Daar kan ik mij niet geheel in vinden C&A aangezien de origine van het merk juist Austro-Italo is (de schoenen worden slechts gemaakt in Roemenië en verder niets met de Maftei/Vass leesten van doen) en de leesten van Maftei/Vass hebben deze achtergrond niet; deze zijn idd meer Austro-Hongaars.
Goed zichtbaar wanneer ik mijn Maftei naast de Saint Crispin's zet, overigens bij Maftei in de werkplaats ook goed waarneembaar op bijna alle modellen.
Daar vindt men dan ook eerder de minder elegante school terug; brede(re) leest aan de waist en ruimer/grover opzet van de gehele schoen, niet voor niets heeft Zonkey Boot na de afsplitsing van Saint Crispin's gekozen om helemaal richting Italië af te buigen qua ontwerp en productie.
Het heeft echter niet voor eleganter schoenen geleid (hoewel dit ook een bewuste keuze is geweest) maar juist tot ruimer fit en relaxter modellen op z'n Italiaans (volgens hem zelve)
Het eerste model op foto hiervoor heeft de mooie classic last, de 2e heeft idd Bestetti trekjes door de sailor last van een soort chisel te voorzien, hoewel de sailor last normaliter juist een loafer/boot last is en in het geheel niet op Bestetti lijkt.
Opvallend dat we allen iets vinden van Saint Crispin's modellen, op basis van veel op verzoek door de cliënt gemaakte modellen/ontwerpen (omdat dit bij SC eenvoudig en relatief 'goedkoop' te realiseren is) terwijl veel modellen uit de standaard collectie best redelijk behoudend en minder uitbundig zijn.
Ik ben overigens nog steeds geen echte fan van een aantal nieuwe leesten van Saint Crispin's en blijf de classic last verreweg de mooiste vinden; strak elegant met een klassieke lijn/neus.