)

Anders ff w-appen.  ;)

Ik dacht juist dat dit topic er ook was om iets verder op dingen in te gaan dan "gefeli met je nieuwe St C", "wanneer is de trunk show bij SM" of "mooi plaatje van St C van tumblr van Ethandesu". De opmerking van Marcos leek mij goed aanknopingspunt om vormgeving te bespreken. Verschillen tussen de verschillende schoenmakersscholen. Waarbij ik met een open mind ook met alle plezier de vormgeving van bv. Bestetti en Meccariello, of van EG en JLP zou willen bespreken. Maar wat ik merk is een merkwaardig gesloten houding. Als je geen St C hebt gekocht, mag je er niks over zeggen. En in plaats van tot de kern te komen waaier je steeds verder uit. Ik zal er eens over nadenken hoe ik de volgende keer misschien wel iets van een normale zinnige discussie kan openen. Maar misschien kan ik dat niet, of kan dat niet hier. Nou ja. Maakt ook niet meer uit. Veel plezier met je St C.

Kruimeldief

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Saint Crispin's
Reactie #792 Gepost op: 14 augustus 2014 - 19:23:31
Mss is het goed om voortaan van het positieve uit te gaan in plaats van negatieve punten opzoeken. Discussie begon zo interessant, dus wil ik graag vragen om daar mee verder te gaan. Ook wijsheid kent geen palen.

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #793 Gepost op: 14 augustus 2014 - 20:01:12
Dank voor de tip. Maar ik weet op dit moment niet meer wat in dit topic toe te voegen.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Saint Crispin's
Reactie #794 Gepost op: 14 augustus 2014 - 20:02:42
Mss is het goed om voortaan van het positieve uit te gaan in plaats van negatieve punten opzoeken. Discussie begon zo interessant, dus wil ik graag vragen om daar mee verder te gaan. Ook wijsheid kent geen palen.

Los van de meningen over het uiterlijk en waar de origine ligt van dit merk, heeft Saint Crispin's voor mij een omwenteling ten voordele gemaakt;  vanaf bespoke op typisch Oost-Europese leesten/modellen naar spannender moderner leesten/modellen.
De meeste Oost-Europese modellen zijn best grof en vooral zwaar, Saint Crispin's voldoet hier in ieder geval niet aan; ze zijn minimaal niet zwaarder de meeste Italiaanse- of Engelse schoenen (uitgezonderd Berluti) en dat vind ik prettig aan de voet qua (loop)comfort.

Vooral omdat men redelijk vanaf het begin van het RTW traject heeft samengewerkt met een aantal specifieke 'afnemers' zijn de modellen zowel redelijk standaard/klassiek als extravagant.

Deze afnemers hebben m.i. best veel invloed gehad op de doorontwikkeling; Sir Max heeft zelfs haar eigen leest (bedacht/beschikbaar) bij Saint Crispin's.
Een echte Italo freak als Michael Jondral heeft eveneens een duidelijke voorkeur voor dit merk ontwikkeld; het lijkt er op dat, deze flexibiliteit in modelvoering/leesten(aanpasssing?)/kwaliteit/snelheid en continuïteit van productie/levering en prachtig handwerk mede een onderdeel is van het succes, terwijl de prijs binnen de perken blijft.

Niet iedereen zal (even)gecharmeerd zijn van de modellen/leesten, maar men kan deze binnen een redelijk ruim kader naar eigen wens aanpassen tegen een imho alleszins redelijke vergoeding, zodat deze beter aan de voet past of bij de eigen smaak.

just my 2 cents ofcourse.

„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“