Auteur Topic: Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?  (6670 keer gelezen)

veloS

  • Gebruiker
  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Gepost op: 21 april 2008 – 20:03:39
Citaat van: "DaanL"

Eensch. Riem dezelfde kleur als de schoenen oogt wel helemaal 'af.' Maar soms ziet het er een beetje 'trying too hard' uit.

Hoe kan een passende riem-schoenen combo er nou 'trying too hard' uitzien? Is overigens een oprechte vraag, want dat is nog nooit bij mij opgekomen. :)

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2008 – 23:41:06
Citaat van: "veloS"
Citaat van: "DaanL"

Eensch. Riem dezelfde kleur als de schoenen oogt wel helemaal 'af.' Maar soms ziet het er een beetje 'trying too hard' uit.

Hoe kan een passende riem-schoenen combo er nou 'trying too hard' uitzien? Is overigens een oprechte vraag, want dat is nog nooit bij mij opgekomen. :)


Dat is hogere sartoriale kunde ;-)
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

veloS

  • Gebruiker
  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2008 – 00:02:31
Citaat van: "Sergio"

Dat is hogere sartoriale kunde ;-)


In dat geval ben ik duidelijk een sartoria-noob. Al is jouw antwoord natuurlijk wel erg makkelijk.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2008 – 00:09:32
Citaat van: "veloS"
Citaat van: "Sergio"

Dat is hogere sartoriale kunde ;-)


In dat geval ben ik duidelijk een sartoria-noob. Al is jouw antwoord natuurlijk wel erg makkelijk.


De gedachte is dat het er té perfect uitziet waardoor het teveel "gemaakt" overkomt. Daarmee is het niet meer subtiel maar juist zeer bedacht perfect en dat wordt door sommige als minder stijlvol gezien.

Sim-pel. ;-)
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

veloS

  • Gebruiker
  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2008 – 03:49:28
Citaat van: "Sergio"

De gedachte is dat het er té perfect uitziet waardoor het teveel "gemaakt" overkomt. Daarmee is het niet meer subtiel maar juist zeer bedacht perfect en dat wordt door sommige als minder stijlvol gezien.

Sim-pel. ;-)

....

Juist.

Wie zijn die mensen die het dan te 'gemaakt' vinden? Andere stijl-beminnende mannen? Ik heb het gevoel dat er teveel gekeken wordt naar 'wat zouden anderen hiervan vinden' in plaats van naar 'wat vind ik er nou eigenlijk van'*. Daarnaast weet ik ook zeker dat zodra een (enigszins stijlvolle) vrouw een vent ziet die zwarte schoenen draagt bij een bruine riem, ze daar gelijk op afknapt.

(Ze gaan daar soms ver in. Zo van: "Damn, hij kan niet eens een bijpassende riem aandoen, dus hij zal er wel totaal geen verstand van hebben. Dat wordt later lastig als we samen een huis moeten inrichten! Nee, dat wordt niks." Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat ik enkel dat soort psycho-women gehad heb. Maar vraag maar eens aan vriendin van je wat zij van zoiets vind. Ken je lache.)

Ik wil zelf natuurlijk ook niemand oordelen op zijn of haar kledingkeuzes, maar expres iets 'fout' willen doen omdat je anders het idee hebt dat je te hard je best doet, vind ik een beetje raar :) Het zegt vaak meer over de mensen die zo denken dan de persoon die zich keurig kleedt.

(Overigens wil ik je niet kleineren met deze post; enkel in iets teveel woorden mijn mening geven. :) )


*Hiermee wil ik niet impliceren dat jij dat zo doet.

EDIT: Misschien dat het nu tijd is voor mij om naar bed te gaan. Ja. Duidelijk.

Mr.Barry

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.422
    • Bekijk profiel
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #5 Gepost op: 22 april 2008 – 04:12:26
@veloS

Je verplaatst deze discussie van 'matching shoes and belt' naar stijlblunders. Het hele gebied hiertussen, en riemen die het geheel dienen te breken, laat je achterwege.
Ik ben zelf eigenlijk alleen maar voorstander van dezelfde kleur/materiaal riem als schoenen bij een formele outfit.

Je monoloog komt op mij wel erg over alsof je continu het gevoel hebt dat je moet voldoen aan de 'guidance what women want': "break out!" :P

Ik zou het niet willen bestempelen als iets expres fout doen, het is een poging om het te laten lijken alsof het zonder enige moeite is uitgezocht; een zekere nonchelance.

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #6 Gepost op: 22 april 2008 – 08:35:50
Mooi verwoord, Mr. Barry.

Citaat van: "veloS"
Daarnaast weet ik ook zeker dat zodra een (enigszins stijlvolle) vrouw een vent ziet die zwarte schoenen draagt bij een bruine riem, ze daar gelijk op afknapt.


Dat is m.i. inderdaad een nogal verkeerde combinatie. Echter, een suede riem die een tintje lichter of donkerder is dan de schoenen vind ik geen probleem. Een paar cognackleurige Magnanni's met een paarse shawlriem is ook prima. Of, erg casual, lichtblauwe Swears met een rode leren riem kan ook best (dit droeg ik gisteren, breekt het geheel leuk).

Kortom, de combinatie van schoenen en riem kán een stijlblunder zijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Het is, althans in het geval van een SF'er, meestal gewoon een kwestie van nonchalance (sprezzatura), om de woorden van Mr. Barry maar even te lenen.

Citaat van: "Mr.Barry"
Je monoloog komt op mij wel erg over alsof je continu het gevoel hebt dat je moet voldoen aan de 'guidance what women want': "break out!" :P


Mijn ervaring - en van meerdere SF'ers lees ik niet ongeregeld - is juist dat dames het juist leuk vinden als je non-conformistisch (in de stijlvolle betekenis van het woord) gekleed gaat.  :wink:

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #7 Gepost op: 22 april 2008 – 08:45:33
Heb hier even een apart topic van gemaakt, kan ook voor andere/nieuwe leden interessant zijn om te lezen. Tevens is dit topic voortaan voor centraal gebruik bedoeld, vragen van gelijke strekking kunnen hier van een antwoord worden voorzien.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Wat is/wordt gezien als stijlvol, en waarom?
Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2008 – 23:16:52
Heb het button down gedeelte even afgesplitst.

Citaat van: "adelante"
oke, de riem schoenen combi snap ik hierboven, maar wat vinden we van pochetje in dezelfde stof als de das? ... dat vind ik dan ook weer wat trying too hard :)


Citaat van: "DaanL"
Citaat van: "adelante"
oke, de riem schoenen combi snap ik hierboven, maar wat vinden we van pochetje in dezelfde stof als de das? ... dat vind ik dan ook weer wat trying too hard :)


Beetje formeel-informeel verhaal. Een pochetje in dezelfde kleur als je das of shirt vind ik goed staan bij een formele outfit. Bij een informele combi staat het al wat té.

Maar dit soort stijldetails 'an sich' zijn lastig te beoordelen. Je moet het totale plaatje zien om een goed oordeel te kunnen vellen.
Als je een pochetje draagt in de kleur van je shirt, maar wel andere informele details toevoegt aan je outfit, geeft dat een ander totaalplaatje.
 8)


Citaat van: "Jesper"
Citaat van: "adelante"
oke, de riem schoenen combi snap ik hierboven, maar wat vinden we van pochetje in dezelfde stof als de das? ... dat vind ik dan ook weer wat trying too hard :)

Als de das en de pochet allebei een specifiek streeppatroon of iets dergelijks hebben, vind ik dat doorgaans niet mooi (trying too hard dus) Maar bijvoorbeeld een roze das met een roze linnen pochetje kan m.i. dan weer wel.

Precies hetzelfde doet me te veel denken aan de goedkoop uitziende das-en-pochet-combinaties van winkels als WE.  :wink:

Edit: Het is inderdaad afhankelijk van het totaalplaatje, zoals Daan zegt.


Citaat van: "adelante"
als het allebei uni objecten zijn vind ik het er wel aaridg uit zien, maar als je een paisley das met paisley pochet combineert, vind ik het persoonlijk wat doorslaan :P


Citaat van: "adelante"
als het allebei uni objecten zijn vind ik het er wel aaridg uit zien, maar als je een paisley das met paisley pochet combineert, vind ik het persoonlijk wat doorslaan :P


Citaat van: "DaanL"
Citaat van: "Puccini"
Ik gruwel eigenlijk al van die dikke leren riemen bij dunne formele pantalons. Je ziet heel veel beige riemen en schoenen in de stad. En het is idd echt een kunst om het goed te doen, want meestal ziet het er vreselijk uit, dat matchie-matchie. Leren riemen zijn vaak niet subtiel genoeg om nog mooi te zijn.

Vaak gaan broeken op vreemde plaatsen plooien omdat ze de riem te groot of te klein kopen of de broek gaat zakken door het gewicht. Wat betreft formele kleding ben ik voorstander van bretels.
Ook ben ik van mening dat een beige riem bij een donkerblauw pak de aandacht veel te veel opeist.

Casual vind ik deze veelvoorkomende riemen ook niet echt gepast. dan ben ik meer geneigd over te stappen naar dun gevlochten leer of leer i.c.m. canvas. (eveneens liefst zo dun mogelijk en niet bedoelt om de broek op zijn plaats te houden)


Dunne riemen kunnen, mits goed gedaan, erg stijlvol staan en een 'look' complementeren.


Citaat van: "Puccini"
Jullie moeten natuurlijk niet denken aan een leren veter zoals je die wel ziet bij van die al te hippe skinnyjeans figuren.


Bij het splitsen ging iets mis, dus wat knip en plakwerk....
cyka blyat