Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652842 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #1110 Gepost op: 05 september 2012 - 00:46:04
nou leuk joh. lees annejet maar eens over deze leichter vogel.

Heb ik al. Bernhard blijft een koning.

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Reactie #1111 Gepost op: 05 september 2012 - 00:54:10
Heb ik al. Bernhard blijft een koning.

Prins.  ;)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1112 Gepost op: 05 september 2012 - 01:51:09
Wat een kleinburgelijk geposeer, Paul. Er werd me toch gevraagd wat ik ervan vond?
Verder geen probleem, Swann: ik lees gamakkelijk over dingen heen...

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1113 Gepost op: 05 september 2012 - 01:51:53

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1114 Gepost op: 05 september 2012 - 10:54:21
Paul, als je niet oppast dan word jij met je Prins Bernard aversie even repetitief (= boring) als onze vriend Amadeus met z'n herenarmbandjes.

Charlie

• Gast
Reactie #1115 Gepost op: 05 september 2012 - 12:02:49
Graaf... :-)

Nee, prins. Toen Bernhard geboren werd was hij een graafje omdat oom Leopold de vorst het huwelijk tussen de vader en de moeder van Bernhard niet goedkeurde. Dit is toen uitgesproken en sindsdien mocht Bernhard de titel prins die zijn vader wel voerde, ook voeren.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1116 Gepost op: 05 september 2012 - 14:21:47
Paul, als je niet oppast dan word jij met je Prins Bernard aversie even repetitief (= boring) als onze vriend Amadeus met z'n herenarmbandjes.
Een goed punt, Dantès: dank je; ik zal me hierover gaan inhouden.

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Reactie #1117 Gepost op: 05 september 2012 - 15:26:11
Nee, prins. Toen Bernhard geboren werd was hij een graafje omdat oom Leopold de vorst het huwelijk tussen de vader en de moeder van Bernhard niet goedkeurde. Dit is toen uitgesproken en sindsdien mocht Bernhard de titel prins die zijn vader wel voerde, ook voeren.

Hij zou toch ook gewoon prins zijn geweest als hij als burgermannetje uit Urk met Juliana was getrouwd? Dus net zoals Maxima prinses wordt?

DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1118 Gepost op: 05 september 2012 - 16:05:49
recent "niemand in de stad" gelezen. boring cliche's. nu nicky haslams memoires, 1950-2000. amusing namesdropping.

Vermakelijk tijdverdrijf.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1119 Gepost op: 05 september 2012 - 17:03:48
(Het ligt niet zo, maar veel ingewikkelder, maar ik moet mijn mond houden.)

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1120 Gepost op: 05 september 2012 - 17:25:07
Voor meer 'Bernard-verbuigt-de-waarheid' verhalen:

Hoogtepunt blijft natuurlijk de toe-eigening van NLG 1 mio aan (zogenaamd) geleden oorlogsschade. 
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1121 Gepost op: 05 september 2012 - 18:12:39
Ach, als je de mogelijkheid krijgt...

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1122 Gepost op: 05 september 2012 - 18:15:56
mag je lekker graaien toch?
live and let die

Charlie

• Gast
Reactie #1123 Gepost op: 05 september 2012 - 20:32:30
Hij zou toch ook gewoon prins zijn geweest als hij als burgermannetje uit Urk met Juliana was getrouwd? Dus net zoals Maxima prinses wordt?

Bernhard was Prins van Lippe-Biesterfeld en werd toen hij trouwde in 1937 Prins der Nederlanden gemaakt en kreeg het predicaat Koninklijke Hoogheid toegekend.

(Het ligt niet zo, maar veel ingewikkelder, maar ik moet mijn mond houden.)

Onzin, zo ligt het wel. Dit is uiteraard de versimpelde versie, maar hij klopt wel erg aardig. Laat ik het voor jou dan wat uitgebreider vertellen. Armgard von Sierstorpff-Cramm trouwt met Bernhard Prinz zur Lippe. Dit huwelijk is niet in goede aarde gevallen bij Bernhards oudere broer Leopold, de vorst van Lippe-Detmold. Volgens hem is Armgard doordat ze al een ander huwelijk achter de rug had, geen goede partij voor Bernhard en daarom mag ze zich geen prinses noemen en zullen de kinderen Bernhard jr. en Aschwin de titel graaf von Biesterfeld voeren. In 1916 wordt het conflict bijgelegd met als gevolg dat Armgard zich voortaan prinses mag noemen en Bernhard dus ook de titel prins krijgt.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1124 Gepost op: 06 september 2012 - 01:41:51
Onzin, zo ligt het wel.
Het zou misschien niet slecht zijn als je je als aankomend historicus eens in de genealogie verdiepte. Bernhard hoorde tot de grafelijke, nooit prinselijke takken van de familie Lippe, en het morganatisch huwelijk speelt hierin slechts een marginale, want latere rol. En dan nog vertel ik het simpel, want uiteindelijk gaat het hier om een conflict over wie vorst van Lippe moet worden: iemand van de prinselijke Schaumburg-Lippe-tak of iemand van de grafelijke Lippe-Biesterfeld-tak (waartoe Bernhard behoorde).
Laatst bewerkt op: 06 september 2012 - 01:45:19 door paulbrussel