Auteur Topic: Saint Crispin's  (303129 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #765 Gepost op: 13 augustus 2014 - 19:47:05
Daar kan ik mij niet geheel in vinden C&A aangezien de origine van het merk juist Austro-Italo is (de schoenen worden slechts gemaakt in Roemenië en verder niets met de Maftei/Vass leesten van doen) en de leesten van Maftei/Vass hebben deze achtergrond niet; deze zijn idd meer Austro-Hongaars.
Goed zichtbaar wanneer ik mijn Maftei naast de Saint Crispin's zet, overigens bij Maftei in de werkplaats ook goed waarneembaar op bijna alle modellen.

Daar vindt men dan ook eerder de minder elegante school terug; brede(re) leest aan de waist en ruimer/grover opzet van de gehele schoen, niet voor niets heeft Zonkey Boot na de afsplitsing van Saint Crispin's gekozen om helemaal richting Italië af te buigen qua ontwerp en productie.
Het heeft echter niet voor eleganter schoenen geleid (hoewel dit ook een bewuste keuze is geweest) maar juist tot ruimer fit en relaxter modellen op z'n Italiaans (volgens hem zelve)

Het eerste model op foto hiervoor heeft de mooie classic last, de 2e heeft idd Bestetti trekjes door de sailor last van een soort chisel te voorzien, hoewel de sailor last normaliter juist een loafer/boot last is en in het geheel niet op Bestetti lijkt.
Opvallend dat we allen iets vinden van Saint Crispin's modellen, op basis van veel op verzoek door de cliënt gemaakte modellen/ontwerpen (omdat dit bij SC eenvoudig en relatief 'goedkoop' te realiseren is) terwijl veel modellen uit de standaard collectie best redelijk behoudend en minder uitbundig zijn.

Ik ben overigens nog steeds geen echte fan van een aantal nieuwe leesten van Saint Crispin's en blijf de classic last verreweg de mooiste vinden; strak elegant met een klassieke lijn/neus.  :thumbsup:
Laatst bewerkt op: 13 augustus 2014 - 20:03:44 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #766 Gepost op: 13 augustus 2014 - 20:14:44
Austro-Italo? Kun je dat wat meer toelichten?
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #767 Gepost op: 13 augustus 2014 - 21:02:39
Ja die zijn mooi marcos. Zoiets heb je in bestelling?

Die (of in ieder geval zoiets) maar dan in zwart leer. Die van de foto lijken me mooi als vervanging van de Santoni tassels die wat op beginnen te raken.

Het verhaal van Leone overtuigt mij niet. : ) Ze zijn elegant maar mij te 'serieus', denk door wat C&A zegt. 

Cesare

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #768 Gepost op: 14 augustus 2014 - 08:22:14
Hoe zeer St C bij nieuwe leesten de waist smaller maakt en zich bij neuzen van bepaalde nieuwe leesten laat inspireren door bijvoorbeeld Bestetti, zie je hoe dan ook in de St C leesten de Austro-Hongaarse afkomst van het merk terug. Daar is verder niks mis mee, maar dat is van nature niet de meest elegante school. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor Maftei.

Mijn indruk is dat de meeste foto's enorm vertekenen; zelf vind ik t ook knap lastig om n schoen dusdanig op de foto te krijgen, om goed weer te geven wat mij aanspreekt in een schoen.
Bij mijn 2e paar St Crispin, ook op riva leest (= classic die n beetje omhoog komt), is de waist iets breder dan bij mijn eerste paar.
Het zou mooi zijn om enigszins gelijke modellen eens naast elkaar te zien.
Winnaar van de kekkeschoentjes -> zie archief

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #769 Gepost op: 14 augustus 2014 - 09:09:51
Austro-Italo? Kun je dat wat meer toelichten?

Rollig en Carr kozen destijds voor deze mix omdat de meeste (bespoke) cliënten in de beginperiode uit Duitsland en Italië kwamen, een van de SC oer leesten komt van Ugolini; design uit Italië en maakwijze/handwerk/kwaliteit uit Austria/Roemenië.

Wat Cesare dan ook zegt, de waist is niet altijd zo smal en kan (naar keuze) breder zijn; serieus en elegant hoevel elkaar niet in de weg te zitten en kunnen heel goed samen zodat het een prachtig Anglo klassiek model oplevert.

Men zou de schoen zelf eens in de hand, maar vooral aan de voet moeten doen en niet uitsluitend op basis van plaatjes een mening vormen; foto's vertekenen en de schoen moet vooral goed zitten aan de eigen voet, zowel qua comfort als ook optisch.

Naast/na JLP/EG e.d. was ik best wat afwachtend/voorzichtig en opzichte van Saint Crispin's, maar als er een merk is dat je persoonlijk moet ervaren is het wel Saint Crispin's; de fit is totaal anders van andere merken en de systematiek van aanmeten/keuze/productie eveneens.

Deze eigenzinnigheid wordt wellicht niet door eenieder gewaardeerd, door mij echter wel en dat mede omdat zij klassiek, serieus, elegant, nonchalant, eigenwijs en de keuzevrijheid van de klant in de collectie hebben en kunnen leveren tegen relatief gunstige tarieven voor vak(hand)werk.   :thumbsup:
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #770 Gepost op: 14 augustus 2014 - 09:30:29
Mijn indruk is dat de meeste foto's enorm vertekenen; zelf vind ik t ook knap lastig om n schoen dusdanig op de foto te krijgen, om goed weer te geven wat mij aanspreekt in een schoen.
Bij mijn 2e paar St Crispin, ook op riva leest (= classic die n beetje omhoog komt), is de waist iets breder dan bij mijn eerste paar.
Het zou mooi zijn om enigszins gelijke modellen eens naast elkaar te zien.

Schoenen zijn idd lastig mooi te fotograferen. Dat heb ik ook gemerkt. Bijvoorbeeld in het Bestetti topic. Misschien dat één van onze betere fotografen kan uitleggen waarom.

Mijn opmerking was een constatering, geen waardeoordeel. Er zijn genoeg goed geklede mensen die minder elegante of onelegante schoenen dragen, Liverano met z'n Aldens bijvoorbeeld, en zo zijn er veel meer voorbeelden.

Ik zal - met name in reactie op de lange post van Leone - het nog een keer in andere woorden zeggen. Ook al laat St Crispin bij de (door)ontwikkeling van (nieuwe) modellen zich zichtbaar inspireren door bijvoorbeeld leesten van o/m Bestetti (chisseld toe, almond toe) en maken ze de waist van de schoenen smaller, nog steeds zie je dat de oorsprong Austro-Hongaars is (of Middle European als die term meer aanspreekt, maar op puntnet is Austro-Hungarian de meest gehanteerde term).

Dat is ook niet zo gek, want de oprichter van St C - Michael Rollig - is opgeleid bij Ludwig Reiter in Wenen, de leesten en patronen worden in hoofdzaak ontworpen door Cristiana Barbu in Roemenië, die daar leiding geeft aan de fabriek waar de St C schoenen gemaakt worden door Roemeense schoenmakers. Kijk voor de grap eens naar de patronen van bijvoorbeeld brogues van St C en vergelijk die met bijvoorbeeld Bestetti of Bontoni. Dan zie je een heel duidelijk verschil. Een hele andere esthetiek.

Dat de St C schoenen een internationalere uitstraling hebben (gekregen) dan andere Austro-Hongaarse merken, komt omdat die andere merken veel dieper lokaal geworteld zijn en St C nagenoeg uitsluitend een internationaal koperspubliek heeft.
Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014 - 09:40:08 door C&A
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #771 Gepost op: 14 augustus 2014 - 09:36:34
Rollig en Carr kozen destijds voor deze mix omdat de meeste (bespoke) cliënten in de beginperiode uit Duitsland en Italië kwamen, een van de SC oer leesten komt van Ugolini; design uit Italië en maakwijze/handwerk/kwaliteit uit Austria/Roemenië.

Philip Car is pas veel later betrokken geraakt bij St C - het merk is opgericht door Rollig - en Car hield zich in eerste instantie bezig met management taken, hij heeft ook geen schoenenachtergrond, anders dan Rollig die het ontwerp deed tot zijn vertrek in 2008/2009.

Weet je zeker dat Ugolini een leest ontworpen heeft voor St C? Welke leest is dat dan? Dat is nieuw voor mij. Roberto Ugolini heeft wel de U-leest voor Vass ontworpen (of eigenlijk voor het Japanse warenhuis Isetan).

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #772 Gepost op: 14 augustus 2014 - 10:45:50
Rollig is de oprichter (en schoenmaker) van SC en destijds uitsluitend (Autro-Hongaro) bespoke, in 1992 werd het allemaal echt en pas in 2003 een RTW lijn (inclusief neef Carr) starten op basis van 1 leest (waarvan ik begreep dat het ontwerp van Italiaanse {Ugolini?} afkomst is) Dit zal dan wellicht de oudste/classic? last zijn.

Zal ik de volgende keer bij SM of MJ eens navragen of zij wellicht weten en wie de ontwerper er van is, maar misschien kan een van de SF'ers dit doen bij de SC trunk show van Jacob of SM komende maanden.

Vanaf 2009 'doet' Carr het alleen bij SC, omdat Rollig er uit stapte teneinde Zonkey Boot (samen met een reporter van Forbes die hem een interview af nam en nu met hem samenwoont en samenwerkt) te kunnen starten; daar is hij teruggegaan naar de Italian roots en laat hij zijn schoenen bij Giacometti maken.
Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014 - 12:57:43 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #773 Gepost op: 14 augustus 2014 - 11:01:31
Rollig is de oprichter (en schoenmaker) van SC en destijds uitsluitend (Autro-Hongaro) bespoke, in 1992 werd het allemaal echt en pas in 2003 een RTW lijn (inclusief neef Carr) starten op basis van 1 leest (waarvan ik begreep dat het ontwerp van Italiaanse {Ugolini?} afkomst is) Dit zal dan wellicht de oudste/classic? last zijn.

Zal ik de volgende keer bij SM of MJ eens navragen of zij wellicht weten en wie de ontwerper er van is, maar misschien kan een van de SF'ers dit doen bij de SC trunk show van Jacob of SM komende maanden.

Vanaf 2009 'doet' Carr het alleen bij SC, omdat Rollig er uit stapte teneinde Zonkey Boot te kunnen starten.

Is Rollig een schoenmaker? Volgens mij een schoenontwerper. En heeft hij St Crispin midden jaren 80 naast zijn (free lance) design activiteiten opgezet, waarbij hij gebruik maakte van een lokale schoenmaker in Wenen. Volgens mij is Rollig juist schoenontwerper en zou het mij verbazen dat de eerste St C rtw leesten juist Italiaans van oorsprong is. Volgens mij heeft hij zelf de eerste rtw (pret a porter) lijn in 2002/2003 ontworpen. Kijk ook maar eens naar die schoenen. Juist bij die rtw lijn in de eerste jaren is heel duidelijk de Austro-Hongaarse afkomst te zien. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze schoenen van Huey:

Mijn Saint Crispins:

En dat maakt ook meteen duidelijk dat St C met het internationale succes van het merk steeds meer trekken heeft gekregen van Engelse en Italiaanse schoenen.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #774 Gepost op: 14 augustus 2014 - 11:20:15
Michael Rollig is idd begonnen als (industrial) designer en later het vak heeft (bij?)geleerd bij o.a. Ludwig Reiter, op eigen initiatief bij de lokale Turkse schoenmaker en bij SC zelf uiteraard, dat de oorsprong ligt op het Austro-Hungaro vlak is duidelijk omdat daar het bespoke gebeuren vandaan komt en SC daar mee gestart is.

Ik vind juist bij SC veel meer invloeden zichtbaar op de diverse modellen en daarmee ook de wat meer Italo invloed, voor wat dat dan ook precies mag zijn; zelfs de klassieke Engelse trekjes zijn op een aantal modellen goed zichtbaar, kortom de regionale/landen typische trekjes zijn inmiddels toch wel aan het vervagen omdat bijna iedereen ze inmiddels 'in the mix' heeft.

Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014 - 12:57:28 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #775 Gepost op: 14 augustus 2014 - 11:46:39
Michael Rolling is idd begonnen als (industrial) designer en later het vak heeft (bij?)geleerd

Het vak van schoenontwerper of schoenmaker?

Ik vind juist bij SC veel meer invloeden zichtbaar op de diverse modellen en daarmee ook de wat meer Italo invloed, voor wat dat dan ook precies mag zijn; zelfs de klassieke Engelse trekjes zijn op een aantal modellen goed zichtbaar

Dat maakt het merk nog niet Austro-Italiaans  :shock:, zoals je eerder zei, wat dat dan ook mag zijn (uniek iig wel). St C is een schoenmaker die is ontstaan uit de Austro-Hongaarse schoenmakerstraditie en waarvan de ontwerpen in de loop van de tijd een internationaler karakter hebben gekregen.

kortom de regionale/landen typische trekjes zijn inmiddels toch wel aan het vervagen omdat bijna iedereen ze inmiddels 'in the mix' heeft.

Ik zie geen Italiaanse, Franse, of Engelse schoenmakers die design 'trekjes' van de Austro-Hongaarse school overnemen.

Ik zie wel Engelse schoenmakers die zich door Italianen en Fransen laten inspireren en andersom. Maar in alle of nagenoeg alle gevallen kun je duidelijk zien of de schoenmaker Italiaans, Engels of Frans van oorsprong is.

Dat geldt ook voor de Austro-Hongaarse schoenmakersschool. Dat blijf je zien. Nogmaals daar is niks mis mee. Die school staat alleen niet bekend om de elegantie van hun ontwerpen. Dat is voor somigen juist de aantrekkingskracht.

Cirkel weer rond?

Als Car of Ugolini nog bevestigt dat laatstgenoemde (of een andere Italiaanse collegaschoenmaker) (de eerste) St C rtw leesten heeft ontworpen dan lezen we dat hier graag.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #776 Gepost op: 14 augustus 2014 - 11:51:19
Engelengeduld, C&A. Niettemin interessant.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #777 Gepost op: 14 augustus 2014 - 12:06:55
Het vak van schoenontwerper of schoenmaker?

Beide heb ik begrepen.
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #778 Gepost op: 14 augustus 2014 - 12:11:56
Dat maakt het merk nog niet Austro-Italiaans  :shock:,

Ik vind een Vass op U last een voorbeeld van een Austra/Hungaro - Italo mix, maar daar mag een ieder het zijne van denken.

Het feit dat men juist de typische Austro/Hungaro lay-out los heeft gelaten bij SC en koos voor een wat eleganter/slanker (Italo?) leest is imho een van de redenen dat het een breder publiek bereikte.

Voor mij was de cirkel al rond hoor.  ;)

„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Saint Crispin's
Reactie #779 Gepost op: 14 augustus 2014 - 12:36:03
Ik vind een Vass op U last een voorbeeld van een Austra/Hungaro - Italo mix, maar daar mag een ieder het zijne van denken.

Gewoon gewiekst Japans zakendoen. Italiaans ontwerp, kwaliatief goed gemaakt voor lage prijs.

Beide heb ik begrepen.

Vraag dat dan ook nog maar even na als je hem weer spreekt.

Het feit dat men juist de typische Austro/Hungaro lay-out los heeft gelaten bij SC en koos voor een wat eleganter/slanker (Italo?) leest is imho een van de redenen dat het een breder publiek bereikte.

Ze hebben gewoon hun oorspronkelijke leesten (ontworpen door Rollig) en ontwerpen aangepast met Italiaanse en Engelse stijlelementen. Voor een belangrijk deel gedreven door de heren van the Armoury en een aantal andere handelaren. Uiteraard om er een groter internationaal success van te maken. En dat is heel goed gelukt. Ik weet niet of dat is wat jij bedoelt met het loslaten van de Austro-Hongaarse lay-out?? Maar het is gewoon de Austro-Hongaarse basis aanpassen en meer 'internationaal' maken.

Heb je nou voor de grap ook el eens serieus naar de patronen (de lijnen, de vormen, de broguing etc) van St C gekeken en die vergeleken met bijvoorbeeld Bestetti/Bontoni? Die zijn namelijk nog steeds behoorlijk Austro-Hongaars van karakter. Wat ook niet raar is. Als je een Italiaan gaat vragen een Engelse schoen te maken, zul je ook de Italiaanse oorsprong altijd blijven zien.

En verder, die hele Zonkey/Italo/Rollig spin waar je steeds op terug komt zoals hier

[...] Rolling er uit stapte teneinde Zonkey Boot [...] te kunnen starten; daar is hij teruggegaan naar de Italian roots

gaat volledig langs de discussie heen en is natuurlijk vooral (google) lulkoek [= Rollig heeft geen Italiaanse wortels]. Maar dat weet je zelf ook wel.