Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (610557 keer gelezen)

bracco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #135 Gepost op: 04 april 2005 - 19:57:02
Citaat van: "Adsum"
Citaat van: "bracco"

marco, dit hoort dus in de Fototopic!

:D  :D  :lol:

hee dale vito is een vrouw???

Steef

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #136 Gepost op: 04 april 2005 - 19:59:43
eigenlijk wel ja, maar dat is niet zo goed zichtbaar...
moet jij me niet iets vertellen Dalientje ?

bracco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #137 Gepost op: 04 april 2005 - 20:00:59
Citaat van: "Adsum"
eigenlijk wel ja, maar dat is niet zo goed zichtbaar...
moet jij me niet iets vertellen Dalientje ?

HAHAHA... :?  heb niets tegen vrouwen hoor...

dale vito

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #138 Gepost op: 04 april 2005 - 20:06:44
oh ja thanx, had denk ik ff scheef geklikt ofzo.. is alweer verholpen

Romaé

• Gast
Reactie #139 Gepost op: 04 april 2005 - 20:50:45
Citaat van: "Wouter"
Hallo,

Mag ik je iets vragen? (vast wel  :wink: ) ging het makkelijk om die punt helemaal zwart te maken? Welke poets heb je gebruikt en hoe vaak heb je het erop gesmeerd voordat je deze glans kreeg, of heb je er nog iets anders op gesmeerd voor die glans?

ik had dus eigenlijk 5 vragen  :lol:

alvast bedankt
Wouter

heb ze eerst behandeld met aceton en terpetine(heel dunnetjes) en daarna begonnen met heel donnkerbruin van Kiwi, dat heb ik 2 lagen in 2 dagen heel uitgebreid gepoetst, zodat je een dondere basis hebt.
Daarna ben ik gaan beginnen met het zwart(kiwi), daarmee ben ik ongeveer 3 cm afstand van het bruine, ter hoogte van de wreef gaan poetsen met zwarte poets.
dat heb ik heel dik aangebracht, tot de 4de laag, zodat ik een basis had van heel donkerbruin/zwart, daardoor kon ik ook flink het zwart uitpoetsen naar de plekken die ik wilde. de 5de tot de 7de laag heb ik de zwarte poets heel dun aangebracht, en de laatste 3 lagen(5de/7de) heb ik de schoenen ook een plekje gegeven in de vriezer, voor ongeveer de 5de en 6de laag drie kwartier. als de schoenen dan op temp zijn gekomen, dan ga ik er over met een satijne doek (kan ook iets anders, het liefst iets zachts, zodat je niet te ruig over de finish gaat anders kan je verschillen krijgen in kleur) dan ga je weer heel lichtjes poets opsmeren waar het nodig is, maar wees voorzichtig met het smeren van het smeer, anders krijg je oneffenheden. dan heb ik de schoenen na de 7de laag weer in de vriezer gezet voor ongeveer een half uurtje en dan weer heel lichtjes met een doekje erover heen gaan. ik heb verder geen andere poets/smeer/wax/was gebruikt voor een extra glans, de vriezer doet wonderen :wink:

Wouter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #140 Gepost op: 04 april 2005 - 20:54:34
Hallo,

WOW! echt bedankt hier kan ik wel wat mee. Ik wil namelijk van mijn bruine schoenen ook een groot deel zwart maken, misschien zelfs geheel. Als je zegt dat je er een dikke laag opdoet, hoe zorg je dan dat hij niet op sommige plaatsen dikker is dan andere? Ik dacht altijd je moest blijven uitwrijven tot je het er zo'n beetje ingetrokken is, maar dat lijkt me niet wat jij gedaan hebt of heb ik het mis? Heb je enig idee wat de vriezer precies doet met de schoen? Ik neem aan dat het een effect op de schoensmeer heeft, maar welk? Ik heb slechts tot en met de 3e scheikunde gehad, daarna mocht ik kiezen  :lol:

groet,
Wouter

Romaé

• Gast
Reactie #141 Gepost op: 04 april 2005 - 21:07:12
This is going to sound funny, but after I have coated/stripped the shoes with wax, I wrap them in plastic and pop them in the freezer for half an hour. This does something to the chemical composition of the wax I think. You can raise a much higher shine and it is a much more durable finish. And I've never had any ill effects from it. Remove the shoes from the freezer, let them warm back up to room temperature, and then polish with an old silk tie. The results are comparable to Berluti. With tan shoes, I get wonderful and very subtle red and green highlights using this technique.  

met dank aan soli :wink:

zoals je al kan lezen, zorgt de temperatuur van de vriezer ervoor dat er een chemische reactie plaats vindt waardoor de schoensmeer een hoger effect biedt qua glans, of dat ook het geval is op langer termijn moet ik nog achterkomen.

wat ik eigelijk bedoel is dat je in het begin met poetsen aan moet geven waar je de kleur wilt hebben, ik heb met met schoensmeer gedaan. ik pakte een stukje smeer met me vingers! daardoor kon ik lijnen trekken tot waar ik de kleur wilde hebben, dat heb ik allereerst gedaan en heel lichtjes, zodat ik weet waat ik moet beginnen, maar dat komt pas nadat ik het donkerbruine poets erop heb gedaan. daarna begin je met al de stappen van poetsen.

maar als jij zegt dat je de hele schoen wilt doen, zou ik eerst de schoen helemaal strippen, onthoudt echter wel hoe de kleur was, zodat het straks je basis gaat worden. daarna ga je aan de slag met het poetsproces.

Steef

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #142 Gepost op: 04 april 2005 - 21:09:50
En nu echt een retorische vraag van mij:
Kan je dat ook bij zwarte schoenen doen, dat je een bruine glans krijgt dan ?
En die Kiwi shit, waar koop je die, gewoon bij de schoenmaker ??

Romaé

• Gast
Reactie #143 Gepost op: 04 april 2005 - 21:16:28
jaa dat is mogelijk, allen je moet oppassen dat je niet 2 kleuren krijgt bij het strippen van de schoenen. want straks strip je bijv de punt, en laat je de rest zwart, dan is het heel erg moelijk nog een overlopende finish erin te krijgen. als je het vna plan bent, raad ik je aan om heel voorzichtig te gaan strippen, zorg dat je een overlopende kleur cotrast krijgt.

begin met terpetine/aceton, heel sterk en als je punt gedaan hebt, laat het doekje waar je mee gestript hebt even liggen, zodat de kracht van het strippen verminderd, ga dan door met strippen zodat je een overloop krijgt.

Romaé

• Gast
Reactie #144 Gepost op: 04 april 2005 - 21:17:20
sorry nog antwoord op je vraag; ja je kan Kiwi kopen bij de meeste schoenmakers :wink:

Steef

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #145 Gepost op: 04 april 2005 - 21:23:32
Hartstikke bedankt !!
Zal morgen eens aan de slag gaan ermee :D

Romaé

• Gast
Reactie #146 Gepost op: 04 april 2005 - 21:29:45
veel succes, hou ons wel op de hoogte! :wink:

Romaé

• Gast
Reactie #147 Gepost op: 04 april 2005 - 21:35:47
heb je geen foto''s van je schoenen voordat je ze gaat strippen?

Steef

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #148 Gepost op: 04 april 2005 - 21:36:27
de schoen in kwestie bdw:

Heb ze gisteren reeds met aceton gedaan, en daarna met neutrale poets gedaan... heeft helemaal niets veranderd  :wink:

Romaé

• Gast
Reactie #149 Gepost op: 04 april 2005 - 21:53:28
je schoen heeft 'een mooi leven' je ziet heel mooi de plooien. ik denk dat je iets sterkers mag gebruiken zoals thinner, terpetine maar pas aub op dat je het goed doet, klinkt mischien raar, maar het is zwart en om dan een overloop erin te zetten, is een uitdaging  :wink: