Mijnsinziens bestaat dé napolitaanse stijl niet, net zoals dé nederlander niet bestaat.
Eensch.
Gelijk dat dé Savile Row stijl niet bestaat. Iedere tailor heeft toch zo zijn eigen signatuur.
En dat signatuur komt voort uit een bepaalde school. Ik denk dat er zeker een aantal specifieke eigenschappen/kenmerken te verbinden zijn aan het concept Napolitaanse stijl (Dit pak is Napolitaans want ............................).
Als je jouw redenatie volgt kun je stellen dat er eigenlijk geen verschillen zijn tussen Romeinse, Milanese, Napolitaanse, Parijse, Weense of Savile Row stijl. Er zijn slechts heel veel kleermakers met eigen stijl, die opzichzelf staat.
Toch is dat niet helemaal wat ik bedoel.
Ik bedoel meer dat je niet kunt spreken van dé napolitaanse stijl. Iets dat duidelijk gedefinieerd en omschreven is. Het is dus niet dat je een kleermakerij binnen kunt lopen en vragen naar een pak met dé napolitaanse stijl, dat bij 3 zaken doen en dan altijd hetzelfde pak zult krijgen.
In Napels en omgeving zal men wel meer pakken maken die ongeveer een zelfde stijl hebben, met invloeden van de kleermaker. Dat geldt per regio specifiek natuurlijk. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat er in Napels een kleermaker zit die pakken maakt welke een sterke Savile Row stijl hebben.
Het belangrijkste voor mijn persoonlijk blijft toch dat ik het pak zelf mooi vind, welke stijl het dan precies is of hoe iemand het wil omschrijven vind ik van minder groot belang.