Content. Gewoon omdat het kan.
Bij gladleren schoenen pak je de zoolrand natuurlijk makkelijk mee met het reguliere onderhoud, bij suède ligt dit anders. De praktijk is dat je daar eigenlijk al snel te weinig aandacht aan besteed. De zoolranden gaan er dan, zeker in de winter, al snel schraal en onverzorgd uitzien.
Een goed onderhouden zoolrand, geeft het uiterlijk van de hele schoen gewoon een boost, kijk maar eens naar de vóór- en ná-foto's hieronder.

Ik heb bewust geen onderhoud verricht aan het suède, maar alleen aan de randen, om het verschil te kunnen laten zien.
Nu hebben we allemaal weleens die stiftjes van bijvoorbeeld TRT geprobeerd, maar laten we eerlijk zijn, dat is gewoon troep. Het dekt niet en je bent er best even mee zoet. Bovendien geloof ik graag dat het leer ook gevoed wordt door gebruik van echte schoensmeer, zodoende ben ik hier met een lekker spulletje van Collonil aan de slag gegaan. Deze is vrij dun, ruikt een beetje synthetisch en het zou mij niet verbazen als 'ie op waterbasis is.
De foto's spreken eigenlijk voor zich. Netjes afplakken met brede schilderstape en je kan daarna naar hartelust kliederen. Een insmeerborsteltje laat zich hier graag voor benutten.
Het resultaat, daar kan geen stiftje tegenop, oordeel zelf.