Auteur Topic: Duffle coat / Duffelse jas  (130984 keer gelezen)

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #90 Gepost op: 08 december 2010 – 15:57:19
..........Bron? Nu die encyclopedie waaraan jij refereert ken ik eerlijk gezegd niet. Wellicht stelt het je enigzins gerust om te lezen dat ik historicus ben........
Helaas Carwo geeft die bron van jou vertekende en zeer onvolledige informatie.    
:mrgreen: Dantès reloaded? :mrgreen:
Be yourself no matter what they say

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #91 Gepost op: 08 december 2010 – 16:06:53
Helaas Carwo geeft die bron van jou vertekende en zeer onvolledige informatie.     

Er wordt toch nergens ontkend dat die jassen een militaire geschiedenis hebben? Het ging om de oorsprong. Jij beweert dat die militair is, in de encyclopedie die ik aanhaal, wordt iets anders beweerd.

Fleming

  • Gebruiker
  • Berichten: 865
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #92 Gepost op: 08 december 2010 – 16:36:24
Het zijn mannen van de SAS in voertuigen van de LRDG om het duidelijker te maken. Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Range_Desert_Group
bx

Even terzijde: een schitterende historische roman over de LRDG is 'Killing Rommel' van Steven Pressfield.

lohengrin

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #93 Gepost op: 09 december 2010 – 11:54:38
Heel juist Carwo: wat in jouw encyclopedie staat klopt niet. Gewoon op Koniginnedag verkopen joh........ wie weet krijg je er nog wat voor!

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #94 Gepost op: 09 december 2010 – 12:43:29
Da's een sterk antwoord van een echte historicus. Die encyclopedie kan er natuurlijk naast zitten, maar je hebt er nog niets tegenover gesteld.

MacBert

  • Gebruiker
  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #95 Gepost op: 09 december 2010 – 13:13:40
Mooi verhaal over de duffle coat, altijd leuk om te lezen.
Als de originele echt 4 kg weegt dan ben ik blij dat mijn Gloverall slechts 1,5 kg weegt! Zo extreem is het weer in Zuid-Holland nu ook weer niet dus een prima winterjas wat mij betreft.

Dan even over de discussie, ik vind dat Carwo hier wel een puntje heeft.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #96 Gepost op: 09 december 2010 – 13:44:41
Ik ken ook nog wel een leuk verhaal over de oorsprong van de Duffelse jas, alleen stamt de mijne uit de tijd van Marquis de Sade. Indertijd gold een verbod op het gebruik van schapendarmen, dus moest men creatief zijn om nageslacht te voorkomen. Een vilten mantel zou de daad voor de Goden der vruchtbaarheid bedekken, en antieke stimuli (de voorloper van de zgn. anal-beads) werden gebruikt om de mantel te sluiten. Op deze manier had de Marquis altijd een verrassing bij de hand.

Graag een bron dus. Niettemin welkom.
Laatst bewerkt op: 09 december 2010 – 13:48:07 door Swann

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #97 Gepost op: 09 december 2010 – 14:05:15
:lol:

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #98 Gepost op: 09 december 2010 – 14:16:28
Pfff…

Zelf ben ik eigenlijk benieuwder naar foto’s van lohengrins Royal Navy Duffels, dan naar de ware oorsprong van de jas. Met een beetje geluk wil hij hier nog wat plaatjes posten.

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #99 Gepost op: 08 januari 2011 – 23:44:14
'Duffle' komt van 'Duffel', een Vlaamse plaats waar de wol tot die zogenoemde stof werd bewerkt.

De eerste Britse 'duffle coats' werden door John Partridge uit Rugeley, Staffordshire in 1890 gemaakt en aan de Britse marine geleverd. (Het merk en de jassen bestaat nog, de fabriek is echter een paar jaar geleden op de fles gegaan.)

De Nederlandse versie wordt nog steeds gemaakt, in hartje Leiden door Biesot. Met een merkje 'Echte Leidse Zeeduffel', weegt ook vier kilo.  Prins Bernhard droeg ook Biesot.

Van Montgomery heb ik trouwens nog <i>nooit</i> een foto gezien met zo'n jas aan... Iemand?!

Gloverall Duffle Coats zijn beslist niet de echte! Eerder 'echte rip-offs': De firma was een lompenhandel die na de oorlog overtollig textiel van de Britse overheid opkocht. Toen bleek dat hij de (John Partridge!) duffels goed kwijt kon en deze op waren, ging hij ze namaken. Nu beweert Gloverall zelfs dat ze de Duffle 'geïntroduceerd' hebben in de jaren '50. In het straatbeeld wellicht, maar Partridge maakte en leverde ze al meer dan een halve eeuw aan Army, Navy en Marine: dàt zijn dus de 'echte Montycoats'.

Nou nog een foto van Monty. Van Berhard heb ik ze... ;)
Oh, en zelf heb ik ook een Biesot. Mazzeltje op Marktplaats, nota bene in mijn zeldzame maat 51!
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.693
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #100 Gepost op: 09 januari 2011 – 00:14:42
Waarom is men zo begaan met de geschiedenis van de Duffle coat?

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #101 Gepost op: 09 januari 2011 – 09:23:50
Waarom is men zo begaan met de geschiedenis van de Duffle coat?

Dat behoort tot de SF basis kennis.  :mrgreen:

Volgens mij is het een ja/nee verhaal tussen Carwo en een ander lid geworden.
if i stop lying i just disappoint you

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #102 Gepost op: 09 januari 2011 – 13:10:45


Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Duffle coat / Duffelse jas
Reactie #104 Gepost op: 09 januari 2011 – 13:42:03
Er wordt toch nergens ontkend dat die jassen een militaire geschiedenis hebben? Het ging om de oorsprong. Jij beweert dat die militair is, in de encyclopedie die ik aanhaal, wordt iets anders beweerd.

Carwo, en ook Lohengrin:

John Partridge maakte al in 1868 functionele no-nonsensejassen; nu zouden we het 'werkkleding' noemen.

Toen hij in 1890 jassen van Duffelse wol (Duffle) ging maken deed hij dat niet in opdracht van enig krijgsonderdeel. Omdat de jassen echter warm, waterdicht en met één gehandschoende hand te sluiten waren –een unieke combinatie in die tijd!– werden ze al snel opgepikt door the miltairy.

Tot aan de tweede wereldoorlog leefden de Duffle Coats van Partridge een onopvallen bestaan , althans maakten ze geen deel uit van een 'modebeeld' of 'collectieve assiociatie'. Dat gebeurde pas na de oorlog, toen –de al eerder aangehaalde– Gloverall de surplus –overbodige uitrusting– van het Britse leger opkocht en aan de (burger)man bracht.
Als men weet dat veel goederen, waaronder kleding, nog tot in 1954 op rantsoen waren en met bonnen gerantsoeneerd werd en dat tweedehandskleding daarvan vrijgesteld was, begrijpt men dat de Brit graag zo'n goeie, warme jas bezat.
(Uit dezelfde tijd stammen de bij de Mods populair geworden Parka's.)

De Duffle Coats (Commander Coats, Toggle Coats) zijn toen, pas ná een militaire geschiedenis, in het 'modebeeld' gekomen. Het feit dat Gloverall beweert de jassen in de jaren '50 te hebben 'geïntroduceerd' lijkt in dit geval tot de verwarring omtrent de oorsprong te hebben geleid.

Mijn bronnen voor wat betreft deze feiten zijn uiteenlopend, maar beslist betrouwbaar.

Oh, en Lohengrin, als er 'veldschoenen' onder gedragen worden zijn die natuurlijk van Clarks. Immers, schoenmakerszoon Nathan Clark, tijdens WO2 in Afrika met Montgomery's(!) 8e Leger, zag dergelijke schoenen bij Zuidafrikaanse troepen en liet ze door een Egytische schoenmaker namaken voor hemzelf en zijn strijdmakkers. Toen zijn vader ze eind jaren 40, begin jaren 50 ging produceren waren ze een instant succes.
Zowel in de woestijn als later in Londen werden Clarks geregeld gedragen i.c.m. een Duffle Coat...
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)