Auteur Topic: Zoolranden opfrissen/kleuren  (7970 keer gelezen)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.693
    • Bekijk profiel
Zoolranden opfrissen/kleuren
Gepost op: 29 maart 2013 – 16:24:23
Content. Gewoon omdat het kan.

Bij gladleren schoenen pak je de zoolrand natuurlijk makkelijk mee met het reguliere onderhoud, bij suède ligt dit anders. De praktijk is dat je daar eigenlijk al snel te weinig aandacht aan besteed. De zoolranden gaan er dan, zeker in de winter, al snel schraal en onverzorgd uitzien.

Een goed onderhouden zoolrand, geeft het uiterlijk van de hele schoen gewoon een boost, kijk maar eens naar de vóór- en ná-foto's hieronder. ;-) Ik heb bewust geen onderhoud verricht aan het suède, maar alleen aan de randen, om het verschil te kunnen laten zien.

Nu hebben we allemaal weleens die stiftjes van bijvoorbeeld TRT geprobeerd, maar laten we eerlijk zijn, dat is gewoon troep. Het dekt niet en je bent er best even mee zoet. Bovendien geloof ik graag dat het leer ook gevoed wordt door gebruik van echte schoensmeer, zodoende ben ik hier met een lekker spulletje van Collonil aan de slag gegaan. Deze is vrij dun, ruikt een beetje synthetisch en het zou mij niet verbazen als 'ie op waterbasis is.

De foto's spreken eigenlijk voor zich. Netjes afplakken met brede schilderstape en je kan daarna naar hartelust kliederen. Een insmeerborsteltje laat zich hier graag voor benutten.

Het resultaat, daar kan geen stiftje tegenop, oordeel zelf.











Orno

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.035
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2013 – 16:27:18
Nu de vraag hoe lang blijft het zitten..?
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.693
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2013 – 16:36:05
Afhankelijk van de draagbeurten en het weer natuurlijk, maar ik doe dit twee à drie keer per jaar.

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2013 – 17:05:47
Ik heb zo'n stift om die randen te doen

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2013 – 17:10:11
Ik ook. Werkt prima, gewoon iedere keer dat je poetst even stiften.
The man with style, is the man who can smile

XRcrush

  • Gebruiker
  • Berichten: 255
  • Amsterdam
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2013 – 17:30:33
Ik heb zo'n stift om die randen te doen

Ik ook. Gebruik ze nu een klein jaar en ik vind de TRT stiften geweldig werken. Het bovenstaande resultaat ziet er overigens ook goed uit maar in mijn ervaring blijft dat juist kort zitten.

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2013 – 17:34:20
Mooie schoenen trouwens Mikey.
The man with style, is the man who can smile

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.693
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2013 – 17:43:58
Thanks Avvo. Zijn al wat ouder. ;-)

Als die stift voor jullie wel goed werkt, prima natuurlijk. Dit is een alternatief dat ik persoonlijk veel beter vind werken. Netter resultaat, in één keer dekking en de zool ziet er gewoon mooi verzadigd uit. Het trekt er ook echt in, zeker met deze dunne smeer van Collonil.

guest45

  • Gast
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2013 – 18:28:11
Leuk Mikey : )

Vriend35

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.358
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2013 – 20:49:59
Vaak word de zool schraal zoals hierboven beschreven, deze smeer ik dan in met kleurloze schoenpoets of leder vet. Als de kleur bijgewerkt moet worden gebruik ook zo'n stift, deze werken naar mijn mening prima.

Charlie

  • Gast
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2013 – 21:45:55
Nice, MF! Heb zo'n stiftje ook, maar vinnik ook niet echt werken...

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2013 – 23:05:56
Leuk, MF! Helemaal mee eens dat die rand belangrijk is. Ik doe het gewoon met poets (crème) op een doekje (of poetshandschoen), maar het is best lastig om niet uit te schieten en alles wel goed te raken.

guest45

  • Gast
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2013 – 23:08:44
Nee joh, beetje secuur werken gewoon. Ik doe het eerst met teinture en daarna met wax. Tot nu toe niets misgegaan : )
knock knock

Jo

  • Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
  • Berichten: 863
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2013 – 23:10:13
Leuk, MF! Helemaal mee eens dat die rand belangrijk is. Ik doe het gewoon met poets (crème) op een doekje (of poetshandschoen), maar het is best lastig om niet uit te schieten en alles wel goed te raken.

Inderdaad, ik had eens een  beschadiging op de hak van m'n Loakes, en dacht het even mooi te repareren met wat Pommadier. Bij het uitborstelen/uitwrijven van de crème echter toch het suède geraakt.
Gelukkig kon je het amper zien, maar als je je hele zoolrand moet doen, kan het wel eens zichtbare vlekken opleveren op het suède. Zo'n schildertape lijkt me dan wel een goede oplossing, maar is dat wel goed voor het suède?
Laatst bewerkt op: 29 maart 2013 – 23:14:36 door Jo...

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Zoolranden opfrissen/kleuren
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2013 – 23:13:41
Nee joh, beetje secuur werken gewoon. Ik doe het eerst met teinture en daarna met wax. Tot nu toe niets misgegaan : )
knock knock

Bij mij ook niet meer dan een dun streepje van een paar centimeter op het suède, maar lekker vrij kwasten is anders : ).