Zelf altijd met veel plezier (dacht ik) een pak gedragen. Vaak ook nog een das erbij terwijl verder enkel de directeur dat soms ook deed (indien er een afspraak met de bank op de agenda stond). Inmiddels een jaar een nieuwe baan in een compleet andere omgeving, en ik merk dat ik business casual eigenlijk veel lekkerder vind. Hoe goed je pak ook zit, 'gewone' kleding zit over de hele dag genomen toch comfortabeler. Hoef me ook niet meer om te kleden als ik thuis kom en er loopt een ventje van 14 maanden rond, hoef me in ieder geval niet zo druk te maken over al die vlekken die binnen no time in je zojuist aangetrokken outfit zitten.
Terugkijkend vond ik dat pak misschien ook wel fijn omdat ik nog niet zoveel ervaring had. Het is toch een soort 'harnas'; aan de kleren zal het in ieder geval niet liggen. Met zo'n 8 jaar fulltime werkervaring inmiddels voel je je toch van nature al wat zekerder in je werk dan wanneer je net komt kijken. Merkte overigens ook bij de vorige werkgever al dat het de laatste jaren snel informeler werd.
Overigens word ik blijer van goed uitgevoerd business casual dan van slecht formeel, en in NL is formeel (pak) toch in bijna 9/10 gevallen al gauw slecht. Dan zie ik m'n collega's liever in hun 'normale' kleding rondlopen. Denk ook niet dat het een slechte ontwikkeling is, een pak is natuurlijk zakelijker (= de bedoeling) en schept daardoor toch meer terughoudendheid en formaliteit tussen collega's. Dat is in sommige gevallen gewenst, maar ik denk dat het qua openheid en samenwerking op de werkvloer voor de meeste organisaties niet slecht is als deze barriere er niet is.