Auteur Topic: Van Bommel Noble Blue  (51887 keer gelezen)

Tinus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Van Bommel Noble Blue
Reactie #135 Gepost op: 09 augustus 2007 - 19:58:08
bij mijn andere NB's de suede boot kan ik zien dat die goodyear is.
volgens mij is het zelf een dubbel stiksel. je ziet in de schoen een stiknaad lopen. dat is normaal zo bij blake schoenen als ik me niet vergis.
maar er zit ook een buitenstiknaad, deze begint nu bij mij aan de onderkant van de zool ook te verschijnen.
heb nu ook even het boekje erbij gepakt, daar staan het volgende:
Citaat
Het fundament van elke Noble Blue is de maakwijze. De Noorse maakwijze, een volledig handgenaaide constructie waar met minutieuze precisie een dubbel stiksel de zool aan het bovenwerk bevestigt. de Goodyear maakwijze, twee stiksels van pekdraad verbinden het bovenwerk op de millimeter nauwkeurig de zool. De orginele Moccassin maakwijze, het onder de voet doorlopende overleer wordt met een handgelegd stiksel op het voorblad gefixeerd.

Dus goodyear + moccassin (volgens mij zelfde als blake) maakwijze.

maar bij deze nieuwe dus alleen blake. waardoor veel soepeler.
You should wear your clothes; never allow your clothes to wear you” Hertog van Bedford

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Van Bommel Noble Blue
Reactie #136 Gepost op: 09 augustus 2007 - 23:41:27
Er is een speciaal topic over maakwijze van schoenen, misschien leuk om dat eens door te lezen. Je tekstje klopt niet helemaal.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Tinus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Van Bommel Noble Blue
Reactie #137 Gepost op: 10 augustus 2007 - 01:03:27
Citaat van: "Sergio"
Er is een speciaal topic over maakwijze van schoenen, misschien leuk om dat eens door te lezen. Je tekstje klopt niet helemaal.

ik zal het topic een keer goed doorlezen. maar het tekstje komt uit het boekje wat bij mijn Noble Blue's zat. dus dat zal toch wel kloppen lijkt me. ze zullen zelf wel weten hoe ze het maken.
You should wear your clothes; never allow your clothes to wear you” Hertog van Bedford

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Van Bommel Noble Blue
Reactie #138 Gepost op: 10 augustus 2007 - 08:19:32
Dat tekstje klopt ook wel maar de rest niet helemaal ;-) Hoewel ik sterk twijfel aan dat "handgemaakte" van ze. Vergeet niet dat zo'n boekje er gewoon voor het gevoel bij zit he.

Een goodyear maakwijze kan nooit gecombineerd worden met een moccassin en lijkt weer niet op een blake maakwijze.

Vanità - modern tailors

cypripedium

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Van Bommel Noble Blue
Reactie #139 Gepost op: 10 augustus 2007 - 19:43:30
Dat tekstje klopt ook wel maar de rest niet helemaal ;-) Hoewel ik sterk twijfel aan dat "handgemaakte" van ze. Vergeet niet dat zo'n boekje er gewoon voor het gevoel bij zit he.

mee eens!
denk trouwens ook niet dat er bij blake Santoni en de gewone C&J veel handarbeid aan te pas komt.

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Van Bommel Noble Blue
Reactie #140 Gepost op: 10 augustus 2007 - 20:17:53
Citaat van: "cypripedium"

mee eens!
denk trouwens ook niet dat er bij blake Santoni en de gewone C&J veel handarbeid aan te pas komt.

Met de hand aan de machine...
Het zijn geen 100% machinaal gemaakte schoenen!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Van Bommel Noble Blue
Reactie #141 Gepost op: 19 maart 2008 - 12:23:29
Citaat van: "foto010101"
Ik heb in mijn zoektocht toevallig informatie ontdekt die niet overeenkomt met het (marketing)verhaal van SirMax.

Hij legde mij uit dat bij EG, in tegenstelling tot C&J, de stukken leer die gebruikt worden voor één paar schoenen allemaal afkomstig zijn van de beste stukken leer uit een groot stuk leer. Leer van mindere kwaliteit wordt niet gebruikt en uiteindelijk weggegooid. Mooi verhaal, je moet immers het prijsverschil kunnen rechtvaardigen!

Manton, die uitgrebreide informatie heeft over de werkwijze van de verschillende merken, zegt echter:

"In the first post I said that Edward Green can get three or four pairs of shoes out of a single skin. And that is how most of the companies operate.

But not Lobb. They get only ONE pair of shoes out of each skin -- by choice. That way they are able to avoid every trace of growth, and use only the very best parts of the skin. Obviously, such wastage adds substantially to the cost of each pair of shoes, but then Lobb is going after a well-heeled clientele. So to speak."

Bij Van Bommel Noble Blue is het zo dat men zolen van Rendenbach gebruikt. Maar daar waar de andere fabrikanten alleen het middenstuk van de lap leer nemen (veel dikker en steviger) gebruikt Van Bommel ook (voornamelijk) de andere andere delen welke veel zachter zijn en dus veel sneller slijten. Dat is de reden dat de rendenbach zolen van Van Bommel zo snel slijten. Deze stukken leer zijn gewoon goedkoper dan de dure stevige middenstukken.

Vanità - modern tailors

Tinus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Van Bommel Noble Blue
Reactie #142 Gepost op: 19 maart 2008 - 12:51:29
geloof zeker dat van bommel de iets mindere stukken gebruikt. heb 2 paar NB's en zolen zijn nog niet heel erg gesleten.
Tegenwoordig worden de nieuwe modellen in Italie gemaakt. dit zijn dan volgens mij voornamelijk blake modellen.
hier kunnen ze dus ook een mooie patina op de schoenen aanbrengen.

Topdude

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Van Bommel Noble Blue
Reactie #143 Gepost op: 19 maart 2008 - 19:40:42
Citaat van: "foto010101"
Ik heb in mijn zoektocht toevallig informatie ontdekt die niet overeenkomt met het (marketing)verhaal van SirMax.

Hij legde mij uit dat bij EG, in tegenstelling tot C&J, de stukken leer die gebruikt worden voor één paar schoenen allemaal afkomstig zijn van de beste stukken leer uit een groot stuk leer. Leer van mindere kwaliteit wordt niet gebruikt en uiteindelijk weggegooid. Mooi verhaal, je moet immers het prijsverschil kunnen rechtvaardigen!

Manton, die uitgrebreide informatie heeft over de werkwijze van de verschillende merken, zegt echter:

"In the first post I said that Edward Green can get three or four pairs of shoes out of a single skin. And that is how most of the companies operate.

But not Lobb. They get only ONE pair of shoes out of each skin -- by choice. That way they are able to avoid every trace of growth, and use only the very best parts of the skin. Obviously, such wastage adds substantially to the cost of each pair of shoes, but then Lobb is going after a well-heeled clientele. So to speak."

Bij Van Bommel Noble Blue is het zo dat men zolen van Rendenbach gebruikt. Maar daar waar de andere fabrikanten alleen het middenstuk van de lap leer nemen (veel dikker en steviger) gebruikt Van Bommel ook (voornamelijk) de andere andere delen welke veel zachter zijn en dus veel sneller slijten. Dat is de reden dat de rendenbach zolen van Van Bommel zo snel slijten. Deze stukken leer zijn gewoon goedkoper dan de dure stevige middenstukken.

Ik vind het dan merkwaardig, om niet te zeggen onverstandig, dat Rendenbach zijn naam dan verbindt aan een "mindere" kwaliteit. Ergo, die "mindere" kwaliteit leveren ze dan zelf.
Dan kan Bommel wel genoegen nemen met een stuk zeemleer, maar als daar de naam Rendenbach opstaat, dan straalt dat naar mijn idee meer af op hen, dan op Bommel.