Auteur Topic: How-to Broek inkorten  (15856 keer gelezen)

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
How-to Broek inkorten
Gepost op: 18 maart 2013 – 09:17:51
Omdat het ik steeds vervelender vind om voor het verkorten van een broek de stad in te moeten wil ik het voortaan zelf doen. Naaimachine en een simpele how-to heb ik (zie onder), maar ik ben op zoek naar meer tips. Iemand? (Chris, NOBD?)

Ik zal stap-voor-stap foto's uploaden zodra ik mijn eerste broek succesvol vermaakt hebt.


1. Laat de omgeslagen pijp op de juiste hoogte vastzetten met wat speldjes.

2. Trek de broek uit, meet hoe groot het omgeslagen stuk broek is, schrijf dit aantal cm. op en haal de speldjes eruit.

3. Doe de broek binnenstebuiten en doe voor beide pijpen het volgende:

4. Teken gemeten vanaf het uiteinde van je pijp, op de hoogte die je net hebt gemeten met een krijtje een lijn.

5. Trek 3 cm. onder deze lijn (dus richting het uiteinde van je pijp) nog een lijn.

6. Knip nu de pijp (op deze laatst getekende lijn) af, nu heb je dus een gerafelde pijp met 3 cm. daarboven een krijtlijn.

7. Vouw de pijp nu om tot de krijtlijn, dus zorg dat de gerafelde boord gelijk ligt met de krijtlijn.

8. Vouw de pijp vervolgens nog een keer om, deze keer met de vouwlijn ter hoogte van de krijtlijn.

9. Je hebt nu een dubbele zoom gemaakt.

10. Zet de zoom vast met speldjes.

11. Zet de zoom nu met steekjes, ongeveer een cm. onder het uiteinde van de zoom vast: doe dit ofwel handmatig ofwel met een naaimachine. Voor spijkerbroeken bestaan speciale jeansnaalden om door de dikke stof heen te komen.

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2013 – 09:37:55
Deze ouwe naaister legt het haarfijn uit, inclusief mediterraans accent voor authenticiteit (sewingskills +10).
Volledig zonder spelden afgehandeld. Dat is hoe ze rolt.


Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2013 – 11:32:03
En nu nog smaller maken. :mrgreen:

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2013 – 15:34:59
Topic-kick. Na twee middagen achter een naaimachien heb ik de allerbeste tip voor het inkorten van een broek: breng hem naar de kleermaker. Zo.

Soptor

  • Gebruiker
  • Berichten: 247
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #4 Gepost op: 28 april 2013 – 15:49:49
Ik heb het idee dat die dame van het filmpje ook wel meer dan twee middagen geoefend heeft.

Ik maak mijn broeken ook zelf op lengte, maar dat kost me wel iets meer dan de vier minuten die zij er voor neemt. Best een leuk klusje vind ik, valt in de categorie schoenen poetsen en messen slijpen.

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
How-to Broek inkorten
Reactie #5 Gepost op: 28 april 2013 – 16:28:10
Dat was ook de insteek, Soptor. Ik ben met twill en denim aan de slag gegaan, maar daar waar de zijnaden zitten is het me niet gelukt een mooie steek te krijgen. Te dik voor de automatische feed, dus handmatig verder gegaan, maar het resultaat is matig. Lastig om daarna ook weer op dezelfde rechte lijn verder te gaan.

Soptor

  • Gebruiker
  • Berichten: 247
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #6 Gepost op: 28 april 2013 – 16:41:54
Hehe, "insteek" ;).

Die dikke zijnaden zijn inderdaad lastig. Volgens mij is de truc om daar echt genoeg "gas" te geven. Juist als je voorzichtigjes steekje voor steekje daar doorheen probeert te komen krijgt je naaimachine het moeilijk.

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #7 Gepost op: 28 april 2013 – 20:02:23
Lukt dat bij jou? Het lijkt hier alsof dat gedeelte te dik is om door het machien getrokken te worden. Harder gas geven is des te meer steken op dezelfde plek.

Soptor

  • Gebruiker
  • Berichten: 247
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #8 Gepost op: 28 april 2013 – 21:14:52
Ik ben ook een paar keer vloekend en tierend vast komen zitten, maar ik heb de techniek wel te pakken denk ik. Op de een of andere manier moet je er voor zorgen dat de stof soepel door blijft lopen. Misschien dat Carwa het beter kan uitleggen.

Je kan ook altijd de schuld aan je apparatuur geven natuurlijk. Die profi-naaisters hebben vast betere stofdoorvoerdingetjes.

Bill Splates

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 7.158
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #9 Gepost op: 28 april 2013 – 21:25:16
Zoom jij hem één keer om dan? Met dubbele zoom moet ik het voetje handmatig verstellen en dan ben je inderdaad je ritme kwijt. Dan moet ik echt even stoppen, het voetje omhoog zetten, het stukje bij de zijnaden doen en daarna weer naar beneden klappen (als je begrijpt wat ik bedoel).

ML

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.523
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #10 Gepost op: 28 april 2013 – 21:27:44
Stijlforum:
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.

Winnaar SF-voetbalpoule 2016 en nog een paar keer, ben de tel kwijt.

Soptor

  • Gebruiker
  • Berichten: 247
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #11 Gepost op: 28 april 2013 – 22:30:49
Eén keer omzomen is volgens mij geen goed idee, dat gaat sowieso rafelen.

Hoe dik is die zijnaad dat je hem niet gewoon onder het voetje doorkrijgt? Misschien wat extra persen met strijkbout, of desnoods wat overtollige stof uit het binnenste deel van de zoom halen?

Of gewoon naar de kleermaker. Want het is natuurlijk niet gay om een vreemde man aan je broekspijpen te laten frummelen.

Martijn

  • Gebruiker
  • Berichten: 199
    • Bekijk profiel
Re: How-to Broek inkorten
Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2013 – 20:49:57
Heb gisteren even een middagje geoefend met een paar oude broeken van de Zara. Over de zijnaad heen naaien was bij mij geen probleem. Misschien omdat de stof redelijk dun was.

Stap 5 overgeslagen. Gewoon de oude zoom afgeknipt. Hield ongeveer 4-5 centimeter over in plaats van de 3 die het stappenplan voorschrijft. Geen last van gehad.

1. Laat de omgeslagen pijp op de juiste hoogte vastzetten met wat speldjes.
2. Trek de broek uit, meet hoe groot het omgeslagen stuk broek is, schrijf dit aantal cm. op en haal de speldjes eruit.
3. Doe de broek binnenstebuiten en doe voor beide pijpen het volgende:

4. Teken gemeten vanaf het uiteinde van je pijp, op de hoogte die je net hebt gemeten met een krijtje een lijn.



5. Trek 3 cm. onder deze lijn (dus richting het uiteinde van je pijp) nog een lijn.

6. Knip nu de pijp (op deze laatst getekende lijn) af, nu heb je dus een gerafelde pijp met 3 cm. daarboven een krijtlijn.



7. Vouw de pijp nu om tot de krijtlijn, dus zorg dat de gerafelde boord gelijk ligt met de krijtlijn, en strijk eventueel even plat.



8. Vouw de pijp vervolgens nog een keer om, deze keer met de vouwlijn ter hoogte van de krijtlijn.
9. Je hebt nu een dubbele zoom gemaakt.
10. Zet de zoom vast met speldjes.


11. Zet de zoom nu met steekjes, ongeveer een cm. onder het uiteinde van de zoom vast: doe dit ofwel handmatig ofwel met een naaimachine. Voor spijkerbroeken bestaan speciale jeansnaalden om door de dikke stof heen te komen.[/i]


Eindresultaat:

Ben helaas nog niet zo'n held met de naaimachien, dus het kon rechter allemaal, maar ben wel tevreden eigenlijk.