Auteur Topic: Samenstelling en versteviging boord  (5579 keer gelezen)

JBA

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Samenstelling en versteviging boord
Gepost op: 05 april 2008 – 01:45:40
Kan iemand mij precies vertellen welk type versteviging (materiaal, manier van verwerking, etc.) men gebruikt in een boord? Ik heb sinds vandaag een shirt met een ontzettend stevig boord t.o.v. mijn andere shirts. Het ziet er erg netjes uit, aangezien het mooi rechtop blijft staan. Moet ik nog rekening houden met speciaal onderhoud van het boord zodat de stevigheid gegarandeerd blijft?

Ik heb alleen wel een probleem met het omdoen van een stopdas. Normale werkwijze is namelijk: kraag omhoog zetten, bovenste knoopje dicht, das strikken, das aantrekken, boord omlaag klappen. Echter door de stevigheid van het boord gaat dat omlaag klappen wat moeizaam. Het is even een gepiel om het boord aan de achterkant mooi in de plooi te krijgen. Hoe doen jullie dat?

Vin

  • Gast
Samenstelling en versteviging boord
Reactie #1 Gepost op: 05 april 2008 – 14:49:41
Hi JBA,

In de boorden zit een zogenaamde 'lining'.
Bij de betere shirts bestaat de 'lining' uit 100% katoen.
Bij goedkopere varianten zit er ook kunststof in verwerkt, wat kan zorgen voor een plakkerige of irriterende ervaring.... :cry:

De 'lining' is in verschillende stevigheidsvarianten te krijgen.
Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur kun je dit bij made-to-measure-shirts dus aanpassen.
Samen met de (al dan niet verwijderbare) baleinen, zorgt dit voor de totale stevigheid van de boord.

De lining wordt iets kleiner gesneden dan de boord. Dit wordt in eerste instantie vastgestoomd in een kant van de boord. Vervolgens wordt de boord volledig afgemaakt en zorgen de stiknaden dat de lining verder op zijn plek blijft.

Kies voor het omklappen van de boord voor deze volgorde:
- Koop je shirt dicht
- Strop je das, maar trek hem nog niet vast
- Maak je bovenste knoopje weer even los
- Klap de boord om
- Knoopje vast maken
- Trek daarna je das pas vast.

Succes!
Vin

JBA

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Samenstelling en versteviging boord
Reactie #2 Gepost op: 07 april 2008 – 09:15:40
Dank voor je antwoord, hier kan ik iets mee..... :D