Auteur Topic: Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"  (3474 keer gelezen)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Gepost op: 18 juni 2008 – 20:36:51
Maar even een nieuw topic aangemaakt, want de evenemententopics die ik vond waren gesloten.

http://www.gemeentemuseum.nl/index.php?id=035553



Citaat
De Ideale ManMode voor echte mannen26 juli 2008 t/m 26 oktober 2008

‘Een man moet eruit zien alsof hij zijn kleding met zijn verstand heeft gekocht, met zorg heeft aangetrokken en vervolgens compleet is vergeten’ – Sir Edwin Hardy Amies (1909 – 2003), oprichter van modehuis Hardy Amies aan Savile Row in Londen.

Kleren maken de man. Ook al lijkt het er soms op dat veel mannen zomaar wat uit de kast pakken of dat een frivole das bij hun driedelig grijs de grootste uitspatting is die zij zich mogen veroorloven, niets blijkt minder waar. In de tentoonstelling De Ideale Man, mode voor echte mannen, wordt het tegendeel bewezen. Habits à la française in bonte kleuren en met uitbundige dessins uit de achttiende eeuw worden gecombineerd met  spectaculaire hedendaagse ontwerpen uit de meest recente collecties van grootheden als Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, John  Galliano, Bernhard Willhelm en Walter van Beirendonck. Heden en verleden laten zien dat mannenmode allesbehalve saai is.

Al eeuwenlang wordt het uiterlijk van de man bepaald door modetrends die elkaar razendsnel opvolgen. Opvallend is dat mannen zich sterk lijken te richten op rolmodellen of door middel van hun kleding streven naar een ideaalbeeld. Is mode voor hen soms een zoektocht naar de ideale man? Een aantal thema’s komt hierbij steeds terug: mannenmode is sportief of rebels, dan weer decadent, onderhevig aan militaire invloeden of een middel om macht en autoriteit mee uit te stralen. Van dat laatste feit was bijvoorbeeld president Mitterrand van Frankrijk zich goed bewust, getuige de twee maatpakken uit zijn garderobe die het museum onlangs in Parijs verwierf.

Dat dress to impress ook door vrouwen effectief kan worden ingezet, wist Marlene Dietrich al jaren. Met haar smoking - te zien in de tentoonstelling - was zij één van de eerste vrouwen die in het openbaar mannenkleren droeg. Maar waarom vinden wij andersom mannen in rokken zo vreemd, ondanks de moeite die zowel Jean-Paul Gaultier als stijlicoon David Beckham zich hebben getroost om het kledingstuk populairder te maken?

Aan de hand van meer dan honderdvijftig ontwerpen en accessoires belicht de tentoonstelling De Ideale Man in een thematische setting de geschiedenis van mannenmode van de zeventiende eeuw tot nu. In de museumzalen ontvouwt zich het verhaal van bekende kledingstukken, als het driedelig kostuum, de smoking, sportkleding en de lange broek. Want wie weet nog dat de lange broek eigenlijk niet werd gedragen door heren, maar arbeiderskleding was? Maar ook, of misschien juist, de meer excentrieke kant van de mannelijke garderobe komt aan bod: voordat het driedelig grijs zijn intrede deed, voerden uitbundige borduursels, felle kleuren en exotische stoffen de boventoon. Sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw komen dergelijke uitspattingen weer terug in de mode. Ook ‘echte mannen’ kunnen vanaf die tijd weer flink uitpakken en een individuele stijl propageren.

De inrichting van de tentoonstelling is in handen van art director Maarten Spruyt, die eerder tekende voor de inrichting van de succesvolle modetentoonstellingen Haagse Hofmode en Fashion NL. Daarnaast zijn de nieuwe collecties van Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, Bernhard Willhelm, Walter van Beirendonck en John Galliano op spectaculaire wijze gefotografeerd door fotograaf Oof Verschuren.
Bij de expositie verschijnt bij Waanders Uitgevers een catalogus, vormgegeven door Roosje Klap, met daarin onder meer de bijzondere foto’s van deze creaties en een artikel van de hand van modejournalist John de Greef.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2008 – 20:55:36
Leuk ik ga wel kijken.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2008 – 21:39:06
Idem, het is toch op een steenworpafstand van m'n ouderlijk huis. :D
This, madame, is Versailles.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2008 – 21:40:06
Goede tip, Mickey. Ik ga zeker ook kijken.

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2008 – 12:33:35
De opmerking

"Al eeuwenlang wordt het uiterlijk van de man bepaald door modetrends die elkaar razendsnel opvolgen"

doet mij ernstig twijfelen aan de expertise van de schrijver en/of samensteller van deze tentoonstelling.

Het kenmerk van de mannenmode is namelijk precies het omgekeerde: al 'eeuwenlang' is die praktisch hetzelfde. Daarmee onderscheidt de mannenmode zich dan ook van de vrouwenmode, die inderdaad elke seizoen verandert, en daarom ook veel minder serieus genomen kan worden.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2008 – 12:42:18
Citaat van: "Dantès"
De opmerking

"Al eeuwenlang wordt het uiterlijk van de man bepaald door modetrends die elkaar razendsnel opvolgen"

doet mij ernstig twijfelen aan de expertise van de schrijver en/of samensteller van deze tentoonstelling.

Het kenmerk van de mannenmode is namelijk precies het omgekeerde: al 'eeuwenlang' is die praktisch hetzelfde. Daarmee onderscheidt de mannenmode zich dan ook van de vrouwenmode, die inderdaad elke seizoen verandert, en daarom ook veel minder serieus genomen kan worden.


Ik weet niet of degene die de tentoonstelling samenstelt dezelfde is als degenen die dit van marketing doorspekte verhaaltje heeft geschreven. Beetje voorbarige conclusie misschien. Maar als je twijfelt moet je niet gaan hoor.

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2008 – 12:44:52
Een en ander wil niet zeggen dat er niets aardigs op die tentoonstelling te zien zou kunnen zijn.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2008 – 10:11:40


Gisteren deze tentoonstelling bekeken, met dank aan Mickey voor de tip. Ik heb er een paar dingen uitgepikt. De foto's zijn matig (gebrek aan licht), maar hopelijk zijn ze de moeite van het bekijken nog wel waard.




Puntjespak




Detail




Vest met 'driehoekssluiting'



Bijschrift:
Rokkostuum: jas, vest en broek,
JANUARI 1924
wol, zijde, voering: katoen


Speciaal voor Mickey de houtje-touwtjejas




Sportkleding; toen nog geen polyester




Jorts bruikleen (zoek de spelfout)




Slangenleer...




En ten slotte de outfit van (Ik) Jan Cremer



In plaats van foto's (proberen te) maken, kun je trouwens beter goed kijken en daarna de catalogus kopen.

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
Re: Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2008 – 10:25:56
Leuk Carwo. Als dit de highlights waren dan hoef ik er niet meer naar toe ;)
En het is trouwens Borrelli, niet Borelli.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2008 – 10:37:44
Leuk Carwo. Als dit de highlights waren dan hoef ik er niet meer naar toe ;)
En het is trouwens Borrelli, niet Borelli.

(Heel goed.) Het museum zelf is al de moeite van het bezoeken waard (nu ook een uitgebreide tentoonstelling over het werk van ontwerper Piet Zwart), Timothy, dus toch gaan kijken.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2008 – 10:55:10
Leuke foto's C. Het was dus wel de moeite waard? :)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2008 – 11:05:23
Leuke foto's C. Het was dus wel de moeite waard? :)

Ik vind vrijwel elk museumbezoek de moeite waard, maar deze tentoonstelling ook. Hij is wel meer op mode gericht dan puur op herenkleding, maar zelfs ik heb me daar niet aan geërgerd. Niet heel spectaculair, maar wel met zorg gemaakt (ondanks bovengenoemde slordigheid). (En echt ook even bij Piet Zwart gaan kijken: multitalent: grafisch vormgever, meubelmaker, fotograaf enzovoort.)

Storm

  • Gebruiker
  • Berichten: 422
    • Bekijk profiel
Re: Den Haag - Gemeentemuseum - "De ideale man"
Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2008 – 17:09:52
Zeikmodus aan. Spelfout en verkeerd woord... Borrelli en shirt ipv overhemd. Zeikmodus uit.
A trouser should hang from the shoulders, not from the waist.’
-Oscar Wilde-