Auteur Topic: Santoni  (1766396 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3585 Gepost op: 04 februari 2008 - 14:45:58
@ Mikey: thanks! Voor parkeren, zie Sir Max.

@ Bogart: dacht dat jij van klassiekers hield...

@ Foto010101: dank!

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3586 Gepost op: 04 februari 2008 - 14:54:48
Dat klopt, helaas gaat dit voor deze schoenen niet op.
Sterker nog, ik had voor dit model gekozen voor een C&J ipv. een Santoni.

K-mail

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3587 Gepost op: 04 februari 2008 - 14:57:03
Er staat in dat artikeltje, bij punt 5, dat suede schoenen de ideale schoenen voor in de regen zijn? Waarom is dat? Suede is toch gewoon leer, en leer en water houden niet van elkaar?

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3588 Gepost op: 04 februari 2008 - 14:59:15
Citaat van: "Bogart"
Dat klopt, helaas gaat dit voor deze schoenen niet op.
Sterker nog, ik had voor dit model gekozen voor een C&J ipv. een Santoni.

Ze hadden een handgrade van C&J (nieuwe leest) die er erg op leek, maar die zat minder lekker (remember: moeilijke voeten) en waren er alleen in het zwart. Vandaar.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3589 Gepost op: 04 februari 2008 - 15:00:44
OK, jouw pech dus.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3590 Gepost op: 04 februari 2008 - 15:01:23
Citaat van: "K-mail"
Er staat in dat artikeltje, bij punt 5, dat suede schoenen de ideale schoenen voor in de regen zijn? Waarom is dat? Suede is toch gewoon leer, en leer en water houden niet van elkaar?

Ik hoorde dat ook bij Sir Max. Ideaal voor in de regen: laten drogen, borsteltje erover en klaar. Ideaal tussen aanhalingstekens en vergeleken met glad leer.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3591 Gepost op: 04 februari 2008 - 16:41:58
Citaat van: "Carwo"
Citaat van: "K-mail"

Ik hoorde dat ook bij Sir Max. Ideaal voor in de regen: laten drogen, borsteltje erover en klaar. Ideaal tussen aanhalingstekens en vergeleken met glad leer.

Ook een goede mogelijkheid voor ellendig weer: cordovan.

Groeten,
Don

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3592 Gepost op: 05 februari 2008 - 01:31:24
Ik draag m'n suede Santoni's ook als het (hard) regent. Ze worden er niet mooier van maar echt rampzalig is het ook niet.

Monsieur Seriziat

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3593 Gepost op: 05 februari 2008 - 08:06:10
Dus een suede schoen in de regen is te prefereren boven een gladleren schoen in de regen :?:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3594 Gepost op: 05 februari 2008 - 09:37:03
Citaat van: "Monsieur Seriziat"
Dus een suede schoen in de regen is te prefereren boven een gladleren schoen in de regen :?:

Dat staat in het Santoni-boekje en is wat ik van Eduard hoorde.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanitą - modern tailors
Santoni - Deel XI
Reactie #3595 Gepost op: 05 februari 2008 - 11:53:58
Nu nog een inhoudelijke verklaring. Ben benieuwd.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanitą - modern tailors

K-mail

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3596 Gepost op: 05 februari 2008 - 14:45:29
Kortom, eigenlijk raden ze bij regen hun eigen suede stappers aan met rubberen zolen? Die heb ik wel eens gezien bij de H&H en bij van den assem. (immers suede zolen gaan niet, en rubber is zeker waterdicht)

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3597 Gepost op: 05 februari 2008 - 15:25:35
Citaat van: "Carwo"
Citaat van: "Monsieur Seriziat"

Dat staat in het Santoni-boekje en is wat ik van Eduard hoorde.

Het is wel verwarrend. Op internet is op meerdere plaatsen te lezen dat er op suede schoenen eerst een goede beschermlaag moet worden aangebracht alvorens ermee in de regen te gaan lopen.

Op www.styleforum.net heb ik de volgende quotes gevonden:

Citaat van: "NoVaguy"
Honestly, it depends on the quality of the suede. Cheap suede, like all cheap leathers, doesn't handle getting wet well. Good quality suede won't be affected much. Suede was originally for traipsing in the damp country, and good quality suede can still do this. Assuming you have good quality suede, just brush them down after they dry.

Citaat van: "pocketsquareguy "
Having lived in Seattle, the rain is often more of a heavy mist and less a major down pour. I have worn my suede shoes (I own several pairs) in all kinds of weather and find that leather and suede can get wet, you just have to let them air out and keep them away from heat. I also treat my suede with silicon and use shoe trees. My favorite pair for all weather use are oxfords from Heschung in a dark brown (called oak) with a rubber sole. These easily pass for a dress shoe in all but the most dressy settings http://www.heschung.com/ah07/heschung.php

see under "classique Goodyear" the Asterec model

I wore these all over Paris and Rome one rainy December. Suede is wonderful, it breathers very well, it is light weight, very flexible and comfortable. Don't be afraid of suede....go for a pair. And, if you are hesitant, get the darker color brown and a can of silicon spray.

Citaat van: "stickonatree "
it's really a hassle to have to brush them after every wear. with that said, if you will be in an office building, then fine. if you will be walking around in the seattle rain, then probably not. pollution + rain will combine to leave dark spots on your suede.

De vraag is of het suede van Santoni vergelijkbaar is met het suede van de bekende Engelse merken (traipsing in the damp country). Santoni kiest over het algemeen voor soepelere en dunnere leersoorten. Dit zou wellicht effect kunnen hebben op het gedrag van het suede met slecht weer...

Mijn mening: het zal niet voor niets zijn dat men in het algemeen aanbeveelt om suede schoenen eerst in te spuiten tegen nattigheid. Sommige soorten suede zullen het goed uithouden, maar de vraag is of ze ook esthetisch optimaal blijven. Ik ben bang van niet. En dit laatste punt is nu juist van groot belang bij de aanschaf van een Santoni :D. Ik zou ze dus niet zo snel aantrekken met slecht weer.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3598 Gepost op: 05 februari 2008 - 16:44:38
Een beschermlaag aanbrengen op sučde is mijns inziens overrated.

Het heeft namelijk een open harige structuur waardoor je een 'beschermlaag' nooit op dezelfde dekkende manier kan aanbrengen als bij glad leder. Je zal het dan ook niet volledig kunnen impregneren, waardoor het nooit volledig waterafstotend wordt.

Ik denk dat het enige wezenlijke verschil is, dat je eventuele onvolkomenheden door vochtinwerking in het leder op glad leder wél en op sučde niet ziet. Vocht zal op beide materialen verder denk ik vrijwel dezelfde invloed hebben.

Bij nattigheid gewoon een spannertje er in en goed laten drogen is het devies.

Cerillo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Santoni - Deel XI
Reactie #3599 Gepost op: 05 februari 2008 - 16:45:39
Mijn mening: het zal niet voor niets zijn dat men in het algemeen aanbeveelt om suede schoenen eerst in te spuiten tegen nattigheid. Sommige soorten suede zullen het goed uithouden, maar de vraag is of ze ook esthetisch optimaal blijven. Ik ben bang van niet. En dit laatste punt is nu juist van groot belang bij de aanschaf van een Santoni :D. Ik zou ze dus niet zo snel aantrekken met slecht weer.

Bij aanschaf van een paar suede monkstraps van Santoni werd me bij Shoes & Shirts ten strengste afgeraden om suede schoenen in te spuiten met allerlei sprays.