Auteur Topic: Kasjmier & Wasmiddel  (7701 keer gelezen)

foto010101

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.495
    • Bekijk profiel
Kasjmier & Wasmiddel
Gepost op: 08 november 2009 – 17:10:06
Ik heb nog geen relevante informatie op dit forum gevonden m.b.t. geschikte wasmiddelen (handwas) en delicate kasjmier truien. Welke middelen en methoden gebruiken jullie?
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Mediaman

  • Gast
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #1 Gepost op: 08 november 2009 – 21:40:57
Robijn Wol en Fijn is prima: http://www.robijndoetdewas.nl/

Biturbo

  • Gebruiker
  • Berichten: 240
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2009 – 18:09:27
Woolite. Alles blijft bij mij altijd mooi.

foto010101

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.495
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #3 Gepost op: 25 november 2009 – 19:15:48
Dank voor de informatie!
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

NewRob

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2009 – 15:12:14
it only takes a little bit more to go with style!

Mediaman

  • Gast
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #5 Gepost op: 02 december 2011 – 20:39:06

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #6 Gepost op: 03 december 2011 – 01:21:32
Advies van The King of Cashmere: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204262304577068440402932330.html?mod=googlenews_wsj

Grappig: 'gentle hand soap'. Ik leerde babyshampoo.
Zelfs de allergoedkoopste variant is mild genoeg.

Nog gekkere tip (maar geen gekheid!): in het één-na-laatste spoelwater een theelepel hair conditioner!
Het werkt (en is) beter dan wasverzachter en is –wederom– volledig veilig.
*Let Op!* Zorg wel voor de juiste conditioner, eentje die Stearalkonium Chloride bevat, een stof die het breisel de-ioniseert, minder statisch maakt. (Door de wrijving met het water wordt de wol statisch en gaat pluizen.) Dat hoeft geen dure conditioner te zijn, als er maar Stearalkonium Chloride in zit. Ik koop 't altijd bij een Black Hair Toko, "ultra non-frizz" .
Er zit nog ander spul in dat ook geen kwaad kan , sterker nog: de gladde, niet-statische vezels breken minder snel af en vormen minder snel pillen. Ofwel: je spullen blijven langer mooi en gaan langer mee.

Overigens niet langer dan strikt noodzakelijk wassen/agiteren/spoelen: kleding slijt in de was net zo hard of harder als/dan bij het dragen!
Beste is de trui onderdompelen, eventuele aandachtgebieden voorzichtig onder water schoonwrijven met  'karateknokkels', je 2e vingerkootjes. (Voor evt. vetvlekken nu de ossegal gebruiken.)
Dan stevig agiteren voor ongeveer 15 seconden (roeren, keren, knijpen, masseren, maar nóóit wringen of uit het sop hijsen) en 2 minuten laten staan.
Dan nogmaals 15 seconden agiteren, afstorten en opnieuw vullen met water.
5 seconden agiteren en zo goed mogelijk afstorten, opnieuw vullen en conditioner erbij, 5 seconden agiteren.
2 minuten laten staan, afstorten,
laatste keer water verversen (eventueel een dopje Oranjebloesemwater –bij de Marokkaan– mag er nu ook bij) en afstorten, en dan met de teil op z'n kant (of in een vergiet) een paar minuten laten leegstromen.

Trui nu op een (dubbel) badlaken leggen, in model draperen/trekken (niet sjorren, maar voorzichtig wat krimp eruit trekken mag, moet.) en een kwartier laten liggen. Je kunt er eventueel alvast de volgende handdoek bovenop leggen.

Daarna kun je hem op een nieuwe handoek (of die van erbovenop) vlak drogen op een droogrek, en zèlfs –maar niet zeggen dat ik dat gezegd heb :-$– op een knaapje in de wind.
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Mediaman

  • Gast
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #7 Gepost op: 03 december 2011 – 04:41:46
Misschien dat ik het ergens gemist heb, maar hoe komt het Heini dat jij zo veel weet over kleding?

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #8 Gepost op: 03 december 2011 – 12:55:06
Misschien dat ik het ergens gemist heb, maar hoe komt het Heini dat jij zo veel weet over kleding?

Euh, daar heb ik voor gestudeerd...
Daarnaast járenlang in de confectie gewerkt, èn tien jaar verkering gehad met een mevrouw met een couture-achtergrond.

En ik heb geen wasvrouw, dus een man moet wát...  :?
(Ooit wel gehad trouwens, schiet me nu te binnen: die hoorde bij het appartement dat ik ooit voor langere tijd huurde in Barcelona. Wist ik veel: Kwam ik eens thuis, dacht ik dat bijna al m'n kleren gejat waren. Nou zat ik recht tegenover de Hoofdwacht van de Guardia Civil dus dat leek me nogal stug. Loopt er ineens een kleine, dikke, snaterende trol door m'n huis die me naar een deur begint te duwen, ik begreep er nix van! –Sprak toen nog geen woord Spaans, laat staan plat Catalaans.– Was het een trap naar het dak, alwaar –bleek– mijn schone goed reeds hing te drogen... Anyway.)

De natuurkunde achter die conditioner heb ik me door iemand van Unilever laten uitleggen trouwens.
(Die gaf nog een tip: hecht je nooit aan éen A-merk, maar koop dat wat in de aanbieding is: de technologie is o.h.a. identiek, alleen verschijningsvorm –imago– en parfum verschillen... Al die verschillende merken komen van maar een drie, viertal fabrikanten, die allemaal in ál hun produkten hun beste beentje voor zetten.)
Laatst bewerkt op: 03 december 2011 – 12:58:04 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #9 Gepost op: 03 december 2011 – 13:07:12
Ik heb deze:

http://www.johnstonscashmere.com/index.php/retail/accessories/cashmere-care/cashmere-de-fuzz-it-2.html

Nog niet gebruikt. Wel een keer een kasjmier trui gewoon in de shirtwas (30 graden, kort programma) gegooid met wolwasmiddel (nadat de kleine de trui van haar maaginhoud had voorzien); heeft-ie aardig overleefd (en zij gelukkig ook).

Jo

  • Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
  • Berichten: 863
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #10 Gepost op: 11 april 2012 – 19:57:57
Deze thread komt het dichtste bij mijn vraag, dus post ik ze hier maar.
Ik heb net een nieuw truitje gekocht dat 85% Katoen is en 15% Kasjmier.  Er staat op dat het enkel naar de professionele droogkuis mag, maar ik denk dat ik het thuis ook wel gewoon kan wassen.
Wat is jullie ervaring mee?  Kan ik het gewoon veilig in het wasmachine stoppen (met het wolprogramma bijvoorbeeld)?

Mediaman

  • Gast
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #11 Gepost op: 11 april 2012 – 20:05:53
Koud en het wolprogramma wordt hier gebruikt, samen met wol/fijnwasmiddel.

Jo

  • Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
  • Berichten: 863
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2012 – 20:15:55
Koud en het wolprogramma wordt hier gebruikt, samen met wol/fijnwasmiddel.

Oké, prima.  Dan zal ik het zo ook maar eens doen, want dat truitje elke keer naar de droogkuis brengen lijkt me een beetje overdreven.
In de winkel stelden ze enkel handwas voor, maar dat leek me ook nog een beetje extreem.  Binnenkort maar eens zien wat het resultaat is met koud en wolprogramma dus :)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2012 – 20:24:19
En de trui daarna een beetje in vorm trekken en plat op een handdoek laten drogen. O ja: het ene wolprogramma is het andere niet: controleer even hoe snel de machine centrifugeert op die stand. Misschien heeft de machine ook een handwasprogramma; dat is vaak het veiligst (qua temperatuur en centrifugeren).

Avvocato

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.765
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Kasjmier & Wasmiddel
Reactie #14 Gepost op: 13 november 2015 – 10:41:20
Uiteindelijk zijn zo'n beetje alle vragen hier al gesteld:

iemand ervaring met The Laundress Wool & Cashmere Shampoo?

En dan in de wolwas in de machine of moet het echt handwas?
The man with style, is the man who can smile