Auteur Topic: Stukjes uit diverse tijdschriften  (23676 keer gelezen)

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Stukjes uit diverse tijdschriften
Gepost op: 03 juni 2005 – 10:56:53
Hadden we deze al?

Citaat
Er is een heel nieuwe groep van leveranciers van maatwerk bijgekomen, waar vooral jonge mannen graag klant zijn. Die willen het liefst ultragetailleerde jasjes, met strakke mouwen die aan het einde quasi-nonchalant opengeklapt worden. Zo is namelijk zichtbaar dat de knoopjes echt kunnen worden losgeknoopt, waardoor er een stukje van de gekleurde voering te zien is.

De broeken zijn strak, worden extra hoog in de taille gedragen met bretels en hebben net iets te korte pijpen. Samen met pochet en breedgeknoopte das of met een hemd met verhoogd boord ziet zo’n man er op zijn gunstigst uit als een opzichtige dandy. Vaker echter oogt hij simpelweg clownesk.



Volledige tekst:

http://www.elsevier.nl/persoonlijk/mode_en_stijl/nieuwsbericht/asp/artnr/45119/versie/2/index.html

Citaat
Vrijdag 20 mei 2005 16:43

Adressen & tips voor het perfecte maatpak

Een perfect passend pak, speciaal voor u gesneden uit materiaal van uw keuze, met details die u mooi vindt. het aantal winkels dat deze service biedt, is groot. Maatwerk, waar overigens tegenwoordig niet altijd handwerk bij komt kijken, is zeer populair. Maar heeft de aanbieder wel voldoende vakkennis in huis? Elsevier Thema selecteerde enkele winkels en geeft tips. Les 1: Neem de tijd!

Ga meteen door naar de tips.

'Een emotioneel moment' of 'een cadeautje voor jezelf'. De aanschaf van een maatpak wordt door de meeste mensen als iets heel bijzonders ervaren. En het wordt omgeven door een bepaalde mystiek, zo’n gecultiveerde sfeer die ook wijn- of whiskyproeverijen omgeeft, en die aspirantkopers schuw maakt.

De maat laten nemen, horen dat de ene schouder echt lager is, moeten beslissen over sluiting, stof en kleur aan de hand van staaltjes – het is een hele klus. Daarbij kunnen de oude kleermakersattributen waarmee veel winkels zijn opgesierd nogal intimiderend werken, net als de referenties aan de bijna verdwenen wereld van het traditionele maat- en handwerk, de vaktermen en de onbekend klinkende namen van leveranciers en ateliers. 'Waar gaat uw voorkeur naar uit meneer, Borrelli of Corneliani?' Pardon? Of: 'Wilt u geen sousbras, meneer? U hebt het echt nodig!' – sousbras is een gevoerd vullinkje in de oksel van het jasje.

Als u kiest voor een maatpak, hou dan voor ogen dat zowel het dragen van het  pak  als de aankoop een plezier moet zijn, en geen beproeving waar u zich doorheen moet worstelen. Vraag veel en aarzel niet om te laten merken als u de verkoper niet begrijpt. Als de sfeer, de verkoper of de prijs niet bevalt, neem dan afscheid. Er is keus genoeg.

Door het succes van het moderne maatpak zijn er de afgelopen jaren veel winkels bijgekomen die volledig of gedeeltelijk maatwerk afleveren. Hebt u eenmaal een goed adres gevonden, dan staan uw gegevens en maten voortaan in het archief en gaat de volgende aanschaf een stuk makkelijker en sneller.

Romeyn Mannenmode
Utrechtsestraat 145-147, Amsterdam
020-6268000, www.romeyn-mode.nl
Op een steenworp afstand van De Nederlandsche Bank heeft Romeyn de derde verdieping van de winkel ingericht voor maatwerk. Enkele lappen stof aan de witte wand, en een krijtstreep over stoelen en kamerschermen zorgen voor een rustige sfeer. Hier zult u geen frivoliteiten in de pakken  aantreffen, hoogstens een zogeheten anjerlusje achter de revers, de naam van de klant discreet in de binnenzak of een gekleurde voering.

Naast het nonchalante, Italiaanse Corneliani heeft Romeyn degelijk maatwerk van het Duitse merk Dressler – ook ideaal voor de forse man – met prijzen vanaf 650 euro. Met zijn eigen label volgt Romeyn wat meer de Engelse stijl: de zakken iets schuin, een extra ticket pocket en een hogere taille die past bij de slanke lijnvoering. Romeyn, een firma uit 1898, heeft ook vestigingen in zijn plaats van oorsprong, Barneveld in Gelderland, en in Ede en Ermelo. Ook in die winkels levert Romeyn maatwerk.

Interieur van New Tailor
New Tailor
New Tailor
Minrebroederstraat 27, Utrecht
030-2328044, www.newtailor.nl
De naam geeft eigenlijk al aan wat de filosofie van de zaak is: een nieuwe opvatting over het oude handwerk, waarbij veel traditionele kennis wordt ingezet. Vooral het nemen van de maat en het patroon krijgen alle aandacht, en de klant krijgt informatie over de verschillende werkwijzen. Zo is er de mogelijkheid om confectie te laten vermaken, maar ook om een geheel op maat, luxe uitgevoerd  pak  te laten maken – aangeduid met het Engelse bespoke.

New Tailor verkoopt Zegna en Scabal, en werkt met materialen van Dormeuil. Maar het liefst wordt een persoonlijk patroon uitgevoerd in exclusieve stoffen van kleine weverijen. De  pakken  worden in elkaar gezet bij een van de drie ateliers waarmee New Tailor werkt. Een gedeeltelijk geconfectioneerd  pak  uit de Britse stal kent een aanvangsprijs van 650 euro. Een  pak  met veel meer handwerk wordt in Italië of in Polen gemaakt vanaf 1.150 euro. Voor deze duurste optie moet de klant een extra keer komen passen. New Tailor heeft ook een vestiging aan de Amsterdamse Beethovenstraat.

Tijssen Herenmode
Burchtstraat 30-34, Nijmegen
024-3222481, http://maartentijssen.nl
Een adres dat door leveranciers en collega’s wordt geroemd, omdat het een voorbeeld is van een eigentijdse winkel die een riant aanbod confectiepakken heeft en waar mannen hun maatpak kunnen kopen. Sommige zakenmannen slaan hier in één keer vijf of zes  pakken  in. Ook de student die door zijn ouders wordt getrakteerd op een semi-maatpak is hier klant. Het assortiment omvat het op maat uitgevoerde basispak van Pal Zileri (vanaf circa 750 euro) tot het uiterst luxueuze maat- en handwerk van het Napolitaanse Borrelli. Hiervoor komt geregeld de Borrelli-kleermaker uit Napels over.

Uit de collectie van Kool Hillegersberg
Kool Hillegersberg
Kool Hillegersberg
Freericksplaats 3-5, Rotterdam
010-4611361, www.koolpakken.nl
Bij Kool Hillegersberg, en ook in de vestiging in het centrum van Rotterdam aan de Aert van Nesstraat 52, gaat maar zelden een  pak  de deur uit zonder dat een van de huiskleermakers er iets aan heeft veranderd. Ze hebben er alles: van een kant-en- klaar-confectiepak tot een confectiepak dat bijna af is en op de klant wordt afgespeld, van een semi-maatpak tot een maatpak dat geheel naar de wens van de klant wordt vervaardigd.

Uit de collectie van Kool Hillegersberg
Mannen met een normale lichaamsbouw, die hier doorgaans prima terecht kunnen voor een gewoon confectiepak, laten bij Kool graag een maatpak samenstellen. Ook lange mannen en mannen met een hoge rug worden na grondig meten in het maatpak geholpen. Voor beide categorieën zijn er proefjasjes, zodat de klant kan voelen hoe het is om bijvoorbeeld een extra hoge mouwinzet te hebben. De keuze is groot, van het betrouwbare Caruso – aanvangsprijs maar zo’n 150 euro meer dan die van een goed confectiepak – tot Zegna. De prijzen van het ‘manufactureel gemaakte maatwerk’ zoals het bij Kool heet, variëren van 1.000 euro tot – in een uitzonderlijk geval – 6.000 euro.

Suitsupply – Cut to the Bone
Willemsparkweg 37-41, Amsterdam
020-4713362, www.suitsupply.nl
Eind jaren negentig bestormde Suitsupply met veel bombarie de Nederlandse confectiewereld. Door schreeuwerige communicatie en een weinig kritische pers leek het wel of hier uiterst voordelig maatwerk werd verkocht. Dat was niet het geval. Inmiddels heeft Suitsupply – naast de confectieverkoop van  pakken  voor lage prijzen – nu drie speciale afdelingen voor maatkleding.

De winkel in Amsterdam is geheel gericht op maatwerk, de vestigingen in Zeist en Maastricht hebben dat aanbod in een aparte afdeling. Onder de naam Cut to the bone – kleermakersjargon voor het zo slank mogelijk snijden van een  pak  op het lichaam – wordt hier nu maatkleding geleverd waarbij de concurrentie het hoofd wordt geboden met een scherpe prijsstelling. Het eenvoudigste basispak van een degelijke wollen stof kost 349 euro, de prijs kan oplopen tot circa 1.100 euro voor een  pak  in Engelse snit, gemaakt van een wat luxer materiaal.

Het imago van Suitsupply en de naam Cut to the bone zullen vooral de jonge zakenman aanspreken die zijn sportieve lichaam scherp in het pak wil etaleren. Maar ook klanten die wat minder de behoefte hebben om zich zo te profileren, kunnen met een gerust hart de moderne, ruime maatafdelingen betreden. De prijs-kwaliteitverhouding is verrassend goed. Met name het paardenharen binnenwerk is voortreffelijk in de jasjes gezet, oftewel gedresseerd. Levertijd: vier à vijf weken.

Harvey Lewis.com
Van Baerlestraat 39, Amsterdam
020-4712050, www.harveylewis.com
en bij 20 Soc13ty-winkels in Nederland
De zogeheten bodyscan wordt hier niet veel gebruikt. Het revolutionaire apparaat dat enkele jaren geleden werd geïntroduceerd, kan in één keer het lichaam opmeten en verwerkt alle maten van de klant in de computer. Het apparaat was nog een restant uit de inboedel van het failliete Possen.com, de voormalige 'bewoner' van dit pand aan de Van Baerlestraat.

Possen.com werd overgenomen door The Society Shop, die op zijn beurt weer eigenaar is van Harvey Lewis. Naast de bodyscan nam The Society Shop ook de kennis van maatpakken over waarmee nu onder de naam Harvey Lewis.com semi-maatwerk wordt vervaardigd. Vanaf dit voorjaar zal dit – behalve in de winkel in de Van Baerlestraat – bij alle twintig vestigingen van The Society Shop te koop zijn, naast het kostbare maatwerk van Corneliani. Bij Harvey Lewis gebruiken ze nu liever het meetlint en proefmodellen, dan die bodyscan. De man die zich kaarsrecht en met ingehouden buik liet scannen, voelde zich namelijk vaak niet echt gemakkelijk in zijn nieuwe  pak .

Het merk richt zich op maatwerk voor de massa. Dit doen ze door een beperkt aantal vormvariaties en opties, zoals knoopjes onder aan de mouw die echt open kunnen, standaard aan te bieden voor een prijs vanaf 398 euro. The Society Shop – die vanaf nu Soc13ty heet – verwacht dat door een uitgekiende stof-inkoop, het ontbreken van een dure voorraad en een geoliede fabricage het semi-maatwerk binnen enkele seizoenen 30 tot 40 procent van de handel in het pakkensegment zal gaan uitmaken. Naast een degelijk zakenpak brengt Harvey Lewis ook zomerse varianten in katoen of linnen en luxe jasjes in kasjmier – prijs: 1.000 euro. Ook is het mogelijk om in Amsterdam uit felgekleurde en fantasievol gedessineerde rollen stof een limited edition-jasje of  pak  te laten maken.

Oger
P.C. Hooftstraat 75-81, Amsterdam
020-6768695, www.oger.nl
De Italiaanse kleermaker van Borrelli komt bijna elke vier à vijf weken uit Napels bij Oger om mannen de maat te nemen. Of hij kijkt naar de prova, het geheel in rijgsteken gemodelleerde  pak  dat vervolgens teruggaat naar de Borrelli-ateliers om daar afgemaakt te worden. Daarbij wordt tegenwoordig – om claims te vermijden – naar Amerikaans voorbeeld ook een weegschaal ingezet. In de weken tussen meten en definitief passen wil de klant nogal eens een paar kilo aankomen, hetgeen zich vooral bij een extra nauw gesneden  pak  pijnlijk aftekent. Het genoteerde gewicht tijdens de eerste pas voorkomt geruzie over de rekening. Soms gaat een groepje zeer geïnteresseerde klanten zelfs samen met de mannen van Oger naar Napels om zich daar, waar nog echt traditioneel met veel handarbeid wordt gewerkt, in het  pak  te laten steken.

Het zijn deze vorm van flamboyantie en de wat uitsloverige wijze waarop sommige mannen hun liefde voor veel en dure Oger-maatpakken uitdragen, die ervoor zorgen dat de drempel van vooral de Amsterdamse vestiging voor sommige mannen te hoog is. Een schaduwzijde van het succes.

Het is Oger Lusink gelukt om in zijn winkels – ook die in Den Haag en Rotterdam – maatkleding en service van internationaal niveau te bieden. Naast  pakken  van Attolini (vanaf 3.000 euro), die zeer nauw gesneden zijn en zo perfect uitgevoerd dat er bijna geen schoudervullingen in gebruikt worden, verkoopt hij, zoals gezegd, het joyeuze Borrelli (vanaf 2.200 euro). Verder is er in het luxe segment met veel echt handwerk ook nog Isaia (prijzen gelijk aan Borrelli). Zegna, Caruso en Corneliani zijn de merken met een ruime, maar meer gestandaardiseerde keuze in semi-maatwerk. Het aanbod is geheel Italiaans.

Overal maatwerk
Het aanbod van maatwerkadressen is ruim en het serviceniveau is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd, mede doordat sommige winkels de verkoop van maatwerk hebben gestaakt door teleurstellende resultaten. Het correct de maat nemen van de klant en het bieden van de juiste begeleiding bij het samenstellen van het  pak  vragen namelijk goed getraind personeel – en dat bleek lastiger dan verwacht.

Het vakmanschap bij de goede verkooppunten is juist gestegen. Meestal voeren de winkels meerdere merken maatwerk, omdat elk label een eigen systeem van maten en vervaardiging kent en het ene figuur beter tot zijn recht komt in een bepaald merk. Om te achterhalen waar bij u in de buurt een betrouwbare winkel is gevestigd, kunt u het beste een of meerdere van onderstaande merken contacteren:

Borrelli, (Fashion Reply) 020-6750048
De top van het Napolitaanse maatwerk.

Canali, 020-3050160
Het Italiaanse zakenpak voor in het bijzonder de Verenigde Staten, waarbij allerlei maataanpassingen mogelijk zijn.

Caruso, (Fashion Reply) 020-6750048
In de vakhandel als betrouwbaar omschreven Italiaans maatwerk.

Corneliani, (Domano Internationale Mode) 035-6991630
Een van de grote mannenmodeleveranciers die naast stijlvolle en luxe confectie een goed maatsysteem heeft opgebouwd.

Kiton, 0049-89-4704990
Traditioneel handwerkatelier uit Napels dat ook maatwerk verricht.

Pal Zileri, 0032-3-2133521
Dit Noord-Italiaanse merk biedt een goed maatpak voor een redelijke prijs.

Scabal, 0032-2-2175055
Internationaal beroemd om zijn enorme stoffenkeuze

Zegna, 020-6704477
Een merk uit het hoogste segment van de mannenkleding dat perfect maatwerk levert.

Tot slot: TIPS
Maatwerk wordt de laatste jaren bijna niet meer besteld bij de traditionele kleermaker. Die was vooral goed in het maken van degelijke, maar zelden modieuze  pakken . Er is een heel nieuwe groep van leveranciers van maatwerk bijgekomen, waar vooral jonge mannen graag klant zijn. Die willen het liefst ultragetailleerde jasjes, met strakke mouwen die aan het einde quasi-nonchalant opengeklapt worden. Zo is namelijk zichtbaar dat de knoopjes echt kunnen worden losgeknoopt, waardoor er een stukje van de gekleurde voering te zien is.

De broeken zijn strak, worden extra hoog in de taille gedragen met bretels en hebben net iets te korte pijpen. Samen met pochet en breedgeknoopte das of met een hemd met verhoogd boord ziet zo’n man er op zijn gunstigst uit als een opzichtige dandy. Vaker echter oogt hij simpelweg clownesk. Om te voorkomen dat u zich laat verleiden door allerlei overbodige nieuwerwetsigheden, dient u bij de aanschaf van een maatpak de volgende zaken in acht te nemen:

tip 1 Schuw overdaad
Pas op dat een  pak  niet patserig wordt. Grapjes als een geborduurde naam of een initiaal, extra zakken en zakjes blijven evenals knalkleurige voeringen maar liever verstopt aan de binnenzijde.

tip 2 Mijd extremen
Bij het kiezen van de pasvorm van een jasje is het verstandig om extremen te mijden. Slechts in het duurste segment (type Borrelli, waar nog echt handwerk in het atelier wordt geleverd) is men in staat om getailleerde jasjes met nauwe mouwen en slank aansluitende mouwkoppen er natuurlijk uit te laten zien.

tip 3 Volg uw eigen smaak
De verkoper kan nog zo houden van met veel rimpeltjes ingezette mouwen (inderdaad in zuidelijke landen als Italië een geliefd kenmerk van maatwerk), als het u niets zegt, zie er dan van af. Om teleurstelling te voorkomen, houdt u uw keuze vooral klassiek. Ook lichte of zomerse stoffen zoals kreukelig linnen of dun katoen kunnen, evenals opvallende kleuren of dessins, prachtig zijn als staaltje, maar in een  pak  nogal tegenvallen.

tip 4 Duurder is vaak beter
Prijzen en stijlen variëren, alhoewel ook in deze sector goede kwaliteit moet worden betaald. Het gezegde 'al het waar is naar zijn geld' is ook in deze een aardige graadmeter. Het is overigens vooral de prijs van de stof die bepalend is voor het eindbedrag. De aanvangsprijs is vaak gebaseerd op een minder verfijnde en makkelijker te verwerken wolkwaliteit.

tip 5 Luxe materiaal is kwetsbaar
Bedenk dat luxe materiaal, bijvoorbeeld kasjmier of dunne wol, meestal aangeprezen als 'supercento 140' of een nog hoger getal, kwetsbaar is. Kwaliteit en duurzaamheid gaan bij extreem dure materialen niet hand in hand.

tip 6 Overdrijf niet
Ook de hoeveelheid bijzondere handelingen bepaalt de prijs. Soms biedt men duizelingwekkend veel opties. Die kunnen nogal verschillen per merk of atelier. Echt handwerk is schaars en vaak ook niet nodig. Een machinaal gestikte naad is sterker en mooier dan een handgemaakte.

tip 7 Ken de termen
Made-to-measure is de Engelse variant en su misura de Italiaanse voor maatwerk, niet voor handwerk. Het veelgebruikte sartoriale is afgeleid van het Italiaanse sartoria, een kleermakerswerkplaats. Klinkt chic, maar is evenveel waard als het etiket 'ambachtelijk' dat ook op allerlei lopende-bandartikelen wordt geplakt. Omdat maatwerk suggereert dat alle handelingen zoals vroeger bij de ouderwetse kleermaker exclusief op de vervaardiging van dat ene kledingstuk zijn gericht, spreekt men liever van semi-maatwerk. Merken en winkels, die voor het verkopen van het duurdere semi-maatwerk (circa 20 procent prijziger dan vergelijkbare confectie) wel veel kostbare service moeten verlenen, maar geen prijzige voorraad hoeven te voeren, schermen graag met het beeld van nijvere handen die volgens oude ambachttechnieken voor u aan de slag gaan. Alsof het liefdewerk is.

Door John de Greef

Eerder verschenen in Elsevier Thema, maart 2005

Publicatiedatum: 20 mei 2005
Mail artikel    Printversie    
Meer Mode & Stijl
23 mei 2005
Gwyneth Paltrow wordt gezicht Estée Lauder
20 mei 2005
Adressen & tips voor het perfecte maatpak Liever een pet dan een hoed
9 mei 2005
Paraplu: Van sieraad tot regenscherm
14 maart 2005
Eeuwig succes voor Chanel
14 januari 2005
Miljardair Achille Maramotti overleden
29 december 2004
Niet alleen voor piepjonge modellen
9 december 2004
Zes universele regels voor pakkendragers Weelderig verwenoord in Schiedam
8 december 2004
Sieraden: Broche weer op de borst
26 november 2004
Glad en goed gestreken
22 november 2004
Chanel's No 5 The Film met Nicole Kidman
12 november 2004
Pucci: Erfgoed van een Italiaanse markies
9 november 2004
Klassieke en bijzondere herenwinkels
3 november 2004
De trenchcoat is vooral een trendjas
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

HotFudge

  • Gast
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2005 – 13:29:33
die onderste lap heb ik al eerder hier gelezen ergens

Marco

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.793
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2005 – 13:37:07
topic verplaatst :?:
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

Immanuel

  • Gast
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2005 – 15:47:06
elsevier... hmm :(

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2005 – 14:07:24
Het Financieele Dagblad
November 26, 2005

Citaat
Ziet de toekomst er grijs uit voor de man in pak? Allerminst. Nooit waren de codes losser en de kleuren uitbundiger. De economie leeft op. Zwart is uit, bont raakt in

'Whatever suits you', zei de advocaat van een groot internationaal kantoor in Amsterdam, toen zijn nieuwe stagiair hem vroeg wat de dresscode is. 'Als het maar een pak is. En zorg dat het een beetje zit. Beschouw het als je uniform. We willen toch iets uitstralen, nietwaar. Je vertrouwt toch ook geen chirurg in een overall of een piloot in spijkerbroek en T-shirt.'

Wonderlijk. Geen kledingstuk houdt al zo lang en zo stug stand. Het pak, zoals wij dat nog steeds dragen, is er al tweehonderd jaar. Ook de 21ste eeuw zal de man nog lang gevangen houden in het pak. Benauwende gedachte? Grijze toekomst? Somber vooruitzicht? Hoeft niet. Neem Etro.

De voorjaarscollectie van Etro ziet er althans kleurrijk genoeg uit, om een understatement te gebruiken. De pakken van babycorduroy zijn oranje, mintgroen, pistache, hemelsblauw, zalmroze of lila. Met een gebloemd overhemd eronder en schoenen met een prince-de-galle-ruit. Of rood. De broek hangt laag op de heup en slobbert op de schoen. Er zijn pakken met verticale strepen in allerlei bonte tonen. Er zijn jute pakken. Er zijn pakken in magenta en metaalzilver tweed.

Nog luchtiger is het bermuda-pak, dat Etro introduceert. Voor als je toch gekleed wil gaan als het straks snikheet wordt.

Alle pakken zijn niet alleen bijzonder vanbuiten, maar ook vanbinnen. Uitbundige voeringen en afwerkingen. Paisley, strepen, ruiten en zelfs een voering van een bontprint op satijn, net echt bont.

Etro is de familie Etro in Milaan. Bijna veertig jaar geleden gestart door Gimmo Etro, en nu overgenomen door zijn vier kinderen. Kean doet de mannenmode. Nadat hij zijn studie geschiedenis in Cambridge voltooide.

Etro gooit alle kleuren, patronen en materialen door elkaar. Nooit is iets gekopieerd. Etro is Etro. Etro heeft kleur en paisley 'uitge-vonden'. Het wachten is uitsluitend nog op het pak met horizontale strepen. Hoewel ... het zou je wel erg oppervlakkig maken.

Is Nederland wel toe aan Etro? 'Wel degelijk', meent Martijn Lusink van de Nederlandse herenmodezaak Oger. 'Het is bij ons een van de best verkochte merken. Vooral de early adapters zijn er snel bij als de nieuwe collectie arriveert. Ja, natuurlijk wel het artistiekerige volk. Mensen met een creatief beroep vaak, reclamemensen, kunstenaars. Nee, niet de eerste de beste advocaat. Hoewel, ook daar is de ethiek aan verandering onderhevig.'

De wintercollectie van Etro is bij Oger al zo goed als uitverkocht. Wat er nu nog hangt - varierend van 948 tot 1200 euro - is bijvoorbeeld een pak met een opvallende grijs, rood, wit en oranje ruit of een tamelijk bedaard grijs pak met een smalle, roze streep, wel met een bonte bloemrijke en grasgroene voering.

Kean Etro's gevoel voor kleur is nu onbetwistbaar. Hij combineert rustig een oranje polo met een groen geruit jasje en een aqua paisleybroek. Of een smokingjasje, met een

spijkerbroek en lakschoenen. Zijn shows zijn al even verrassend. Vorig jaar liet hij lilliputters samen met reusachtige mannen als mannequins opkomen, die met reuzendobbelstenen een ganzenbordspel opvoerden. Dit jaar voerde hij Jules Verne op, die heen en weer schommelend in zijn luchtballon arriveerde. De wereldreiziger presenteerde de Etro-mannenzomercollectie voor 2006, met kledingstukken en kleuren die overal vandaan lijken te komen.

Democratisering

U bent nog niet toe aan een paisleypak, een bermudapak en al die bonte kleuren? Zelfs niet op dressdown-Friday? U bent bang dat ze - zouden uitlachen op kantoor? U houdt liever vast aan uw vertrouwde ochtendritueel, waarbij uw uw pak van de stoel vist, waar het de avond tevoren was neergedaald?

Nou vooruit, op vrijdag ga je buttondown, zonder das en met ribbroek. En op zondag ben je helemaal jezelf als je in je vertrouwde bordeauxrode broek, je afgetrapte bootschoenen en je waxcoat langs de lijn van het hockeyveld staat.

Je bent wat je draagt. Het is nogal een verschil of je met je pak wil zeggen 'Je Kunt Mij Er Nooit Op Betrappen Dat Ik Enig Risico Neem'. Of dat je 'Dressed To Kill' gaat.

Natuurlijk, als je je eigen bedrijf runt, kan je je veel meer permitteren. Maar niet iedereen is Bill Gates of Eckard Wintzen. En dan zijn er nog altijd de ongeschreven regels op kantoor. Zoals met de meeste kantoorzaken is je baas ook hier de benchmark. En zolang noch de baas, noch zijn vrouw Etro heeft omarmd, is het wellicht verstandig voor een ander, wat minder opzichtig pak te gaan. Keuze genoeg tenslotte.

Een krijtstreep dan maar? Er is iets akeligs aan de hand met de klassieke krijtstreep. Er was een tijd dat je precies wist wat er in een krijtstreep voor je stond. Ooit behoorde de krijtstreep exclusief tot het wapenarsenaal van de bankier. Liefst doublebreasted. Voor net dat tikje extra 'power'. Hoe sterker het zwart contrasteerde met het wit, hoe meedogenlozer het effect.

Maar, zoals het veel zaken vergaat, ook de krijtstreep democratiseerde. Nu lopen Jan en Alleman rond in de krijtstreep. Soms zelfs solo het onder- of bovenstuk. Men spot met de bankier. SuitSupply maakt het al helemaal bont door een krijtstreepskibroek te introduceren, na de krijtstreepzwembroek. Nu nog de krijtstreepbikini.

De krijtstreep slaat door. Nu zijn er krijtstrepen en krijtstrepen. Er zijn dikke en dunne krijtstrepen in wel honderd verschillende figuraties. Pinstripes, dikke chalks, tramline stripes. De streep is er in allerlei variaties en kleurcombinaties: rood, oranje, zilver, paars, zelfs groen en lila. Er zijn zelfs bruine pakken met een krijtstreep ... Het brengt mensen in verwarring. Want enerzijds geldt het adagium 'A gentleman never wears brown', anderzijds loopt die vertrouwenwekkende bankierstreep daar dwars doorheen.

Oger heeft waarschijnlijk de grootste pakkencollectie ready-to-wear. Hoewel SuitSupply er ook mag zijn. Oger is vooral gecharmeerd van de Italianen. Merken als Attolini, Boglioli, Borrelli, Isaia en Zegna. 'De krijtstreep is absoluut niet op z'n retour', meent Lusink. Maar het rustige uni-pak, elegant, wat heel mooi zit, met handwerkdetails, is ook weer in opkomst. Slanke, softe schouders, hoge taille, rollende revers, minder bandplooi, een slank bovenbeen, smalle pijpen, net iets te kort alsof hoog water dreigt.

Het uni-pak - donker in de winter, licht in de zomer - in combinatie met een contrasterend kleurrijk overhemd en dito das. Nu de economie weer aantrekt, bespeurt Oger een opleving van kleur.

Maatwerk

Fokke de Jong, oprichter van SuitSupply (inmiddels vijftien winkels) ziet de streep standhouden en de ruit opkomen in het pak. De streep minder geprononceerd, in lichtere schakeringen, teruggelegd in kleur, ton-sur-ton. De ruit als moderne variant van de glencheck, met overruiten eroverheen. Het effect

is onverwacht gebalanceerd. Met petrol-achtige kleuren als accent, in de voering bijvoorbeeld, of in de das. Wat zeker ook doorzet is linnen of katoen als werkpak in de zomer. En 'cut-to-the-bone', zoals SuitSupply de personal fitting noemt, het pak dat individueel word aangemeten. Bijna een kwart van alle pakken die SuitSupply verkoopt is een vorm van maatwerk. 'We mikten op ouderen, maar verrassend zijn het vooral jongeren die voor made-to-measure kiezen', vertelt De Jong.

Ook hij is gefascineerd door de nieuwe zomercollectie van Etro. 'We laten ons zeker door Etro inspireren. Etro is absoluut een modebepaler', vertelt hij enthousiast.

Ooit was het Armani die de toon aangaf. Maar wie nu nog in dat zwarte of dofgrijze, even minimalistische als vormloze van Armani verschijnt, is hopeloos passe.

Bij zowel SuitSupply als bij Oger en Ralph Lauren is daarentegen het ribpak geheel terug. In allerlei diktes en kleuren zelfs. Steenrood, grijs, blauw en groen. Mmm. Althans, niet geschikt voor kantoor, zouden we zeggen. Eigenlijk is een ribfluwelen pak slechts nuttig voor een exercitie. Een stevige boswandeling. Net zo goed als een tweed pak alleen nuttig is om 's winters bij de haard te zitten. Het houdt je rug zo lekker warm.

Nee, in feite is het enige pak dat de toets der kritiek kan doorstaan het maatpak. Vorm gaat altijd voor materiaal, kleur of dessin. Zit een pak wel. Meestal niet dus. Er wordt veel plakwerk verkocht onder het mom van maatwerk. Maar waar in Nederland vind je nog een echte kleermaker? Niemand, noch de maker noch de klant, gunt zich nog de tijd voor het vele meten en passen en knippen en naaien en strijken en opnieuw passen en knippen en naaien en strijken, dat noodzakelijk is voor een echt maatpak.

Maar ook het maatpak is gedemocratiseerd. Van 'every size fits all' is de toon nu omgeslagen naar bespoke, made-to-measure en alom neemt men zelfs het gevoelige woord 'maatwerk' vlot in de mond.

Iedereen lijkt tegenwoordig een maatpak te kunnen leveren, al lijkt Etro meer op de personificatie van het anti-maatpak. Maatwerk is een breed begrip geworden. Bij New Tailor, met vestigingen in de Amsterdamse Beethovenstraat en de Minrebroederstraat in Utrecht, kan je niet eens een standaardpak krijgen. Je zoekt de stof uit en kiest voor Engelse, Duitse of Italiaanse snit. Ze maken wat zij noemen uitsluitend 'bespoke' en 'hand tailored' maatpakken. Al komt bij bespoke toch de machine eraan te pas, terwijl voor hand tailored het Poolse atelier van de familie Zienwicz wordt ingeschakeld. Het vergt even geduld maar dat hoort toch bij een echte kleermaker?
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2005 – 14:27:21
Het Financieele Dagblad
October 3, 2005

Citaat
Goedkope maatpakken voor mannen zijn niet altijd van echte kleermakerskwaliteit. Toch stijgt de vraag.

AMSTERDAM - Met op maat gemaakte twee- of driedelige pakken voor gunstige prijzen proberen winkels in mannenmode iets te doen aan de stagnerende omzetten. Voor rond de euro 400 kan de klant zijn pak zelf samenstellen. Hij kiest zelf de stof, de voering en eventueel nog wat aardigheidjes als een extra zakje of een naam in de binnenkant.

Vooral bij werknemers van banken, verzekeraars en notaris- en advocatenkantoren vinden de nieuwe maatpakken gretig aftrek. Helemaal als de 'travelling tailor' de pakken op afspraak op kantoor komt aanmeten. Want dat is de nieuwste hit in mannenmode; kleermakers die onder werktijd advocaten, notarissen of directies kleden. Kledingketens hebben er grote verwachtingen van en ook veel klanten zijn blij dat zij op een drukke zaterdag geen veel te kleine pashokjes meer in hoeven.

De goedkope op maat gemaakte pakken wekken de schijn van maatwerk, maar zijn dat in werkelijkheid vaak niet. Zij komen veelal uit lagelonenlanden en hebben doorgaans niet de kwaliteit waar het echte maatwerk van bijvoorbeeld Italiaanse kleermakers om bekendstaat, zegt Sander Lusink van de exclusieve kledingketen Oger. Het mag dan niet de beste kwaliteit zijn, klanten kiezen veelvuldig voor het gemak en het onderscheidende van nieuwe maatwerk. Het is 'absoluut gewild', zegt Lusink.

Toch verkoopt Oger de goedkope maatpakken alleen via de travelling tailors, die het bedrijf sinds vorige maand op de weg heeft. In de winkels van Oger verkoopt hij de goedkope maatpakken bewust niet. 'We hebben voor iedereen een confectiepak dat goed zit. En daar zit geen levertijd op.'

Tom Broekman, van de gelijknamige kledingketen, verkoopt de maatpakken bij bedrijven, maar ook in zijn herenmodezaken. Hij ziet daar alleen maar voordelen in. 'Iemand die nooit in een maatpak liep, kan nu voor euro 400 zijn eigen pak samenstellen. En ik lever op bestelling en hoef dus geen dure voorraden aan te houden.' Broekman is nog maar net begonnen met het aanbieden van de laaggeprijsde maatpakken die 'ergens dichtbij in Europa' worden gemaakt. 'Het loopt nu al boven al onze verwachtingen, we verkopen tientallen van deze maatpakken per week.'

Ook Sander Bressers van de pakkenketen Suit Supply is te spreken over de verkoopcijfers van de maatpakken. Zijn pakken komen niet uit lagelonenlanden, maar zijn wel laaggeprijsd. 'Dat kan als je grote aantallen maatpakken en confectiepakken per jaar verkoopt', zegt Bressers. 'Dat we nu al voor euro 350 een "cut to the bone"-maatpak hebben, maakt dat de vraag alleen maar harder stijgt.'

Maatpakken worden goedkoper

Voordelige maatpakken zijn bij diverse winkeliers verkrijgbaar tussen de euro 350 en 500

In Nederland worden naar schatting 900.000 tot 1 miljoen pakken per jaar verkocht

De meeste pakkendragers hebben gemiddeld vier tot vijf pakken in hun kast hangen

Zogeheten travelling tailors komen op afspraak op kantoor om de maat op te nemen

Pakken worden in Oost-Europa vervaardigd

Kwaliteit 'minder' dan van de 'citytailors'
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2005 – 14:28:25
Het Parool
October 11, 2005


Citaat
Nee. De Nederlandse man staat niet bekend om het zorgvuldig gekozen textiel dat hij draagt. Het glossy mannenblad Esquire probeert daar, met een verkiezing, al jaren wat aan te doen. De prijs voor de Bestgeklede Man ging naar acteur Daniel Boissevain.

Het was druk in Odeon. Via een speciale ingang en een echte rode loper kwamen bekende en minder bekende Nederlanders de grote zaal binnen. Aan kleding en make-up te zien, had iedereen zijn best gedaan. En toch waren bijna alle aanwezigen in het zwart. Fantasieloos zwart, glimmend zwart, strak zwart, zwart van Percy, Dolce & Gabbana zwart, zwart met wit en zwart met Swarovski. De best geklede man droeg geen zwart. Hij ging gekleed in een strak gesneden, lichtbruin pak van het exclusieve Baldessarini en donkerbruine leren schoenen van Hugo Boss. Zijn vrouw, Vanessa Henneman, droeg wel zwart. Van Kookai.

"Erg geestig," vond Boissevain het feit dat hij verkozen was tot de best geklede man. "Innovatief en eigenzinnig. Boissevain begrijpt tot in zijn vezels wat het is om een goed gekleed man te zijn," vond de jury. Die bestond uit Michou Basu (moderedacteur De Telegraaf), Martijn Lunsink (creatief directeur van Oger), Hans Ubbink (ontwerper) en de hoofdredacteur en adjunct-hoofdredacteur van

Esquire.

Lachend nam Boissevain de prijs, een bos bloemen en een simpele metalen oorkonde, uit handen van Humberto Tan in ontvangst. De bloemen gaan in een vaas. En de oorkonde? "Aan het plafond boven het bed," lacht Boissevain.

Het was de achtste keer dat de verkiezing plaatsvond. Het afgelopen jaar werd Michiel Huisman bekroond tot best geklede man. Dit jaar wonnen een goede snit, stijl en oog voor detail het van de jeugdige, casual stijl van Huisman.

Andere genomineerden waren cabaretier Javier Guzman, door de jury geroemd om zijn oude leren jackjes en originele tweedehands T-shirts ('street credibility'), acteur Thijs Roemer ('weet wat hij moet doen met een sjaaltje'), deejay Malvin Wix ('sophisticated fun'), muzikant Michiel Borstlap ('klassiek met een twist'), schaatser Mark Tuitert ('alternatief retro met houthakkersshirts') en sterrenkok Sergio Herman ('stijl met behoud van eigenheid').

Wat je met de titel best geklede man doet, weet Boissevain ook niet: "Daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht." We waren er al bang voor. Het is een titel zonder inhoud. Maar dankzij het bijbehorend gala-avondje is het er wel eentje waarmee het tijdschrift ieder jaar ontzettend veel aandacht op zich weet te vestigen.

"Het is inderdaad geen serieuze prijs," geeft hoofdredacteur Arno Kantelberg (pak van Scapa, overhemd van Prada, schoenen van Longchamp) toe. "Maar we pakken het wel aan als een serieuze prijs. Alle andere dagen maken we ons druk om andere dingen. Vandaag gaat het om de buitenkant."

"Wat er daarna gaat gebeuren hangt ook helemaal van de winnaar zelf af," zegt presentator Humberto Tan (pak van Humberto), zelf winnaar van 1999.

Voor hem was de prijs een eerste stap op weg naar zijn eigen label, Humberto, dat in 2003 gelanceerd werd en dat nu bij Moorman mannenmode op het Gelderlandplein verkocht wordt.

Esquire deelt nog meer prijzen uit deze maand. Johan Derksen (hoofdredacteur van Voetbal International) werd tot slechtst geklede man uitgeroepen. Vooral zijn buttondownshirts lagen niet goed bij de jury. De oeuvre award ging naar Philip Freriks (Achtuurjournaal), voor zijn daskeuze en consistente kledingsmaak.

De winnaars en genomineerden zijn trouwens altijd bekende Nederlanders. Want een imponerende outfit moet gezien en dat gebeurt op de premieres, televisieoptredens, feestjes, partijen en andere publieke evenementen die deze mannen veelvuldig bezoeken.

Bovendien kost het up-to-date houden van de juiste garderobe veel tijd. Om over geld maar niet te spreken.

Wat betreft de gewone Nederlandse man: "Tja, Nederlandse mannen willen gewoon te veel combineren en te weinig investeren. Een zeiljack over een pak. Dat is toch net niks," aldus Tan.

"Maar er is hoop. De jongere generatie gaat over het algemeen heel goed gekleed. Je kunt zien dat ze hun kleding echt belangrijk vinden," meent Kantelberg. "Hoewel in geen enkel ander land de afritsbroek zo populair is."
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2005 – 14:31:11
Het Financieele Dagblad
July 7, 2005

Citaat
De een kleedt ambitieuze mannen om de ladder te beklimmen. De ander deed dat juist voor ambitieuze vrouwen. Oger Lusink en Erny van Reijmersdal lijken ook uiterlijk totale tegenpolen. Toch hebben ze elkaar gevonden. 'Het buitenland lacht om Nederlandse couture. Maar Erny is de nieuwe Max Heymans.'

AMSTERDAM - 'Er bestaan grote parallellen in ons leven. Misschien daarom dat het direct klikte. Ik was verwonderd toen ik vorig jaar zijn eerste show zag. En "verwonderd" vind ik een van de mooiste Nederlandse woorden hiervoor', zegt Oger Lusink bedachtzaam.

'We begrijpen elkaar met een enkele blik', zegt Erny van Reijmersdal lachend.

Ze hebben op het eerste oog weinig met elkaar gemeen. Oger, gesoigneerd, in zijn Italiaanse maatkleding. Erny, de rebel spelend, een rommelige bos henna-kleurig haar boven wat T-shirtjes en oversized kaki cargo-pants met overal zakken.

De ochtend is nog pril en Oger Lusink laat croissants en espresso's aanrukken in zijn boardroom aan de PC Hooftstraat.

Lusink - bekend als extrovert boegbeeld van de up-market mannenmode - en Erny van Reijmersdal - onbekend als beeldvormer van een up-market vrouwenmode - hebben elkaar ontdekt. Begin september opent Oger zijn eerste Erny van Reijmersdal-flagshipstore. Waar anders dan in de Amsterdamse PC Hooftstraat.

In het pand - waar het eens zo aangenaam toeven was in de koffieshop van Anton met zijn even welgemeende als luidruchtige 'Goedemorgen' - wordt nog druk getimmerd en verbouwd. En zo rijgt Oger Lusink een nieuwe parel aan zijn modeketen, die er op is gericht om vooral de man te ondersteunen, die onderweg is in een succesvolle carriere. Straks gaat Oger ook vrouwen aankleden, die ambities in het leven hebben.

Het toeval wil dat juist die ambitie anderhalf jaar geleden bij Erny van Reijmersdal plotsklaps instortte. Twintig jaar lang had hij op de achtergrond vormgegeven aan de Pauw-vrouw. Geen geringe prestatie. Het 'Pauw-vrouwtje' groeide ten slotte uit tot een dame die al uit de verte herkenbaar is aan de kleding. Ze koopt die, waar anders, in een van de Pauw-winkels, een keten die eigendom is van Madeleine Pauw. Niet goedkoop, zeker niet, maar voor Nederlandse begrippen een knappe, onderscheidende, uitgesproken modieuze stijl. Uniek, maar vaak gekopieerd.

Zo herkenbaar als de Pauw-vrouw is, zo mysterieus is me- vrouw Pauw zelf. Hoe succesvol ook als zakenvrouw, nooit treedt ze naar buiten. Nooit bereid tot informatie over haar strak gedirigeerde mode- en onroerendgoedimperiumpje.

'Ik was diep gedesillusioneerd, totaal gefrustreerd, toen ik anderhalf jaar geleden bij Pauw vertrok', zegt Van Reijmersdal. Hij had er twintig jaar gewerkt. Begonnen als verkoper in het filiaal in de Van Baerlestraat en snel opgeklommen tot de rechterhand van Madeleine Pauw, de vormgever van de Pauw-stijl.

'Het was mijn kindje. Ik had twintig jaar bij Pauw op kantoor gezeten. Ik gooide mijn hele ziel en

zaligheid weg. Ik had geen netwerk. Ik kende geen mensen. Ik was ontzettend onzeker. Daar kwam nog bij dat iemand in mijn naaste omgeving overleed. Is dit nu het leven, vroeg ik me af. Ik dacht: ik ga alleen nog schilderen, pianospelen en in de tuin werken.'

Van Reijmersdal was nog geen twee weken weg bij Pauw of er klopte een vriend aan, een oudere heer in projectontwikkeling. Met de boodschap: 'Hier heb je een zak met geld. Ga maar wat ontwerpen. Ik ben een gokker. Ik zie wel of het wat wordt.'

Met een kleine collectie - vier spijkerbroeken - ging Van Reijmersdal de boer op. Het sloeg aan. Vervolgens presenteerde hij zijn eerste grote collectie - vierhonderd stuks - tijdens een show in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Booming. Ineens lag zijn collectie bij 75 verkooppunten in Nederland en Belgie. Nu opereert Van Reijmersdal vanuit een kantoor met zeven man in het Fashion Center. 'Heel basic ingericht. Alsof er een bom is geexplodeerd.' Na de PC opent hij een eigen winkel in Antwerpen.

Bij toeval was Oger Lusink als gast aanwezig op die eerste show van Van Reijmersdal. Hij zag het direct. Dit is de nieuwe Max Heymans. Dit is een man die een vrouw mooi kan maken. Dit is een collectie waarmee je in de wereld kunt aankomen.

Lusink zag in zijn leven bovendien een belangrijke parallel met dat van Van Reijmersdal. Erny was de kleur en de geur, de mentaliteit, het design, de totale smaakdirigent van het bedrijf Pauw. Precies zo voelde ook Lusink zijn rol, eveneens gedurende twintig jaar, bij een soortgelijk modebedijf, de Society Shop, toen eigendom van Ed Beer.

Lusink: 'Het waren beide zeer solistisch geleide bedrijven, door solitair naar buiten tredende zakenmensen. Zolang het goed ging met de Society Shop was het het succes van Ed Beer. Als het minder goed ging was het opeens mijn succes. Van Reijmersdal overkwam hetzelfde bij Pauw. Beiden hadden

we na twintig jaar het gevoel dat we zo niet verder konden.'

Oger, begonnen op z'n achttiende bij de Society Shop, vertrok er na ruim twintig jaar als commercieel directeur. Na een tussenstapje bij Laura Ashley opende hij zestien jaar geleden met zijn broers Martin en Rob zijn eerste Oger-store.

Nu omvat zijn onderneming behalve een grote Oger-store in de PC Hooftstraat vestigingen in Rotterdam, Den Haag en straks in Utrecht. In de PC exploiteert hij bovendien een Ralph Lauren- en een Ermenegildo Zegna-winkel, plus straks de Erny Van Reymersdal-store. In Haarlem heeft hij een ouletstore. Binnenkort opent hij een Zegna-vestiging in Den Haag.

Met zijn retailactiviteiten draait Oger vanuit zijn hoofdkantoor in Purmerend een omzet van zo'n euro 55 mln, plus nog eens euro 55 mln met een tweede activiteit: Oger Corporate Fashion, bedrijfskleding. Lusink bezit twee derde van de aandelen, het restant is in handen van een particuliere Nederlandse investeringsmaatschappij. Nooit een jaar verlies gedraaid? 'In het begin natuurlijk wel, maar daarna niet meer', zegt Lusink.

Nee, ze zijn niet somber over het retailklimaat. Als je maar actief en origineel bent en geinteresseerd in je klanten. Nog altijd is Oger ook in het weekend persoonlijk in zijn PC-stores present. Er is vaak wat te beleven. Als het niet een kleermaker van een vermaard Italiaans modehuis is, dan wel een ambachtsman uit Londen die schoenen op maat maakt.

'Italie geeft nu de toon aan in de mode. Absoluut. Dat zag je vorige week in Milaan, toen de grote merken hun collecties presenteerden. Deze week is Parijs, veel minder invloedrijk. Oke, wij hebben Nederlandse couturiers. Als je dat in het buitenland laat zien, in Italie, dan beginnen ze te lachen. Dat heeft ook niets met internationale mode te maken. In feite maken ze maatkleding voor rijke vrouwen. Totaal anders dan de collectie van Erny. Daar kun je de wereld mee veroveren. Erny kan vrouwen mooi maken. Dat kan hij als een van de weinigen.'

Van Reijmersdal, geboren als zoon van een Shell-employee in Venezuela: 'Als kind al heb ik altijd de moeder enorm bewonderd. Het zat me dwars dat een vrouw drie keer zo hard moet werken om hetzelfde te bereiken als een man. Dat vond ik zo irritant dat ik dacht: misschien kan ik er wat aan doen. Laat ik ze helpen door met haar innerlijke en uiterlijke kwaliteiten die ze heeft die kerels even een slag om de oren te geven.'

We lopen samen naar buiten. Er passeert een vrouw met baby. Van Reijmersdal begroet haar hartelijk. Het is prinses Marilene. Ja, ze wil dolgraag Erny's nieuwe pand zien. Weer een afvallige Pauw-vrouw?
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

TimMureau

  • Gebruiker
  • Berichten: 970
    • Bekijk profiel
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2005 – 16:23:39
Lees ik dat nou goed gaat Oger een zaak in Utrecht openen?
Daar heeft hij er toch ooit al eentje gehad.
Return to innocence...

Jason

  • Gast
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2005 – 00:25:17
http://thesartorialist.blogspot.com/2005/12/style-profilegiuseppe-de-corato-ceo.html

heel leuk stukje over de ceo van borrelli usa.


Citaat
I began by asking him how he began ,at such a young age, at such an old school company?
He replied by saying that both his father and grandfather had always worn Kiton and Battistoni and that as he grew up.....ok, stop right there, I already hate him.

Thats like a woman telling another woman that she use to play dress-up in her mom's old Chanel hand-me-downs, it's just not fair.

Jason

  • Gast
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2006 – 17:21:37
http://www.mabro.it/qualita.pdf

heel leuk pdf'je van de site van Mabro.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2006 – 17:52:00
Mooi stukje Jason en een mooi jasje ook.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Harm

  • Gebruiker
  • Berichten: 767
    • Bekijk profiel
    • Thuisbarista.nl
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2007 – 22:55:53
ELSEVIER.NL
WEEKBLAD
Test : Kasjmier truien

9 september 2006

Citaat

Kasjmier is een luxe materiaal. De prijzen van truien variëren van 70 tot wel 1.200 euro. Is zo’n dure trui zijn geld waard?

HET PANEL

Charlotte de Bruijn (31) accountmanager breifabrikant
Werkt zeven jaar bij Interknits (vroeger Afasia), een van de grootste breigoedfabrikanten ter wereld, die levert aan modezaken en warenhuizen als Peek & Cloppenburg. Doet alle klantencontacten in Ierland, België en Duitsland, van productontwikkeling tot verkoop.

Marijke Mulder (55) ontwerper
Begon in de jaren tachtig met ontwerpen van truien. Bekende Nederlanders als tv-presentator Frank Kramer waren er dol op. Was ook creatief directeur van het Nederlands Mode Instituut en ontwierp voor vrouwen (Marijke Mulder) en kinderen (NO-NO).

Patrick Brand (32) mode-agent
Vertegenwoordigt aantal luxe mannenkledingmerken in Nederland, waaronder Lochcarron, een Schots kasjmiertruienlabel. Werkte eerder als verkoper in mannenmodewinkels en voor Johnstons, ook een kasjmiertruienmerk.


HENNES & MAURITZ
Modern Classic Collection
Prijs: € 69,90

De drie kenners 'testen’ de kwaliteit van het kasjmier bij alle truien door ze tegen hun gezicht (Mulder, Brand) of hals (De Bruijn) te wrijven. Zo voel je hoe zacht het materiaal is. De Bruijn: 'Ik vind deze trui iets harder aanvoelen dan de rest. Het lijkt wel of er lamswol in zit.’ Ook Mulder en Brand zeggen 'minder zacht’, maar alle drie vinden ze het zeker geen slechte trui. Dat ze de H&M-trui snel als goedkoopste herkennen, komt niet door het kasjmier, maar door de afwerking. Zo zijn de naden met grove steken vastgezet. Mulder constateert een hobbel in de schouder, Brand ziet aan de binnenkant veel losse draden. Ook is de boord van de hals niet dubbelgeslagen. Brand: 'Daardoor oogt de hals platter en goedkoper.’ Als hij de trui aantrekt, merkt hij dat de boorden van de mouwen te wijd zijn. 'Ik denk dat de trui na vier keer dragen flodderig is.’ De kleur vinden de kenners leuk. Mulder: 'Een beetje dandy-achtig, dat roze.’ Zeker een goede koop, meent zij: 'Er is niks mis mee, alleen aan de slordiger afwerking en het ontbreken van verfijning in de details zie je dat het om massaproductie gaat.’

Goede koop?
De Bruijn: Gaat, mag zeker niet duurder zijn.
Mulder: Absoluut, wat een geweldige prijs.
Brand: Ja, voor het H&M-publiek wel. Dat koopt veel en vaak.


GRAN SASSO
Model: 55115/15590 a206
Prijs: € 279

'Lekker,’ zeggen ze alle drie over deze trui. Het kasjmier voelt heel zacht aan. Brand: 'Het heeft een mooie greep.’ De Bruijn ziet de gloed van de kasjmierharen op de trui zitten. Een groot verschil met de trui van H&M is de afwerking. Bij deze van Gran Sasso is de boord van de hals wel dubbelgeslagen. De boord is er niet aangezet, maar ingebreid; fully fashioned, in vaktaal. Ook de hals van de H&M-trui is weliswaar fully fashioned verwerkt, maar bij deze trui is dat veel mooier gedaan. Brand: 'De steken langs de hals zijn fijner en ze zitten dichter bij de boord.’

De Bruijn is te spreken over de naden. Veel minder grof dan bij de H&M-trui, meent zij. 'Bij de schouder hebben ze steken geminderd en ook gedraaid. Dat geeft een mooie, rustige aanblik.’ Hoewel ze tevreden is over de kwaliteit, vindt De Bruijn de trui nog aan de prijzige kant. Brand inspecteert ook de binnenkant en ziet dat de punt van de V-hals met extra steken is verstevigd. 'Slim. Dat is een heel kwetsbaar punt.’ De kleur vinden de kenners leuk en fris. Mulder: 'Bij zo’n klassieke trui hoef je niet op safe te spelen.’

Goede koop?
De Bruijn: Nee, 200 euro zou ik reëel vinden.
Mulder: Een heel goede koop. Veel verfijning in de afwerking en met gevoel gemaakt.
Brand: Zeker, ik zou zelfs veel meer betalen.


BORRELLI
Model: 61/106102
Prijs: € 409

De kenners zijn niet erg te spreken over de vintage look. Bij de hals en de mouwen zitten witte strepen die de trui een verwassen uiterlijk geven. De Bruijn: 'Als wij zo’n trui zouden leveren, zou ik hem terugkrijgen: dit is niet goed.’ Brand en Mulder zeggen beiden niets te hebben met dit bewust oud maken. Mulder: 'Maar het zal een bepaald P.C. Hooftstraat-publiek wel aanspreken.’ De drie kenners denken dat dit een trui is voor jonge mensen. Brand: 'Er is geprobeerd een extra touch mee te geven, daarom zal het wel een dure trui zijn.’ Volgens De Bruijn is het een trui voor mensen 'die een klassieke kasjmier trui niet aandurven’. De kenners vinden de verwassen look echter zonde van het materiaal. Met het kasjmier op zich is niets mis, menen ze. 'Mooi dun,’ zegt Brand. Mulder: 'Voelt goed.’ Mulder weegt alle truien op haar keukenweegschaal. 'De prijzen zullen voor het grootste deel worden bepaald door het gewicht van het kasjmier.’ Deze trui weegt, net als die van Gran Sasso, 275 gram, die van H&M weegt 260 gram. Mulder: 'De hogere prijs komt vooral door de bewerking tot vintage trui.’

Goede koop?
De Bruijn: Nee, voor kasjmier niet bijzonder.
Mulder: Nee, kasjmier leent zich niet voor zo’n vintagebewerking.
Brand: Nee, je betaalt voor de moderne look.


PRINGLE
Model: Archie
Prijs: € 480

Wat een zware trui, zeggen de drie deskundigen. Mulder leest 410 gram af op haar keukenweegschaal. Zwaarder betekent weliswaar duurder, maar niet beter. De kenners vinden de trui alledrie te grof. Zonde van zo’n lichte wolsoort als kasjmier, menen zij. Mulder en De Bruijn denken dat dit net zo goed een lamswollen trui had kunnen zijn, maar die had dan veel minder gekost. Volgens De Bruijn is bij deze trui sprake van een vijfde of zevende deling. 'De deling geeft de dikte van het garen aan. Bij kasjmier wordt meestal een twaalfde deling gebruikt.’ Mulder valt over de hals. 'Met een goedkope confectieboord die er niet is ingebreid maar erop is genaaid.’ Volgens Mulder moet er bij dit merk een modieuze stylist aan de slag. 'Wat een grote, plompe trui.’ De traditionele argyle-ruit kunnen de kenners wel waarderen. Brand: 'Zo’n ruit is weliswaar klassiek, maar dat is op dit moment juist weer helemaal in de mode.’ Volgens De Bruijn zit er veel werk in het breien van zulke ruiten: 'Een breimachine is een hele dag bezig met het breien van zo’n voorpand.’

Goede koop?
De Bruijn: Hooguit voor het extra werk dat in het breien van de ruit is gaan zitten.
Mulder: Nee, te zwaar voor kasjmier.
Brand: Nee, hij mist de luxe uitstraling.

BALLANTYNE
Model: mk 5184
Prijs: € 1.200

'Dit heeft een fortuin gekost!’ roept De Bruijn uit. Zij denkt dat er wel 'een kudde geiten’ in deze trui is verwerkt. De duurste trui uit de test valt meteen op door zijn gewicht: 700 gram. Volgens Mulder kan de trui deels handgebreid zijn: 'Het zijn zulke losse, onregelmatige steken.’ Ook hier geldt dat de kenners vinden dat het kasjmier niet tot zijn recht komt. De Bruijn: 'Kasjmier heeft stijl en deze trui is stijlloos. Die doe je alleen aan op wintersport of als je gaat schaatsen.’ Brand vindt de grove steek weer eens wat anders en de ruit heel leuk. 'Maar de trui mist een luxe uitstraling.’ Ook Mulder waardeert de ruit. Net als bij de argyle-ruit van Pringle is die intarsia verwerkt. 'Dat betekent dat de verschillende kleuren garen om elkaar heen worden geslagen en niet zoals bij de goedkopere jacquardtechniek aan de achterkant meelopen.’ Over de kraag verschillen de meningen. Brand vindt die leuk, De Bruijn zegt: 'een dameskraag’ en Mulder: 'een lullig kraagje voor zo’n rijke trui.’ Brand en Mulder denken dat de trui door het gewicht kan gaan uitzakken. De Bruijn: 'Ik vind het een trui voor marktkooplui.’

Goede koop?
De Bruijn: Nee, veel te duur.
Mulder: Nee, slaat de plank volledig mis.
Brand: Nee, ik begrijp niet waar zo’n hoge prijs vandaan komt.


Kader bij artikel:

BIJZONDER MATERIAAL

Wat is kasjmier eigenlijk?
Haar dat komt van de buik van een type geit uit Mongolië, Tibet, de Indiase deelstaat Kashmir (vandaar de naam) en steeds vaker uit China. Het haar wordt van de buik gekamd. Het harde, buitenste haar wordt weggegooid, het binnenste gesponnen. Een geit levert 125 gram kasjmier per jaar. Voor de duurste trui uit deze test waren dus bijna zes geiten nodig, voor de goedkoopste iets meer dan twee. Overigens kan een 100 procent kasjmier trui ook andere wolsoorten bevatten. Soms doordat de fabrikant sjoemelt en de kasjmier mengt met schapenwol. 'Soms doordat geiten zijn gekruist met andere geiten. Dan heb je dus geen 100 procent kasjmiergeit meer,’ zegt Charlotte de Bruijn.

Hoe de wol te onderhouden?
Volgens Patrick Brand wordt goede kasjmier alleen maar beter van wassen. 'Zo kan de vezel zich herstellen.’ Hij adviseert de trui na drie keer dragen te wassen. Doe dat het liefst op de hand in lauwwarm water met een wolwasmiddel. Haal de trui een paar keer door het water, ga niet stevig wringen of wrijven. Spoel hem dan uit in gewoon water, en druk heel voorzichtig het meeste water eruit. Laat de trui liggend drogen op een handdoek, niet in de zon.

De kwaliteit op lange termijn
Goede kasjmiervezels zijn lange vezels. Een goede kasjmiertrui zal daarom op den duur minder 'pillen’ dan een trui met korte, kwalitatief minder goede vezels. Met het blote oog is het verschil echter moeilijk vast te stellen. Goed zacht aanvoelen geeft een indicatie, een hoge prijs niet altijd. De Britse krant Daily Mail liet in november 2005 tien truien in een laboratorium testen op krimpen en pillen. Een goedkope trui van Gap kwam als beste uit de test, nummer twee was er een van het dure Brora, drie een goedkope van Marks & Spencer.

HOE IS DEZE TEST OPGEZET?
De kenners kregen vijf truien van 100 procent kasjmier voorgelegd. Van tevoren waren alle merkkenmerken verwijderd. De kenners gaven hun oordeel over kwaliteit, afwerking en uiterlijk. Tot slot kregen ze de winkelprijs te horen en gaven hun oordeel: is de trui die prijs waard?

Immanuel

  • Gast
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2007 – 22:57:50
ik had t al gelezen, anderen misschien nog niet,  maar wat is de message die je er aan wilt verbinden Harm?

Napoleon

  • Gast
Stukjes uit diverse tijdschriften
Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2007 – 13:04:06
wel grappig dat zij ook vooral op prijs/kwaliteit letten