Auteur Topic: [Leiden] De betere herenzaken  (15588 keer gelezen)

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
[Leiden] De betere herenzaken
Reactie #15 Gepost op: 05 april 2005 - 16:07:24
Citaat van: "Velponi"
Weet iemand hoe het tegenwoordig staat met de kwaliteit van de pakken die dhr. Mans (van d'Alessandro in Leiden) levert? Ik kwam vroeger nog wel eens in zijn zaak, tijdens m'n studententijd. Heb daar nooit een pak gekocht (had ik toen het geld niet voor), wel haalde ik er mijn eerste Barba shirts (toen nog 265 gulden per stuk!!)...

Wil nu een pak laten maken (géén plakwerk uiteraard, tenzij er Velpon wordt verwerkt :P ), maar vind de meeste zaken in Amsterdam te gladjes en te onpersoonlijk, zeker Oger. Tuurlijk kan je hier in Amsterdam wel het betere spul krijgen, maar een Attolini zit er voor mij toch niet in.

Ik vind het belangrijk dat de eigenaar van de winkel (en niet één of andere 20-jarige gladjakker die zichzelf enorm gaaf vindt) echt even de tijd voor me neemt en ook weet waar hij het over heeft. Dus ik zat te denken aan Sartoria in Naarden... of mijn oude stek aan de Nieuwe Rijn in Leiden. Maar heeft iemand nog recente ervaringen met het maatwerk van d'Alessandro??

Qua persoonlijke service heb ik de beste ervaringen met Sartoria en New Tailor.

Bij New Tailor maak je gewoon een afspraak en dan nemen ze zich anderhalf uur alleen de tijd alleen voor jou. Daarnaast werken ze met tussenfits, zodat je zeker weet dat je pak aan je wensen gaat voldoen.

Heb zelf volgende week een afpsraak voor het aanmeten van een pak.
Fashion can be bought. Style one must possess.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #16 Gepost op: 05 april 2005 - 17:27:21
Citaat van: "ruby tuesday"
Citaat van: "gusto napolitano"
Hm, jammer... toch bedankt! Afgaande op de reacties op dit forum moet ik Kool in R'dam misschien ook maar een bezoeke brengen.
Het beste is om naar Kool Hillegersberg te gaan die is wat uitgebreider.Als je daar verder door loop vind je van Assem hillegersberg filiaal.

zit er veel verschil tussen Kool Hillegersberg & die in de binnenstad?Die in de binnenstad ziet er zo klassiek uit..
De collectie in hillegersberg is groter dan in de stad.tevens vind je er ook etro wat in de stad niet het geval is.Dit mag namelijk niet van een grote kledingzaak verderop aan de kruiskade.Ook voor maatwerk moet je in hillegersberg zijn daar neemt Aad bode de eigenaar persoonlijk je maten op.

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #17 Gepost op: 05 april 2005 - 19:30:09
Wat zal het Kool aan hun bevallige reet roesten wat een andere winkel daarvan vindt? Of zijn die winkels van dezelfde eigenaar?
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Vodka

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #18 Gepost op: 05 april 2005 - 20:00:36
Citaat van: "W1ZZ"
Wat zal het Kool aan hun bevallige reet roesten wat een andere winkel daarvan vindt? Of zijn die winkels van dezelfde eigenaar?

Denk eerder dat Etro aan d ebel trekt door te bedingen dat het alleen in dat filiaal wordt verkocht, en dus niet in die ene in het centrum waar de concurrent zit.
Sailing, an expensive way to travel for free"

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #19 Gepost op: 05 april 2005 - 20:02:14
Die grote winkel heeft dat bij Etro bedongen vandaar.

ruby tuesday

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #20 Gepost op: 05 april 2005 - 21:38:42
Zoals ze dat ook bij Trend Corneliani hebben gedaan, waarna Le Mans dit niet meer mag verkopen...

Gusto: Ik denk dat wij t over hetzelfde stukje Kruiskade hebben :wink:

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #21 Gepost op: 05 april 2005 - 21:41:15
Precies :wink:

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #22 Gepost op: 06 april 2005 - 09:50:16
Citaat van: "Nexus"
Qua persoonlijke service heb ik de beste ervaringen met Sartoria en New Tailor.

Bij New Tailor maak je gewoon een afspraak en dan nemen ze zich anderhalf uur alleen de tijd alleen voor jou. Daarnaast werken ze met tussenfits, zodat je zeker weet dat je pak aan je wensen gaat voldoen.

Heb zelf volgende week een afpsraak voor het aanmeten van een pak.

Dank voor de tips! Wat kan ik qua snit, stoffen en mate van handwerk verwachten bij New Tailor? (O, en qua prijs natuurlijk.)

Lees hier alleen maar positieve dingen over Sartoria... moet binnenkort toch in Naarden zijn, dus dan weet ik wel waar ik langsga!

Nexus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #23 Gepost op: 06 april 2005 - 10:32:28
Dank voor de tips! Wat kan ik qua snit, stoffen en mate van handwerk verwachten bij New Tailor? (O, en qua prijs natuurlijk.)

Snit: kun je zelf bepalen! Wil je een Britse snit, of juist een slanke italiaanse snit, hogere armsgaten, slankere taille, of toch wat ruimer... het is semi-bespoke (dus geen MTM/maatconfectie), nemen bijna 70 maten en je kan zo'n beetje alles zelf bepalen.

Stoffen: enorme lading stalenboekjes aanwezig, van verschillende weverijen, Brits en Italiaans. Soms liggen er ook balen stof in de winkel die gunstig zijn ingekocht.

Handwerk: Italiaanse atelier: volledig handgemaakt, poolse atelier: alleen lange naden met de machine (al kun je dit naar wens ook met hand laten doen denk ik). Knoopsgaten, mouwinzet, revers, bootje, noem maar op: allemaal handgemaakt.

Ik zou zeggen laat je eens voorlichten over de verschillende ateliers, snitten(?), stoffen, pasvormen, etc. Even mailen of bellen.

Citaat
Lees hier alleen maar positieve dingen over Sartoria... moet binnenkort toch in Naarden zijn, dus dan weet ik wel waar ik langsga!

Zeker doen, heerlijke zaak. (En goeie espresso :P)
Fashion can be bought. Style one must possess.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #24 Gepost op: 06 april 2005 - 11:43:53
Citaat van: "Nexus"
[...]
Handwerk: Italiaanse atelier: volledig handgemaakt, poolse atelier: alleen lange naden met de machine (al kun je dit naar wens ook met hand laten doen denk ik). Knoopsgaten, mouwinzet, revers, bootje, noem maar op: allemaal handgemaakt.

Een barchetta? \:D/

Maar okee, I got the message... eerste stop: Sartoria in Naarden! :D

kaasvent

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #25 Gepost op: 14 april 2005 - 21:41:06
Heeren van Bree in Leiden is GEEN goede zaak. Tenminste, op sommige vlakken.

De eigenaar - Freek heet-ie - is wel een innemende vent en hij heeft mooie spullen maar hij heeft GEEN kijk op pasvorm e.d. Heb daar een keer een maatpak laten maken dat zat voor geen meter.

Hij wilde 't natuurlijk wel verstellen en zo. Na twee weken opgehaald en 't was nog erger dan eerst. "Zit nu wel goed he?" (zonder ook maar te kijken). Toen ik weer commentaar had werd-ie boos. Heb 't elders laten fixen, moest nog best veel gedaan worden.

Hij heeft er gewoon geen kijk op. Stoffen en zo weet-ie wel wat vanaf maar daar houdt 't dan ook mee op. Dus alleen uit het rek kopen daar.

Krishan

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #26 Gepost op: 15 april 2005 - 19:02:53
Gusto,

over welke winkel op de kruiskade heb jij het dan die wel Etro verkoopt?

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #27 Gepost op: 15 april 2005 - 19:59:43
Citaat van: "Krishan"
Gusto,

over welke winkel op de kruiskade heb jij het dan die wel Etro verkoopt?
Oger.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #28 Gepost op: 03 mei 2005 - 17:22:49
Nou jongens, verklaar me maar voor gek maar Toon Mans (d'Alessandro op de Nieuwe Rijn in Leiden) heeft het gewonnen van Sartoria in Naarden - bij mij persoonlijk dan.

Puur omdat ik bij d'Alessandro binnen no time 6 stofjes had gevonden die me erg bevielen, terwijl ik bij Sartoria moeite moest doen om er 2 uit te kiezen. Heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit, die was hetzelfde, maar meer met het feit dat ik de stoffen van Caruso iets 'slicker' vond en die bij d'Alessandro iets 'warmer' (niet letterlijk) - en ik geef de voorkeur aan het laatste.

Verder was het enthousiasme van Mans zo aanstekelijk - hij bleef maar aankomen met Nervesa jasjes en shirts en sevenfolds van Barba en vertelde veel over wat hij zelf in de kast heeft hangen - dat ik puur op intuïtie hem het voordeel van de twijfel heb gegeven.

Ik heb een mooie muisgrijze Super 120 gekozen met een hemelsblauw-met-witte onregelmatige pinstripe, pak gaat me 1200 ballen kosten.

Overigens heeft hij alleen nog een restant Nervesa in het rek hangen, volgens hem bestaat Nervesa niet meer als zodanig (dus kun je er ook geen maatwerk meer van krijgen). Mijn pak zal worden gemaakt door het mij verder onbekende 'Sartori' (what's in a name? :roll: ) dat dezelfde kwaliteit levert als Nervesa: betrouwbaar MTM handwerk met een nauw op het lijf aansluitende snit.

Nogmaals, ik lijk wel gek dat ik voor een mij onbekend atelier ga ipv Caruso, dat zichzelf bij meerdere users hier bewezen heeft... maar ik ben nou eenmaal geen rationele beslisser.

Vrijdag zal ik worden opgemeten (meteen ook voor een Barba MTM shirt), en acht weken later is het dan (als het goed is) feest! :D

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #29 Gepost op: 03 mei 2005 - 17:37:19
Klinkt uitstekend. Dus straks loop je in een "uitgestorven soort" rond?

Die Mans is idd heel aardig is mijn ervaring. Heeft mij ook al veel uitleg gegeven over plak-vs. canvas pakken

De Nervesae die ik gepast heb (uit 't rek): zeer nauwsluitend!  \:D/
Alleen Caruso vond ik mooier kwa schouder
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias