Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (654729 keer gelezen)

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Boeken - Algemeen
Reactie #2040 Gepost op: 18 november 2016 - 17:17:27
Laat hij zn true colors zien?

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2041 Gepost op: 21 november 2016 - 17:05:48
De boeken der kleine zielen van Couperus aan het herlezen. Een must read, wereldliteratuur.

kWil spontaan dag naar Den Haag.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

G.Agnelli

• Gebruiker
  • Forumbenjamin
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2042 Gepost op: 21 november 2016 - 17:23:54
Couperus. Nog steeds nachtmerries over het verplicht lezen van Noodlot, zal allicht iets met leeftijd te maken hebben

summit

• Gebruiker
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2043 Gepost op: 21 november 2016 - 18:36:11
Of met verplicht...

G.Agnelli

• Gebruiker
  • Forumbenjamin
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2044 Gepost op: 21 november 2016 - 20:03:37
Heb ook verplicht De donkere kamer van Damokles moeten lezen, dat boek vond ik dan weer wel prachtig

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2045 Gepost op: 21 november 2016 - 22:58:58
Aanrader: jongen groeit op in hillbilly milieu en gaat uiteindelijk naar Yale. Mooie achtergrond verhalen. Vroeger waren dit typische Democraten stemmers maar tegenwoordig niet meer...
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2046 Gepost op: 22 november 2016 - 09:56:00
Couperus. Nog steeds nachtmerries over het verplicht lezen van Noodlot, zal allicht iets met leeftijd te maken hebben

Onder bepaalde voorwaarden mochten wij op de middelbare school de lijst zelf samenstellen. Eén boek heb ik er af gegooid halverwege het boek: Eline Vere van Couperus.

Dus er is hoop. 'Boeken der kleine zielen' is episch.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2047 Gepost op: 22 november 2016 - 20:23:13
Wij hadden volledige vrijheid als je maar boeken uit verschillende periodes koos: 2 voor 1900, 2 uit het interbellum, etc., en als het maar erkende literatoren waren. Dus was het hoogtepunt (pun intended) om Een hete ijssalon van Heere Heeresma erop te zetten. Die kende mijn leraar Nederlands niet, maar ja, het was van Heersema dus in orde...

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Boeken - Algemeen
Reactie #2048 Gepost op: 22 november 2016 - 23:50:46
2 uit de donkere krochten van de geschiendenis waren verplicht: Karel en de Elegast en Den vos reinaarde voor mij. En de Aanslag en tralievader want dat waren de enige twee die ze nog hadden in de bieb. Aanslag moet ik nog maar een keer weer lezen vond het destijds een goed boek.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2049 Gepost op: 23 november 2016 - 09:36:57
Wij hadden volledige vrijheid als je maar boeken uit verschillende periodes koos: 2 voor 1900, 2 uit het interbellum, etc., en als het maar erkende literatoren waren. Dus was het hoogtepunt (pun intended) om Een hete ijssalon van Heere Heeresma erop te zetten. Die kende mijn leraar Nederlands niet, maar ja, het was van Heersema dus in orde...

Idem dito. Wij hadden een boekje met alle titels waar je uit kon kiezen en dan bepaald aantal punten per periode. Andere titels in overleg met de docent. Het was mode in de klas om ach en wee te roepen over lezen van de lijst en stoer om zoveel mogelijk samenvattingen te lezen. Ik las alles, omdat ik het boeiend vond. Met uitzondering van Eline Vere dus (zeikwijf) en Max Havelaar viel ook niet helemaal mee. De kleine Johannes was echt bevreemdend. Had een 9 voor mn mondeling.

Nu vind ik Eline Vere een mooi boek maar heb medelijden met alle middelbare scholieren die literatuur moeten lezen. Op één of andere manier ben je er daar op die leeftijd niet aan toe.

Couperus is ontzettend boeiend overigens; dat Den Haag van rond 1900 wat deels nog intact is maar toch weer een andere planeet lijkt. Vooral dat Nederlands-Indie is interessant. Wil daar wel wat meer over weten en ook wat je daar nog van terug ziet nu. Ik lees Couperus met google er naast. Hotel des Indes en Societeit de Witte spreekt nog vanzelf maar het achteloos genoemde Buitenzorg moet ik googelen: de ambtswoning voor de gouverneur-generaal van Nederlands-Indie. Staat er nog steeds.

Check dit:

Laatst bewerkt op: 23 november 2016 - 09:41:31 door Victor Baarn

Eddy

• Gebruiker
  • Kermit Beater
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2050 Gepost op: 23 november 2016 - 10:40:00
(...)het achteloos genoemde Buitenzorg moet ik googelen: de ambtswoning voor de gouverneur-generaal van Nederlands-Indie. Staat er nog steeds.

Jazeker. Paleis+botanische tuinen zijn een populaire trekpleister (ook voor lokale dagjesmensen)

King Louis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2051 Gepost op: 23 november 2016 - 12:00:43

Ja, in Bogor

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
live and let die

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2053 Gepost op: 23 november 2016 - 14:00:28
Kan het slechts deels lezen. Doe maar copy past.

Iets heel anders: ergerlijk dat boeken tegenwoordig zo lelijk zijn. Waar is de tijd gebleven waarin boeken nog werden vormgegeven door ware kunstenaars. Zoals uitgeverij Van Veen covers liet ontwerpen door Berlage, Toorop etc.

Dan had je tenminste wat moois in je kast staan.

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #2054 Gepost op: 24 november 2016 - 18:05:01
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra