Auteur Topic: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide  (4677 keer gelezen)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
[Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Gepost op: 15 april 2009 – 14:24:05
A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Oscar Lenius





Over de schrijver:

Oscar Lenius is a nom de plume of the proprietor of Germany's leading group of menswear stores. He is also President of the International Union of Menswear Outfitters.


Toen ik dit boekje binnenkreeg, dacht ik: 'wat klein' en 'zal wel weer een commercieel projectje zijn dat te snel in elkaar is gejast', maar ik vind het een heel aardig boekje met veel informatie: historische, maar ook veel informatie over materialen/stoffen en de eigenschappen en toepassingen ervan, en voor de liefhebbers hier en daar wat regels.

Zoals gewoonlijk citeer ik een paar dingen die me op de een of andere manier opvielen.


Style is more than pure appearance. It is the conveyance of an aura of distinction, as hard to define as it is easy to recognize. Good tailoring is basic, of course, but then comes the hard question of choice.

The clothes of the gentleman must suit the occasion, must suit each other, and must suit the particular individual to an extent that they project his personality to advantage, while providing poise and a sense of confident well-being.

The rules which have grown out of tradition should guide rather tan govern, and one should beware of creating too studied an effect. It is the well-dressed man who is noticed, never his clothes.

---

Worsted yarns are made by combing the woollen fibres until they lie straight, then drawing and tightly twisting the smooth yarn; the name comes from the Norfolk village of Worstead.

---

[...] the application of leather patches over the elbows is as appropriate as it is traditional, yet to incorporate patches when none is required, as with a new garment, is a 'design' conceit that must be frowned upon.

---

Tight-fitting pantaloons, named after a character in Italian comedy, were worn from the 1790s and these were shortly followed by the first narrow trousers, inspired by a looser garment worn by sailors.

---

Turn-ups, 'cuffs' to the trade, also first became popular in the 1890s, after years of occasional experimentation.

---

As a general rule, belt and shoes should be similar in colour, though not identical (exception: black). Suede shoes always call for a suede belt.

---

Another American invention about this time [1900] was the modern style of a 'coat' shirt, which buttoned all the way down the front and hence did not require to be pulled over the head.

---

Harvard
Coloured-woven cloth with a twill weave and colour effects similar to that of Oxford cotton.

---

Though, in point of fact, manual workers in those days tended to wear no collar at all.

---

It is a fallacy that silk does not wear as well as other fabrics: it is the strongest of fibres, and stronger even than steel.

---

A polyamide can be worked into the core of a natural yarn in such a way that it does not come into contact with the skin.

---

The Egyptian variety was brought to the United States around 1900 and now thrives in the Caribbean region as Sea Island cotton.

---

Laces gained in popularity after the invention of the metal eyelet in 1823.

---

Low-cut laced shoes of recognisably modern style made their tentative debut as something for summer in the 1860s. [...] They came in two styles, the Oxonian, otherwise known as the Oxford, and the Derby, but their acceptance in a strait-laced age was very gradual. It took the liberating effects of the First World War to put the shoe back on every foot.

Oxfords in plain or brogue became ubiquitous; so ubiquitous that the appearance of the Monk shoe was a welcome relief. The Monk style brought back the buckle after a long absence, while managing to match the basic Oxford for elegant simplicity.

[...] 'Reverse calf' (suede) was considered to be a sign of the cad, or worse, dangerously effeminate, until the Prince of Wales caused one of his sensations by wearing them to America in 1924. The Prince also favoured two-toned shoes (sometimes dubbed 'co-respondents'), another suspect style which became popular in the 1930s. Two-tones were to remain suspect, but by the 1950s suede was perfectly 'safe'.

---

Suede
The inner side of a tanned hide, buffed to give a fine nap effect. The name comes from the country first identified with it, Sweden.


Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #1 Gepost op: 15 april 2009 – 14:36:24
Daar staan weer een paar rake oneliners tussen.

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2009 – 14:50:37

[...] the application of leather patches over the elbows is as appropriate as it is traditional, yet to incorporate patches when none is required, as with a new garment, is a 'design' conceit that must be frowned upon.



Of, zoals een lid (ik weet niet meer wie) hier eens opmerkte:

"Elleboogstukken op een nieuw jasje zetten is net zoiets als een band plakken die niet lek is."

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #3 Gepost op: 15 april 2009 – 17:02:34
Gebruiker zul je bedoelen.


PSje @ Carwo. 

Oscar Lenius = Thomas Rusche, president van Soer ??? http://www.soer.de/
Laatst bewerkt op: 15 april 2009 – 18:25:00 door Daedalus
cyka blyat

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #4 Gepost op: 15 april 2009 – 20:18:03
PSje @ Carwo. 

Oscar Lenius = Thomas Rusche, president van Soer ??? http://www.soer.de/

Ah, dank je, D. Vanwaar de vraagtekens? En heb je nog inside information?


Edit: aanvulling op de herkomst van het woord pantalon:

pantalon [lange broek]<fr. pantalon <it.
Pantaleone, figuur in de Commedia dell'Arte, die een lange nauwe broek placht te dragen.


(Van Dale Etymologisch woordenboek)
Laatst bewerkt op: 15 april 2009 – 20:37:16 door Carwo

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2009 – 21:13:11
Overigens ziet mijn druk er zo uit:




NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #6 Gepost op: 15 april 2009 – 22:21:50
Ah, kijk. Het formaat is hetzelfde en de meneer op het stofomslag ook. Wat vond je ervan, Dantès?

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #7 Gepost op: 16 april 2009 – 01:26:56
"As a general rule, belt and shoes should be similar in colour, though not identical (exception: black). Suede shoes always call for a suede belt."


Waarom niet identiek?

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #8 Gepost op: 16 april 2009 – 09:15:43
"As a general rule, belt and shoes should be similar in colour, though not identical (exception: black). Suede shoes always call for a suede belt."


Waarom niet identiek?
Te weinig speling. Zijn twee scholen m.b.t. dit standpunt. De een vind dat, net zoals het pochette en de das, dat deze niet echt mogen matchen. De ander vind dat voor de schoenen en de riem wel moeten passen.

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #9 Gepost op: 16 april 2009 – 14:08:07
Te weinig speling. Zijn twee scholen m.b.t. dit standpunt. De een vind dat, net zoals het pochette en de das, dat deze niet echt mogen matchen. De ander vind dat voor de schoenen en de riem wel moeten passen.

Pochette en das kan ik heel goed inkomen, vind het meestal ontzettend lelijk als deze matchen. Een soort 'beginners-fout' in mijn ogen.

Bij de schoenen en riem echter ging ik er altijd vanuit dat het doel was om de kleuren zoveel mogelijk te laten matchen. Dus: hoe meer gelijkenis hoe beter, en als het leer identiek is, is dat helemaal goed. Vandaar dat ze van Santoni ook 200 euro durven te vragen voor een bijpassende riem  [-(

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #10 Gepost op: 16 april 2009 – 17:27:31
Vandaar dat ze van Santoni ook 200 euro durven te vragen voor een bijpassende riem  [-(

Ik vind het juist een kunst om dit (bovenstaande) op te sporen, van indien een ander merk. In plaats van met de schoenen meebestellen.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

wolf

  • Gebruiker
  • Berichten: 15.314
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #11 Gepost op: 16 april 2009 – 21:20:35
vind matching shoes and belt heel erg trying too hard. net zo erg als lefdoekje en das.
live and let die

Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #12 Gepost op: 17 april 2009 – 02:11:17
Zit wat in, zit wat in. Nu moet ik zeggen dat het mij ook nooit gelukt is hoor, simpelweg omdat ik weiger om zoveel geld voor een riem neer te leggen. Als je een beetje goed zoekt kun je voor tussen de 25 en 50 euro een prima riem vinden, in een vergelijkbare kleur. Blijkbaar vond ik het dus toch niet zo belangrijk om voor de 'perfecte' match te gaan (anders had ik die 200 euro wel gelapt), maar ik moet bekennen dat ik het setje van schoenen en riem er toch vaak wel aantrekkelijk uit vond zien... Een riem springt natuurlijk ook niet zo in het oog als een pochet die exact matcht met een das.

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: [Boek] A Well-Dressed Gentleman's Pocket Guide
Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2009 – 17:54:58
Dit boekje aan een huisgenoot gegeven voor z'n verjaardag, heb er zelf ook even doorheengebladerd natuurlijk.. Redelijke geschiedenis over het 'ontstaan' van het pak, verder leest het wel lekker maar het blijft een pokcet guide dus lang niet zo uitgebreid als Flusser of Roetzel.