Auteur Topic: [Jasje] Welke knoop sluiten?  (30221 keer gelezen)

Marco

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.793
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2005 – 16:00:11
wat een maffe wereld, omdat die kerel een dikke pens kreeg lopen wij met de onderste knoop los  :shock:
ik denk dat ik maar eens alleen de onderste knoop vast ga doen  :lol:
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

Immanuel

  • Gast
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2005 – 16:08:14
gelukkig liep ie niet met de knoop van zn broek los..

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2005 – 16:29:57
Citaat van: "Marco"
wat een maffe wereld, omdat die kerel een dikke pens kreeg lopen wij met de onderste knoop los  :shock:
ik denk dat ik maar eens alleen de onderste knoop vast ga doen  :lol:


Citaat van: "Immanuel"
gelukkig liep ie niet met de knoop van zn broek los..


 :lol:  :lol:  :lol:
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: De onderste knoop
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2005 – 16:35:41
Citaat van: "Christiaan"
Bedankt voor de info C&A!

Dus heren, als we onze onderste knoop toch los laten, dan is dat dus een eerbetoon aan ons stijlicoon Koning Edward VII. Het is maar dat je het weet ;)


Je moet Edward VII niet verwarren met Edward VIII, de latere prins Edward Duke of Windsor. 1894-1972. Die laatste is volgens mij nooit echt dik geworden, en wordt alom als stijlicoon geroemd.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Jason

  • Gast
Re: De onderste knoop
Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2005 – 18:00:06
Citaat van: "C&A"
Citaat van: "Christiaan"
Bedankt voor de info C&A!

Dus heren, als we onze onderste knoop toch los laten, dan is dat dus een eerbetoon aan ons stijlicoon Koning Edward VII. Het is maar dat je het weet ;)


Je moet Edward VII niet verwarren met Edward VIII, de latere prins Edward Duke of Windsor. 1894-1972. Die laatste is volgens mij nooit echt dik geworden, en wordt alom als stijlicoon geroemd.


Dit gaat niet over de onderste knoop van het jasje maar over die van het vest. (toch?)

De knoop van het jasje niet dicht  heeft er puur mee te maken dat het mooier valt. Zo'n rechte lijn tussen twee dichte knopen staat niet zo mooi. (vind ik en velen met mij)

Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2005 – 18:18:14
Ik denk dat 99% van de mensen die het doen het open houden "omdat het zo hoort" :P
Sailing, an expensive way to travel for free"

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: De onderste knoop
Reactie #21 Gepost op: 31 oktober 2005 – 21:28:54
Citaat van: "Jason"
Citaat van: "C&A"
Citaat van: "Christiaan"
Bedankt voor de info C&A!

Dus heren, als we onze onderste knoop toch los laten, dan is dat dus een eerbetoon aan ons stijlicoon Koning Edward VII. Het is maar dat je het weet ;)


Je moet Edward VII niet verwarren met Edward VIII, de latere prins Edward Duke of Windsor. 1894-1972. Die laatste is volgens mij nooit echt dik geworden, en wordt alom als stijlicoon geroemd.


Dit gaat niet over de onderste knoop van het jasje maar over die van het vest. (toch?)

De knoop van het jasje niet dicht  heeft er puur mee te maken dat het mooier valt. Zo'n rechte lijn tussen twee dichte knopen staat niet zo mooi. (vind ik en velen met mij)


Nee, dit betreft zowel knopen van jasje en vest. Maar de huidige jasjes zijn -- als gevolg van dit gebruik -- inderdaad ontworpen om niet meer met de onderste knoop gesloten te worden.

Heb nog maar even ge-googled om mijn eerdere stelling te onderbouwen (ahum)

AAAC:

King Edward VII, “Bertie”, son of Victoria (1841 – 1910, King 1901 - 1910) was so heavy that he could not get the bottom button fastened on his vest or to be more historically kind, maybe he just forgot.  His subjects taking it as a fashion statement followed his lead and today most men’s suits, sports jackets or vests are not designed to button the bottom button.  

The tradition of not buttoning the bottom button may have also come from the early waistcoats, which were very long.  It may have been out of necessity of being able to walk that the bottom buttons were left undone.

Maar goed, indien iemand een betere verklaring heeft hoor ik dat graag.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2005 – 23:40:50
Ik vind het er gewoon niet uitzien met die knoop dicht
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

Niels

  • Gebruiker
  • Berichten: 579
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #23 Gepost op: 23 december 2005 – 20:34:22
Waarom het ene jasje 2 knopen en de ander 3? Heb zelf bij mijn nieuwe pak 2 knopen. Prefereer alleen de bovenste dicht. (riem zichtbaar!)

Tofuburger

  • Gebruiker
  • Berichten: 90
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #24 Gepost op: 26 december 2005 – 17:48:08

Hier Edward VII, met vest (nog) dicht.

Toch lijkt mij dit een onwaarschijnlijk verhaal. Wanneer een verklaring onbreekt wordt hij wel verzonnen. Edward was extreem vet en dus was het een leuke 'onstaansgeschiedenis' om te bedenken.  Maar Edward had gewoon de beschikking over kleermakers die de stof ook om zijn postuur wisten te passen.

Is hier nooit iemand op afgestudeerd? Staat het niet in de elders genoemde boeken? een middagje schilderijen en prenten doorbladeen en jje bent in elk geval uit de ontstaanddatum, zou je zeggen.

Mijn gok zou zijn dat het met een buiten-binnenverschil te maken had. Je gaat op jacht of vijanden doodschieten, komt terug in een door een haard verwarmd vertrek. Om dan niet in zweten uit te breken, maak je een knoop los. Wanneer het pak de formele wereld betreedt, wordt deze gewoonte voortgezet.

Een beetje vergelijkbar met de knoopsgaten in de revers zeg maar.
een vlees, geen vis

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #25 Gepost op: 26 december 2005 – 17:59:39
Citaat van: "Niels"
Waarom het ene jasje 2 knopen en de ander 3? Heb zelf bij mijn nieuwe pak 2 knopen. Prefereer alleen de bovenste dicht. (riem zichtbaar!)


Dat is puur een kwestie van smaak. Ik persoonlijk zal zoals ik er nu over denk nooit een 2-knoopspak kopen omdat dat bij mij ook gewoon niet staat.
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.314
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #26 Gepost op: 27 december 2005 – 02:25:35
midden-knoopje dicht verder zie vodka en niet gek doen tenzij je echt stijlgevoel hebt wat ik hier niet zo veel zie.
live and let die

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #27 Gepost op: 27 december 2005 – 08:48:40
Citaat van: "wolf"
midden-knoopje dicht verder zie vodka en niet gek doen tenzij je echt stijlgevoel hebt wat ik hier niet zo veel zie.


Dank u...

Zoals vodka al zei er zijn er maar weinig die zich dit soort excentrike dingen kunnen veroorloven, en even serieus meestal  lopen die de eerste tijd ook zwaar voor lul. Er blijven maar een paar stijliconen over, de rest zijn gewoon fout geklede losers.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #28 Gepost op: 27 december 2005 – 18:05:20
Citaat van: "Merlino"
Citaat van: "Niels"
Waarom het ene jasje 2 knopen en de ander 3? Heb zelf bij mijn nieuwe pak 2 knopen. Prefereer alleen de bovenste dicht. (riem zichtbaar!)


Dat is puur een kwestie van smaak. Ik persoonlijk zal zoals ik er nu over denk nooit een 2-knoopspak kopen omdat dat bij mij ook gewoon niet staat.
Een 2-knoops pak is gewoon wennen tegenover een 3-knoops.Mits mooi gesneden merk je er niets van draag o.a ook een 2-knoopspak.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.698
    • Bekijk profiel
[Jasje] Welke knoop sluiten?
Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2008 – 13:33:24
Citaat van: "Immanuel"
met een knoop dicht beweegt je jasje nog mee, met meerdere zit je te vast, ik erger me dood aan tv mensen met al die knoopjes dicht.

mijn (let wel "mijn") mening ; 3 knoops, de middelste dicht, 2 knoops, de bovenste dicht en niets anders.


Wat hij zegt!