Auteur Topic: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row  (7634 keer gelezen)

Snob

  • Gebruiker
  • Berichten: 780
    • Bekijk profiel
[boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Gepost op: 17 oktober 2010 – 08:52:28

Gisteren het nieuwe boek gekocht van James Sherwood.
Mr Sherwood's opvolger van "The London Cut" is een must voor alle SF'ers.
De basis is zijn eersteling maar dan in een luxe salontafel versie met schitterende fotos die iedereen op dit forum zullen doen watertanden.



Vanaf nu verkrijgbaar bij de betere boekhandel voor ongeveer 60 €.
Where has all the glamour gone?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2010 – 09:19:13
Bedankt voor de tip, Snob.

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2010 – 10:50:57
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Advocatus

  • Gebruiker
  • Berichten: 726
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2010 – 16:11:15
Gisteren het nieuwe boek gekocht van James Sherwood.
Mr Sherwood's opvolger van "The London Cut" is een must voor alle SF'ers.
De basis is zijn eersteling maar dan in een luxe salontafel versie met schitterende fotos die iedereen op dit forum zullen doen watertanden.

Vanaf nu verkrijgbaar bij de betere boekhandel voor ongeveer 60 €.


Een voorwoord van Tom Ford? Heeft die kerel iets verstandigs te zeggen vergeleken met de wijze woorden van de rest van het boek?

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2010 – 16:50:04
Hij heeft er meer verstand van dan velen op dit forum, zijn status als mode-ontwerper niettegenstaande.

Advocatus

  • Gebruiker
  • Berichten: 726
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2010 – 16:53:19
Hij heeft er meer verstand van dan velen op dit forum, zijn status als mode-ontwerper niettegenstaande.

Is zijn kennis vergelijkbaar met de kennis die de Savile Row deskundigen uitdragen? Wat ik me afvraag is waar zijn kwalificatie vandaan komt om als (1) Amerikaans (2) modeontwerper de superioriteit van Savile Row in te leiden? Is het puur marketing of heeft hij daadwerkelijk iets daaraan toe te voegen?

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2010 – 17:25:26
De superioriteit van Savile Row... mag het iets minder pedant alsjeblieft? Zo evident is die niet, dat dit boek geen marketing nodig heeft. En wat dan nog? Ford heeft uit de eerste hand voldoende kennis van de Row en het ambacht om er een enigszins relevante inleiding op te schrijven; natuurlijk zal zijn naam ook de verkoop stimuleren. Dat hij een Amerikaan is, heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2010 – 17:34:56
Ziet er i.i.g uit als een boek wat ik in m'n bezit moet hebben.
Always have a better answer.

Advocatus

  • Gebruiker
  • Berichten: 726
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2010 – 17:51:57
De superioriteit van Savile Row... mag het iets minder pedant alsjeblieft? Zo evident is die niet, dat dit boek geen marketing nodig heeft. En wat dan nog? Ford heeft uit de eerste hand voldoende kennis van de Row en het ambacht om er een enigszins relevante inleiding op te schrijven; natuurlijk zal zijn naam ook de verkoop stimuleren. Dat hij een Amerikaan is, heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Hoe kan je de superioriteit van Savile Row ontkennen? Het is het Mecca van maatwerk met een traditie zo lang als menig adellijk geslacht. Dat Savile Row zijn sporen heeft verdiend staat voor mij buiten kijf, zelfs al ben ik meer genegen tot Italiaanse snit. Dat Ford zijn sporen heeft verdiend in de modewereld staat ook buiten kijf, ik bewonder de man en zijn werk enorm.

Maar wat Ford's merites zijn om als toegevoegde waarde te dienen voor een werk over zoiets unieks als Savile Row is me onduidelijk. Het enige wat ik vraag is waar die kennis van de Row uit eerste hand dan vandaan komt? Het feit dat hij Amerikaans is is natuurlijk helemaal niet zo'n punt als hij zijn band met Savile Row op andere wijze heeft doen blijken. Mijn opmerkingen eerder waren niks anders dan een verzoek om wat duidelijkheid?

Vind het jammer dat het meteen weer moet ontaarden in een shouting match, zo waren mijn opmerkingen niet bedoeld. Leuke sfeer.

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2010 – 17:56:33
Ik proef anders geen verkeerde sfeer, ik denk dat je het iets te zwaar opneemt..


Het enige waar je eventueel-misschien-een beetje over zou kunnen vallen is "pedant", maar als dat het nou is..
Laatst bewerkt op: 17 oktober 2010 – 18:00:21 door Caesarius
Always have a better answer.

Advocatus

  • Gebruiker
  • Berichten: 726
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2010 – 18:02:37
Ik bedoelde met mijn opmerking te verwijzen naar het feit dat ik vragen stelde en hoopte op een onderbouwd antwoord (ben oprecht benieuwd naar wat Ford dan meebrengt om iets toe te voegen aan het boek!) maar dat ik weinig opbouwende antwoorden terugkreeg die een discussie haast onvermijdelijk maken.

Zal het zelf vriendelijker proberen te formuleren: wat voegt Tom Ford met zijn voorwoord toe? Wat is zijn ervaring op de Row?

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2010 – 20:05:32
Hoe kan je de superioriteit van Savile Row ontkennen? Het is het Mecca van maatwerk met een traditie zo lang als menig adellijk geslacht. Dat Savile Row zijn sporen heeft verdiend staat voor mij buiten kijf, zelfs al ben ik meer genegen tot Italiaanse snit. Dat Ford zijn sporen heeft verdiend in de modewereld staat ook buiten kijf, ik bewonder de man en zijn werk enorm.

Maar wat Ford's merites zijn om als toegevoegde waarde te dienen voor een werk over zoiets unieks als Savile Row is me onduidelijk. Het enige wat ik vraag is waar die kennis van de Row uit eerste hand dan vandaan komt? Het feit dat hij Amerikaans is is natuurlijk helemaal niet zo'n punt als hij zijn band met Savile Row op andere wijze heeft doen blijken. Mijn opmerkingen eerder waren niks anders dan een verzoek om wat duidelijkheid?

Vind het jammer dat het meteen weer moet ontaarden in een shouting match, zo waren mijn opmerkingen niet bedoeld. Leuke sfeer.

Er is hier helemaal niets ontaard, stel je niet zo aan. Ook heb ik de vermeende superioriteit van Savile Row bevestigd noch ontkend; wel goed lezen a.u.b. Ik vond en vind je toon in dit topic pedant. Aangezien ik zelf een sterke neiging tot pedanterie heb, herken ik die feilloos in anderen, dus ontkennen is zinloos.

Tom Ford is klant (geweest) bij Anderson & Sheppard, en is een ontwerper die zich sterk bewust is van de traditie van het mannenpak. Niets meer en niets minder. Waarom zou hij meer kwalificaties moeten aandragen als 'Amerikaans modeontwerper' om de inleiding van dit boek te mogen schrijven? Het is niet alsof hij verantwoordelijk is voor het hoofdstuk 'Hoe naai ik een zijtrekker aan?'. Natuurlijk is hij vooral gevraagd vanwege zijn beroemdheid, om meer boeken te verkopen; ziedaar zijn merites. En natuurlijk mag jij je opwinden om deze smet op het lelieblanke blazoen van het heilige Savile Row - maar dan ben je dus wel pedant bezig.

Advocatus

  • Gebruiker
  • Berichten: 726
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2010 – 20:17:27
Er is hier helemaal niets ontaard, stel je niet zo aan. Ook heb ik de vermeende superioriteit van Savile Row bevestigd noch ontkend; wel goed lezen a.u.b. Ik vond en vind je toon in dit topic pedant. Aangezien ik zelf een sterke neiging tot pedanterie heb, herken ik die feilloos in anderen, dus ontkennen is zinloos.

Tom Ford is klant (geweest) bij Anderson & Sheppard, en is een ontwerper die zich sterk bewust is van de traditie van het mannenpak. Niets meer en niets minder. Waarom zou hij meer kwalificaties moeten aandragen als 'Amerikaans modeontwerper' om de inleiding van dit boek te mogen schrijven? Het is niet alsof hij verantwoordelijk is voor het hoofdstuk 'Hoe naai ik een zijtrekker aan?'. Natuurlijk is hij vooral gevraagd vanwege zijn beroemdheid, om meer boeken te verkopen; ziedaar zijn merites. En natuurlijk mag jij je opwinden om deze smet op het lelieblanke blazoen van het heilige Savile Row - maar dan ben je dus wel pedant bezig.

Dank voor de uitleg over zijn ervaringen bij Anderson & Sheppard. Daarvan was ik niet op de hoogte, naar meer dan zo'n praktische uitleg was ik ook niet op zoek.

Ik zie zijn voorwoord overigens helemaal niet als smet op het blazoen van Savile Row, ben helemaal geen pleitbezorger van de heilige aard van die straat maar ben wel bewonderaar van de superieure kunde daar. Ik verkeer in de veronderstelling dat een voorwoord geschreven wordt door iemand met enige autoriteit, iemand van wie een aanbeveling extra waarde toevoegt aan het boek. Ik was niet anders dan op zoek naar wat die waarde was in het geval van Tom Ford's voorwoord voor een boek over de kunst van Savile Row.

Tenslotte moet me van het hart dat ik je toon in dit topic hoogst onvriendelijk vind.
Laatst bewerkt op: 17 oktober 2010 – 20:32:28 door Advocatus

Ruben Bakker

  • Gebruiker
  • Berichten: 37
  • Eigenaar Tailored. / Bespoke Shirtmaker
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2010 – 20:43:16
thx ! gelijk bestellen. Huntsman, Ripped and Smoothed is ook een aanrader.

Snob

  • Gebruiker
  • Berichten: 780
    • Bekijk profiel
Re: [boek] Bespoke - the men's style of Savile Row
Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2010 – 22:50:57
Tom Ford is klant (geweest) bij Anderson & Sheppard

Klopt! leuke anekdote trouwens:
Na jaren creatief directeur te zijn geweest bij Gucci en YSL nam hij een bewuste sabatical met het oog zich stilaan te lanceren in de filmwereld. In die periode was hij telkenmale ontgoocheld als hij voor zichzelf kleding ging kopen; moeilijk om kwaliteitsproducten te vinden, laat staan een persoonlijke service te ontvangen door vakbekwaam personeel. Zo kwam hij in zijn zoektocht terecht op de Row bij Anderson & Sheppard waar hij verschillende jaren klant is geweest. Hij werkte er voornamelijk met John Hitchcock, hun head cutter. Getuige de foto van Mr Ford in white tie en tails van A&S op de cover van "The London Cut".
Maar een huis zoals Anderson & Sheppard heeft uiteindelijk zoals trouwens alle andere kleermakers een eigen smoel. Je dient een aantal keuzes te maken zoals stof, SB of DB, 2 of 3 delig, maar eigenlijk zijn die keuzes heel beperkt, want ze knippen toch hun patronen volgens bepaalde waarden eigen aan het huis. En net die beperktheid heeft Mr Ford weer doen verlangen naar het op de markt brengen van een eigen kledingslijn voor heren. Eentje die een brug weet te slaan tussen een label en het kleermakersambacht en dat in een luxueus kader waar klant centraal staat.
Zo is uiteindelijk zijn eigen lijn tot stand gekomen.

In het voorwoord alludeerd hij daar trouwens op door te schrijven dat als hij niet zelf zijn eigen lijn had, hij alles zou laten maken op de Row.
 
Where has all the glamour gone?