Auteur Topic: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?  (20593 keer gelezen)

Winne2

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.376
    • Bekijk profiel
[Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Gepost op: 19 mei 2012 – 23:36:36
Heb een lijntje op een aardige polo camicia, die alleen wel 2 tot 3 maten te groot lijkt te zijn, XL waar ik M/S nodig heb. Kan een goede kleermaker hier nog wat moois van maken of moet je dit, ivm verhoudingen van knopenlijst, kraag en boordmaat, niet willen?
TAFKADM

Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2012 – 00:04:20
Xl naar s? Moet je in mijn ogen niet willen, al is het alleen al maar om de kosten die het met zich meebrengt..


Mark020

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.330
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2012 – 00:10:27
Xl naar s? Moet je in mijn ogen niet willen, al is het alleen al maar om de kosten die het met zich meebrengt..
Het zal best wel kunnen maar tegen de tijd dat het echt klopt is je korting wel opgemaakt aan de kleermaker.
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

Winne2

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.376
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2012 – 01:18:51
 
Het zal best wel kunnen maar tegen de tijd dat het echt klopt is je korting wel opgemaakt aan de kleermaker.

Zal best kunnen, bedoel je dat in de zin van 'dat ziet er goed uit' of 'ach de gemiddelde Nederlander loopt er minder bij' ;) ?

En qua kosten, waaraan zou je moeten denken bij een zodanige verbouwing (even uit m'n hoofd: schouders, tailleren, mouwen versmallen en inkorten, lengte inkorten)? De discount is niet te zuinig dus wat dat betreft enige ruimte.
TAFKADM

Mark020

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.330
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2012 – 09:48:12
De kans dat het er echt goed uit gaat zien lijkt me niet zo heel groot: dan moeten alle naden los en opnieuw gesneden. Dat betekent ook dat de kleermaker een paar uur bezig is. Kosten van de verbouwing gaan dan misschien wel richting de 100 euro.
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2012 – 11:50:17
Het kan prima. Heb het zelf meerdere malen laten doen: VEELS te groot shirt totaal in laten nemen (schouders verkleinen, zijkant innemen, armen inkorten). Komt eigenlijk op het maken van een nieuw shirt uit, behalve dat ze kraag, knopenlijst, etc. niet hoeven te doen.
Enkel aan te raden als je goede connecties hebt met een Turkse kleermaker die dit in zijn off-hours voor je wil doen, want als je echt voor de uren zou moeten betalen dan is het niet te doen. Want zoals geschreven, het is eigenlijk gewoon een shirt (bijna) helemaal opnieuw maken.

Resultaat is beter dan een MTM shirtje, omdat een goede kleermaker het op je eigen maten aan gaat passen op je lijf.

Maar op het van echt XL naar S gaat lukken, hummm... Maar een paar maten, ja zeker.

Het zelfde verhaal is ook toe te passen met broeken die 2 of zelfs 3 maten te groot zijn. Hangt wel een beetje van het model af, je eigen vorm etc. Maar het is zeker wel mogelijk om goede resultaten te behalen.
Laatst bewerkt op: 02 juni 2012 – 11:53:45 door Confrère

Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2012 – 19:09:56
Het kan prima. "En vervolgens een heel lang en gaar verhaal waaruit blijkt dat het toch eigenlijk niet zo makkelijk gaat.."


Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2012 – 13:54:11
Makkelijk niet, maar het kan wel ;).
Conclusies zijn: Alleen doen als je iemand hebt die het goedkoop voor je doet. En er zullen vast grenzen zijn, maar er kan meer dan je zou verwachten.

MacBert

  • Gebruiker
  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
[Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2012 – 08:56:43
Heb net een nieuw rokwit aangeschaft en het bijbehorende shirt met juiste boordmaat zat als een tent. De kleermaker is nu bezig met vermaken: mouwen korter en smaller, armsgat kleiner en zijnaden flink innemen à €25,-. Ik zal eens een foto posten als ie klaar is.

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2012 – 16:50:20
Ohja, inderdaad. Toen ik studeerde heb ik het shirt van mijn rokwit ook volledig laten verbouwen. Met succes. Die dingen zijn off-the-rack inderdaad gigantisch groot. En de kans dat je de hele avond met je jasje aan blijft lopen is erg klein, dus is het wel fijn als het shirt ergens op lijkt ;).

MacBert

  • Gebruiker
  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
[Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2012 – 21:28:40
Wat later dan aangegeven, maar hierbij toch nog de foto's. Helaas geen before pictures, maar de mouwen zijn ongeveer 4 cm smaller gemaakt, net als de body bij beide zijnaden.


[attachment deleted by admin]

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #11 Gepost op: 08 juli 2012 – 09:26:58
Fatsoenlijke, conservatieve fit. Erg geschikt voor rokwit.  Het is lastig te zien, maar ik zou er een voorkeur voor gehad hebben de schouders nog iets korter te doen.
Maar een geslaagde aanpassing overall lijkt mij zo.

MacBert

  • Gebruiker
  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2012 – 14:50:57
Dat was ook mijn gedachte toen het shirt af was, ik ben tevreden over het resultaat en had het shirt die avond nodig dus niets meer aan laten doen.

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: [Shirt] 2-3 maten innemen, kan dat?
Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2012 – 17:41:02
Ach, het belangrijkste is: Het is zeker weten beter dan het shirt eerst was ;).