Er wordt mij de laatste tijd iets te gemakkelijk geschermd met authentiek en iconisch, Guy.
Eens Swann, het zijn toch ook meer persoonlijke perceptie dingen dan kwantitatieve standaarden. Desondanks zie ik daar de onderliggende en onderscheidende beweegredenen in. Als ik de winkelstraatmerken zat ben en iets
echts zoek, dus dat stukje authenticiteit wil, en ik denk (heb op internet gelezen) dat de fishtail de meest iconische parka is dan is dat ws genoeg om mij tot een aankoop toe te zetten. Als ik daar als marketeer naar kijk en er zijn veel meer mensen die zo lijken te denken (en 5 min op Tumblr is pretty much genoeg om dat te bevestigen), is dat voldoende om een strategie omheen te bouwen, ongeacht hoe goed of fout die inschatting van authentiek/iconisch is.
hipster is een verfijnde levenshouding, een kritische blik op bestaande patronen, een opleving van kunst en literatuur – een beweging die losstaat van uiterlijke kenmerken alleen en hopelijk beklijft.
Mwah.

Hipster is (imho) een verzamelterm waar iedereen in wordt geflikkerd met niet-mainstream interesses die weer net niet
zo hard afwijken dat ze meteen al in andere bestaande bakjes passen. Dat maakt discussies rondom hipsters lastig, want niemand wordt het ooit eens over de definitie. Pretty much al mijn vrienden vinden mij een hipster, maar iedereen vindt dat om een andere reden. "Omdat je vinyl luistert", "omdat je overal maar allstars bij draagt", "omdat je zo into nette kleding bent", "omdat je vintage fototoestellen vet vindt", "omdat je een pretentieuze douchewad bent", etc.
Wat mij betreft mag de bebaarde legeraap daarom ook gewoon een plekje krijgen in het koninkrijk der hipsters. En ik zie de variant die we hier bespreken ook echt in dezelfde klasse zitten als de #menswear crowd. Of het er wel of niet uit ziet... dat is een andere kwestie

Ik moet ook altijd lachen om stukjes als 'Het einde van de hipster' in VK en NRC.
Ik ook. Maar dat komt meer omdat het hilarisch is dat kranten daadwerkelijk denken dat zij heden ten dage nog steeds een vinger aan de pols hebben als het om trends gaat.