Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729087 keer gelezen)

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #1305 Gepost op: 23 december 2012 - 13:58:52
Volledig in de originele gaten is bijna niet te doen met een machine. Dat kan alleen met de hand volledig precies.
De schoenmaker stelt de aflap- /doorstikmachine af op de afstand van de steek die gebruikt is. Dat gaat de eerste paar steken goed, maar naar het einde toe zal door verloop in de machine en het stikwerk iets meer verschil optreden en zit je er wel eens een halve steek naast.
Laatst bewerkt op: 23 december 2012 - 14:00:23 door Mad Hatter

guest45

• Gast
Reactie #1306 Gepost op: 23 december 2012 - 14:00:49
Dat is idd ook mijn ervaring, MH. Is een beetje eng bij goede schoenen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1307 Gepost op: 23 december 2012 - 14:07:14
Wat bedoel je met dat het eng is? :-)

Je kunt een volledige verzoling van een Goodyear om die reden maar een paar keer doen trouwens. Daarna is de welt een gatenkaas lijkt me.

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
Reactie #1308 Gepost op: 23 december 2012 - 15:40:47
Doet bijv. Nils Kalf een volledige verzoling dan wel met de hand (zodat het in de originele gaten gaat)? Of gebeurt dat nergens (meer)?

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1309 Gepost op: 23 december 2012 - 19:15:47
Nee, dat lijkt me niet. Mijnheer Kalf zal er wellicht wel extra goed op letten, of de aflapnaad op een lagere snelheid leggen dan anderen dat doen. Maar dat is natuurlijk nog geen garantie dat je een gaatje mist.

Volgens mij wordt een handgenaaide zool enkel nog gedaan in werkplaatsen waar er ook handgemaakte schoenen worden gemaakt.

Zo erg is dat nu ook weer niet overigens, ik denk dat je na 3 maal een volledige verzoling (of een halve met nieuwe aflapnaad) toch wel aan de levensduur van de meeste bovenwerken zit. En anders zou er wellicht een nieuwe welt aan gemaakt kunnen worden, maar dat is niet bepaald economisch.

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
Reactie #1310 Gepost op: 24 december 2012 - 13:35:50
Bij deze schoenen was ik vrij snel door de zool heen, ik schat dat ik ze niet vaker dan 90 keer gedragen heb. Een goed paar schoenen moet toch zeker 10 jaar mee gaan. Nu zijn dit ook 'maar' Magnanni's, ik hoop dat C&J en EG een stukje langer meegaan.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1311 Gepost op: 29 december 2012 - 00:43:53
De zolen van mijn monks en oxfords van Loake werden nu toch wel heel dun, dus was het tijd voor een eerste verzoling. Hoewel het werk van mijnheer Kalf uitstekend is had ik niet zoveel behoefte aan het opsturen van mijn schoenen. Helemaal naar Amsterdam afreizen vond ik helemaal overdreven. Nu staan er wel enkele tips in de buurt van Rotterdam, Delft etc. maar ik ben toch maar even naar een voor mij bekende schoenmaker gestapt.

Mijnheer Nobel is van mening dat een half zooltje eigenlijk voldoet mits goed uitgevoerd. Dit doet hij dan ook liever dan een volledige verzoling. Toch heeft hij op mijn verzoek -en ondanks de enorme drukte- de aflapmachine opgezocht en er tussen de bedrijven door een volledig nieuw onderwerk onder gezet. Het resultaat is bijzonder fraai te noemen al zeg ik het zelf.

Het enige wat ik heb moeten ontberen zijn de embouts, maar dat kan eventueel later nog wel een keer als het te hard begint te slijten aan de punt. Er zit nu Rendenbach onder en dat is toch al wat duurzamer. Omdat hij wist dat ik het leuk vind om te zien heeft hij het originele onderwerk ook nog bewaard! :-)

Laatst bewerkt op: 29 december 2012 - 00:45:51 door Mad Hatter

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1312 Gepost op: 29 december 2012 - 00:56:10
Ik zou even navragen of het uitmaakt als je wacht met embouts.

Zo maar wat losse gedachten: het lijkt me dat een schoenmaker van embouts nu het minste werk heeft. De schroeven kunnen worden bevestigd in zoolleer dat zo goed als nieuw is, waardoor het makkelijker is om de embouts goed te laten aansluiten op de langzool en stevig te bevestigen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1313 Gepost op: 29 december 2012 - 01:04:04
Goed punt D.

Het is dat Nobel er niet eenvoudig aan kan komen, anders had ik het direkt gedaan.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ze nu te plaatsen het meest logisch zou zijn, maar is er voor zoiets een adres in de buurt van Delft? Liever stuur ik ze niet alsnog naar Kalf natuurlijk...

Zou een stukje rubber afgezet met kleine spijkertjes ook kunnen werken? Zo dun als een beschermzooltje zeg maar? Ik zag laatst dat iemand dat had laten doen, minus de spijkertjes. Of wellicht is het een optie enkel messing spijkertjes te plaatsen, als dat gaat met een groef.

Edit: Ik zie dat hij de oude embouts wel heeft bewaard trouwens. Maar die zijn wel een beetje teveel gesleten voor hergebruik denk ik.
Laatst bewerkt op: 29 december 2012 - 01:07:43 door Mad Hatter

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #1314 Gepost op: 29 december 2012 - 01:10:49
Kun je die niet zelf kopen zodat hij ze erop kan zetten?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1315 Gepost op: 29 december 2012 - 01:11:30
Goed punt D.

Het is dat Nobel er niet eenvoudig aan kan komen, anders had ik het direkt gedaan.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ze nu te plaatsen het meest logisch zou zijn, maar is er voor zoiets een adres in de buurt van Delft? Liever stuur ik ze niet alsnog naar Kalf natuurlijk...

Zou een stukje rubber afgezet met kleine spijkertjes ook kunnen werken? Zo dun als een beschermzooltje zeg maar? Ik zag laatst dat iemand dat had laten doen, minus de spijkertjes. Of wellicht is het een optie enkel messing spijkertjes te plaatsen, als dat gaat met een groef.

Het antwoord op je vragen moet ik je schuldig blijven. Zelf woon ik niet in de buurt van Delft en ik heb alleen ervaring met embouts.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1316 Gepost op: 29 december 2012 - 01:20:21
Desalniettemin dank voor de overweging, D. Ik zal het eens navragen hier en daar.

Wellicht kan ik ze inderdaad zelf kopen, Jo. Het argument dat Nobel echter aandraagt is dat ze enkel in de orde van grootte van 50 stuks te bestellen zijn. Hij vindt dit bezwaarlijk omdat hij het verzoek tot het plaatsen van embouts zelden krijgt (enkel van mij denk ik eigenlijk).

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #1317 Gepost op: 29 december 2012 - 01:29:23
Ik denk dat er ook wel online aanbieders van embouts zijn waar je kleinere hoeveelheden kan bestellen. Meermin verkoopt er bijvoorbeeld via hun webshop.

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1318 Gepost op: 29 december 2012 - 01:31:52
Ik denk dat er ook wel online aanbieders van embouts zijn waar je kleinere hoeveelheden kan bestellen. Meermin verkoopt er bijvoorbeeld via hun webshop.

ook niet zo duur http://meermin.es/ficha_articulo.php?id=2825
Quotidie potest esse ultimo die

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1319 Gepost op: 29 december 2012 - 01:34:20
Ah, kijk eens aan! dat is een goede tip, dank. Dan zou ik er gewoon een paar van kunnen inslaan en ze door mijn lokale schoenmaker laten plaatsen. De messing schroefjes zou ik zelfs ook nog kunnen opzoeken.
Ik ben benieuwd of er nog meer leveranciers zijn.