Auteur Topic: Ode aan de Franse baret  (12927 keer gelezen)

Charlie

  • Gast
Ode aan de Franse baret
Gepost op: 18 maart 2015 – 14:19:11
Een ronde, zachte hoed met een klein 'steeltje' in het midden, dat is de baret. De commerciële productie van baretten start gedurende de 17e eeuw, in het zuiden van Frankrijk. In eerste instantie is het maken van de baret een lokale kunst, maar twee eeuwen later zijn het massaproducten geworden en verkoopt men ze in heel Europa.

Het dragen van een baret wordt voornamelijk gelinkt aan intellectuelen, filmsterren, dichters, kunstenaars en andersoortige creatievelingen. Of Franse (mode)popjes natuurlijk. In de 60s en 70s staat de baret juist symbool voor revolutie en activisme. Natuurlijk heeft de baret dit voornamelijk te danken aan de Cubaanse Che Guevara.  Desalniettemin wordt de baret door de meeste mensen direct geassocieerd met la douce France, maar ook in Spanje, Schotland (met of zonder pompom) en Italië dragen ze 'm nog steeds graag en vaak. Dus ik breek maar eens een lans voor de baret, want het is af en toe leuk om te dragen.

















Vanaf de 20s van de 19e eeuw krijgen Franse producenten van baretten concurrentie van Spaanse en Italiaanse fabrieken. Tegenwoordig komen de meeste baretten uit Azië, maar de authentieke Franse baret is zwart gemaakt van Merino wol en wordt in de regio Oloron-Sainte-Marie geproduceerd door het in 1840 opgerichte Laulhère (www.laulhere-france.com).



Laatst bewerkt op: 18 maart 2015 – 17:17:26 door Charlie

BucharestBlues

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.593
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2015 – 20:09:44
Mooi spul, mn opa droeg altijd baret.

Henley

  • Gebruiker
  • Berichten: 572
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2015 – 20:09:57
Mn opoe had er ook eentje

guest45

  • Gast
Ode aan de Franse baret
Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2015 – 20:22:40
Wel cool idd.
Dit soort dingen moet je wel mee weg kunnen komen. De gemiddelde iGent ziet et sowieso al vaak uit alsof hij naar een verkleedfeestje gaat en dit soort items kunnen dat effect versterken.

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Ode aan de Franse baret
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2015 – 20:29:00
de authentieke Franse baret is zwart gemaakt van Merino wol en wordt in de regio Oloron-Sainte-Marie geproduceerd door het in 1840 opgerichte Laulhère (www.laulhere-france.com).

Cool, dat ga ik even onthouden. Niet voor mezelf maar een vriendin van me draagt ze graag. Kan een goed snobladder cadeau zijn.

marsvos

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.124
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Ode aan de Franse baret
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2015 – 21:13:26
Goeie spreekbeurt!

Linger

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.532
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2015 – 23:04:52
Leuk topic charlie. Een eigentijdse hipster variant is de kangol 504. Vrij cool op de kale bol van sam jackson.  Je moet er mee weg kunnen komen. De mijne ligt dus al een jaar of wat in de kast. Krijg sowieso altijd jeuk van hoodbedekking, dat was in dienst (ja lieve kinderen, opa is nog in militaire dienst geweest) al een punt. Niet voor mij dus, maar Guy's cadeautip is wel goed: vrouwen met hoofddeksels, liefst hoeden, hmm

james125

  • Gebruiker
  • Berichten: 957
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2015 – 23:54:56
Het dragen van een baret wordt voornamelijk gelinkt aan intellectuelen, filmsterren, dichters, kunstenaars en andersoortige creatievelingen kunstenaars in de bijstand

Laurens

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.940
    • Bekijk profiel
    • omnidata
Ode aan de Franse baret
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2015 – 00:13:29
Vrijwel niemand komt er mee weg.
omnidata.fr voor plaatjes, nu ook op Instagram!

Charlie

  • Gast
Ode aan de Franse baret
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2015 – 03:36:22
Ik geef jullie helemaal gelijk wanneer gesteld wordt dat je ermee weg moet komen om zo'n baret te dragen, desalniettemin is het zeker de moeite waard om eens te bekijken als heren die geïnteresseerd zijn in de betere en handgemaakte stijldingen in 't leven. Ik ga aanstaande vrijdag een bestelling plaatsen voor zo'n baretje. Ik denk dat ik er wel mee weg kom, want ik ben sowieso een beetje gaga.

Ik vind het in ieder geval mooi om te zien dat er bedrijven zijn die handwerk en passie voor een product in leven houden, zoals Laulhère dit doet met baretten, want het is toch een nichemarkt.

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2015 – 08:02:30
Je bent een t vergeten, Charlie.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2015 – 08:18:14
 :mrgreen:

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2015 – 08:20:45

Agent 327

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.544
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2015 – 08:50:23
Mn vrouw draagt regelmatig een baret, om er nou zelf eentje te gaan dragen, nou nee.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Nerazzurri

  • Gebruiker
  • Berichten: 831
    • Bekijk profiel
Ode aan de Franse baret
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2015 – 09:06:08
Formerly known as Ruby Tuesday