Auteur Topic: [Leiden] De betere herenzaken  (15586 keer gelezen)

Immanuel

• Gast
[Leiden] De betere herenzaken
Reactie #30 Gepost op: 03 mei 2005 - 21:32:27
Citaat van: "Velponi"
Nou jongens, verklaar me maar voor gek maar Toon Mans (d'Alessandro op de Nieuwe Rijn in Leiden) heeft het gewonnen van Sartoria in Naarden - bij mij persoonlijk dan.

Puur omdat ik bij d'Alessandro binnen no time 6 stofjes had gevonden die me erg bevielen, terwijl ik bij Sartoria moeite moest doen om er 2 uit te kiezen. Heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit, die was hetzelfde, maar meer met het feit dat ik de stoffen van Caruso iets 'slicker' vond en die bij d'Alessandro iets 'warmer' (niet letterlijk) - en ik geef de voorkeur aan het laatste.

Verder was het enthousiasme van Mans zo aanstekelijk - hij bleef maar aankomen met Nervesa jasjes en shirts en sevenfolds van Barba en vertelde veel over wat hij zelf in de kast heeft hangen - dat ik puur op intuïtie hem het voordeel van de twijfel heb gegeven.

Ik heb een mooie muisgrijze Super 120 gekozen met een hemelsblauw-met-witte onregelmatige pinstripe, pak gaat me 1200 ballen kosten.

Overigens heeft hij alleen nog een restant Nervesa in het rek hangen, volgens hem bestaat Nervesa niet meer als zodanig (dus kun je er ook geen maatwerk meer van krijgen). Mijn pak zal worden gemaakt door het mij verder onbekende 'Sartori' (what's in a name? :roll: ) dat dezelfde kwaliteit levert als Nervesa: betrouwbaar MTM handwerk met een nauw op het lijf aansluitende snit.

Nogmaals, ik lijk wel gek dat ik voor een mij onbekend atelier ga ipv Caruso, dat zichzelf bij meerdere users hier bewezen heeft... maar ik ben nou eenmaal geen rationele beslisser.

Vrijdag zal ik worden opgemeten (meteen ook voor een Barba MTM shirt), en acht weken later is het dan (als het goed is) feest! :D

spannend, proficiat, ik denk dat dat wel goed zit..

Penjon

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #31 Gepost op: 03 mei 2005 - 22:11:29
Citaat van: "Solitarias"
Klinkt uitstekend. Dus straks loop je in een "uitgestorven soort" rond?

Die Mans is idd heel aardig is mijn ervaring. Heeft mij ook al veel uitleg gegeven over plak-vs. canvas pakken

De Nervesae die ik gepast heb (uit 't rek): zeer nauwsluitend!  \:D/
Alleen Caruso vond ik mooier kwa schouder

Ik heb bij d'Allesandro zelf ook eens een pak aangehad van Nervesa, ik vond die schouder ook niet fraai. Verder is d'Allesandro prima hoor, mooie MTM Barba hemden en hij heeft ook een grote collectie Barba sevenfolds liggen.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #32 Gepost op: 04 mei 2005 - 09:14:02
Citaat van: "Penjon"
Ik heb bij d'Allesandro zelf ook eens een pak aangehad van Nervesa, ik vond die schouder ook niet fraai. Verder is d'Allesandro prima hoor, mooie MTM Barba hemden en hij heeft ook een grote collectie Barba sevenfolds liggen.

Nou ja, 'niet fraai' vind ik persoonlijk een beetje cru. Het is inderdaad geen manica a camicia maar de belijning was wat mij betreft prima. Is natuurlijk allemaal zo subjectief als de hel.

Maar goed, ik heb mijn keuze evengoed gemaakt op basis van de persoonlijke benadering en de liefde voor Italiaans handwerk die bij Mans in overvloed aanwezig is.

Zal t.z.t eens kijken of ik hier wat plaatjes kan posten, dan kunnen jullie zelf over het resultaat oordelen.

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Reactie #33 Gepost op: 04 mei 2005 - 09:57:28
Is natuurlijk allemaal zo subjectief als de hel.

Uiteraard!  :!:
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #34 Gepost op: 04 mei 2005 - 10:01:02
Uiteindelijk moet je gevoel kloppen, dan is alles goed :).
Fashion can be bought. Style one must possess.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #35 Gepost op: 04 juli 2005 - 12:07:05
Nou, het pak (zie bovenstaande posts) is binnen en de balans kan worden opgemaakt. Al met al kan ik zeggen dat ik tevreden ben, hoewel ik nu ook zeker weet dat mijn volgende maatpak NIET bij d'Alessandro vandaan zal komen. Omdat het mijn eerste maatpak is ben ik er zeker blij mee, maar ik weet inmiddels dat je 1200 euro elders beter kunt besteden.

Waar ik blij mee ben: het patroon van de gekozen S120 stof heeft een mooi pak opgeleverd, dat vederlicht (halfgevoerd) is en heerlijk rond nek en schouders zit. De mouwen zijn mooi nauw met een lichte uitloop bij de manchetten. De broek zit en staat fantastisch. Het jasje is iets korter gemaakt, wat mijn benen langer doet lijken (is nodig ook). Het 'floating canvas' geeft de juiste sensatie van soepelheid. De mouwen hebben uiteraard werkende knopen.

Waar ik minder blij mee ben: het jasje zit niet strak genoeg rond borst & taille (een drop 6 is aangehouden waar een drop 8 naar mijn mening een mooier resultaat had opgeleverd). De mouwinzet werd op mijn verzoek zo nauw mogelijk gemaakt, maar is alsnog aan de ruime kant. 'Cut to the bone' is het derhalve niet. De knoopsgaten zijn machinaal gestikt; de originele hoornen knopen waren té lelijk voor woorden, ik heb er andere op laten zetten. Een knopengulp behoorde niet tot de mogelijkheden. Het is een echte 3-knoops, zeker geen 2,5-knoops.

Dit alles ter info voor diegenen die het maatwerk van d'Alessandro overwegen/hebben overwogen. Het atelier waarmee hij samenwerkt (en waar ook mijn pak vandaan komt) heet 'Sartori Atelier' en valt onder het Mabro-label: http://www.mabro.it/mabroing.html (zie: 'the quality product').

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #36 Gepost op: 04 juli 2005 - 12:10:26
Overigens ben ik wél 100% tevreden met het Barba-shirt en de Barba self-tipped fourfold das die ik erbij heb gekocht.

f430

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #37 Gepost op: 04 juli 2005 - 18:28:07
Overigens ben ik wél 100% tevreden met het Barba-shirt en de Barba self-tipped fourfold das die ik erbij heb gekocht.

wat kosten die op maat gemaakte Barba shirts daar ongeveer, en hoe lang heb je erop moeten wachten?

Wel jammer dat je pak niet zo is geworden als je had gewild. Maar het shirt, is die wel 'cut to the bone'?

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #38 Gepost op: 04 juli 2005 - 18:40:46
Citaat van: "f430"

wat kosten die op maat gemaakte Barba shirts daar ongeveer, en hoe lang heb je erop moeten wachten?

Wel jammer dat je pak niet zo is geworden als je had gewild. Maar het shirt, is die wel 'cut to the bone'?

Het shirt zit al een stuk beter om het lijf, ook al heb ik enkele Engelse (getailleerde) shirts die nóg nauwer zitten. Bij d'Alessandro kost een Barba su misura 220 euro, ik kreeg er korting op vanwege mijn alles-in-1 aankoop en betaalde 205 euro. De das kostte 99 euro.

Maar!
D'Alessandro maakt geen verschil tussen de verschillende soorten stoffen en rekent voor alle maat-Barba's dezelfde prijs. Bij Pauw kost een maat-Barba tussen de 180 en 250 euro, afhankelijk van het stofje dat je kiest (waarbij Sea Islands-katoen uiteraard het duurst is). Als je een wat goedkopere katoen (vaak de wat grovere wevingen - bird's eye, herringbone etc.) kiest kun je dus bij Pauw een heel stuk voordeliger uit zijn - kwam ik helaas ook te laat achter.

De weg naar perfect maatwerk is er één van trial and error, blijkt maar weer... :roll:

Immanuel

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 05 juli 2005 - 11:42:31
kleine hint, een drop 8 halfgevoerd in een dunne wol (in verhouding tot een katoen bijvoorbeeld) zal mogelijk te veel aftekenen en een gebrek aan stevigheid (lees modelvast), een cut to the bone pak moet gewoon volledig gevoerd zijn imho.. vandaar die drop 6 ipv drop 8.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #40 Gepost op: 05 juli 2005 - 14:04:10
Citaat van: "Immanuel"
kleine hint, een drop 8 halfgevoerd in een dunne wol (in verhouding tot een katoen bijvoorbeeld) zal mogelijk te veel aftekenen en een gebrek aan stevigheid (lees modelvast), een cut to the bone pak moet gewoon volledig gevoerd zijn imho.. vandaar die drop 6 ipv drop 8.

Kijk, dat wist ik niet... dus een halfgevoerd pak kan maar tot een bepaalde hoogte 'to the bone' worden gecut? Of zie ik dat weer verkeerd.

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #41 Gepost op: 05 juli 2005 - 14:51:31
Alles kan, maar of het mooi oogt...

Een ongevoerd jasje is gewoon een lap stof eigenlijk, halfgevoerd niet veel verschil. Zit gewoon weinig body in.

Vraag trouwens eens bij Sartoria naar het on/halfgevoerde Kiton jasje uit 40 micron stof (Super 190?). Dat is bizar licht en soepel :D

Huey

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 05 juli 2005 - 15:03:28
Citaat van: "Nexus"

Vraag trouwens eens bij Sartoria naar het on/halfgevoerde Kiton jasje uit 40 micron stof (Super 190?). Dat is bizar licht en soepel :D

Dat zou ik dus echt nooit kopen.

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #43 Gepost op: 05 juli 2005 - 15:05:23
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Nexus"

Dat zou ik dus echt nooit kopen.

Doe 'm eens aan :)

Immanuel

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 05 juli 2005 - 15:13:05
doe t eens 2 keer aan...