Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (913068 keer gelezen)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.690
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3285 Gepost op: 07 augustus 2017 – 14:10:03
Edit: Okι geen bier meer op dit tijdstip.  :')
Laatst bewerkt op: 07 augustus 2017 – 14:13:23 door Mikey Fuoco

PKRussel

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3286 Gepost op: 07 augustus 2017 – 16:51:28
Saphir Renomat, oude laag erafhalen.

Dankjewel.

gooss

  • Gebruiker
  • Berichten: 102
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3287 Gepost op: 16 augustus 2017 – 21:46:27
Ik heb mijn zwarte van Bommels enkele maanden geleden voorzien van een spitshine. Echter kwam ik er na enkele weken achter dat spitshine niets voor mij is, en dus wilde ik er graag weer vanaf. Ik heb dit met mijn stomme verstand gedaan met een oud flesje 'Leer reiniger' van de plaatselijke Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Hierdoor is de schoen op de desbetreffende plek wat vaal geworden. Met een flinke laag smeer en/of wax is het niet meer zichtbaar, maar er moet zoveel op dat de structuur van het leer niet meer zichtbaar is. Graag wil ik dit oplossen, kan ik hier het beste indringverf voor gebruiken, of dien ik dan de gehele schoen te doen?

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3288 Gepost op: 16 augustus 2017 – 23:47:26
Een fotootje zou wel helpen.

summit

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.352
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3289 Gepost op: 17 augustus 2017 – 00:01:28
Geen verf, poetsen!

Merick

  • Gebruiker
  • Berichten: 945
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3290 Gepost op: 17 augustus 2017 – 10:04:06
Ik heb mijn zwarte van Bommels enkele maanden geleden voorzien van een spitshine. Echter kwam ik er na enkele weken achter dat spitshine niets voor mij is, en dus wilde ik er graag weer vanaf. Ik heb dit met mijn stomme verstand gedaan met een oud flesje 'Leer reiniger' van de plaatselijke Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Hierdoor is de schoen op de desbetreffende plek wat vaal geworden. Met een flinke laag smeer en/of wax is het niet meer zichtbaar, maar er moet zoveel op dat de structuur van het leer niet meer zichtbaar is. Graag wil ik dit oplossen, kan ik hier het beste indringverf voor gebruiken, of dien ik dan de gehele schoen te doen?

Heb je na het reinigen het leer gevoed met een lotion/renovateur? Het kan zijn dat dit het probleem doet oplossen. Oude laag even erafhalen met renomat, daarna voeden, en een paar dunne laagjes pommadier. Laagje was op de niet bewegende delen en klaar.

gooss

  • Gebruiker
  • Berichten: 102
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3291 Gepost op: 17 augustus 2017 – 10:12:45
Na het reinigen zeker gevoed en weer op kleur gebracht, dat is ook geen probleem. Maar ik krijg hem niet in originele staat, en iedere keer als ik hem op een goede manier poets, poets ik erg snel de kleur er weer af helaas. Ik zal vanmiddag even een foto proberen te maken!

DrTweed

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.442
  • “I am not young enough to know everything.”
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3292 Gepost op: 17 augustus 2017 – 15:00:00
Ik had altijd begrepen dat je aan cordovan weinig tot niets moet toevoegen, en dat je met goed poetsen met weinig al een heel eind komt. Nu had ik dan ook niets aan mijn Meermin PTB's gedaan wat betreft vettigheid e.d. Echter nu ik ze vandaag voor het eerst in de regen aan heb, is dit het effect! wtf? Wat nu?

Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017 – 15:02:46 door DrTweed

floriss

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.688
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3293 Gepost op: 17 augustus 2017 – 15:04:25
Poets je dat met een doekje niet zo weer weg?
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3294 Gepost op: 17 augustus 2017 – 15:10:54
Na het dragen iedere keer een nat doekje eroverheen en poetsen met paardenharen bostel. Tiet in de maneschijn.

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3295 Gepost op: 17 augustus 2017 – 15:13:26
Een vochtig doekje doet al wonderen, maar zal niet alles verwijderen; met cordovan ledervet/poets wanneer het leder droog is poetsen en alles zal normaliter weer in orde zijn.

Er is natuurlijk wel kwaliteitsverschil in cordovan shell, dus zal het eindresultaat niet altijd even goed/mooi uitpakken.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

gooss

  • Gebruiker
  • Berichten: 102
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3296 Gepost op: 17 augustus 2017 – 15:54:55
Na het reinigen zeker gevoed en weer op kleur gebracht, dat is ook geen probleem. Maar ik krijg hem niet in originele staat, en iedere keer als ik hem op een goede manier poets, poets ik erg snel de kleur er weer af helaas. Ik zal vanmiddag even een foto proberen te maken!

Twee met flitser, dan zie je het nog net even wat beter.


summit

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.352
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3297 Gepost op: 17 augustus 2017 – 16:47:40
Als je schoensmeer gebruikt, uitsluitend die speciale Cordovan poets gebruiken. Ik heb ook nog een hertenbot in de poesmand, werkt ook mooi.

L.deJong

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.886
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3298 Gepost op: 17 augustus 2017 – 17:06:22
Wil ook nog zo'n bot, gewoon via internet bestellen want ben al bij verschillende schoenmakers geweest en die verkopen het niet.


Die krasjes zijn niet heel goed zichtbaar misschien eens paar lagen zwarte schoenpoets gebruiken.
Eerste laag een dag en nacht in laten trekken, niet te weinig niet te veel.
Dan af borstelen en nog een zwarte laag
En die na 15 minuten goed af borstelen.
Daarna pate de luxe laag erover en klaar.

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #3299 Gepost op: 17 augustus 2017 – 17:29:09
Als je schoensmeer gebruikt, uitsluitend die speciale Cordovan poets gebruiken. Ik heb ook nog een hertenbot in de poesmand, werkt ook mooi.

De cordovanpoets (van Saphir) vinnik niet fijn. Ik gebruik soms Rιno en ik borstel met zowel hard varkenshaar als zacht paardenhaar. Verder wat Leone zegt. Heb wel eens wat blaasjes gehad op Aldens maar niks van deze orde.