Auteur Topic: Kleurencombinaties genereren  (2152 keer gelezen)

Christiaan

  • Gebruiker
  • Berichten: 126
    • Bekijk profiel
Kleurencombinaties genereren
Gepost op: 10 september 2005 – 16:51:16
Vorig blok heb ik een vak gevolgd over (o.a.) hoe mensen kleuren waarnemen. Daarin kwamen allerlei theorieen voorbij over wanneer een combinatie van kleuren goed overkomt of wanneer het juist vloekt. Ik was toen verbaasd over hoe goed te voorspellen is welke combinaties wel en niet 'werken'. Op zich is het ook weer niet zo raar, want het visuele systeem werkt eigenlijk hetzelfde als het auditieve systeem. Daar merken we alleen vaak duidelijker dat twee tonen samen vals klinken, terwijl andere tonen wel goed samengaan.

Nu is het aardige dat deze theorieen goed omgezet kunnen worden in stukken software die kleuren bij elkaar zoeken die, in elk geval in theorie, goed samen moeten kunnen gaan. De versies op internet zijn helaas zonder uitzondering ontwikkeld voor websites, en niet voor stoffen. Toch werkt het principe bij stoffen ook, alleen is natuurlijk geen rekening met de textuur gehouden. Hier is er eentje te vinden:
http://colormixers.com/mixers/cmr/

Wellicht is dit een handige bijdrage voor de mensen die er moeite mee hebben om passende kleuren bij elkaar te zoeken.
Truth springs from argument amongst friends" - David Hume

Immanuel

  • Gast
Kleurencombinaties genereren
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2005 – 18:10:13
en bedankt hoor....

Daan

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.057
    • Bekijk profiel
Kleurencombinaties genereren
Reactie #2 Gepost op: 10 september 2005 – 18:37:00
interessant materiaal an sich, maar voor kleding lijkt het me dat je 't gewoon zelf moet zien. Proberen hoort hier ook bij.

Christiaan

  • Gebruiker
  • Berichten: 126
    • Bekijk profiel
Kleurencombinaties genereren
Reactie #3 Gepost op: 10 september 2005 – 19:00:29
Citaat van: "Daan"
interessant materiaal an sich, maar voor kleding lijkt het me dat je 't gewoon zelf moet zien. Proberen hoort hier ook bij.


Uiteraard is het een kwestie van proberen, en niet lukraak uit de kast trekken wat zo'n tooltje suggereert. Maar bij gebrek aan inspiratie kan het zeker helpen.
Truth springs from argument amongst friends" - David Hume

Huey

  • Gast
Kleurencombinaties genereren
Reactie #4 Gepost op: 10 september 2005 – 19:06:57

Immanuel

  • Gast
Kleurencombinaties genereren
Reactie #5 Gepost op: 10 september 2005 – 20:06:04
moet wel zeggen het model van christiaan klopt wel, dit soort kleurcombinatie`s worden zeer commercieel toegepast in grote ketens waardoor t er toch allemaal net even beter uitziet in de winkel en er op kleur verkocht wordt.. (iets wat op dit niveau toch altijd een belangrijk argument is; een nieuw kleurtje..)