Auteur Topic: Dé Napolitaanse Stijl?  (8358 keer gelezen)

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Gepost op: 02 februari 2008 – 15:04:11
Citaat van: "Camiceria"
Citaat van: "giuliano"
Mooi hoor! Ik zou persoonlijk overigens de broek iets slanker laten snijden...


Kijk uit he dat mag je niet zeggen in dit topic want wij weten niets van de Napolitaanse stijl :-$


Nu wil ik wel eens duidelijkheid over die roemruchte Napolitaanse (Neapolitaanse?) stijl. Is er maar één, zoja wat is deze dan? En als er meedere stromingen zijn; welke en hoe zien deze eruit?

Als we dat hier nu, voor eens en altijd duidelijk maken, hoeven we er geen onoverzichtelijke discussies in andere topics meer over voeren.

Uitgebreide argumentatie, historische achtergronden en referentie literatuur zijn welkom.
cyka blyat

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2008 – 15:33:02
Er wordt in gerefereerd topic gesuggereerd dat (laten we zeggen) de algemene SF-stijl - slank en kort - Neapolitaans zou zijn volgens de drager.

Ik heb dat in ieder geval nog nooit gezegd.
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

klav

  • Gebruiker
  • Berichten: 266
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2008 – 16:45:17
toen ik de blog van mafoofan van styleforum las, vond ik, desondanks alles bespoke was in napoli, de meeste dingen vrij ruim zitten ... (

http://www.mfanblog.blogspot.com/
No degree of dullness can safeguard a work against the determination of critics to find it fascinating.

Puccini

  • Gebruiker
  • Berichten: 247
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2008 – 16:58:15
@ Klav
Wat ook niet verbazingwekkend is want dat ontstellend strakke is meer een modeverschijnsel dan een 'stijl'.

mijn theorie over dat hele strakke is dat het van de grote mulinationals als gucci group e.d. komt om geld uit te sparen op stof en zo de winstmarge groter te maken. Om er wat 'authenticiteit' aan toe te voegen en het idee van uniciteit te scheppen verzint de PR een mooie naam omheen en die word uiteraard overgenomen.
zo ook de hele heisa om napolitaans.

Edit: Wat niet wil zeggen dat die stijl niet bestaat, maar de vraag is of wat we er meestal voor houden ook echt dat is.
Daarbij denk ik dat hoe dun je pijpen moeten zijn echt afhangt van de mode en niet van de stijl van een kleermaker. ik denk dat je op savile row net zo makkelijk een extreem strak pak kunt laten maken.

maar ik kan uiteraard ernaast zitten.

(Even een lesje etymologie: de naam komt trouwens uit het klassieke Grieks. De stad werd oorspronkelijk gesticht door Grieken die elders aan de middenlandse zee kolonien moesten stichten. Dit omdat er te weinig te eten was in het bergachtige land. De Grieken noemden hun steden Polis. Napoli is een verbastering van het oudgriekse samenvoeging van Neo en Polis wat zoveel betekent als nieuwe stad.)
ch möchte mir oft alle mein Federn ausropfen, wenn ich bedenke, dass Papageno noch keine Papagena hat.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2008 – 17:42:55
Citaat van: "Puccini"
(Even een lesje etymologie: de naam komt trouwens uit het klassieke Grieks. De stad werd oorspronkelijk gesticht door Grieken die elders aan de middenlandse zee kolonien moesten stichten. Dit omdat er te weinig te eten was in het bergachtige land. De Grieken noemden hun steden Polis. Napoli is een verbastering van het oudgriekse samenvoeging van Neo en Polis wat zoveel betekent als nieuwe stad.)
Inderdaad: nog ter aanvulling: aanvankelijk bestond er een nederzetting Parthenope, gesticht in de 7e eeuw voor Christus door de inwoners van Cumae. Kort na de slag bij Cumae (474 v. C.) stichtten Cumaeërs op dezelfde plaats een 'nieuwe stad', Neapolis, het huidige Napels.

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2008 – 18:01:58
Dat strak een modeverschijnsel is, is niet geheel juist. Vergeet niet dat de eerste jasjes en broeken zoals wij ze kennen (Brummell bedankt) apestrak gemaakt werden. Zegt verder niets over de Napoletaanse stijl.

Tuurlijk zie je altijd periodes waar pakken slanker gedragen worden en dan is het wel een modeverschijnsel. Jammer dat tijdens de jaren '80 sowieso ieder gevoel van pasvorm is verdwenen bij 99 % van de bevolking.
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.152
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2008 – 18:07:03
Vraag me af of strak inderdaad een algemeen modeverschijnsel is. Ben voor m'n werk veel in het buitenland maar zie vrijwel nergens bijzonder strakke pakken. Die zie ik eigenlijk alleen hier en bij Oger.

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2008 – 18:26:14
Citaat van: "marcos"
Ben voor m'n werk veel in het buitenland maar zie vrijwel nergens bijzonder strakke pakken.

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2008 – 18:47:59
Ik denk dat we veilig mogen stellen dat strak niet perse napolitaans is.

Napolitaans wordt in mijn beleving gekenmerkt door een iets 'lossere' benadering van het pak en dat zou je terug kunnen zien in de steek, evt. het ontbreken van de voering op de rug (overigens ook een kenmerk van veel van Pal Zileri's zomerjasjes) en een natuurlijke schouder (soft shoulder).
Ik denk dat de lossere stijl (met schoonheidsfoutjes als je ze zou vergelijken met de 'cleanere' stijl uit het noorden) in de loop der tijd is geperfectioneerd en vervolgens werd gezien als soort van verfijnde smaak, omdat je door de 'foutjes' heen moest kijken om het geheel te waarderen. Denk niet dat wij Nederlanders daar ueberhaupt een rol in speelden of spelen. Nog steeds zijn de Italianen zelf erg gesteld op de kleermakers die hun familie al jaren kleedden en daarom hebben ze ook echt een mening. Altijd een prachtige discussie als je 'm voorlegt aan een Italiaan die deze passie deelt (dat geldt uiteraard niet voor iedereen).

Het strakke dat je terugziet bij Oger is natuurlijk wel een voortvloeisel uit zijn (Oger Lusink's) persoonlijke smaak en die van zijn zoons (waarvan we allen weten dat zij van deze strakke stijl houden, getuige ook de snit van de DFS pakken).

Overigens, even terug op de Napolitanen: gegeven de verschillen in snit tussen bijv. Isaia (veel ruimer) en Attolini (normaal tot strak) en Borrelli (manica a camicia, dus vaak oogt het wat strakker door de slankere, softe mouw) zie je al dat deze huizen een totaal verschillend beeld hebben weten neer te zetten en desondanks vertegenwoordigen ze gezamenlijk de Napolitaanse kleermakerstop. (jaja en Kiton, maar daar weet ik weinig zinnigs over te zeggen).

Kortom, als je het mij zou vragen dan is het 1) stijl/persoonlijke smaak en 2) puur afhankelijk van je eigen postuur. Wat je kunt hebben bepaalt tenslotte voor een groot deel waar je voor kiest (kunt kiezen).

My five cents
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2008 – 18:55:51
Citaat van: "T4phage"
Ik vind dat de kostuums die iammatt heeft gepost prachtig zijn. Ze zijn bespoke, van de kleermaker London House / Rubinacci die eigenlijk de Neapolitaanse stijl heeft gedefinieerd. Als je je wil kleden in de Neapolitaanse stijl kun je van deze kostuums veel leren; in plaats van de zogenaamde Neapolitaanse stijl hier.


Zijn de in Nederland verkrijgbare Napolitaanse merken uberhaupt representatief voor de 'echte' Napolitaanse herenmode?

Moet je uberhaupt Borrelli meenemen in de beschouwing aangezien ze van oorsprong enkel shirtmakers waren (Zoon Fabio bouwde het merk om in een all round wereldwijd gemarket herenkledingmerk )?
cyka blyat

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2008 – 21:34:02
Citaat van: "Daedalus"
Citaat van: "T4phage"
Ik vind dat de kostuums die iammatt heeft gepost prachtig zijn. Ze zijn bespoke, van de kleermaker London House / Rubinacci die eigenlijk de Neapolitaanse stijl heeft gedefinieerd. Als je je wil kleden in de Neapolitaanse stijl kun je van deze kostuums veel leren; in plaats van de zogenaamde Neapolitaanse stijl hier.


Zijn de in Nederland verkrijgbare Napolitaanse merken uberhaupt representatief voor de 'echte' Napolitaanse herenmode?

Moet je uberhaupt Borrelli meenemen in de beschouwing aangezien ze van oorsprong enkel shirtmakers waren (Zoon Fabio bouwde het merk om in een all round wereldwijd gemarket herenkledingmerk )?

Ik zou niet verbaasd opkijken als het een en ander heeft te maken met het creeëren van marktsegmenten. Het strakke pak flatteert alleen een bepaalde lichaamsbouw, eentje die de meeste mannen niet weten vast te houden gedurende de 'tweede helft' van hun (arbeidzame) leven. Gecombineerd met het gegeven dat mannen veelal rond hun 23ste afstuderen en niet lang daarna de middelen en de interesse respectievelijk hebben en ontwikkelen voor pakken betekent dat dat deze groep rond hun 35ste weer in de markt is voor nieuwe pakken. Dit in tegenstelling tot het wijder gesneden pak dat een langere houdbaarheid kent, omdat het minder uitmaakt als de lichaamsbouw enigzins verandert (binnen bepaalde grenzen natuurlijk).

Groeten,
Don

Puccini

  • Gebruiker
  • Berichten: 247
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2008 – 02:34:09
Inderdaad, ik vraag me idd ook af of je bekende 'merken' als borelli mee kunt nemen in deze discussie. ik ben absoluut niet zo puriteins dat ik het niets vind, maar het feit blijft dat zulke imperiums consessies moeten doen omwille van de financien.
En idd ik vind ook dat de nederlanders voorop lopen met die erg strakke stijl. We hebben misschien wel een hollandse stijl ontdekt hier, met dank aan Oger en iets recenter NvN  :lol:  :wink:
ch möchte mir oft alle mein Federn ausropfen, wenn ich bedenke, dass Papageno noch keine Papagena hat.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2008 – 12:42:48
Mijnsinziens bestaat dé napolitaanse stijl niet, net zoals dé nederlander niet bestaat.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #13 Gepost op: 03 februari 2008 – 12:49:05
Heeft de RVD je dat ingefluisterd?
cyka blyat

DaanL

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.538
    • Bekijk profiel
Dé Napolitaanse Stijl?
Reactie #14 Gepost op: 03 februari 2008 – 17:50:32
Citaat van: "Sergio"
Mijnsinziens bestaat dé napolitaanse stijl niet, net zoals dé nederlander niet bestaat.


Eensch.