Auteur Topic: Shirtstoffen  (215797 keer gelezen)

Mediaman

• Gast
Re: Shirtstoffen
Reactie #150 Gepost op: 14 april 2011 - 22:54:33
Finamore volgens mij.
Is mij ooit eens verteld door de eigenaar van de Drumohr shop in Milaan.

Dank B.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #151 Gepost op: 14 april 2011 - 22:55:57
Stof van het hemd dat ik vandaag draag:

Hoe heet zoiets, iemand een idee?

Dat lijkt me een 'end-on-end' weving (of fil ŕ fil zoals de Fransman zegt). De Nederlandse term ken ik niet.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #152 Gepost op: 14 april 2011 - 22:58:37
Stof van het hemd dat ik vandaag draag

Hoe heet zoiets, iemand een idee?

Panama weave, afgekeken van jute zakken.
(Niks mis met jute:ik heb een Raf Simons... anyway.)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #153 Gepost op: 14 april 2011 - 23:57:55
Aha, dank. Het is trouwens een Engels hemd; Tyrwhitt, geloof ik.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #154 Gepost op: 30 juni 2011 - 22:35:10
Fotootjes van een aantal stoffen van Canclini op het blog Suitorial.

Mr.Barry

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #155 Gepost op: 08 juli 2011 - 01:59:18
Carlo Riva is een wever, geen type katoen zoals Sea Island. Mooi verkooppraatje on je een shirt van 420 euro aan te smeren wel. Wel een van de beste overigens.

Als je je post verwijderd lijkt het net of ik tegen spoken praat.
Laatst bewerkt op: 08 juli 2011 - 02:12:51 door Mr.Barry

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #156 Gepost op: 08 juli 2011 - 09:43:03
haha
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #157 Gepost op: 08 maart 2012 - 11:29:40
Kwam deze toevallig tegen via een weblog:
http://soniccart.com/suit/bespoke/pattern.asp?item=Custom%20Shirt&scolor=White&sprice=&sfabric=&scollect=

Die stoffen vind ik er toch wel super gelikt uitzien, vooral de ruitjes en streepjes die alleen door de weving ontstaan (en dus niet door de kleur). Kan iemand iets zinnigs zeggen over de prijs-kwaliteitverhouding en beschikbaarheid in Nederland van zulke stofjes? Bij Suit Supply mtm heb ik zulke stofjes er bijv niet tussen zien zitten, maar wellicht heb ik niet goed gekeken...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #158 Gepost op: 08 maart 2012 - 12:23:28
Ik heb van Zegna een paar shirts met dergelijke wevingen. Zijn achteraf gezien toch een beetje foute-bruiloft-stoffen.

Toms

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #159 Gepost op: 08 maart 2012 - 13:39:35
Denk dat als je een weving in een wit shirt doet, dat het niet zo overdreven moet zijn, omdat het er dan inderdaad een beetje fout uit gaat zien. Heb hier thuis een McG shirt hangen met een diagonale weving erin, en dat vind ik persoonlijk nog wel mooi. Blijven overigens wel echt veel stofdeeltjes in hangen :P

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #160 Gepost op: 08 maart 2012 - 16:02:47
Heet een twill

Vind ik zelf ook mooi. Niet alleen in het wit, maar ook in het blauw

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #161 Gepost op: 08 maart 2012 - 16:14:32
Ik heb van Zegna een paar shirts met dergelijke wevingen. Zijn achteraf gezien toch een beetje foute-bruiloft-stoffen.
Denk dat als je een weving in een wit shirt doet, dat het niet zo overdreven moet zijn, omdat het er dan inderdaad een beetje fout uit gaat zien.

Bij nader inzien hebben jullie volkomen gelijk, eigenlijk kan zo'n stof door z'n opvallendheid totaal geen 'blijvertje' worden. Dank voor dit inzicht. :)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #162 Gepost op: 08 maart 2012 - 16:57:42

Effen met een werkje, of een semi-solid colour (fraaie term) is inderdaad van oorsprong feestelijk.

Het betreft een (oorspronkelijk dure) satijn- of damastweving.
Satijn is egaal, eigenlijk een superfijne twill die iets verspringt, zodat je de diagonale lijnen niet hebt.
(Kan ook in de vorm van stof met glanzende strepen voorkomen. Daar scheurt je stof dan op, zoals mij met een Dimaggio hemd gebeurde. Anyway, was toch een rottig schoonmoederkado.)

Damast is nog veel ingewikkelder, daar kunnen ook medaillons, bloemen, monogrammen en andere dessins in meegeweven worden. Vooral bekend van tafelkleden en uit de Goth scene.

Het is inderdaad meer iets voor bij een rok of smoking, of als je op een podium staat met iets. Dan kan wat (extra) glans geen kwaad.

Bij trouwen, maar ook bij andere feestelijke gelegenheden draagt de man ook iets glimmends, (naast lakschoenen) om niet helemáál weg te vallen tegen de luister van de jurk.
Laatst bewerkt op: 08 maart 2012 - 17:01:28 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #163 Gepost op: 08 maart 2012 - 17:06:28
Aha, interessant. De door mij geposte stoffen zouden dus voor bijv. een bruiloft niet 'fout' zijn, maar voor alle andere dagen wel?

Overigens, ben jij eigenlijk zelf werkzaam in de kledingbranche of heb je deze kennis allemaal opgedaan in je vrije tijd?

Mediaman

• Gast
Reactie #164 Gepost op: 08 maart 2012 - 17:16:37
Graag jullie hulp bij de identificatie van deze drie stofsoorten. Ik denk dat de witte en lichtblauwe Oxfords zijn, maar graag jullie bevestiging. De derde gestreepte stof heeft als ik het goed voel een klein reliëf in de stof. De blauwe streepjes zijn hoger dan de lichtere delen. Tevens lijken de streepjes dwars te zijn geweven.

Lichtblauw gestreept Suit Supply:

Heini, mag ik ff je brain picken over deze stof? Wat is het? Dank!