Auteur Topic: Motten - hoe te voorkomen?  (76510 keer gelezen)

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Motten - hoe te voorkomen?
Reactie #180 Gepost op: 09 januari 2025 - 16:36:36
Drie truien naar de Filistijnen door motten, in een kast waarvan ik dacht dat het veilig was.

En ik zie nooit wat vliegen, kruipen of weet ik wat.
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #181 Gepost op: 09 januari 2025 - 17:12:38
Drie truien naar de Filistijnen door motten, in een kast waarvan ik dacht dat het veilig was.

Smokebom for the win! Kopen en gebruiken en daarna motten vallen ophangen zodat je periodiek even kan controleren of er motten zijn.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #182 Gepost op: 04 maart 2025 - 11:15:25

Eén trui gewassen, laten maken bij de kleermaker. Alle kwetsbare kleding gewassen en  in afsluitbare box gedaan. Pak gisteren de gerepareerde trui uit de box: weer een gat er in. Snap er geen barst van.

Heb in de hangkast deze nu hangen: https://www.kruidvat.nl/roxasect-mottencassette/p/2770125
Dat lijkt te werken want iig geen nieuwe schade. Morgen wat nieuwe aanschaffen en ook eentje in de box leggen dan maar.

Ik investeer eigenlijk niet meer in kleding. Heeft geen enkele zin. Of je blijft haken, of er komt een vlek in of de motten slopen de boel. Zou wel truien van William Lockie willen maar weet nu al dat dat niet goed gaat aflopen.
Laatst bewerkt op: 04 maart 2025 - 11:22:55 door Agent 327
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

martijnv

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #183 Gepost op: 04 maart 2025 - 11:24:23
Gek. Volgens mij moet de de aangetaste truien wel op minimaal 60 graden wassen (en dat heb je niet met je mooie wollen trui gedaan denk ik) of chemisch laten reinigen (of de diepvries).

Verder houden motten niet van (dag)licht dus lekker in het licht zetten / hangen.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #184 Gepost op: 04 maart 2025 - 11:26:00
Idd niet op 60 gedaan. Daarom maar mottenballen in de box doen. Dat gaan ze zeker niet overleven.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #185 Gepost op: 04 maart 2025 - 11:36:56
De eitjes zijn inderdaad bijna niet kapot te krijgen (weet ik uit ervaring...).
Ook een vriezer op -24 graden kunnen ze overleven als je de kleding er te kort in laat zitten, moet echt een volle week of langer!

Stomerij is de andere oplossing, of zo'n rookbommetje waar ik het over had.
Maak je kledingkasten ook ieder halfjaar goed schoon, stofzuigen, nat afdoen en weer droog afdoen.
Je wilt niet weten hoeveel stof je opzuigt, oja en vergeet de plak strips niet, die controleer ik iedere week op motten zodat ik weet of er motten in mijn kast zitten, laatst een paniek aanval gehad kwam een motje erop tegen bleek gelukkig een vliegje van een plant te zijn... 
Wat ook niet onbelangrijk is, gebruik cederhouten hangers en balletjes/plankjes, die je elk half jaar even inspuit met cederolie, zodat ze blijven geuren.

Dit werkt ook goed:

Heb ik wat flesjes van, als ik dan weekje op vakantie ga spuit ik de boel goed in, ruik je dagen later nog.
Oja en zet je kledingkasten open wanneer het zonnetje in de kamer schijnt, licht vinden ze niks.

BucharestBlues

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #186 Gepost op: 04 maart 2025 - 15:54:05
Eén trui gewassen, laten maken bij de kleermaker. Alle kwetsbare kleding gewassen en  in afsluitbare box gedaan. Pak gisteren de gerepareerde trui uit de box: weer een gat er in. Snap er geen barst van.

Heb in de hangkast deze nu hangen: https://www.kruidvat.nl/roxasect-mottencassette/p/2770125
Dat lijkt te werken want iig geen nieuwe schade. Morgen wat nieuwe aanschaffen en ook eentje in de box leggen dan maar.

Ik investeer eigenlijk niet meer in kleding. Heeft geen enkele zin. Of je blijft haken, of er komt een vlek in of de motten slopen de boel. Zou wel truien van William Lockie willen maar weet nu al dat dat niet goed gaat aflopen.
‘Investeren’ was toch al het verkeerde woord.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #187 Gepost op: 16 oktober 2025 - 11:46:28
Nou, Kruidvat heeft antimottenspullen niet meer in assortiment zitten dus via bol.com van alles besteld. Het gaat nu goed en dat wil ik zo houden. Voorkomen is beter dan genezen.

Ik heb nu een afsluitbare box (van de Hema) waarin ik truien, sjaals etc bewaar. Gaan er alleen maar gewassen in en in de box liggen diverse mottenballen. Gaat tot nu toe goed.

LJW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • LJW Architectuur
Reactie #188 Gepost op: 16 oktober 2025 - 12:20:07
Ik gebruik nu van die vacuüm zakken, prima. Geen mot komt er meer bij of overleeft het...
Architectuur is de materialisatie van hogere idealen...
http://www.beerari.tumblr.com/

Libertarian

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #189 Gepost op: 16 oktober 2025 - 17:59:59
Ik heb nu zelf katoenen zakken, met daarin wat cerderhout, beide via Amazon:
https://www.amazon.nl/dp/B09KY4C3J5
https://www.amazon.nl/dp/B0D71625BY

Ik las dat vacuümzakken niet heel goed is, omdat de kleding dan niet meer kan ademen.

Een nadeel van de zakken, die overigens groot genoeg zijn voor twee truien, is dat het overzicht wat minder is. Het kost mij wat meer tijd om de juiste trui te vinden. In elk geval tot op heden geen motten!
I believe in God, Mozart and Beethoven, and likewise their disciples and apostles - Richard Wagner

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #190 Gepost op: 16 oktober 2025 - 18:47:51
Ik heb nu zelf katoenen zakken, met daarin wat cerderhout, beide via Amazon:
https://www.amazon.nl/dp/B09KY4C3J5
https://www.amazon.nl/dp/B0D71625BY

Ik las dat vacuümzakken niet heel goed is, omdat de kleding dan niet meer kan ademen.

Een nadeel van de zakken, die overigens groot genoeg zijn voor twee truien, is dat het overzicht wat minder is. Het kost mij wat meer tijd om de juiste trui te vinden. In elk geval tot op heden geen motten!
Ik gebruik de vacuümzakken al jaren met veel plezier, als je ze een half jaartje in zo'n zak bewaard en daarna lucht is er eigenlijk niets aan de hand. Laat je ze jaren in zo'n zak zitten is het natuurlijk een ander verhaal, voordeel voor die vacuum zakken is dat ik veel meer truien kan opbergen op dezelfde hoeveelheid vierkante meter (een fijne bijkomstigheid).

Oh en de stof voor mijn duffle coat heeft meer dan 5 jaar in zo'n zak gezeten, deze heb ik laatst meegegeven aan Gianni stof wat punt gaaf niets mis mee, dus denk dat dit een beetje overdreven is.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #191 Gepost op: 17 oktober 2025 - 10:07:21
Mmmm... helemaal geen slecht idee eigenlijk om zo de wintertruien in de zomer te bewaren.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #192 Gepost op: 20 oktober 2025 - 11:00:21
Mottenballen binnen dus oude vervangen door nieuwe. Ik pak een Uniqlo merino trui uit de kast (die daar niet had mogen liggen maar in de afgesloten box thuis hoort) en zie er een bruin beestje op lopen. En ja hoor, gaatjes erin. Vang nog een tweede bruin beestje. Eenzelfde trui van Uniqlo in een andere kleur was nog heel. Die ligt de komende twee weken in de vriezer voordat deze bij de andere truien in de box gaat.
Laatst bewerkt op: 20 oktober 2025 - 16:24:43 door Agent 327

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #193 Gepost op: 20 oktober 2025 - 14:20:42
Mottenballen binnen dus oude vervangen door nieuwe. Ik pak een Uniqlo merino trui uit de kast (die daar niet had mogen liggen maar in de afgesloten box thuis hoort) en zie er een bruin beestje op lopen. En ja hoor, gaatjes erin. Vang nog een tweede bruin beestjes. Eenzelfde trui van Uniqlo in een andere kleur was nog heel. Die ligt de komende twee weken in de vriezer voordat deze bij de andere truien in de box gaat.
Wordt haast belangrijker om overal horren enz. Te plaatsen, vrij motrijke omgeving lijkt het.

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #194 Gepost op: 23 oktober 2025 - 19:07:06
Ik was al het wollen spul sowieso aan het einde van het seizoen voordat ik het in een hoes opsla. Cederhout erbij. Tot nu gaat het goed.
!
Style is never out of fashion