Auteur Topic: Formele hoge schoenen  (3113 keer gelezen)

Ketelpak

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Gepost op: 23 juni 2008 – 17:20:54
Ik ben op zoek naar schoenen die formeel genoeg zijn om te dragen in combinatie met een jacquet. In verband met de vorm van mijn voeten (hoge hiel) ben ik zo goed als gebonden aan een hoge schoen, wil ik er comfortabel op kunnen lopen.

Volgens mij hoort bij een jacquet een Oxford schoen (of eventueel een model met knopsluiting), maar hoewel een aantal fabrikanten een Balmoral aanbieden (C&J Avebury bijvoorbeeld), maar dit zijn volgens mij allemaal speciale bestellingen. Een model met knopjessluiting (hoe heet dit eigenlijk officieel?) kan volgens mij ook, maar is nog moelijker te vinden.

Op zich natuurlijk allemaal prima, maar ik moet de schoenen binnen een maand hebben, en ik heb geen onbeperkt budget. Anderen hier zullen er anders over denken, maar E400 vind ik al een heel aardig bedrag voor een paar schoenen.

Heeft iemand misschien goede tips?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2008 – 18:34:29
Ik vermoed dat Don zo iets zinnigs gaat zeggen.

Patrick Bateman

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.478
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2008 – 19:03:49
Don, the floor is yours  :D
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Formele hoge schoenen
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2008 – 23:39:37
Citaat van: "Ketelpak"
Ik ben op zoek naar schoenen die formeel genoeg zijn om te dragen in combinatie met een jacquet. In verband met de vorm van mijn voeten (hoge hiel) ben ik zo goed als gebonden aan een hoge schoen, wil ik er comfortabel op kunnen lopen.

Volgens mij hoort bij een jacquet een Oxford schoen (of eventueel een model met knopsluiting), maar hoewel een aantal fabrikanten een Balmoral aanbieden (C&J Avebury bijvoorbeeld), maar dit zijn volgens mij allemaal speciale bestellingen. Een model met knopjessluiting (hoe heet dit eigenlijk officieel?) kan volgens mij ook, maar is nog moelijker te vinden.

Op zich natuurlijk allemaal prima, maar ik moet de schoenen binnen een maand hebben, en ik heb geen onbeperkt budget. Anderen hier zullen er anders over denken, maar E400 vind ik al een heel aardig bedrag voor een paar schoenen.

Heeft iemand misschien goede tips?

Schoenen voor een jaquet zijn van zwart kalfsleer met een oxford-sluiting.  Dat kunnen wholecuts zijn of schoenen met een (geperforeerd teenstuk) en dus ook de C&J Avebury. Niets nieuws onder de zon dus.

Ik ben niet op de hoogte van een Nederlandse benaming voor een schoen met knoopsluiting, maar volgens mij zijn ze bekend onder de naam 'button boot'. Het dragen van zo een schoen is zò ongebruikelijk, dat het me onverstandig lijkt om die weg te gaan. Deze zullen namelijk alleen geschikt zijn voor het soort gelegenheden waarvoor je een jaquet kiest. Wanneer je gaat voor een schoen met vetersluiting, dan zul je daar meer profijt van hebben.

Gezien de beperkte tijdsspanne en het beperkte budget denk ik dat je bent aangewezen op verhuur. Het bestellen van een C&J Avebury bij Crockett & Jones is volgens mij één van de weinige manieren om aan een hoge balmoral boot te komen, maar is om twee redenen weinig realistisch: ten eerste omdat het buiten je budget ligt, ten tweede omdat het te lang zal duren. De Avebury wordt immers niet in het zwart geleverd.

Andere balmoral boots liggen -voor zover ik ze ken- ook buiten je budget.

Groeten,
Don

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
Re: Formele hoge schoenen
Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2008 – 10:31:23
Citaat van: "Ketelpak"
Ik ben op zoek naar schoenen die formeel genoeg zijn om te dragen in combinatie met een jacquet. In verband met de vorm van mijn voeten (hoge hiel) ben ik zo goed als gebonden aan een hoge schoen, wil ik er comfortabel op kunnen lopen.

[...]

Op zich natuurlijk allemaal prima, maar ik moet de schoenen binnen een maand hebben, en ik heb geen onbeperkt budget. Anderen hier zullen er anders over denken, maar E400 vind ik al een heel aardig bedrag voor een paar schoenen.

Heeft iemand misschien goede tips?

Gezien de betrekkelijk korte termijn dat je die schoenen nodig hebt, een andere vraag: Heb je zelf al zwarte hoge schoenen?

Misschien is het 't meest practisch als je die dan nog eens flink oppoetst en dan maar voor lief neemt dat het model niet helemaal 'correct' is. Bijkomend voordeel van je eigen zwarte schoenen is dat die al ingelopen zijn.

Succes in ieder geval!

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

Ketelpak

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2008 – 15:09:21
Bedankt voor de reacties.

Ik ga toch nog maar eens navragen bij een paar winkels of een Avebury mogelijk is. Het budget is een indicatie, en voor een echt mooie schoen ben ik misschien wel bereid iets meer te betalen.

Normaal gesproken draag ik hoge zwarte Van Lier derby's onder een pak, en die bevallen op zich wel redelijk goed. Als het niet lukt, dan doe ik dat (opgepoetst of een nieuw paar). Liever dat dan verhuur, wat mij betrefd. Er zullen toch weinig mensen zijn die het op zal vallen...  :?

Of heeft misschien iemand een suggestie voor een "lage" Oxford met een iets hoger hielstuk dan "gebruikelijk"?

Ter zijde: wat betrefd die "button boot", ik zag laatst nog een paar in een winkel in Hamburg. Helaas waren de knopjes nep, en was de sluiting mbv een rits....  :(

potter AB

  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2008 – 19:45:41
De Avebury was in Kopenhagen ook in het zwart beschikbaar. Ze hebben uiteindelijk
enkele kastanjebruine en enkele zwarte paren besteld. Dus het moet kunnen.

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2008 – 22:20:35
Citaat van: "potter AB"
De Avebury was in Kopenhagen ook in het zwart beschikbaar. Ze hebben uiteindelijk
enkele kastanjebruine en enkele zwarte paren besteld. Dus het moet kunnen.


De Avebury maakt bij mijn weten deel uit van het standaard assortiment bij Zwartjes en Sir Max.

Ketelpak

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2008 – 15:16:57
Citaat van: "cypripedium"
De Avebury maakt bij mijn weten deel uit van het standaard assortiment bij Zwartjes en Sir Max.

Ik heb beiden gebeld.

Bij Zwartjes zou het MTO worden. Sir Max had alleen nog de bruine (kastanje en polo) op voorraad in mijn maat.

Dat lijkt mij een beetje te informeel, wat denken jullie?

Citaat van: "potter AB"
De Avebury was in Kopenhagen ook in het zwart beschikbaar. Ze hebben uiteindelijk
enkele kastanjebruine en enkele zwarte paren besteld. Dus het moet kunnen.


Heb je misschien een naam, telefoonnummer en/of website voor me?

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Formele hoge schoenen
Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2008 – 15:31:34
Citaat van: "Ketelpak"
(...)
Bij Zwartjes zou het MTO worden. Sir Max had alleen nog de bruine (kastanje en polo) op voorraad in mijn maat.

Dat lijkt mij een beetje te informeel, wat denken jullie?

Bij formele kleding zoals een jaquet is het mijns inziens van het allergrootste belang om de details goed te doen. Als je daarin verzaakt, dan werkt de kleding eerder tegen je dan voor je. Een andere kleur dan zwart is in dit geval absoluut niet aan te raden.

Het Deense verkooppunt:
http://www.mandbgents.com/nyhetsbrev/mto/

Groeten,
Don