Auteur Topic: Zegelring  (60961 keer gelezen)

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #75 Gepost op: 12 maart 2007 - 13:03:10
Laat dat 'klassiek handschrift' maar gerust weg in mijn geval  :lol:
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Marco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
Zegelring
Reactie #76 Gepost op: 12 maart 2007 - 14:44:36
ach sommige tradities zijn gewoon mooi
hier op kantoor gaat geen contract de deur uit dat met een balpen is ondertekend bijvoorbeeld
een ganzeveer is ook wat, dus een vulpen is een mooie middelweg  :wink:
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

Pom sedar S. Marela

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #77 Gepost op: 16 mei 2007 - 11:46:12
het zelf ontwerpen van een zegelring is niet alleen not-done, het is ook een belediging voor degene die wel een echte ring hebben. door onze geschiedenis (eerste republiek enzo) is bij ons in nederland de adel niet zozeer een stel luie fatsen die toevallig veel land in bezit hebben, maar een groep mensen die voorouders hebben die ooit dusdanig nuttig voor dit land zijn geweest dat ze door de koning in adel zijn verheven. het dragen van een zegelring is dus een manier om die voorouder die voor dit land, en voor jouw familie te eren en te laten zien dat je daar trots op bent.
nu is het mogelijk dat jij nu denkt: ik ben dusdanig goedgekleed dat ik van groot nut ben tot dit land dus ik verdien een (zelfgemaakte) zegelring.
fout. tegenwoordig wordt er niemand meer in adel verheven maar krijg je een lintje als je erg goed bezig bent. laat dus een aantal invloedrijke vrienden jou voordragen voor een lintje en draag dat bij feestelijke gelegenheden. de mijne staat erg goed bij mijn gouden oorbellen.

epistèmè

• Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #78 Gepost op: 01 juni 2007 - 00:28:05
Citaat van: "Pom sedar S. Marela"
het zelf ontwerpen van een zegelring is niet alleen not-done, het is ook een belediging voor degene die wel een echte ring hebben. door onze geschiedenis (eerste republiek enzo) is bij ons in nederland de adel niet zozeer een stel luie fatsen die toevallig veel land in bezit hebben, maar een groep mensen die voorouders hebben die ooit dusdanig nuttig voor dit land zijn geweest dat ze door de koning in adel zijn verheven. het dragen van een zegelring is dus een manier om die voorouder die voor dit land, en voor jouw familie te eren en te laten zien dat je daar trots op bent.
nu is het mogelijk dat jij nu denkt: ik ben dusdanig goedgekleed dat ik van groot nut ben tot dit land dus ik verdien een (zelfgemaakte) zegelring.
fout. tegenwoordig wordt er niemand meer in adel verheven maar krijg je een lintje als je erg goed bezig bent. laat dus een aantal invloedrijke vrienden jou voordragen voor een lintje en draag dat bij feestelijke gelegenheden. de mijne staat erg goed bij mijn gouden oorbellen.

Correct. Lintjes worden echter tegenwoordig toch om andere redenen uitgedeeld. Ridder in de orde van Oranje-Nassau: Catherine Keyl? Laat me niet lachen. Ridder Grootkruis is uiteraard weer wat anders.
Anyway. Het zelf ontwerpen van een zegelring is zeker niet netjes. Dat geblaat tegen de adel heb ik nooit gesnapt. Wanneer iemand een zegelring draagt, kan je er van uit gaan dat deze generaties in de familie zit. Het doel ervan was inderdaad, logisch, het verzegelen van belangrijke documenten et cetera. De voorouders namen dus belangrijke posities in de maatschappij in. Om een zegelring te kunnen hebben moet je eerst een wapen hebben. Hier krijg je al verschil in oudheid.

De Zwaard adel - in de Middeleeuwen ontstaan -  is in de adelstand verheven door bewezen diensten op het slagveld. Oftewel: het land waar je nu in leeft.
De oeradel (noblesse d'épée) mochten vervolgens als ridder op hun schilden een wapen voeren. Hierdoor kon je - het voornamelijk doel ervan naast jezelf ermee verdedigen- een ander herkennen. Uiteraard heeft hierbij elke kleur - zwart, rood, geel enzovoort - een betekenis.

Om een lang verhaal iets korter te maken en wat tekst over te slaan hebben we ook nog noblesse de robe oftewel de koopadel. Karel V dacht dat er te weinig adel was en men kon indien men zelf vond dat ze het verdient hadden en genoeg muntjes had aanvragen om adel te worden. Uiteraard is hier gretig gebruik van gemaakt.

Kortom, ook in adel zit verschil.

Het gaat er om dat een zegelring een geschiedenis heeft en een persoon die de ring draagt is daar trots op en heeft daar het volste recht toe. Zijn voorvaderen hebben laten blijken uit een sterk geslacht te komen en te strijden voor een land met haar inwoners die uit hun neus zaten te vreten. Wanneer Maikel de Boer besluit -naast zijn tatoeages en oorbel- ook een zegelring te maken en er een zelf verzonnen wapen in te zetten, is dit zeer respect loos. Natuurlijk ziet iedereen aan de persoon en houding dat het geen authentieke ring is maar het geeft wel een krom beeld en betuigt van geen kennis what so ever. Laat staan zegelringen zonder steen en wapen. Of nóg erger: met een dollar teken.

Huey

• Gast
Zegelring
Reactie #79 Gepost op: 01 juni 2007 - 11:11:08
Citaat van: "epistèmè"

Correct. Lintjes worden echter tegenwoordig toch om andere redenen uitgedeeld. Ridder in de orde van Oranje-Nassau: Catherine Keyl? Laat me niet lachen. Ridder Grootkruis is uiteraard weer wat anders.
Anyway. Het zelf ontwerpen van een zegelring is zeker niet netjes. Dat geblaat tegen de adel heb ik nooit gesnapt. Wanneer iemand een zegelring draagt, kan je er van uit gaan dat deze generaties in de familie zit. Het doel ervan was inderdaad, logisch, het verzegelen van belangrijke documenten et cetera. De voorouders namen dus belangrijke posities in de maatschappij in. Om een zegelring te kunnen hebben moet je eerst een wapen hebben. Hier krijg je al verschil in oudheid.

De Zwaard adel - in de Middeleeuwen ontstaan -  is in de adelstand verheven door bewezen diensten op het slagveld. Oftewel: het land waar je nu in leeft.
De oeradel (noblesse d'épée) mochten vervolgens als ridder op hun schilden een wapen voeren. Hierdoor kon je - het voornamelijk doel ervan naast jezelf ermee verdedigen- een ander herkennen. Uiteraard heeft hierbij elke kleur - zwart, rood, geel enzovoort - een betekenis.

Om een lang verhaal iets korter te maken en wat tekst over te slaan hebben we ook nog noblesse de robe oftewel de koopadel. Karel V dacht dat er te weinig adel was en men kon indien men zelf vond dat ze het verdient hadden en genoeg muntjes had aanvragen om adel te worden. Uiteraard is hier gretig gebruik van gemaakt.

Kortom, ook in adel zit verschil.

Het gaat er om dat een zegelring een geschiedenis heeft en een persoon die de ring draagt is daar trots op en heeft daar het volste recht toe. Zijn voorvaderen hebben laten blijken uit een sterk geslacht te komen en te strijden voor een land met haar inwoners die uit hun neus zaten te vreten. Wanneer Maikel de Boer besluit -naast zijn tatoeages en oorbel- ook een zegelring te maken en er een zelf verzonnen wapen in te zetten, is dit zeer respect loos. Natuurlijk ziet iedereen aan de persoon en houding dat het geen authentieke ring is maar het geeft wel een krom beeld en betuigt van geen kennis what so ever. Laat staan zegelringen zonder steen en wapen. Of nóg erger: met een dollar teken.

Dat is precies de reden waarom ik het raar vind als mensen nu zelf met een zegelring aankomen. Wat is in hemelsnaam het nut ervan? Als je uit een oude (al dan niet) adellijke familie komt, kan ik me voorstellen dat je trots bent op de geschiedenis. Maar zelfs dan zou ik niet eens een zegelring dragen. Ze hebben geen enkele functie meer.

Dat respectloos vind ik wel wat ver gaan, wat betekent de huidige generatie adel nog in dit land? Moet je meer respect hebben voor de huidige adel omdat hun overgrootvader ooit van belang was?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Zegelring
Reactie #80 Gepost op: 01 juni 2007 - 12:25:08
Ik vind van niet. Respect is iets dat je als persoon zelf moet verdienen en niet moet afleiden uit wat je voorouders ooit hebben gedaan. Daar heb je zelf geen enkele bijdrage aan geleverd.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

ruby tuesday

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #81 Gepost op: 01 juni 2007 - 16:57:16
edit

epistèmè

• Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #82 Gepost op: 01 juni 2007 - 17:53:32
Citaat van: "Sergio"
Ik vind van niet. Respect is iets dat je als persoon zelf moet verdienen en niet moet afleiden uit wat je voorouders ooit hebben gedaan. Daar heb je zelf geen enkele bijdrage aan geleverd.

Natuurlijk moet je dat zelf verdienen. Met het dragen eer je je voorouders die dat al wel hebben verdiend. Ook geeft het aan uit welk geslacht je komt zonder daarover hooghartig te doen. Ik bedoel ermee dat je een bepaalde opvoeding meekrijgt met waarden en normen waardoor je voorouders ook besloten om bepaalde dingen wel en bepaalde dingen niet te doen.
Wat ik er maar mee bedoel te zeggen is dat het, ook al ben je het niet met alles eens, een raar beeld afgeeft wanneer je een persoon met een zegelring ziet lopen met een zeker konijn erin gegraveerd. Als dat begrepen wordt ben ik al blij.  :)

Pom sedar S. Marela

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #83 Gepost op: 03 juni 2007 - 16:39:14
precies. ik bedoel het respectloos ook niet tegenover de drager van de ring, of iig in mindere mate, maar het is respectloos om net te doen alsof jouw voorouder ook daarbij hoort. eigenlijk is het nog het meest respectloos tegenover je eigen voorouders, alsof die niet goed genoeg voor je waren omdat ze geen wapen hadden bedenk je nu maar nieuwe voorouders. met wapen en al. even voor de duidelijkheid: ik heb geen zegelring.

mjongebreur

• Bekijk profiel
    • http://www.mauritsjongebreur.nl
Zegelring
Reactie #84 Gepost op: 10 juni 2007 - 10:15:26
Ik draag momenteel de zegelring die van mijn (wijlen) opa is geweest. Hij heeft hem op zijn beurt van zijn opa gekregen. De ring stamt ergens uit de jaren 50 (evenals de steen dus), maar het wapen zelf uit 1781.
Dit vind ik eigenlijk toch wel de moeite waard om te dragen, en een eerbetoon aan mijn familie.

Naar mijn weet maakt het niet zozeer uit aan welke hand de zegelringe gedragen wordt, toch draag ik hem links, aangezien deze dan minder snel schade op loopt (ben zelf rechtshandig). Daar ben ik een beetje te zuinig voor.

Daarnaast kun je hem nog op 2 manieren dragen. Met het wapen naar je toe, (hand omhoog, naar het wapen kijkend) wil zeggen dat je hem eigenlijk draagt voor de show en sier. Draag je hem daadwerkelijk als zegelring, (brieven verzegelen e.d.) dan draag je hem dus omgedraaid (maak een vuist naar een ander, dan ziet hij het wapen rechtop). Zo draag ik hem zelf ook.
ak een pils!

Zasa

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #85 Gepost op: 10 juni 2007 - 12:23:15
Draag die maar als je wat ouder bent en voor speciale gelegenheden. Bewaar hem in een doosje voordat je hem beschadigd, kwijtraakt etc..

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #86 Gepost op: 26 juni 2007 - 15:40:40
Citaat van: "Daedalus"
Citaat van: "Zasa"
Draag die maar als je wat ouder bent en voor speciale gelegenheden. Bewaar hem in een doosje voordat je hem beschadigd, kwijtraakt etc..
Ja, dat zou zonde zijn!
Iemand die zijn zegelring met zeer veel stijl droeg: Baron Franz von Werra
Een heerlijk arrogante Duitse oorlogsheld. Of hij een nazi was is niet duidelijk, sommigen zeggen dat hij te veel in zichzelf geinteresseerd was om in politiek geinteresseerd te zijn. Deze man droeg overal en altijd zijn zegelring. Hij was overigens ook in het bezit van een babyleeuw en was de enige Duitse WWII POW die terug naar Duitsland wist te ontsnappen. Daar is een leuke film over gemaakt: "The one that got away".

En toen plofte hij neer in zee bij Vlissingen...
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Machiavelli

• Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #87 Gepost op: 09 november 2007 - 10:12:13
Voor de heren hier is het boek van Amy Groskamp-ten Have interessant "Hoe hoort het eigenlijk?".

Over de zegelring schrijft ze dat deze ring alleen kan bij personen die een familiewapen dragen (liefst adel of patriciaat) die bewezen hebben de familienaam waardig te zijn. (dus oudere personen)

Nooit een blanke zegelring of een zegelring met monogram. Verdere ringen zijn met uitzondering van de trouwring not done.

J.F.Ruygaert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Zegelring
Reactie #88 Gepost op: 09 november 2007 - 12:14:58
door onze geschiedenis (eerste republiek enzo) is bij ons in nederland de adel niet zozeer een stel luie fatsen die toevallig veel land in bezit hebben, maar een groep mensen die voorouders hebben die ooit dusdanig nuttig voor dit land zijn geweest dat ze door de koning in adel zijn verheven. het dragen van een zegelring is dus een manier om die voorouder die voor dit land, en voor jouw familie te eren en te laten zien dat je daar trots op bent.

Bijna, maar niet helemaal. Verreweg het grootste deel van de hedendaagse adel, dankt zijn adeldom aan koning Willem I. Ik citeer in dit geval Wikipedia:
"Nadat Napoleon verslagen was werd in het Congres van Wenen (1815) besloten dat Nederland (en ook België) de familie Van Oranje-Nassau tot staatshoofd kreeg. Deze oranjerestauratie betekende wellicht een zekere hang naar het romantische en het reactionaire. Als fundament van de kersverse Kroon heeft Willem I veel adel gecreëerd. Men moest er wel om vragen. Hier werd massaal gebruik van gemaakt door regentengeslachten, leden van de hogere burgerij, herenboeren, en wat dies meer zij."

Er zijn nauwelijks nog adelsgeslachten in Nederland die hun adeldom kunnen terugvoeren op de noblesse d'épee. En voor die adel geldt vooral dat zij hun adelstitel voonamelijk 'gekocht' hebben door hun heer op deze of gene wijze (al dan niet financieel) bij te staan.

Zelf stam ik uit een Amsterdams 'adelgeslacht' (dat wil zeggen: rijke koopman met familiewapen), helaas via vrouwelijke lijn twee generaties terug, dus het wapen mag ik niet dragen. Maar de wetenschap er toch deel van uit te maken heeft wel wat. Maar meer geschiedkundig en als curiositeit. Geef mij maar een republiek...  :wink:
Tot slot: als je echt van adel bent, hoor je daar niet mee te koop te lopen. Het is meer een houding dan een uitstraling middels goud en geld.

JF Ruygaert