Na één bezoek heb ik besloten nooit meer bij City House naar binnen te treden, om het volgende:
Circa één jaar geleden ben ik casual naar binnen gelopen, in spijkerbroek/sneakers (we waren die week een prototype aan het bouwen), maar wel met Oger tas, waar ik net een maatoverhemd had opgehaald. Niet erg netjes dus, maar ook niet als een straatartiest.
Gezien mijn leeftijd en outfit vond een verkoper, een erg geïrriteerd overkomende heer van een jaar of 50, mij niet overkomen als een klant die werkelijk een aankoop zou doen. Toen ik hem ook nog vroeg om een donker Armani-pak te passen, keek hij me met enige ridicule aan.
Ik had hem kunnen vertellen dat ik al 2 Armani pakken bezat, maar vond het eigenlijk niet nodig om dit bij hem te declareren, het gaat de man tenslotte niets aan. Nadat ik vroeg om een pasoverhemd, was zijn reactie (letterlijk): “Waarom wil JE hem nou passen als je het pak toch niet gaat kopen?”. Voordat ik kon reageren vervolgde mijnheer: “Ik ken JOUW soort mensen wel, u vindt het gewoon leuk een duur pak te passen. Begrijp je wat ik bedoel?”
Op dit moment stond ik mentaal op een kruispunt, maar ik besloot niet een discussie aan te gaan met de extreem onvriendelijke verkoper en antwoordde met: “Ja, ik begrijp u wel.” Linea recta richting de uitgang. Nog geen half uur later had ik hetzelfde pak bij Le Mans gekocht, waar ik door een erg vriendelijke jongeman van ongeveer mijn leeftijd en zijn oudere collega erg goed ben geholpen.
Nadat ik, twee weken later, het pak had opgehaald ben ik wel even langs City House gegaan en vroeg ik naar de manager. Toen ik hem het verhaal van zijn onvriendelijke verkoper, die er overigens bij was en me constant in de rede viel, had had verteld, reageerde hij: “Dit kan ik me eigenijk niet voorstellen”. Op dit moment besloot ik dat deze onderneming gewoonweg niet mijn tijd en aandacht waard was.
Enkele weken later vertelde ik deze anekdote aan Stephen van den Dungen, de manager van Oger Rotterdam, die me met een lichte glimlach vertelde dat ik niet de enige was. “We krijgen inderdaad veel klanten van hun”, was zijn gevatte reactie.