Auteur Topic: Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?  (8800 keer gelezen)

jos

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Gepost op: 29 augustus 2005 – 09:10:30
Hoi,

Even 2 vraagjes:

1., Ik was afgelopen weekend bij Shoes & Shirts, en zij verkopen ook schoenen van Alden.

Zij maken enkel (?) schoenen van paardenleer (cordovan, van de kont van een paard en dan ook nog binnenste buiten (buitenkant schoen is binnenkant van de huid). Volgens de verkoper is dat absoluut het beste van het beste. Zo zou het leer minder rimpelen en krasjes poets je zo weg. Een nadeel is dat je kleurverschil kunt krijgen.

Deze schoenen waren niet extreem duur (in verhouding dan he, 500+). Dus ik neem aan dat Cordovan ook niet extreem duur is (als we ervan uit gaan dat dit goede kwaliteit is).

Nu is mijn vraag: als dit zo fantastisch is: waarom wordt in dat segment en hoger nog gewerkt met kalfsleer? Alleen vanwege de kleurverschillen?

Mijn vraag is dus: wat is het beste leer, en wie gebruikt dit? Zit er een verschil ik kwaliteit tussen het gebruikte leer van de duurdere merken in hetzelfde prijssegment (Sanoni, CJ). Gebruiken duurdere merken (EG, Berluti) betere kwaliteit leer of is hier niets over te zeggen? (en kwaliteit is voor mij: welk leer blijft het langst mooi als je het gelijk behandeld).
 
2.  Volgens de verkoper van S&S moet je zolen als ze zijn ingelopen ("week of 6"), behandelen met 'mask olie' (ik kan het verkeerd spellen). Dit schijnt afkomstig te zijn uit de ruitersport. Hierdoor wordt de zool waterafstotend en minder breekbaar (huh?). Wie kent dit verhaal, en klopt er iets van?

Verder wat mijn indruk van S&S betreft: ze verkopen ook merken die  naar mijn weten moeilijk verkrijgbaar zijn in NL (Green, Alden). Verder is het een leuke zaak, de verkopers waren niet (te) opdringerig, het was er zaterdagmiddag niet echt druk. Ze verkopen ook alleen maar topschoenen, dus niet zoals Manwood in Amsterdam (middenweg) doet: ook eeen beetje concurreren met Scapino en de Schoenenreus zodat ze voor iedereen wat hebben (bij Manwood op de Middenweg vindt je de CJ, Santoni's naast de goedkope houten stellingen met goedkope troep).  Verder is het een mooi (historisch? & autovrij) winkelgebied (en schoon) met veel kleine straatjes, en goed onderhouden winkelpanden. Kan Amsterdam nog iets van leren  :D

Groetjes,

Jos

HotFudge

  • Gast
Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2005 – 09:45:53
Paardenleer is duurder en duurzamer en de rimpels zijn inderdaad minder zichtbaar, maar omdat het zo dik is vind ik het vaak lelijk. Geef mij maar kalf.

FFW

  • Gast
Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2005 – 09:50:34
Paard is minder elegant en dat je het minder hoeft te onderhouden is een fabeltje. Je moet het gewoon anders onderhouden.
Paardenleer is wel wat duurder dan kalfsleer maar je  hebt natuurlijk meerdere kwaliteiten zowel in kalfs als paard.

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2005 – 10:03:57
Cordovan wordt ook lichter in de plooien, i.t.t. bv kalf, dat wordt juist donkerder....  

Zie ook blz 100 in het boek van Vass (NL editie)
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Danny

  • Gebruiker
  • Berichten: 267
    • Bekijk profiel
Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2005 – 00:01:59
...

Danny

  • Gebruiker
  • Berichten: 267
    • Bekijk profiel
Re: Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2005 – 00:06:44
...

FFW

  • Gast
Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2005 – 08:21:13
Danny, wat voor een schoen vind jij het beste passen bij paardenleer? En ik weet dat Mischa bijvoorbeeld paardenleer heeft liggen uit twee verschillende soorten landen, weet jij meer van de eigenschappen hiervan. 1 komt geloof ik uit Amerika en 1 uit Japan ofzo. Dat Japan kan ik helemaal mis hebben hoor.

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
Paardenleer het beste? En zolen insmeren met mask olie?
Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2005 – 23:57:03
Citaat van: "Danny"
Cordovan

Cordovan is de officiële benaming voor paardenleer. Cordovan is een van de duurste leersoorten. Dit komt deels door de voortreffelijke eigenschappen, maar voor het grootste gedeelte doordat van het huidoppervlak van een relatief groot dier slechts twee ovale of cirkelvormige vlakken van ongeveer drie vierkante meter bij het kruis van het paard, de zogenaamde kroep, kunnen worden gebruikt. Je kunt dus zeggen: één paard, één paar schoenen.
...

Ik denk dat Danny driekwart vierkante meter bedoelt. Vandaag  bij Shoes & Shirts zo'n stuk leer zien liggen bij de Alden schoenen. Prachtig leer (de schoenen zelf vond ik niet slank genoeg). Ook nog naar Bettanin e Venturi staan kijken. Een tikkeltje aan de lompe kant, maar wel mooi gemaakte schoenen.  Maar voor dat geld heb je kennelijk ook al de Santoni 6250 en dat is eigenlijk de schoen die mijn hart heeft gestolen (dat klinkt zieker dan ik bedoel).
esus saves, George Nelson withdraws!