het zelf ontwerpen van een zegelring is niet alleen not-done, het is ook een belediging voor degene die wel een echte ring hebben. door onze geschiedenis (eerste republiek enzo) is bij ons in nederland de adel niet zozeer een stel luie fatsen die toevallig veel land in bezit hebben, maar een groep mensen die voorouders hebben die ooit dusdanig nuttig voor dit land zijn geweest dat ze door de koning in adel zijn verheven. het dragen van een zegelring is dus een manier om die voorouder die voor dit land, en voor jouw familie te eren en te laten zien dat je daar trots op bent.
nu is het mogelijk dat jij nu denkt: ik ben dusdanig goedgekleed dat ik van groot nut ben tot dit land dus ik verdien een (zelfgemaakte) zegelring.
fout. tegenwoordig wordt er niemand meer in adel verheven maar krijg je een lintje als je erg goed bezig bent. laat dus een aantal invloedrijke vrienden jou voordragen voor een lintje en draag dat bij feestelijke gelegenheden. de mijne staat erg goed bij mijn gouden oorbellen.
Correct. Lintjes worden echter tegenwoordig toch om andere redenen uitgedeeld. Ridder in de orde van Oranje-Nassau: Catherine Keyl? Laat me niet lachen. Ridder Grootkruis is uiteraard weer wat anders.
Anyway. Het zelf ontwerpen van een zegelring is zeker niet netjes. Dat geblaat tegen de adel heb ik nooit gesnapt. Wanneer iemand een zegelring draagt, kan je er van uit gaan dat deze generaties in de familie zit. Het doel ervan was inderdaad, logisch, het verzegelen van belangrijke documenten et cetera. De voorouders namen dus belangrijke posities in de maatschappij in. Om een zegelring te kunnen hebben moet je eerst een wapen hebben. Hier krijg je al verschil in oudheid.
De Zwaard adel - in de Middeleeuwen ontstaan - is in de adelstand verheven door bewezen diensten op het slagveld. Oftewel: het land waar je nu in leeft.
De oeradel (noblesse d'épée) mochten vervolgens als ridder op hun schilden een wapen voeren. Hierdoor kon je - het voornamelijk doel ervan naast jezelf ermee verdedigen- een ander herkennen. Uiteraard heeft hierbij elke kleur - zwart, rood, geel enzovoort - een betekenis.
Om een lang verhaal iets korter te maken en wat tekst over te slaan hebben we ook nog noblesse de robe oftewel de koopadel. Karel V dacht dat er te weinig adel was en men kon indien men zelf vond dat ze het verdient hadden en genoeg muntjes had aanvragen om adel te worden. Uiteraard is hier gretig gebruik van gemaakt.
Kortom, ook in adel zit verschil.
Het gaat er om dat een zegelring een geschiedenis heeft en een persoon die de ring draagt is daar trots op en heeft daar het volste recht toe. Zijn voorvaderen hebben laten blijken uit een sterk geslacht te komen en te strijden voor een land met haar inwoners die uit hun neus zaten te vreten. Wanneer Maikel de Boer besluit -naast zijn tatoeages en oorbel- ook een zegelring te maken en er een zelf verzonnen wapen in te zetten, is dit zeer respect loos. Natuurlijk ziet iedereen aan de persoon en houding dat het geen authentieke ring is maar het geeft wel een krom beeld en betuigt van geen kennis what so ever. Laat staan zegelringen zonder steen en wapen. Of nóg erger: met een dollar teken.