Auteur Topic: Duurzaamheid pak  (7318 keer gelezen)

MaChemist

  • Gebruiker
  • Berichten: 730
    • Bekijk profiel
Duurzaamheid pak
Gepost op: 15 april 2009 – 11:32:06
Beste forumleden,

Kunnen jullie aangeven hoe lang een pak "meegaat". Dit naar aanleiding van de tekst geplaatst in het schoenentopic waar staat dat Italiaanse lichtgewichten pakken minder duurzaam zijn. Dus graag wat concrete voorbeelden hiervan.

Alberts

  • Gebruiker
  • Berichten: 791
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #1 Gepost op: 15 april 2009 – 11:34:18
Natuurlijk volledig afhankelijk van draagfrequentie en ook wat je allemaal doet met een pak aan. Niet echt een eenduidig antwoord op mogelijk imho.
Dig where the gold is…unless you just need some exercise.
John M. Capozzi, Why Climb the Corporate Ladder When You Can Take the Elevator?

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2009 – 11:38:07
Eens met Alberts, maar in de regel slijt natuurlijk de broek het snelst, en des te sneller bij veel zitten en - nog erger - fietsen... op een versleten Brooks-zadel... in een pak van inferieure S120 wol... :(

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #3 Gepost op: 15 april 2009 – 11:42:24
Daarnaast kan volgens mij gesteld worden dat hoe mooier de stof (bijv. hoe hoger het S100 nummer) des te sneller de stof slijt.

Edit: typo
Laatst bewerkt op: 15 april 2009 – 11:57:20 door Gaja
Life is too short to drink bad wine

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #4 Gepost op: 15 april 2009 – 11:45:03
Als je met 'mooier' 'fijner' bedoelt, ben ik het met je eens, Gaja. Er zijn bijvoorbeeld prachtige tweeds die juist erg sterk en slijtvast zijn.

Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2009 – 11:57:41
Ja, dat bedoel ik inderdaad te stellen.
Life is too short to drink bad wine

Alliata

  • Gebruiker
  • Berichten: 181
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #6 Gepost op: 15 april 2009 – 12:00:30
Het is, denk ik, voor iedereen ook weer anders wanneer hij een pak 'versleten' vindt. De een als er glansplekken opkomen, de ander pas als het gescheurd is.
"There are three choices in life: be good, get good or give up."
House MD

Tumblr

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #7 Gepost op: 15 april 2009 – 12:49:10
Natuurlijk volledig afhankelijk van draagfrequentie en ook wat je allemaal doet met een pak aan. Niet echt een eenduidig antwoord op mogelijk imho.
Ja precies men moet zich afvragen waarvoor men een pak gaat dragen. Is dat zittend werk of alleen maar staan.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

MaChemist

  • Gebruiker
  • Berichten: 730
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #8 Gepost op: 15 april 2009 – 15:36:25
Tja ik ben volkomen leek op het vlak van pakken. Hiermee bedoel ik dat ik zelf geen enkel pak heb. Ik heb enkel een mooi en "ruig" tweed jasje van Magee wat aanvoelt om eeuwig mee te gaan. Ik begrijp dat het afhangt van de draagfrequentie van het pak hoe snel het zal slijten en dat de fijnheid van de stof hierbij erg van belang is. Hoeveel pakken zijn aan te raden in je collectie als je elke dag in het pak moet verschijnen. Mijn eigen redenatie hiervoor is dat je er dan vier per seizoen nodig hebt. Is dit een juiste conclusie?

Dragoon

  • Gebruiker
  • Berichten: 524
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #9 Gepost op: 15 april 2009 – 15:39:40
Is er een manier om glans op pakken te voorkomen? Dat is voor mij tot op heden het moment geweest om te stoppen met dragen namelijk.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #10 Gepost op: 16 april 2009 – 11:37:21
Is er een manier om glans op pakken te voorkomen? Dat is voor mij tot op heden het moment geweest om te stoppen met dragen namelijk.

Betere stof nemen ;-)

Voor mij is een pak "op" als er glansplekken op komen of wanneer het zijn vorm verliest. Scheuren en gaten lijken me geen verduidelijking te behoeven.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #11 Gepost op: 16 april 2009 – 11:44:26
Tja ik ben volkomen leek op het vlak van pakken. Hiermee bedoel ik dat ik zelf geen enkel pak heb. Ik heb enkel een mooi en "ruig" tweed jasje van Magee wat aanvoelt om eeuwig mee te gaan. Ik begrijp dat het afhangt van de draagfrequentie van het pak hoe snel het zal slijten en dat de fijnheid van de stof hierbij erg van belang is. Hoeveel pakken zijn aan te raden in je collectie als je elke dag in het pak moet verschijnen. Mijn eigen redenatie hiervoor is dat je er dan vier per seizoen nodig hebt. Is dit een juiste conclusie?

Denk dat je met vier pakken per seizoen wel veilig zit, MaChemist. Zo kun je elk pak twee dagen rust geven alvorens het weer aan te trekken, en ik heb eens en ergens gelezen dat dat de meest gegeven tip is.

Is er een manier om glans op pakken te voorkomen? Dat is voor mij tot op heden het moment geweest om te stoppen met dragen namelijk.

En dat terwijl half pakdragend Nederland sinds enige tijd allemaal in de glanzende pakken wilt lopen. Maar dan hebben we het wel over egale glans of all-over.

Groet!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

maikel

  • Gebruiker
  • Berichten: 351
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #12 Gepost op: 16 april 2009 – 12:28:03
Vier pakken per seizoen? Bedoel je dan 4 pakken per jaar kopen... volgens mij kan een pak toch wel langer meegaan dan één seizoen zeker als je het slechts 2 dagen per week draagt. Uitgaande van een standaard super120 stof.

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #13 Gepost op: 16 april 2009 – 13:28:55
Uiteraard zullen ze langer meegaan, zeker als we over de betere kwaliteit praten. Maar vier pakken per seizoen gebruiken is prima te doen, dan hoeft er niet per se nog vier extra gekocht worden als een ander seizoen nadert, dat laten we over aan de echte fanaten.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: Duurzaamheid pak
Reactie #14 Gepost op: 17 april 2009 – 01:23:20
Voor de meeste pakken vind ik het seizoen nu echt niet zo veel uitmaken. De meeste draag ik zomer en winter. En ik heb denk ik rond de 15 pakken en draag elke dag een ander pak, en dan gaat dat toch echt behoorlijk lang mee, hoor.