Auteur Topic: [Jasje] Welke knoop sluiten?  (30208 keer gelezen)

Christiaan

  • Gebruiker
  • Berichten: 126
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Gepost op: 30 oktober 2005 – 10:46:23
Waarom moet de onderste knoop van je jasje eigenlijk altijd open blijven? Het is zo'n etiquette regeltje dat ik wel volg, maar dat ik eigenlijk niet begrijp. En eerlijk gezegd vind ik ook niet zo mooi. Soms zit een jasje wmb mooier als de onderste knoop dicht is. Dan zit het een stukje strakker, zeker bij die fors getailleerde jasjes. Zolang je er niet uitziet als een ingeregen worst of een stijve plank lijkt me er weinig mis mee om je onderste knoopje dicht te doen. Soms is je riem of je hemd een beetje te zien als je je onderste knoop open laat (en het net even verkeerd valt), en ik vind dat dat de lijn een beetje breekt. Of is het jasje dan niet goed gesneden? Wat is jullie mening?
Truth springs from argument amongst friends" - David Hume

Marco

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.793
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2005 – 10:48:06
mijn mening: doen wat je zelf het mooiste vind; simpel toch
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

Christiaan

  • Gebruiker
  • Berichten: 126
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2005 – 10:51:12
Citaat van: "Marco"
mijn mening: doen wat je zelf het mooiste vind; simpel toch


Uiteraard. Een regel is geen doel :) Maar ik ben toch wel benieuwd hoe andere mensen er over denken.
Truth springs from argument amongst friends" - David Hume

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
Re: De onderste knoop
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2005 – 11:02:45
Citaat van: "Christiaan"
Waarom moet de onderste knoop van je jasje eigenlijk altijd open blijven? Het is zo'n etiquette regeltje dat ik wel volg, maar dat ik eigenlijk niet begrijp. En eerlijk gezegd vind ik ook niet zo mooi. Soms zit een jasje wmb mooier als de onderste knoop dicht is. Dan zit het een stukje strakker, zeker bij die fors getailleerde jasjes. Zolang je er niet uitziet als een ingeregen worst of een stijve plank lijkt me er weinig mis mee om je onderste knoopje dicht te doen. Soms is je riem of je hemd een beetje te zien als je je onderste knoop open laat (en het net even verkeerd valt), en ik vind dat dat de lijn een beetje breekt. Of is het jasje dan niet goed gesneden? Wat is jullie mening?


Ik heb met die riem (of hemd) juist weer geen probleem. Zien mensen tenminste dat je de juiste kleur riem bij je schoenen hebt uitgezocht :P

Je moet idd doen wat je zelf het mooiste vindt, ik denk alleen wel dat zelfs de mensen die nul verstand hebben van pakken weten dat de onderste knoop open hoort (gewoon een historisch gegeven volgens mij, net zoals dat je geen t-shirt onder een hemd draagt) en je dus een prutser zullen vinden...
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Immanuel

  • Gast
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2005 – 12:08:40
met een knoop dicht beweegt je jasje nog mee, met meerdere zit je te vast, ik erger me dood aan tv mensen met al die knoopjes dicht.

mijn (let wel "mijn") mening ; 3 knoops, de middelste dicht, 2 knoops, de bovenste dicht en niets anders.

Gianmarco

  • Gebruiker
  • Berichten: 66
    • Bekijk profiel
Re: De onderste knoop
Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2005 – 13:47:52
Citaat van: "Merlino"

Ik heb met die riem (of hemd) juist weer geen probleem. Zien mensen tenminste dat je de juiste kleur riem bij je schoenen hebt uitgezocht :P


Vind ik ook juist mooi, aangenomen dat het ook goed gecombineerd is :wink:. Verder vind ik ook het enigszins doorbreken van die strakke lijn wel gepast.

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2005 – 14:01:17
Citaat van: "Immanuel"
met een knoop dicht beweegt je jasje nog mee, met meerdere zit je te vast, ik erger me dood aan tv mensen met al die knoopjes dicht.

mijn (let wel "mijn") mening ; 3 knoops, de middelste dicht, 2 knoops, de bovenste dicht en niets anders.


Juist, vooral die weermannen slaan altijd de plank mis.

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2005 – 14:03:51
Maar da's niet alleen met de onderste knoop.
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2005 – 15:42:05
Onderste knoop open en daarmee basta
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

Gnis

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2005 – 16:33:38
Wat ik ook weleens zie is dat bij een drieknoops jasje alleen het bovenste knoopje dicht is en de rest open (oude foto's van Brioni). Handig lijkt me met een dikke pens :wink:
Do it
Do it right
Do it right now

Immanuel

  • Gast
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2005 – 10:06:13
Citaat van: "Gnis"
Wat ik ook weleens zie is dat bij een drieknoops jasje alleen het bovenste knoopje dicht is en de rest open (oude foto's van Brioni). Handig lijkt me met een dikke pens :wink:


is ook wel grappig idd, als je een beetje extra aandacht wil trekken.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2005 – 10:50:34
Citaat van: "Immanuel"
mijn (let wel "mijn") mening ; 3 knoops, de middelste dicht, 2 knoops, de bovenste dicht en niets anders.

Hangt er ook van af hoe het jasje getailleerd is? Wordt door de dichte knoop (en de rest open) geaccentueerd.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2005 – 14:33:40
Citaat van: "Immanuel"
mijn (let wel "mijn") mening ; 3 knoops, de middelste dicht, 2 knoops, de bovenste dicht en niets anders.

Mee eens.
Fashion can be bought. Style one must possess.

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: De onderste knoop
Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2005 – 15:36:38
Citaat van: "Christiaan"
Waarom moet de onderste knoop van je jasje eigenlijk altijd open blijven? Het is zo'n etiquette regeltje dat ik wel volg, maar dat ik eigenlijk niet begrijp.


De etiquetteregel is terug te voeren op de engelse koning Edward VII (1841-1910), die op latere leeftijd een dusdanig postuur had dat hij de onderste knoop van zijn vest/jasje niet meer kon sluiten. Dit fashion statement is opgepakt door zijn onderdanen en heeft zich (wereld)wijd verbreid.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Christiaan

  • Gebruiker
  • Berichten: 126
    • Bekijk profiel
Re: De onderste knoop
Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2005 – 15:59:00
Citaat van: "C&A"
Citaat van: "Christiaan"
Waarom moet de onderste knoop van je jasje eigenlijk altijd open blijven? Het is zo'n etiquette regeltje dat ik wel volg, maar dat ik eigenlijk niet begrijp.


De etiquetteregel is terug te voeren op de engelse koning Edward VII (1841-1910), die op latere leeftijd een dusdanig postuur had dat hij de onderste knoop van zijn vest/jasje niet meer kon sluiten. Dit fashion statement is opgepakt door zijn onderdanen en heeft zich (wereld)wijd verbreid.


Bedankt voor de info C&A!

Dus heren, als we onze onderste knoop toch los laten, dan is dat dus een eerbetoon aan ons stijlicoon Koning Edward VII. Het is maar dat je het weet ;)
Truth springs from argument amongst friends" - David Hume