Auteur Topic: Huwelijk en kleding (gast)  (5763 keer gelezen)

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Huwelijk en kleding (gast)
Gepost op: 10 januari 2005 – 20:32:18
In juni ben ik gast tijdens een huwelijk van familie in Engeland. Het vindt plaats op een prachtige locatie, namelijk in een oud kasteel in Wales, mooi traditioneel dus :).

Nu wil ik me uiteraard gepast stijlvol kleden tijdens dit huwelijk. Maar zijn er speciale etiquette regels hier van toepassing?

Ikzelf dacht aan in ieder geval een navy maatpak met wit shirt (lijkt me de correcte kleurcombinatie). Maar verder?

- Schoenen... zwart (daar in UK)?
- Bloemetje in revers?
- Pochet?
- Das?

Kortom, wie heeft er tips of ervaring hiermee? Dank!
Fashion can be bought. Style one must possess.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2005 – 20:34:59
Handig is even te vragen wat de kleding voorschriften die dag daar zijn.Gaat iedereen gewoon gekleed of wordt het een traditioneel engels huwelijk.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

HotFudge

  • Gast
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2005 – 21:00:11
jacquet?

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2005 – 21:11:16
Was rokkostuum niet alleen toegestaan voor de bruidegom en de vader van de bruidegom? Kan me zoiets herinneren...

Overigens, om extra hiervoor een jacquet aan te schaffen gaat me iets te ver ;)
Fashion can be bought. Style one must possess.

HotFudge

  • Gast
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2005 – 00:49:53
O I was wrong... Goede combinatie!!!

Bruidegom, getuigen, familieleden en naaste vrienden dragen jacquet of eventueel uniform.

De overige heren dragen een donkerblauw of donkergrijs pak met vest. Dit pak kan single-breasted zijn of double breasted afhankelijk van de mode. Het overhemd hierbij is wit of liever: heeft een wit fond met een blauw, groen of ander streepje. Geen harde kleuren. Geen gekleurd fond.
Kleine manchetten. De das is bescheiden, bij voorkeur van zijde, met een klein patroontje. De sokken zijn donker effen en altijd lang.
In Nederland wordt in katholieke kringen nog wel in rok getrouwd. Dit was vroeger vrij algemeen en tegenwoordig in sommige deftige (vorstelijke) katholieke families nog steeds de gewoonte. Zo ging prins arel Hugo bij zijn huwelijk met prinses Irene in Rome in  1964 in Rok gekleed.

guest45

  • Gast
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2005 – 11:45:01
het plaatje van de in mouw en pijplengte geposte D&G smoking schiet door mijn hoofd...

 :lol:

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #6 Gepost op: 27 april 2005 – 09:15:14
Voorlopig ziet het er zo uit:

Zonder vest (hou ik echt niet van). Donkerblauw 2.5 knoops maatpak. Dit is zoals jullie weten al in de maak. Daaronder wil ik dan een onberispelijk wit shirt met dubbele manchet (moet ik nog laten maken, ws bij Menco). Qua das lijkt een roze sevenfold me wel mooi (met roze manchetknopen).  :?:

Qua schoenen, ik neem aan dat zwart het meest correct is voor een huwelijk :?:. Dan moet ik nog even op zoek naar zwarte schoenen. Plain (toecap) oxford of monkstrap.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2005 – 13:34:02
Het shirt is inmiddels besteld bij Camiceria. Wit, dubbele afgeronde manchet, enkele knoopsrij, slank, hoge extreme cut away boord. Met bijpassend wit pochet.

Daaronder komt waarschijnlijk een paarse sevenfold met bijbehorende manchetknopen. Mits dit goed past bij wit en navy (kleur van shirt en pak). Anders iets anders.

Schoenen: moeten er nog komen, waarschijnlijk good old black plain toecap oxfords (bijv. Crockett & Jones Bedford).

Citaat
Handig is even te vragen wat de kleding voorschriften die dag daar zijn.Gaat iedereen gewoon gekleed of wordt het een traditioneel engels huwelijk.

Dresscode is 'morning suit or lounge suit', oftewel jacquet of net pak. Wordt dus het laatste voor mij ;).
Fashion can be bought. Style one must possess.

Jason

  • Gast
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2006 – 21:30:51
Citaat
I am attending a wedding next month and somebody told me that morning-suits are becoming old hat, is that true?

Citaat van: "Jeremy Hackett, waar Jason het volledig mee eens is"
Certainly not. Nothing beats the sense of dressing up for the occasion and there s no better occasion than a good wedding. The whole bit, from top hat to punched Oxford shoes makes the effort all worthwhile. After all, the bride has probably spent hours getting ready, so it seems only just that the guests make their contribution.

Hein

  • Gebruiker
  • Berichten: 882
    • Bekijk profiel
    • http://www.dezinvanluxe.nl
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2006 – 21:38:03
Citaat van: "Jason"
Citaat
I am attending a wedding next month and somebody told me that morning-suits are becoming old hat, is that true?

Citaat van: "Jeremy Hackett, waar Jason het volledig mee eens is"
Certainly not. Nothing beats the sense of dressing up for the occasion and there s no better occasion than a good wedding. The whole bit, from top hat to punched Oxford shoes makes the effort all worthwhile. After all, the bride has probably spent hours getting ready, so it seems only just that the guests make their contribution.
Zo is het maar net.


Volgens mij is de discussie hier al eens geweest, maar in 999 van de 1000 gevallen (in Nederland) is het niet gepast als je een jacquet aan doet. Anders krijg je van te voren wel te horen dat je een jacquet aan moet!
ww.dezinvanluxe.nl

Jason

  • Gast
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2006 – 21:40:12
Citaat van: "Hein"
Citaat van: "Jason"
Citaat
I am attending a wedding next month and somebody told me that morning-suits are becoming old hat, is that true?

Citaat van: "Jeremy Hackett, waar Jason het volledig mee eens is"
Certainly not. Nothing beats the sense of dressing up for the occasion and there s no better occasion than a good wedding. The whole bit, from top hat to punched Oxford shoes makes the effort all worthwhile. After all, the bride has probably spent hours getting ready, so it seems only just that the guests make their contribution.
Zo is het maar net.


Volgens mij is de discussie hier al eens geweest, maar in 999 van de 1000 gevallen (in Nederland) is het niet gepast als je een jacquet aan doet. Anders krijg je van te voren wel te horen dat je een jacquet aan moet!


Dat is waar, maar zo zou het niet moeten zijn.

Hein

  • Gebruiker
  • Berichten: 882
    • Bekijk profiel
    • http://www.dezinvanluxe.nl
Huwelijk en kleding (gast)
Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2006 – 21:49:41
Citaat van: "Jason"
Citaat van: "Hein"
Citaat van: "Jason"
Citaat
I am attending a wedding next month and somebody told me that morning-suits are becoming old hat, is that true?

Citaat van: "Jeremy Hackett, waar Jason het volledig mee eens is"
Certainly not. Nothing beats the sense of dressing up for the occasion and there s no better occasion than a good wedding. The whole bit, from top hat to punched Oxford shoes makes the effort all worthwhile. After all, the bride has probably spent hours getting ready, so it seems only just that the guests make their contribution.
Zo is het maar net.


Volgens mij is de discussie hier al eens geweest, maar in 999 van de 1000 gevallen (in Nederland) is het niet gepast als je een jacquet aan doet. Anders krijg je van te voren wel te horen dat je een jacquet aan moet!


Dat is waar, maar zo zou het niet moeten zijn.


Dat is een ander verhaal :wink: ....
ww.dezinvanluxe.nl